Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ny fråga, har litet bildbrist så jag sticker ut näsan med en variant. Kontakta min advokat om mitt regelbrott (eller påpeka snällt att det får väl gå för den här gången, men hädanefter vill ha fjäll&alper..!) :)

Bilden är tagen på vår balkong (så det behöver ni inte gissa), på min frus gamla trotjänare, oerhört omtyckta, men som nyligen har pensionerats. Tycker själv det är en ovanligt snygg skida, men bilden är litet redigerad förstås. Fast det blir nog lätt ändå.
Behöver:

1. Skidmärke
2. Modell på skida
3. Årsmodell

unnamed.jpg

Ny fråga, har litet bildbrist så jag sticker ut näsan med en variant. Kontakta min advokat om mitt regelbrott (eller påpeka snällt att det får väl gå för den här gången, men hädanefter vill ha fjäll&alper..!) :)

Bilden är tagen på vår balkong (så det behöver ni inte gissa), på min frus gamla trotjänare, oerhört omtyckta, men som nyligen har pensionerats. Tycker själv det är en ovanligt snygg skida, men bilden är litet redigerad förstås. Fast det blir nog lätt ändå.
Behöver:

1. Skidmärke
2. Modell på skida
3. Årsmodell

Visa bilaga 9302
Googlingen ”skis with birds” gav massor av (oönskade) resultat.

Bilagor

• 96086D83-77FB-445C-8EAF-1B3DE024E4D6.png
    96086D83-77FB-445C-8EAF-1B3DE024E4D6.png
    164.7 KB · Besök: 63
Tji fick jag. Tänkte att vinkeln skulle vara lite jobbig men visst är det Keb man ser i mitten.
Hehe, jag trodde det var ngn luring eller nåt. Eller i värsta fall att det var klippan framför Keb du ville ha namnet på. det hade varit jobbigt då jag inte hittade ngt namn på den - varken på Lantmäteriet eller på min Högfjällskarta... 😛

Vi tar en charmig liten by på det, som här ligger och gassar i april-solen! Vad heter den lilla hålan?
Namnet på sjön påminner för övrigt om det franska ordet för ett väldigt populärt pålägg....
1617971451559.png

Senast ändrad:
Hehe, jag trodde det var ngn luring eller nåt. Eller i värsta fall att det var klippan framför Keb du ville ha namnet på. det hade varit jobbigt då jag inte hittade ngt namn på den - varken på Lantmäteriet eller på min Högfjällskarta... 😛
Nej då, jag tänkte mer att vinkeln är lite annorlunda. Man ser ju östra leden där uppe till höger. Det är väl den vägen de flesta ser den ifrån. Bilden är tagen från västra leden, som väl inte är direkt vanlig vintertid. Det var en stackare som gick på splitboard där när vi var uppe. Upp på Vierrenvare är det fantastiskt stenigt så om han ångrade sig och ville komma hem så var det nog rejält jobbigt

Boom! Tog du den på skinkan eller? :)
Hahah, nej kan ingen franska så det var en värdelös ledtråd för mig (förutom att jag antog att det var Frankrike då). Men som du sa, hjälper om det är en sjö i bild, här såg man ju tom en damm! :giggle:
Jag kör på en @PisteCarver special. Var ute och drog i det fina vädret häromdagen och kunde ta den här bilden. Vad heter de markerade topparna, och hur höga är de?
IMG_2627.jpg

Hmmm, måste delge vad jag stötte på när jag svepte runt lite snabbt bland de schweiziska bergen. Ett gäng med gigantiska grytor mitt uppe på bergen....vilket jag aldrig hört talas om. Försökte hitta några bilder på dessa grytor, men fann inga. Kollade terrängen på google maps...och där fanns det inga grytor!
En bugg på Bergfex alltså?

1617976120204.png

Svår som attan men jag säger Chaiserstock 2515 m och Gross Ruchen 3138 m (alt. Düssi 3256 m).
Edit: Gross Ruchen alltså fel, Düssi då.
Eller Gross Düssi kanske det ska heta.

Senast ändrad:
Det finns många toppar runt Vierwaldstättersee... Men den är inte tagen inifrån Flüelertunneln... Därinne var det mörkt.

Gross Düssi är 3256 m.
Chaiserstock är jag hundra på.
Edit: Chaiserstock anges också på ett ställe till 2514 m.
Chaiserstock är rätt, på de flesta kartor jag har 2514, men ser också 2515... Gross Düssi är inte rätt och berget jag söker är inte samma höjd som Gross Düssi/Düssi/Piz Git. Kärt barn har många namn gäller för den toppen. :)

Gissar att du står nånstans på Rigi. Anar stupet på Zingelberg mitt i bilden. Får nog ansluta mig till de websiter och instrument som övriga tillämpar om vi ska få litet variation på vinsterna här... :)

Mycket svår den här, du hade tagit bilden betydligt längre bort än jag trodde (zoomat). Jag hade 100% rätt vinkel, men från ett närmare avstånd syns inte Clariden, och dessutom liknar flera toppar varandra ganska mycket. Puh... den var jobbig....😓

Bra jobbat, Clariden är det. Tödi syns bakom till höger. De flesta övriga toppar ni gissade på döljs av Niederbauen Chulm till höger i förgrunden.
Bilden tagen 5 min promenad från ytterdörren nere vid sjön. :giggle: Clariden syns lite bättre i vinkeln jag har från vardagsrummet:
IMG_2580.jpg

Mycket svår den här, du hade tagit bilden betydligt längre bort än jag trodde (zoomat). Jag hade 100% rätt vinkel, men från ett närmare avstånd syns inte Clariden, och dessutom liknar flera toppar varandra ganska mycket. Puh... den var jobbig....😓
Ja, jag skalade bort en del ledtrådar. Som sjön framför mig osv, så det blev en zoomad effekt...

Tillbaka
Topp