Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

På hugget som tusan. 😉
Liften är Eggalm Nord, så då hamnar du på...ehh...toppen av Eggalm Nord liften...vid krysset. :)
1639494673039.png

På hugget som tusan. 😉
Liften är Eggalm Nord, så då hamnar du på...ehh...toppen av Eggalm Nord liften... :)
Javisst är det det!
Imponerande snabbt, du kanske har suttit och tagit en lunch där på Vogelnest?

Det är en rejäl sittlift med bra lutning och nästan 700 fhm.
Om man tittar noga så ser man en liten bit upp i backen, hur det från höger till vänster går en transportväg tvärs över pisten. Den leder ner till Lanersbach och råkar man köra förbi den och inte vill klättra upp igen, så är det bara att sätta sig i sittliften och åka ända upp till toppen av Eggalm igen.... (talar av erfarenhet...😓)

Din bild @STORPOTATEN !

Senast ändrad:
Javisst är det det!
Imponerande snabbt, du kanske har suttit och tagit en lunch där på Vogelnest?

Det är en rejäl sittlift med bra lutning och nästan 700 fhm.
Om man tittar noga så ser man en liten bit upp i backen, hur det från höger till vänster går en transportväg tvärs över pisten. Den leder ner till Lansersbach och råkar man köra förbi den och inte vill klättra upp igen, så är det bara att sätta sig i sittliften och åka ända upp till toppen av Eggalm igen.... (talar av erfarenhet...😓)

Din bild @STORPOTATEN !
Det närmsta jag varit är afterskin vid Zell Am Zillers dalstation. :rolleyes:
Så jag siktar på lunch vid Vogelnest över påsk!

Här har vi en annan sittlift, men den skiter vi i - vad heter skidorten?
1639494885379.png

1639506881421.png

Senast ändrad:
Och snäll offpist är perfekt för en gammal gubbe som jag. Man ser tydligt på denna sidan varför man åker dit när det dumpat ordentligt. https://www.stations-de-ski.ch/en/stations-de-ski-valaisannes/station-de-ski-vicheres/
Glest mellan träden, lagom lutning, inga klippor att oroa sig för och bara att fräsa på. Gubbcruising galore! :love:

Är det därför jag får gubbreklam galore nedanför den fina reklamfilmen? Eller har det kanske mer med mig själv att göra?

1639496536873.png

Nej för tusan, det ser ju brant ut för bövelen! 😦
Som sagt, efter många års uppehåll är det roligt att ha börjat åka lite opistad snö igen.:)
Det hade inte inträffat om jag inte gått med i det här forumet i början av året.
Och så mycket lättare och roligare med mina nya QST 99 jmf med när jag på 90-talet åkte med 2-meters pinnar.
Utan inspiration från forumet hade det inte blivit så många skidresor heller (3 i år).😀
Den nytändningen har ni hjälpt mig med.(y)
Det är jag tacksam för, och fru PC har hittills inte vägrat att följa med mig.🥲

När det gäller offpist så saknar jag både airbag, spade, sond och ett gäng kompisar att åka med, så för att köra ”safe” håller jag mig till sluttningar på max 25 grader och nära pisten. Så det får ju bli ”gubb-cruise”, men om det är bra nog för @STORPOTATEN så duger det åt mig, och så får jag ibland med mig frun också lite vid sidan om pisten.🙂

Som sagt, efter många års uppehåll är det roligt att ha börjat åka lite opistad snö igen.:)
Det hade inte inträffat om jag inte gått med i det här forumet i början av året.
Och så mycket lättare och roligare med mina nya QST 99 jmf med när jag på 90-talet åkte med 2-meters pinnar.
Utan inspiration från forumet hade det inte blivit så många skidresor heller (3 i år).😀
Den nytändningen har ni hjälpt mig med.(y)
Det är jag tacksam för, och fru PC har hittills inte vägrat att följa med mig.🥲

När det gäller offpist så saknar jag både airbag, spade, sond och ett gäng kompisar att åka med, så för att köra ”safe” håller jag mig till sluttningar på max 25 grader och nära pisten. Så det får ju bli ”gubb-cruise”, men om det är bra nog för @STORPOTATEN så duger det åt mig, och så får jag ibland med mig frun också lite vid sidan om pisten.🙂
Härligt att läsa!
Säkerhetsprylarna går ju lätt att köpa. Kunskapen och erfarenheten tar längre tid att tillskansa sig…
Men att ha sökare på sig även i mindre och flacka sluttningar är inte fel. Även mindre partier där det kanske lutar på lite mer kan ge förvånande stora snömängder om de släpper….

Nähäpp, här går det lite trögt så jag har slängt in ytterligare en bild från skidområdet i originalposten. Nu får ni ta den.

Svårt, det är ju bara en massa berg och en sjö på bilderna. Finns väl ingen jäkel som kan lösa det då!!

Jaha, nu är det Val Cenis? Dent Parrachée i bakgrunden.
Då tog @Kalle_Luzern fram sin matris över samtliga berg, inklusive höjder, som tidigare varit med i tråden - och vips var gåtan löst. :)
Visst är det Val Cenis med Dent Parrachee 3697 möh i bakgrunden. Denna charmiga by(ar) som på var sida har magnifika berg som tornar upp sig. I norr Grand Roc Noir och i söder Pointe de Ronce - båda ca 2200 lodmeter rakt upp från byn. Imponerande.

Nu över till @Kalle_Luzern igen. !

Då tog @Kalle_Luzern fram sin matris över samtliga berg, inklusive höjder, som tidigare varit med i tråden - och vips var gåtan löst. :)
Visst är det Val Cenis med Dent Parrachee 3697 möh i bakgrunden. Denna charmiga by(ar) som på var sida har magnifika berg som tornar upp sig. I norr Grand Roc Noir och i söder Pointe de Ronce - båda ca 2200 lodmeter rakt upp från byn. Imponerande.

Nu över till @Kalle_Luzern igen. !
Måste vara imponerande vyer där. Lägg till Parrachée i väst och L'Albaron i öst dessutom!

Till vilket åk är den lilla gruppen galningar på väg?
IMG_0904.JPG

De är på väg till Lauben.

Eller.....ett ganska brant åk ner mot Galtiberg. 😉
Visa bilaga 14285
Ja, Laub. Finns tyvärr historia om en holländare som blev för girig efter ospårat, körde ut på en hängdriva och försvann ner i Galtiberg. 😱 Den här dagen var det underhåll på Rotair, annars hade de kanske provat Galtiberg också. Början på november och första dumpet, så noll bas. Vill inte veta hur deras skidor såg ut sen. Körde på några stenar själv vad jag minns, fast jag höll mig ovanför 2000 m.

Snabbt och lätt tillbaka till @STORPOTATEN

Nix, inte Valdi.
Med på båda bilderna finns en 3600-plussare som varit med i tråden tidigare. Fram med satelliterna @PisteCarver ! :)
Var upptagen med matlagningen, och nu är jag på gymmet och försöker vara flitig.
Snygg bild var det! (du har en del kvar ser jag hela tiden)
Och så försöker jag ransonera till en bildgåta per dag - för Omikron-debatten stjäl ju också tid.:LOL:

Ja, Laub. Finns tyvärr historia om en holländare som blev för girig efter ospårat, körde ut på en hängdriva och försvann ner i Galtiberg. 😱 Den här dagen var det underhåll på Rotair, annars hade de kanske provat Galtiberg också. Början på november och första dumpet, så noll bas. Vill inte veta hur deras skidor såg ut sen. Körde på några stenar själv vad jag minns, fast jag höll mig ovanför 2000 m.

Snabbt och lätt tillbaka till @STORPOTATEN
Usch då, puderhets kan vara ödesdigert! Både för kropp och skida. 😬

Jag ger mig för idag och skickar bilden vidare till antingen @Hawk100 @kappakomplett eller @fredw . Först till kvarn!

Början på november och första dumpet, så noll bas. Vill inte veta hur deras skidor såg ut sen. Körde på några stenar själv vad jag minns, fast jag höll mig ovanför 2000 m.

På tal om ”hajar” så körde jag över en ”blåhaj” på Pitztal Gletscher, men där hände inget med belagen. Antar att det är betydligt värre med de svartfenade hajarna?

Eftersom det är hög tid för en gammal gubbe som mig att sussa får ni hela natten på er att fundera.
Och som alla världsstjärnor är ju även mannen på bilden mest känd under sitt ”artistnamn” så jag nöjer mig med det……

Vet ni vad som händer om exakt 30 dagar?
Då är det 1-års jubileum för denna tråd, forumets största och mest enastående!
Den 13 januari startades den av admin @johan och sedan har det rullat på. Första dagen var bl a jag, @fredw och @erik_lagg med. Redan andra dagen så joinade @STORPOTATEN när han klippte min bildgåta på de mäktiga bergen ovanför Zinal. Samma dag klev också vår svensk-schweiziska mästare @Kalle_Luzern in på arenan, och så alla ni andra, ingen glömd!

Genom denna tråd har jag funnit nya vänner, fått massor av bra tips (ja även på annat än hur man letar berg ;)) och många goda skratt!

Hur firar man nu en sådan här historisk händelse?🎉🥳
Förslag?

Senast ändrad:
Vet ni vad som händer om exakt 30 dagar?
Då är det 1-års jubileum för denna tråd, forumets största och mest enastående!
Den 13 januari startades den av admin @johan och sedan har det rullat på. Första dagen var bl a jag, @fredw och @erik_lagg med. Redan andra dagen så joinade @STORPOTATEN när han klippte min bildgåta på de mäktiga bergen ovanför Zinal. Samma dag klev också vår svensk-schweiziska mästare @Kalle_Luzern in på arenan, och så alla ni andra, ingen glömd!

Genom denna tråd har jag funnit nya vänner, fått massor av bra tips (ja även på annat än hur man letar berg ;)) och många goda skratt!

Förslag?
En enastående bedrift! Det firar vi i sann Freeride-anda med Fernet Branca. Men inte vilken Fernet Branca som helst utan......
1639547914052.png

Förslag?

Väl skrivet PC, och din egen förmåga som ”topp-tippare” och livs levande FATMAP börjar nog närma sig legend-nivåer! Liksom SPs lista över besökta orter (väl dokumenterat inne i själva potatan) och Kalles utsikt från köket.

Nog ryggkliat! 😆 Ja, hur ska vi fira?

1. Någon kanske sitter på ett 360-graders panorama en molnfri dag från toppen av Mont Blanc?
2. Fixa ”Kaiserwetter”” i Limhamn
3. Då går jag ner i min källare… 🎼🚜
4. Vi säljer våra Skistar-aktier, köper varsitt Scandinavian SkiPass, trycker upp svarta T-shirts med Stones-flabb och ”Verpan 1989 - Trillevallen 2022” och gör en säsong i Skanderna! (PC får sälja några andra aktier)
5. (mer realistiskt kanske) öppnar en Fernet Champagne, laddar ner varsin duo-app och slår oss ner framför Antikrundan

Jag är på! (Heter det så?) 😁

Senast ändrad:
Bildförrådet tömt sen länge, men nu när vintern kommit så kan man ge sig in i leken igen. Med färska bilder!

Två frågor:
1. Jag söker efter namnet på ett land
2. Det fanns en gruva här i trakten. Vilken typ av gruva?

Bilagor

• D0121CC9-DE66-4367-90DA-66B72BC212C5.jpeg
    D0121CC9-DE66-4367-90DA-66B72BC212C5.jpeg
    183.6 KB · Besök: 54
Min Googling pekar på att det är Oldklumpen och att det finns en kristallgruva och ett ställe som heter Frankrike-gården. Kan det stämma? Fin bild för övrigt
exakt!
byn (bara ett fåtal hus) heter Frankrike och i Olden fanns en kristallgruva.
Oldklumpen och de andra "klumparna" i Offerdal har troligtvis landets bästa skogsåkning just nu. 60-70 cm snö i skogen!

kör på @FreeHeelBlumen

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp