Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Huså-anläggningen är till salu, varför inte köpa den och bygga ut?
Du skulle kunna visa hur en riktig skidanläggning ska se ut.;)
Och dessutom med fler norrsluttningar skulle du ha en längre säsong!:)(y)
Visa bilaga 10310
I bilden saknas bara att @fredw dessutom drar liften hela vägen över vattnet (eller åtminstone över ena "hörnet", bara).

Huså-anläggningen är till salu, varför inte köpa den och bygga ut?
Du skulle kunna visa hur en riktig skidanläggning ska se ut.;)
Och dessutom med fler norrsluttningar skulle du ha en längre säsong!:)(y)
Visa bilaga 10310
Fina idéer. Fast jag blev lite förvånad när jag var i Huså att Gruvbacken går upp på ett berg bortom Åres ’baksida’. Så om man åker ner till Huså från Åre hamnar man nedanför Gruvbacken. Alltså ingen tillfällighet att Husåliften inte går upp längre - berget tar slut där liften tar slut.

Fina idéer. Fast jag blev lite förvånad när jag var i Huså att Gruvbacken går upp på ett berg bortom Åres ’baksida’. Så om man åker ner till Huså från Åre hamnar man nedanför Gruvbacken. Alltså ingen tillfällighet att Husåliften inte går upp längre - berget tar slut där liften tar slut.
Ja så kan det gå när en skåning försöker projektera en fjällanläggning!:LOL:
Då får man vara beredd att ”tura” lite här och var i liftsystemet.;)

@FWahlberg verkar inte vara på G, så jag kör på.:)

Namn och höjd på "piggen" under det röda strecket?
Clip2520_.jpg

Ja så kan det gå när en skåning försöker projektera en fjällanläggning!:LOL:
Då får man vara beredd att ”tura” lite här och var i liftsystemet.;)
De där funderingarna har faktiskt luftats i en av Åre-trådarna här. Slutsatsen var nog att baksidan av skutan är så ”lång” att fallhöjden inte räcker till för att motivera en lift hela vägen upp tillbaka från Huså. Typ.

De där funderingarna har faktiskt luftats i en av Åre-trådarna här. Slutsatsen var nog att baksidan av skutan är så ”lång” att fallhöjden inte räcker till för att motivera en lift hela vägen upp tillbaka från Huså. Typ.
Ja, jag ser det nu när jag tittar på Åreskutans profil.
Många av mina röda pister är ju i verkligheten "ljusgröna".
Min projektplan suger!:(

Jag har gjort helt rätt som har hållit mig utanför tråden om utbyggnaden av liftsystemet i Åre!:LOL:

Ok, vi gissar då. Ni står på Penken/Wanglspitze typ, Ahornspitze till höger i bilden och Reichenspitze 3303 till vänster?

Nu hoppas jag det är fel så man strax kan sussa in....
Nej du!
Nu får du leta bild....:)

"Piggen" är till 99% Reichenspitze 3303 m, men jag har kollat noga eftersom det EXAKT i siktlinjen av spetsen på Reichenspitze också befinner sig toppen på Grossvenediger 3666 m.
Nu är det 29 km från Wrangelspitz där vi står 2400 möh till Reichenspitze, och ytterligare 17 km till Grossvenediger, och det ska inte vara matematiskt/praktiskt möjligt att se spetsen av Grossvenediger. Hade man stått 200-300 m högre hade man nog gjort det.🤓

Din tur @STORPOTATEN !

Nej du!
Nu får du leta bild....:)

"Piggen" är till 99% Reichenspitze 3303 m, men jag har kollat noga eftersom det EXAKT i siktlinjen av spetsen på Reichenspitze också befinner sig toppen på Grossvenediger 3666 m.
Nu är det 29 km från Wrangelspitz där vi står 2400 möh till Reichenspitze, och ytterligare 17 km till Grossvenediger, och det ska inte vara matematiskt/praktiskt möjligt att se spetsen av Grossvenediger. Hade man stått 200-300 m högre hade man nog gjort det.🤓

Din tur @STORPOTATEN !
Fan fan fan. Att man skulle känna igen den där Ahornspitze var ju osis... ;)
Då tar vi en väldigt välkänd topp....från en kanske inte lika välkänd vinkel....
Vad heter toppen?
1621974798945.png

Nej, inte Matterhorn eller Saalbach (eller pulkabacken i Kroksbäck). Så lätt ska blir det inte tyvärr (och nu fick med med alla tre i samma inlägg)

På efterfrågan så är det "mäktiga franska Alper" på bilden.

Aiguille de Scolette 3506
Det är "såklart" Aiguille de Scolette. Dent Parrachée är till höger, precis utanför bild.

Jag är imponerad av bergsspaningskompetensen här. Känns som om ni knäckte berget snabbare än jag, som ändå hade GPS-koordinater osv.

Aiguille de Scolette på 3506m är tydligen högst i delkedjan Cottianska Alperna utanför Monviso-området. Med en prominens på 1069m (149:a i alperna) och höjd på 3506m, så får man nog kalla det en "mäktig" topp. Även om det ser ganska smått ut från luften.

Tillbaka till @STORPOTATEN igen!

Det är "såklart" Aiguille de Scolette. Dent Parrachée är till höger, precis utanför bild.

Jag är imponerad av bergsspaningskompetensen här. Känns som om ni knäckte berget snabbare än jag, som ändå hade GPS-koordinater osv.

Aiguille de Scolette på 3506m är tydligen högst i delkedjan Cottianska Alperna utanför Monviso-området. Med en prominens på 1069m (149:a i alperna) och höjd på 3506m, så får man nog kalla det en "mäktig" topp. Även om det ser ganska smått ut från luften.

Flyg till eller från Turin som man kan få den utsikten?

Flyg till eller från Turin som man kan få den utsikten?
Varken eller denna gång. Piloten hade feeling på väg hem från Spanien och tog en "scenic route" över västra alperna. Dessutom passade han på att flyga riktigt lågt, eftersom vädret var såpass bra, med lite turistguidekommentarer med ojämna mellanrum:
- "Till vänster har ni Barcelona"
- "Till vänster har ni Mont Blanc och Chamonix, och till höger har ni Courmayeur"

Varken eller denna gång. Piloten hade feeling på väg hem från Spanien och tog en "scenic route" över västra alperna. Dessutom passade han på att flyga riktigt lågt, eftersom vädret var såpass bra, med lite turistguidekommentarer med ojämna mellanrum:
- "Till vänster har ni Barcelona"
- "Till vänster har ni Mont Blanc och Chamonix, och till höger har ni Courmayeur"
Flyger du privatjet?😲
Är väl ganska förutbestämt vilka rutter, kanaler och höjder flygplanen måste hålla sig till?

Snyggt berg från marknivån är det! (y)
1622023592328.png

Kul, den var lite klurig. Nu till något lite annorlunda.
En sjö - vad heter den? Och framför allt, hur kommer det sig att mina grabbar kan sitta i en "glaciärspricka" mitt i sjön?
1622023800802.png

Tillbaka
Topp