Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Nej inte LyckseleJadu, bra fråga. Lycksele?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte LyckseleJadu, bra fråga. Lycksele?
Saalbach! Jag kan absolut rekommendera (också för @fredw och @PisteCarver )! Ingen tycks vara intresserad av off pist åkning där, billigt, bra after ski.Saalbach?
Det stämmerSönner Tväråklumpen
Nej, jag har aldrig varit på de fjällen.Det stämmerhar du varit där? Finns ju inga pister där..
![]()
Har redan haft med minst en!Ska bli jättekul att få se alla dina skidåkarbilder från orter på södra halvklotet!![]()
Det blir nästa säsong i Saalbach helt klart! Finansierar säsongen med bar-extraknäck på kvällarna, nån sorts rumpsparkande manlig jodel-dansgrupp behövde folk.Saalbach! Jag kan absolut rekommendera (också för @fredw och @PisteCarver )! Ingen tycks vara intresserad av off pist åkning där, billigt, bra after ski.
Nu har snart hela Freeride bokat resa till Saalbach nästa säsong. Har du förvarnat om invasionen...Det blir nästa säsong i Saalbach helt klart! Finansierar säsongen med bar-extraknäck på kvällarna, nån sorts rumpsparkande manlig jodel-dansgrupp behövde folk.
Visa bilaga 9480
Sommarskidåkning var ju vanligare förr än nu precis som du skriver, men vad var speciellt med just Sölden?Det där är ju Rettenbachferner i Sölden. Fråga 2 vet i tusan... Hade de sommarskidåkning på den tiden kanske? Var ju säkert mindre ovanligt då än nu iofs.
Grävde lite, nu vet jag ju inte exakt hur gammal bilden är. Ser att de invigde en 170 m skidtunnel från Rettenbach- till Tiefenbachglaciären 2000/2001. Det du tänkte på då?Sommarskidåkning var ju vanligare förr än nu precis som du skriver, men vad var speciellt med just Sölden?
Om jag ger en ledtråd till så ger jag nästan svaret, men vad skiljde detta sommarskidområde från nästan alla andra?Grävde lite, nu vet jag ju inte exakt hur gammal bilden är. Ser att de invigde en 170 m skidtunnel från Rettenbach- till Tiefenbachglaciären 2000/2001. Det du tänkte på då?![]()
Ok, min sista gissning då. De flesta andra var man tvungen att åka upp till med gondoler eller liknande. I Sölden kunde man köra ända upp till glaciären, parkera vid liften och sätta på skidorna direkt i princip?Om jag ger en ledtråd till så ger jag nästan svaret, men vad skiljde detta sommarskidområde från nästan alla andra?
Det är riktigt, men är inte svaret på frågan kring sommarskidåkniningen som jag söker.Alpina världscupen startar ofta i oktober på glaciären?
Ja, man kunde köra bil ända upp till glaciären. Om man inte ville det, hur tog man sig då dit?Ok, min sista gissning då. De flesta andra var man tvungen att åka upp till med gondoler eller liknande. I Sölden kunde man köra ända upp till glaciären, parkera vid liften och sätta på skidorna direkt i princip?
Nu är du nog off-topic men det är inte så illa som det ser utGlaciärbuss?
Jag vågade inte översätta detta men antar att det inte är så illa som det ser ut: ”Die Ötztaler Gletscherstraße diente als Drehort für den James-Bond-Knüller „Spectre“.”
Nej.Då fick man åka stolsliftar och annat och byta en massa gånger?
Ja för att inte säga att vi alla svenskar (före smartphonens tid) hade en "fick-kalender"...Varför tror att tyskar som kommer till Sverige tycker att det låter så roligt när vi säger att vi ska ”fika”?
Jaha, du menar att de stänger/stängde på glaciären på vintern (om det inte är riktigt mycket folk eller för dåligt med snö i resten av området)? Läste precis:Sista ledtråden:
Bilden är tagen på vintern, ser det ut att vara mycket action på Rettenbach?
Jag ger rätt för detta för att inte dra ut för mycket på det här.Jaha, du menar att de stänger/stängde på glaciären på vintern (om det inte är riktigt mycket folk eller för dåligt med snö i resten av området)? Läste precis:
Visa bilaga 9481
Det var lurigt, var svårt att hitta någon information alls om sommarskidåkningens tid i Sölden... Tom på tyska.Jag ger rätt för detta för att inte dra ut för mycket på det här.
Det tänkta svaret är att Rettenbach/Tiefenbach var ett renodlat sommarskidområde, det fanns bara en väg upp (ingen lift) och dessa glaciärer hade ingen förbindelse med Söldens egentliga skidområde.
Efter oktober blev man tvungen att stänga eftersom vägen inte gick att hålla öppen längre, och så öppnade man i maj igen.
Idag har det blivit ett vanligt skidområde (stänger i början på maj) och är sammanbyggt med Giggijoch via en lång (och tråkig) transportgondolbana.
Fyra månader efter bilden åkte jag och fru PC på vår första sommarskidresa just hit. Vägen upp är inget för dem med svaga nerver, och inget för bilar med dåliga bromsar när man ska ner igen. Vägen slutar efter tunneln till Tiefenbach på 2780 möh (har haft bilder med i början av den här tråden från just denna resa).
Som glaciärområde tycker jag dock att detta är klart sämre än Hintertux, Stubai och Pitztal.
Och det andra renodlade sommarskidområdet då?
Jo, Stilfser Joch såklart!
Nog det sista renodlade sommarskidområdet i Alperna.
Över till dig @Kalle_Luzern !
Där fick vi svar på frågan från @PisteCarver igår. Alltså (minst) fyra Stockhorn i Schweiz. Wallis ser överrepresenterade ut, precis som för Breithorn.@Kalle_Luzern Jag gissar redan nu på
Stockhorn
Edit: Skulle varit innan du la upp bilden...
Visa bilaga 9484
Ja, det är väl inget konstigt eller unikt. Kolla bara hur många Storsjön det finns i Sverige: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storsjön_(olika_betydelser)De där dalarna var väl kända för att en del levde nästan hela livet utan att besöka ens granndalen... Kanske förklarar dublettnamnen.