Pillard
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
NixVerbier?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NixVerbier?
Måttenheten som jag tvingas använda är ”jätte”. Jag vet faktiskt inte i meter men den var enorm och snön var ganska tung dessutom. Samma dag som den där gick åkte en kompis med en lavin på ett annat ställe k samma system men kunde åka ur själv och en person dog i en grannort i en lavin.Jisses. Hur bred är den där?
NixAlpe d'Huez?
Japp! Helt rätt. Ännu en intressant anekdot är att de som löste ut lavinen har berättat om upplevelsen i det här forumet nån gång för en herrans massa år sen. Det var en tråd om laviner där jag la upp denna och en person svarade ”det där var vi”.Ser ut att vara en vit funitel-gondol på bilden. Och Funitel du Grand Fond i Val Thorens har lite liknande siluett/mönster.
Kan det vara Val Thorens?
Visst är det Courmayeur! I bilden ovan lite retuscherad för att göra det lite mindre uppenbart (men det räckte ju inte långt…)Courmayeur?
Om en timme ska @STORPOTATEN hoppa på tåget till Jämtland (för att häng på till Helags imorgon). Han har inte tid med sånt här!Martigny - är väl Pierre Avoi där uppe va?
Ivo del brallo har rätt, sitter trångt till med bildåtgången, så ni får nöja er med sjön.Om en timme ska @STORPOTATEN hoppa på tåget till Jämtland (för att häng på till Helags imorgon). Han har inte tid med sånt här!
istället får ni klura på vad den här sjön heter som jag åkte ner mot i lördags
Står en skoter parkerad där, men hittade inte på kartan så den kanske inte är permanent...Finns det på den sjön någon speciell sorts is som man borde känna igen?![]()
Stämmer bra att det är Dörrsjön 1073möh (finns iofs flera ”dörrsjöar” i Jämtland). För att komma hit så tar man skotern över passet från Vålådalen som är 1300möh. (På andra sidan kan man få runt 300fhm med skoterskjutsTrevlig resa @STORPOTATEN !
Kan det vara en av Dörrsjöarna?
Sökte du på "röd skoter parkerad på jämtländsk sjö innan islossning"?Står en skoter parkerad där, men hittade inte på kartan så den kanske inte är permanent...![]()
Why thank you dear sir!Trevlig resa @STORPOTATEN !
Kan det vara en av Dörrsjöarna?
Jag tror att @Kalle_Luzern borde ta och köpa sig en trisslott!Stämmer bra att det är Dörrsjön 1073möh (finns iofs flera ”dörrsjöar” i Jämtland). För att komma hit så tar man skotern över passet från Vålådalen som är 1300möh. (På andra sidan kan man få runt 300fhm med skoterskjuts).
Magisk plats omgiven av åkbara fjällsidor.
över till @Kalle_Luzern
till @PisteCarver : det finns inte så många högt belägna sjöar där man får köra skoter![]()
Vet ju var Ivo håller till ungefär, och kollade alltså efter sjöar utan skog (kalfjäll) och utanför skoterförbud. Sen ren tur med gissningen.Stämmer bra att det är Dörrsjön 1073möh (finns iofs flera ”dörrsjöar” i Jämtland). För att komma hit så tar man skotern över passet från Vålådalen som är 1300möh. (På andra sidan kan man få runt 300fhm med skoterskjuts).
Magisk plats omgiven av åkbara fjällsidor.
över till @Kalle_Luzern
till @PisteCarver : det finns inte så många högt belägna sjöar där man får köra skoter![]()
jag räknade med att någon skulle nappa på ledtråden skoter, brant fjällsida och högalpin sjö (med svenska mått). Det är väldigt få skoterleder som går upp på den här höjden. (isen ligger nog kvar till början av juni här)Jag tror att @Kalle_Luzern borde ta och köpa sig en trisslott!
Varför får man inte köra skoter på "högt belägna sjöar"?
Vad är en "högt belägen sjö"?
Oj, glömde censurerar skylten!Fallboden?
Blev ju för lätt pga tabben, men det bjuder jag på. Wixi-liften som går upp till starten av Lauberhornrennen. Vid fint väder ser man väggen under Mönch och Jungfrau bakom liften. Eigernordwand-liften har orange bubblor om jag minns rätt.Wixi-Lauberhorn
Nej, det ska jag inte - och du måste börja ta lite bilder på dina skidresor.Grattis PC, och ge inte bort vinsten till mig för jag har inte några vettiga bilder kvar! .-)
Mönch och Eiger är ganska lika varandra. Efter filmen "Nordwand" igår kväll är det ganska många tankar som kommer upp i huvudet när man ser berget på bild....Blev ju för lätt pga tabben, men det bjuder jag på. Wixi-liften som går upp till starten av Lauberhornrennen. Vid fint väder ser man väggen under Mönch och Jungfrau bakom liften. Eigernordwand-liften har orange bubblor om jag minns rätt.
Annan vinkel och bättre väder:
Visa bilaga 9459
Ffa måste jag åka skidor mer!Nej, det ska jag inte - och du måste börja ta lite bilder på dina skidresor.![]()
Ska bli jättekul att få se alla dina skidåkarbilder från orter på södra halvklotet!Ffa måste jag åka skidor mer!Har fler bilder som ligger på hårddiskar i ett förråd på södra halvklotet. Får se när/om jag får hit dem.
Beroende på vinkeln mer eller mindre lika. Mönch min personliga favorit.Mönch och Eiger är ganska lika varandra. Efter filmen "Nordwand" igår kväll är det ganska många tankar som kommer upp i huvudet när man ser berget på bild....
Håller med, det är mer snö och is på det berget.Beroende på vinkeln mer eller mindre lika. Mönch min personliga favorit.![]()