Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hittade en bild på mobilen.
Efter ca 20-30 min vandring genom skogen i 37 gr värme i skuggan, belönades vi med den här utsikten.
1. Var ligger den medeltida borgen?
2. Vad heter den?
3. Vem äger den?
1618826972265.jpeg

90 grader annan vinkel (från väster) jmf med hur jag såg dem från söder för ett par veckor sedan. Då kunde man bara se Prediktstolen och Helags, inte Norra Helagsstöten.
Åkte ni ända från toppen?
Hur många fhm får man därifrån?
Jag hade hoppats att vinkeln skulle ge vissa problem, men uppenbarligen inte. 😛
Vad vi åkte och inte åkte kan jag inte avslöja just nu, det kanske visar sig längre fram här....
Från toppen kan man få ut ca 800 höjdmeter, lite beroende på vilken sida du åker ned på.

Jag hade hoppats att vinkeln skulle ge vissa problem, men uppenbarligen inte. 😛
Vad vi åkte och inte åkte kan jag inte avslöja just nu, det kanske visar sig längre fram här....
Från toppen kan man få ut ca 800 höjdmeter, lite beroende på vilken sida du åker ned på.
Den södra klippväggen på Predikstolen är ju ganska karakteristisk och syntes tydligt här också. ;)

1. Ovanför Mosel mellan Koblenz och Trier.
2. Burg Eltz
3. Samma som alltid (familjen Eltz, sedan typ 33 generationer tillbaka. Helt fantasilöst...)
Ett eget slott, i sin egen skog (Eltz forest) och sin egen flod, Elzbach (?). Fantasilöst, eller fantasieggande?

Senast ändrad:
1. Ovanför Mosel mellan Koblenz och Trier.
2. Burg Eltz
3. Samma som alltid (familjen Eltz, sedan typ 33 generationer tillbaka. Helt fantasilöst...)
Ett eget slott, i sin egen skog (Eltz forest) och sin egen flod, Elzbach (?). Fantasilöst, eller fantasieggande?
Den tog du fort @PerK , har du varit där?
Anledningen till att jag tog med fråga 3 var att ägarens namn är av en typ som verkligen passar för en ägare av en medeltida borg:
"Dr. Karl Graf von und zu Eltz-Kempenich"

Efter den svettiga vandringen dit smakade Eis-Kaffee glassdrinken i borgcaféet väldigt läskande.🍹☀️😎
Hur som helst en fantastiskt region att besöka (av flera anledningar)!

Din tur @PerK !

Häftigt ställe, som jag bara sett på bild. Urtypen för medeltida borg! Svettigt besök ni gjorde, men absolut ett häftigt ställe!

Nu till nästa bildgåta. Det gäller att gräva djupt i arkiven efter innovativa bilder. Vad är detta, och var?
Bild tillagd, som visar att denna inrättning ligger vid havet, vid vattnet. Finns både på västkusten och östkusten, och var inte först i Sverige. Men detta finns på svenska östkusten. Närmare Trosa än Vaxholm...
Den tog du fort @PerK , har du varit där?
Anledningen till att jag tog med fråga 3 var att ägarens namn är av en typ som verkligen passar för en ägare av en medeltida borg:
"Dr. Karl Graf von und zu Eltz-Kempenich"

Efter den svettiga vandringen dit smakade Eis-Kaffee glassdrinken i borgcaféet väldigt läskande.🍹☀️😎
Hur som helst en fantastiskt region att besöka (av flera anledningar)!

Din tur @PerK !

Bilagor

• Vad är detta och var.jpg
    Vad är detta och var.jpg
    661.4 KB · Besök: 102
  • 20160723_141045.jpg
    20160723_141045.jpg
    655 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Noga med titlarna i Tyskland... Man är ändå glad att man inte har ett så långt namn när man ska ange det. 😅
Och värre kan det bli enligt Wikpedia: Jakob Graf und Edler Herr von und zu Eltz-Kempenich genannt Faust von Stromberg, also referred to as Johann Jakob Eltz (Croatian: Jakov grof Eltz-Vukovarski)!
Förstår att man i Kroatien krävde en kortversion...

Häftigt ställe, som jag bara sett på bild. Urtypen för medeltida borg! Svettigt besök ni gjorde, men absolut ett häftigt ställe!

Nu till nästa bildgåta. Det gäller att gräva djupt i arkiven efter innovativa bilder. Vad är detta, och var?
Påminner om Gula huset i Torekov, men det har ju sadeltak så det går ju inte ihop....

Såna klippor har vi inte på många ställen i Skåne, Kullaberg och Hovs Hallar är väl två.
Jag tycker dock att bilden ser "västkustigt karg" ut.
Min bild är inte ens från västkusten, men det finns flera liknande där, tex den här från Smögen (!).
Men frågan kvarstår, vad är det för ngt? Och var har jag tagit bilden?

Bilagor

• Smogen (2).jpg
    Smogen (2).jpg
    10.7 KB · Besök: 61
Vaxholm är väl en ö i havet? Eller är det så långt inomskärs att det inte riktigt kan räknas?
Lotstorn på Landsort?
Du närmar dig geografiskt, men det lilla husets funktion är ingen skitsak, och kräver närhet till havet. Vilket ju inte kruhuset, eller dasset, gör. Ligger det vid sötvatten, en insjö, så heter det ngt annat.
Landsort låter bra tycker jag. (y)

På wikipediasidan för Landsort hittar man en annan bild på den där lilla boden, refererad till som "gula mareografen".

Kan det vara en mareograf på Landsort?
En mareograf är det, som mäter havsvattenståndet. Pegel verkar vara samma sak, medan limniograf mäter vattenståndet i en insjö.
Din tur @FWahlberg !

En mareograf är det, som mäter havsvattenståndet. Pegel verkar vara samma sak, medan limniograf mäter vattenståndet i en insjö.
Din tur @FWahlberg !
Man lär sig mycket av den här tråden. Inte minst (via Wikipedia) då att det "bara" är fyren som heter Landsort, medan ön heter Öja. Alltid är det något man missat.

På tal om skärgårdsbyggnader. Känner någon igen denna klassiska pjäs?
1618838563007.png

Man lär sig mycket av den här tråden. Inte minst (via Wikipedia) då att det "bara" är fyren som heter Landsort, medan ön heter Öja. Alltid är det något man missat.

På tal om skärgårdsbyggnader. Känner någon igen denna klassiska pjäs?
Visa bilaga 9548
Men detta var väl ingen riktig bildgåta? Dags för ngt mer vintrigt hoppas jag!
Men för den som vill jämföra fyr och lotstorn med en liten mareograf på ett par meter kan man kolla in vad som syns på håll på bilden på Öja/Landsort på avstånd.

Bilagor

• 20160723_121328.jpg
    20160723_121328.jpg
    301.8 KB · Besök: 66

Snödjup

Tillbaka
Topp