Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Edit : vid googling på Fredlarna har någon skrivit "Ugly, windy and rocky, not recommended." :ROFLMAO:
med den recensenten nog bäst att bara 'agree to disagree' - om rocky and windy är ett problem så är nog inte ytterskärgård ens grej
(som att skriva snowy and steep, not recommended;))

Bild från ca 1979/80, dvs innan jag tog fullt ansvar för min egen klädsel. 😳🤓 Frånvaro av hjälm förstås.

1. Vad heter skidorten?
2. Massivet bortom min mamma är inte extremt högt men mycket prominent, bland topp 10 i alperna faktiskt. Vad heter den högsta toppen där?

1639390524453.jpeg

Senast ändrad:
Han lurade i vassen, och då går det undan! 😂 Helt korrekt förstås. Liftsystemet är idag utbyggt till ngt som heter Ski Amadé typ.

Storpotaten, ordet är ditt!

Han lurade i vassen, och då går det undan! 😂 Helt korrekt förstås. Liftsystemet är idag utbyggt till ngt som heter Ski Amadé typ.

Storpotaten, ordet är ditt!
Hochkönig har jag sneglat länge och väl på, men aldrig fått arslet ur vagnen för att ta mig dit. Faktum är att jag så sent som i fredags kollade in en webkamera där för att se läget. Och....det såg väl ....hyfsat ut. (y) 😃
1639391768565.png

Bild från ca 1979/80, dvs innan jag tog fullt ansvar för min egen klädsel. 😳🤓 Frånvaro av hjälm förstås.

1. Vad heter skidorten?
2. Massivet bortom min mamma är inte extremt högt men mycket prominent, bland topp 10 i alperna faktiskt. Vad heter den högsta toppen där?

Visa bilaga 14213
Aha, du har hittat ett gammalt fotoalbum?
Trevligt, vi ser fram emot fler nostalgibilder.
Är det du som tonåring i den röda västen till vänster?
Det ser på bilden ut som om du har en tysk "Günther-mustasch", stämmer det?:unsure:;)

Senast ändrad:
Aha, du har hittat ett gammalt fotoalbum?
Trevligt, vi ser fram emot fler nostalgibilder.
Är det du som tonåring i den röda västen till vänster?
Det ser på bilden ut som om du har en tysk "Günther-mustasch", stämmer det?;)
Ja jag bar ner en låda och hittade ett gammalt album, men ni har nog redan fått det bästa därifrån tyvärr (Ischgl och Kittelfjäll t ex). Ja, det är jag till vänster men nej det är nog bara en skugga under min nos! :ROFLMAO:
Tror jag har en sån där heltäckande overall under västen, det såg ännu mer "retro" ut. Kanske kommer det mer nostalgibilder efter jul, får djupdyka i albumen i föräldrahemmet.

Furi Zermatt?

Edit: Det är ju första gången du har med en bild från Zermatt!😲
Hålan på bilden heter Furi och det gör väl delvis de flesta av liftarna runtomkring också.
Den lilla sjön kanske är den vid liften Hirli?

Senast ändrad:
Edit: Det är ju första gången du har med en bild från Zermatt!😲
Någon gång skall vara den första. Nu går jag in på den andra halvan av skidorter i fotoarkivet. 😉
Den lilla sjön kanske är den vid liften Hirli?
Liften Hirli var det jag sökte, jajamän. Din bild @PisteCarver
Nej hålan heter Zum See.
Japp, Zum See heter den mysiga lilla hålan.

Då dyker jag också ner i det gamla arkivet.:)
Min bild är nog minst lika gammal som Potätans, men jag kanske hade en bättre kamera på den tiden?:unsure:;)
Om liften finns kvar vet jag inte, så jag frågar bara efter skidorten, vilken är ort är det?
1639398507913.png

Då är det uppenbara svaret alltså Val Thorens? :)
Ja, det är Val Thorens.
Men precis som du påpekade är kameran riktad åt nordväst och Les Menuires bergen.(y)
Det var en snöfattig julvecka i Alperna och endast Val Thorens hade öppet i hela Trois Vallées systemet. Polisen spärrade av infarten till Val Thorens så att bara de som bodde där fick åka skidor, för att undvika kaos i liftsystemet.
Samma säsong var vi sedan vecka 10 i St Anton och hade brutala snömängder där.
Det är märkligt det där med snöläget tidigt på säsongen, klimatet är ju varmare nu än då, men snöläget är ofta bra vid Jul numera, medan det på 90-talet ofta var riktigt dåligt då.

Din bild @STORPOTATEN

De där halvhöga flacka Les Menuires-bergen är ju svåra att ta miste på. (y)

Tar mig nu friheten att slänga in en lånad bild då det var total white-out när jag var här för några år sedan. Hade en riktigt trevlig dag bland lärkträden får man väl säga. :)
Vad heter skidorten?
1639400125344.png

Då dyker jag också ner i det gamla arkivet.:)
Min bild är nog minst lika gammal som Potätans, men jag kanske hade en bättre kamera på den tiden?:unsure:;)
Om liften finns kvar vet jag inte, så jag frågar bara efter skidorten, vilken är ort är det?
Visa bilaga 14222
Ja vet inte om @fredw behöver skämmas så mycket för sin outfit från -79
Jag tänker inte leta fram några gamla bilder på mig från -80 eller -90 tal heller för den delen :LOL:

Jahapp....alla diskuterar virus och skit istället.... :LOL:
Var det klurigt kanske? Då kan jag kanske nämna att den fina pyramiden längst bort i bilden är en 3500-plussare som tidigare huserat i denna tråd.

Vi brukar gissa på Sainte-Foy eller Serre Chevalier när det är lärkskog inblandat, så jag drar väl till med det senare. Fast som alltid när det gäller Storpotaten och hans ystra vapendragare så finns det ett par dussin till kända och okända ställen de kan ha varit på.

Vi brukar gissa på Sainte-Foy eller Serre Chevalier när det är lärkskog inblandat, så jag drar väl till med det senare. Fast som alltid när det gäller Storpotaten och hans ystra vapendragare så finns det ett par dussin till kända och okända ställen de kan ha varit på.
Inte Serre Chevalier heller är jag rädd.
Man skulle väl kunna säga att detta varken är ett känt eller okänt ställe. På svenskt manér, ett sånt där "lagom känt ställe". Många har nog hört namnet, men inte så många har varit där IRL, som kidsen säger.

Det är väl inte oviktigt?:unsure:
Det dök ju upp nyheter som säger att alla norrmän kommer att smittas innan Jul, så man kan ju redan nu planera en skidresa till Norge efter Nyår.:unsure::rolleyes:
Näe, det är absolut inte oviktigt. Men fortfarande virus och tillhörande skit.
Svårt att påverka så jag sitter lugnt ( 🤬) tillbaks och hoppas på det bästa här, reglerna ändras ju ändå dagligen så vi får se om jag kommer att bli 🤩 eller 👹runt årsskiftet..

Näe, det är absolut inte oviktigt. Men fortfarande virus och tillhörande skit.
Svårt att påverka så jag sitter lugnt ( 🤬) tillbaks och hoppas på det bästa här, reglerna ändras ju ändå dagligen så vi får se om jag kommer att bli 🤩 eller 👹runt årsskiftet..
Österrike är lugnt, går spikrakt neråt.(y)
Men du får operera tillbaka öronen efteråt, de har återinfört FFP2 som har så hårda snoddar så att öronen står ut som på Dumbo efter en vecka!:LOL:👂🐘
Så känner man numera också igen en bayrare (ifall han har glömt att ta på sig sina Lederhosen!)🤣

Tillbaka
Topp