Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok det får bli en variant, jag ger ett svar, som är någorlunda relaterat till bilden, och ni ställer frågan. Frågan ska alltså också vara vettigt (nåja...) relaterad till bilden.

Svaret är (kanske något oväntat): Las Vegas.
Vad är frågan?

IMG-3257.jpg

Ok det får bli en variant, jag ger ett svar, som är någorlunda relaterat till bilden, och ni ställer frågan. Frågan ska alltså också vara vettigt (nåja...) relaterad till bilden.

Svaret är (kanske något oväntat): Las Vegas.
Vad är frågan?

Visa bilaga 9805
Frågan måste väl bli:
Vilken är världens mest kända stad som har en verksamhet som påminner om namnet på byn bakom/nedanför där jag har tagit bilden?
(Du har tagit bilden ovanför byn San Cassiano och det är Marmolada i bakgrunden).

Sorry PC. Jag får nog ge rätt till Storpotaten här, det var så jag hade tänkt det hela. I bilden syns förutom Marmolada etc extremt vackra vyer även Las Vegas Lodge. För all del strax ovanför San Cassiano (där vi bodde, kan rekommenderas).

Ordet till Storpotaten, La Grande Patata (som är så snuskigt på italienska att jag knappt vågar skriva ut det... Bild-googla INTE på det!)

Avdelning värdelöst vetande (när vi ändå håller på): Om man googlar på las vegas dolomites så får man även upp följande:

Ahh, ok. Så ni bodde inte där? Såg väldans trevligt ut i alla fall.

Nåväl....Fejjan säger att jag idag, för tre år sedan, tog denna morgonpromenaden nedan. Och säger Fejjan det, så stämmer det så klart.

Vad heter byn jag promenerar i?
1619692155885.png

1619692220173.png

Det där vet jag ju vad det är, men söker du huvudorten?
Det fanns ju en massa angränsande bydelar med olika namn.

I bild 2 befinner du dig mitt mellan Milders och Neustift.

Edit: Ett av mina "stammis-ställen" och bergprofilen i din bild har jag haft som utsikt från ett antal hotell jag har bott på.

1619693661804.png

Det där vet jag ju vad det är, men söker du huvudorten?
Det fanns ju en massa angränsande bydelar med olika namn.
Coolt. Vi andra dödliga slänger ur oss ett namn så fort vi hittar vad som helst som möjligen kan vara nästan rätt... PC efterfrågar och inväntar ett förtydligande av frågan, medan vi andra fortsätter att skjuta vilt från höften, innan han lugnt lägger ner korten på bordet och tar hem spelet. :cool:

*

Galtür?

By? Menar du då huset till höger, i mitten eller till vänster? ;)

Bilden ser ut att vara av lite äldre snitt, kan man anta att det nu står en hel del nya byggnader här?
Nu ska han börja också, med att kräva förtydligande av frågan... :rolleyes: :oops: :ROFLMAO:
Edit: Och listigt försöka lirka fram litet ledtrådar! Gå inte på den lätte, PC!! :-)

Ok, då tar vi en gåta från vardagsrumsfönstret. Kitschiga solnedgångsstämningen får ni stå ut med. ;) Det markerade berget har två namn, vilka och varför?
Untitled.png

Rigi, Queen of the Mountains?
Hette först Rigi men någon trodde att det betydde "regina" = drottning så det blev missförstånd...

Byter till
Vitznauer-/Gersauerstock
Residents of both Vitznau and Gersau view this peak as their local mountain, which is why it is named after both towns.

Tillbaka
Topp