Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nåväl, jag slänger upp tre bilder där varje enskild bild kanske inte säger så mkt, men tillsammans gör de att man nog kan snappa upp någon ledtråd.
Vad heter byn, eller skidområdet för den delen?
1613069028092.png

1613069067706.png

1613069098336.png

Senast ändrad:
Zauchen-See (och isof är skidsystemet Ski Amadee)?
Edit: Får dock inte redigt till kyrkan alltså.. Den ser mer... italiensk ut

Senast ändrad:
Det dök upp lite frågor och tveksamheter kring förra bildgåtan, så jag återkopplar lite här. Det är också ikoniska alptoppar som förtjänar lite omnämnande.
På bilden nedan (ej min egen, man kan inte se tvillingarna från glaciärskidområdet) syns Castor 4206m till vänster och Pollux 4092m till höger.
Den inringade klippiga kammen är vänstra sidan av Breithorn (som ni också kunde skymta i högra kanten av min bild, men från en annan vinkel.
Castor och Pollux ligger precis mitt emellan Breithorn och Liskamm som ni kan se på bilden därefter.
I bildgåtan kunde ni rakt fram se Monte Rosa massivet med Dufourspitze 4634m och till höger därom Liskamm 4527m. De är nr 2 och nr 4 i rangordning i Alperna.
Vad kanske många inte vet är att det finns ett antal berg (5 st, om vi räknar Monte Rosa massivet som endast ett berg) runt Zermatt som är högre än det mest kända - Matterhorn.
Clip371.JPG

1613071483286.png

I bilden ser vi några mäktiga berömda berg överdragna med tjocka glaciärer!
En imponerande syn som man inte glömmer.
Men frågan gäller inte bergen på bilden (bonus om man vill namnge dem ändå förstås) utan två stycken inte helt okända bergstoppar som ligger dolda bakom berget som skymtar fram i högerkanten.
Vilka två bergstoppar gäller det?
Och här "fjuttar" vi inte - inget under 4000m göre sig besvär!
(jag ska iväg och handla och återkopplar till era svar så fort jag är tillbaka)
Visa bilaga 7500
denna var lätt. Men jag var aldrig inne i tid för att svara.

Korrekt @Pillard! Misstänker att du kikade noga på bilden?

Hur som helst; Gianfranco och jag är på väg upp till Cima di Lemma från Val Tartano. Mycket trevligt topptursområde i Valtellina.

Korrekt @Pillard! Misstänker att du kikade noga på bilden?

Hur som helst Gianfranco och jag på väg upp till Cima di Lemma från Val Tartano. Mycket trevligt topptursområde i Valtellina.
Rifugio Dordona gick att utläsa på skylten :) Sen har man ju noll koll på just provinser men google hjälper till bra. Nu ska jag inventera bildförrådet och funderar på att ge mig på nåt helt annorlunda. Vi får se vad det blir.

Tillbaka
Topp