Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Annemarie Moser-Pröll är väl från Kleinarl om jag inte missminner mig. Så jag säger Kleinarl. Några andra österrikiska damer från 70-talet kommer jag inte på just nu.

Dammit, om det är rätt så vart larchii två sekunder snabbare.

Ny ledtråd inlagd i ursprungsinlägget.
Skidåkerskan är inte lika berömd som Moser-Pröll men hon har OS medalj och en del världscup segrar.

Det får bli lite bilder från en vandringssemester och jag tänker inte
krångla till det med några detaljer här utan nöjer mig med namnet på bergskedjan som åtminstone enligt sägnen har en koppling till sjöfart.

IMG_4505.JPG

IMG_4510.JPG

IMG_4525.JPG

Njae, så enkelt tänkte jag inte göra det @fredw. Men likheten finns där för de här topparna är förvisso inte av dolomit men av en närbesläktad bergart.

Bra gissning @Bgn. Kopplingen till sjöfarten finns dock inte i själva namnet utan i hur namnet kom till.

Läste just på om etymologin till Pyrenéerna... En fruktansvärd historia. Man blir rädd. Dock inget med sjöfart tror jag.

Lol. Din tur igen. Vallåsen i lördags.
Fin dag att testa mina nya Völkl Deacon 80..! Som dock gärna vill ha något bättre fallhöjd liksom deras skidsugne husbonde. En runda backe plus lift tog ca 3.5 minuter varav ca 20 sekunder i backen.

1613570794024.jpeg

Kul. Gick ni pilgrimsleden? Tyckte jag såg denna bergsknopp (från wikipedia...) på en av dina bilder...

Njae, vi följde den inte, men vi gick på delar av den. Det blir lite omvänt för pilgrimsvandringar är väl tänkt som att vara någon slags spirituell själavandring, men där är så mycket folk så det påminner mer om att gå i vilken park som helst. När vi inte följde pilgrimsleden så kunde vi ha en hel dal för oss själva.

Var är det här taget och vad heter närmsta lift? (fågelvägen)

TG601241.JPG

Ledtråd. På väg mot destinationen ovan.
TG601226.JPG

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp