Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då tänkte jag bjuda på en vacker alpvy igen.
Eftersom @Kalle_Luzern gillade pin-point gåtan, så provar vi en sådan igen.
Markera på ett Google Earth clip eller en pistkarta var jag står, och dessutom vill jag veta hur många m.ö.h. jag står på.
Närmast vinner!
Visa bilaga 11626
Close enough? :)
1631083245417.png

För en lite mer utzoomad vy har jag markerat platsen med ett rött kryss. Det är på Fernaujoch som Potätan skriver, och jag har precis klivit av 6er Sesselbahn Fernau.
Över till @STORPOTATEN då!
1631083707463.png

Japp, en sån där topp igen - vad heter den? Och vi skippar höjden, men...den är hög kan jag säga. Kan vara klurig, lite annorlunda vinkel.
1631084577095.png

Senast ändrad:
Jaha, då var det dags att "ställa upp" och hjälpa dig med bildgåtan igen.;)
Du befinner dig ungefär i inringat område och namnet på bergstoppen är också inringat.
Höjden vågar jag inte ange...:LOL:
1631088552189.png

Jaha, då var det dags att "ställa upp" och hjälpa dig med bildgåtan igen.;)
Du befinner dig ungefär i inringat område och namnet på bergstoppen är också inringat.
Höjden vågar jag inte ange...:LOL:
Visa bilaga 11633
Dent Parrachee 3697 möh är det naturligtvis. Du är nästan korrekt på min plats, men ryggen du ringat in ser man på min första bild. Jag står uppe på ryggen precis här;
1631089472121.png

Väl exekverat, din bild @PisteCarver

Ser ju onekligen mer imponerande ut från längre avstånd!
Då tycker jag att det är dags för en annorlunda lite underfundigare gåta av den typ som @fredw brukar kunna prestera.
Din tur @fredw !

Vad heter denna skidanläggning? Gärna även backens fallhöjd.
Edit: ursäkta avsaknaden av underfundighet.

Senast ändrad:
Är det E6:an där i bakgrunden?
Alebacken?
Fallhöjd 70 m?
Högsta toppen vet jag inte....;)

Edit: E45 ska det nog vara.

Senast ändrad:
Är det E6:an där i bakgrunden?
Alebacken?
Fallhöjd 70 m?
Högsta toppen vet jag inte....;)
Inte helt korrekt, men jag frågade inte om vägen... ;-) Det är strax nordost om Kungälv, och vi är öster om Göta Älv, så det är E45:ans brus där nere.
Men visst är det lilla Alebacken, som nog har den mest deprimerande utsikt av alla landets småbackar. Och visst är fallhöjden 70 meter, och vi lämnar nog totala höjden över havet därhän!
Din tur PC om du inte vill lämna tebax igen.

Inte helt korrekt, men jag frågade inte om vägen... ;-) Det är strax nordost om Kungälv, och vi är öster om Göta Älv, så det är E45:ans brus där nere.
Men visst är det lilla Alebacken, som nog har den mest deprimerande utsikt av alla landets småbackar. Och visst är fallhöjden 70 meter, och vi lämnar nog totala höjden över havet därhän!
Din tur PC om du inte vill lämna tebax igen.
Jo, jag kollade kartan insåg misstaget med E6:an och gjorde en liten "edit".
Vill du ha bildgåtan tillbaka får du vinna tillbaka den. ;)
Ny kommer alldeles strax.

Den toppen tror jag mig ha åkt ned för några gånger - Storkläppen?
Höjden då? 1035... 😉

Är det korrekt lämnar jag över till första bästa frivillig.

Den toppen tror jag mig ha åkt ned för några gånger - Storkläppen?
Höjden då? 1035... 😉

Är det korrekt lämnar jag över till första bästa frivillig.
Ja, ”berget” var alltså fjället Storkläppen i Tänndalen.

Först till kvarn för nästa bildgåta då. :)

Edit: Nu börjar han reta mig med att ange höjden ändå… :rolleyes: ;)

Hörde jag "först till kvarn"? Då drar vi till med en kluring. Erkänner att jag inte tagit bilden själv, endast ett screenshot taget av mig... men jag har sett såna här i verkligheten. Frågan är då:
Vad är detta och vad används den till? Gärna också det engelska smeknamnet.

1631102560100.jpeg

Nutcracker kallas de i Nya Zeeland. Används som verktyg för att dras med i deras repliftar.

Helt korrekt , och ordet "nutcracker" syftar alltså inte på någon sorts attack mot de manliga reproduktionsorganen, utan på instrumentets utseende. Det lär vara ganska svårt att bemästra, se nedan!
NZ har en hel del trevliga "club ski fields" med billiga repliftar. Kanske något för Skistar som verkar ha ont om pengar till investeringar i vissa liftsystem.

Ordet till Kalle!

1631103697658.jpeg

1631103714605.jpeg

Såg någon skidtvserie med en fransk-kanadensare och en schweizare från Grimentz. I några avsnitt var de i NZ och turade, men besökte även några små orter med såna liftar. Såg inte trivialt ut att bemästra! 😅

Tillbaka till "gamla världen". Var är den här bilden tagen?
IMG_3127.JPG

Tyst idag och ingen svarar, så då svarar jag.
Du är uppe och promenerar på "Pontus" igen.
Till vänster långt bak Glärnis, i mitten Tödi och till höger Uri Rotstock och Blüemisalpfirn.

PS. Vacker bild, vad gör helikoptern?

Till vänster långt bak Glärnis, i mitten Tödi och till höger Uri Rotstock och Blüemisalpfirn.

PS. Vacker bild, vad gör helikoptern?
Ja, från min "promenad" i torsdags. Sällan så bra väder när jag varit uppe på Pilatus. Taget på passet mellan Esel och Matthorn, vid de så kallade Chilchsteine. Härifrån är det inte så många höjdmeter kvar, jämfört med de totalt 1600 fhm det blir från Alpnach. 😅
I framkant Bürgenstock, Buochserhorn och Stanserhorn. Några toppar i Rigi-massivet i vänsterkanten.
Helikoptern flög cement till ett byggställe, gissar militärt med tanke på var de höll på, uppe på Oberhaupt. Såg inte trivialt ut, leverera flera hundra kilo säkert till en liten kant mitt på en bergvägg. Men piloterna här är ju vana vid såna jobb och vädret var ju idealt.

Din tur @PisteCarver

@Ivo del Brallo frågade igår om pixlar och bildkvalitet, men det är inte pixlarna utan optik och bildsensor som avgör.
Bilden nedan är tagen med pixel-upplösningen inställd på "medel", och bilden är "bara" på 3,99 MB. Den är tagen med en Canon GX7 kompaktkamera (100x60x40 mm), och det som skiljer den från vanliga kompaktkameror är kvalitén på optiken och att den har en mycket större bildsensor.
Även om jag tar bilden med en helt ny Iphone, så får jag inte samma briljans i solreflexerna, och i svagt ljus blir skillnaderna mycket större.

EDIT: Jag la till en Iphone bild nedanför med samma motiv så att ni kan jämföra. Rätt stor skillnad?

Bildgåtan då?
Pin-pointa var bilden är tagen.
IMG_3456.JPG

IMG_2096.JPG

Senast ändrad:
Och jag som försökte hitta Pontus i bilden... :LOL: Tyckte det påminde litet om bilden nyss från Rigi. Nåja inte helt fel tänkt! Får se hur det går med mina ISK-fonder, kanske dags att casha in innan börserna pajar och ta en långhelg i Schweiz!
OJ, PC har en ny bild uppe, nu får vi titta på den.

EDIT: Jag la till en Iphone bild nedanför med samma motiv så att ni kan jämföra. Rätt stor skillnad?
Ja jag lade också till en bild, som jag iofs inte tagit själv... :rolleyes::cool:;):)

Iphone etc är så "bra" på att processa bilderna direkt i kameran att det ofta (för många) uppväger den bättre optiska kvalitet man kan få från "riktiga" kameror. Vår systemkamera (en Olympus EPL-5 med fin micro 4/3-optik) har blivit liggande de senaste fem åren...

Den mer insatte (med tid att lägga på editering och bildoptimering) vill förstås gärna ta hand om "processen" själv och då blir det givetvis bättre med en riktig kamera med stor sensor och stort ljusinsläpp genom optik med hög kvalitet.

Ändå nästan trolleri hur bra det kan bli med en så pjutteliten sensor och optik som i en smartphone. Jag tror faktiskt att de fuskar, det vet man ju hur det går till nuförtiden! Fast vänta nu litet... :)

Senast ändrad:
kanske dags att casha in innan börserna pajar och ta en långhelg i Schweiz!
Ingen dålig idé, säg till om du behöver några tips. ;) Kanske vänta lite iofs, med restriktionerna vi fortfarande har här är det lite av en chock när man kommer från Sverige. Var rätt skönt med 2 veckor utan mask på semestern i Sverige måste jag erkänna...

Det här med att pinpointa har ju blivit hippt. Och självklart vill man vara cool liksom. :cool:
Så pinpointa var den här hårfagra karln sitter någonstans.
1631116386232.png

Tillbaka
Topp