Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En "forntidsbild" kommer här (bilden har jag tagit, men den är naturligtvis inte lika gammal som liften).
Vilket år byggdes enstolsliften och vad hette den?
Den är också historiskt unik, på vilket sätt?
1631202823681.png

Men, bilden är ju från Hintertuxer Gletscher? Den första sittliften på glaciär is i hela världen?

1968, Gefrorene Wand

Från Fernerhaus till Felskopf.

Senast ändrad:
Der Einsessellift Gefrorene Wand

"

Lifte und Seilbahnen[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]​

Brückenspalte im Natureispalast
Um die Menge an Touristen auf den Hintertuxer Gletscher zu befördern, wurden dort drei große Seilbahnen errichtet: Die Gletscherbusse laufen mit je einer Gondelan zwei Stahlseilen und können so 24 Personen mit einer Gondel befördern. 1968 wurde in Hintertux der erste Sessellift der Welt mit Stützen im Gletschereis gebaut: Der Einsessellift Gefrorene Wand, der vom Tuxer Fernerhaus (2600 m) bis zum Felskopf (3050 m) reicht. Der Gletscherbus 3 ist die höchste Seilbahn an 2 Stahlseilen der Welt.[7]

Der Einsessellift Gefrorene Wand

"

Lifte und Seilbahnen[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]​

Brückenspalte im Natureispalast
Um die Menge an Touristen auf den Hintertuxer Gletscher zu befördern, wurden dort drei große Seilbahnen errichtet: Die Gletscherbusse laufen mit je einer Gondelan zwei Stahlseilen und können so 24 Personen mit einer Gondel befördern. 1968 wurde in Hintertux der erste Sessellift der Welt mit Stützen im Gletschereis gebaut: Der Einsessellift Gefrorene Wand, der vom Tuxer Fernerhaus (2600 m) bis zum Felskopf (3050 m) reicht. Der Gletscherbus 3 ist die höchste Seilbahn an 2 Stahlseilen der Welt.[7]
Jag tror Wikipedia har fel...

Om det skulle visa sig att Wikipedia ändå har rätt (vilket jag inte tror att de har i det här fallet), så kommer jag att kontakta Hintertuxer Gletscherbahnen. ;)

Vi är nära nu, vill inte @KaitsuH slå i den sista spiken?

1972 bygges en gammal nedlagd Olperer släplift upp som den här liften och kallade Tuxer Joch. Om det är det PC söker går nästa gåta till @KaitsuH som gjort allt jobb. ;)
1631211281495.png

Liften på min bild är Einzelsesselift Gefrorene Wand som byggdes 1971. Den gick från Tuxer Fernerhaus 2660 möh till Felskopf på 3050 möh, och var mycket riktigt världens första sittlift som förankrades i glaciäris.
Så här såg den ut när den var ny:
1631211741077.png

1968 byggdes en enstolslift från Sommerbergalm upp till platsen för Tuxer Fernerhaus, och var som @KaitsuH skrev världens längsta enstolslift.
Den såg ut såg här högst upp (se nedan).
Det fanns fortfarande inget Tuxer Fernerhaus på plats. Lägg också märke till släpliften på glaciären. Den hette Olperer, men hade en helt annan dragning än dagens Olpererlift.
Lägg märke till hur mäktig glaciären var 1968!
Landskapet såg helt annorlunda ut.
Och jämför med min egen bild längst ner, tagen anno 2021 från exakt samma position!
Det var lite österrikisk glaciärskidhistoria. :)
@KaitsuH nästa bildgåta då!
1631212026710.png

1631212178549.png

Jag läste wikipedia och Hintertuxer Gletscher historia från deras sida, litet olikt. Nu en mycket snabb kvällsbild.

Vilken fest firade vi där? Och var? Vilket skidområde?
DSCN1579.jpg

För att det är på fyllan ditt rätta jag kommer fram? Du är i själ och hjärta egentligen en skidåkare….!!! 😉
Ja! Kanske så! men det finns ett problem: jag kan inte åka skidor. Om det blir pucklar, slask och mycket folk, då åker jag nästan långsammare än 90 % av alla andra gamla gubbar och tanter.

Ännu en bild från vår lägenhets balkong.
DSCN1565.jpg

Jag föreslår 20 frågor... Om vi inte klarar det på 20 frågor så har du gett för dåliga ledtrådar och får som straff bjuda oss på öl.
Är vi i Tirol?

Måste bara dela med mig.. Jag har själv inte varit i Montafon men det har min farfar. Som en gång bokade en resa till St Anton, tror detta var på 1950--talet. Först när han kom ner så insåg han att han hamnat i St Anton im Montafon och inte i den mer kända orten i Arlberg... Nästan för bra för att vara sant men så har han berättat.

Dessutom, ser det först nu faktiskt, så ligger faktiskt St Anton im Montafon i Vorarlberg, medan St Anton am Arlberg ligger i Tirol. Eller ??!?

Nåja. Först kaffe sen bild!

Måste bara dela med mig.. Jag har själv inte varit i Montafon men det har min farfar. Som en gång bokade en resa till St Anton, tror detta var på 1950--talet. Först när han kom ner så insåg han att han hamnat i St Anton im Montafon och inte i den mer kända orten i Arlberg... Nästan för bra för att vara sant men så har han berättat.

Dessutom, ser det först nu faktiskt, så ligger faktiskt St Anton im Montafon i Vorarlberg, medan St Anton am Arlberg ligger i Tirol. Eller ??!?

Nåja. Först kaffe sen bild!
Ja, det finns ett litet St Anton i Montafon.

Det finns t ex två st ”Zell” också, ett ”am See” och ett ”am Ziller”.

Något säger mig att du har rätt, se nedan... Det var ju snällt av dig (särskilt med tanke på att jag var fel ute) och så att han slipper bjuda på öl! Tack PC. Kafferast här, återkommer strax.

Visa bilaga 11685
Någon annan har också stannat i Alpenhaus Montiel! Fint och ganska billigt boendet. De har också en Jacuzzi. Och cd-spelare, och Demis Roussos och Tom Jones cd-plattor! Vad kunde vara finare än att sitta i Jacuzzi och lyssna på Demis Roussos?

Jag har själv inte varit i Montafon
Ett besök kan rekommenderas.
Ett mycket bra skidområde där Schruns med "Hochjoch" numera är sammanbyggt med "Silvretta Nova" (se pistkarta nedan). Jag hade häromdagen en bildgåta därifrån med "Madrisella".
Mycket lätt att komma till med bil, inga bergspass att åka över, genom Pfändertunnel vid Bregenz, Autobahn fram till Bludenz och därefter bara 10 km till.
En nackdel är att det ligger väldigt nära Schweiz och har blivit populärt bland schweizare, och det har drivit upp hotellpriserna tyvärr. Är betydligt dyrare än t ex Zillertal.
1631260893237.png

Ja jag tror vi varit i Montafon tidigare i denna tråd. Jag har nu googlat så mycket på kartor, pister och vyer så att jag ibland nästan får för mig att jag faktiskt varit där..! :) Montafon låter fint. Funderar starkt på att förtidspensionera mig så jag hinner med allt!

Först österrikisk ompa-pompa-pop på PCs boombox i pisten, sedan after ski med Demis Ruossos och Kaitsu i Jacuzzin. Hmm. :rolleyes: :LOL:

Kaffe (plus en del jobb som ramlade på mig) avklarat, dags för frågor! Hav möter berg!

1. Vilken ort är bilden tagen från?
2. Vad kallas den intressanta klippformation som är inringad på bilden?
3. Om man fortsätter bara något längre upp/bort inom ungefär samma berg så kommer man till ännu en mycket speciell klippformation som är ytterst "instagrammable", vad kallas den?

1631263306490.png

Ja jag tror vi varit i Montafon tidigare i denna tråd. Jag har nu googlat så mycket på kartor, pister och vyer så att jag ibland nästan får för mig att jag faktiskt varit där..! :) Montafon låter fint. Funderar starkt på att förtidspensionera mig så jag hinner med allt!

Först österrikisk ompa-pompa-pop på PCs boombox i pisten, sedan after ski med Demis Ruossos och Kaitsu i Jacuzzin. Hmm. :rolleyes: :LOL:

Kaffe (plus en del jobb som ramlade på mig) avklarat, dags för frågor! Hav möter berg!

1. Vilken ort är bilden tagen från?
2. Vad kallas den intressanta klippformation som är inringad på bilden?
3. Om man fortsätter bara något längre upp/bort inom ungefär samma berg så kommer man till ännu en mycket speciell klippformation som är ytterst "instagrammable", vad kallas den?

Visa bilaga 11687
Fin bild.
Vacker natur och mycket ”oljepengar”!

Svolvær?
Svolvær geita?
Djevelporten?
BGN lurade i vassen..! :)
Svolvær, Svolværgeita och Djevelporten.
Helt korrekt. Inte mina bilder nedan dock... och jag har inte heller varit däruppe själv, endast i Svolvær, bilden i frågan tagen från båten som gick till Trollfjord.
Isyxan går vidare till BGN!

1631264245313.png

1631264280778.png

Svolvaer är fint, i grannbyn finns en kul sak, en gammal telefonkur de gjort om till ett minibibliotek.
Men var är vi nu?

0ED37D64-58F1-4FDC-8CC6-D2EBAFB058B2.jpeg

Tillbaka
Topp