Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kände igen namnen när jag såg dem igen, men inte läst något med dem...

Var är den här bilden tagen?
015.JPG

Mäh, slarvigt och klantigt värre. Du är uppe i Murren och det är väl vår brante vän Eiger som sticker upp där på sidan.
Äntligen tittade du på ledtrådarna i bilden! Wetterhorn hur tydligt som helst i mitten, och Eiger som tittar fram. Tschuggen från andra hållet jämfört med igår, och lavinstaketen ovanför Wengen syns också. Bilden tagen under kabinen på Schilthorn. :)
Kör på @STORPOTATEN

Jag ser Kaprun/Kitzsteinhorn skidområde och jag ser idag igen Grosses Wiesbachhorn 3564m.
Grossglockner är skymt.
Troligen rätt (kollar på mobilen…)

Kanske Grossglockner som sticker upp längst ut till vänster, svårt att se om det är ett eget berg bakom kammen eller en del av den (i alla fall på mobilen).

Grossglockner är inte med, men det finns högre än Wiesbachhorn.
Vad är det här för en slamkrypare?:rolleyes:
Är det västra delen av Glocknerwand som syns då, och så fall Hofmannspitze 3722 m?
Brukar ju inte räknas som eget berg…:unsure:

Den store från Venedig (inte med i bilden) är näst högst i Hohe Tauern och sen Wiesbachhorn.

Man älskar ju när en fälla slår igen. 😉

Hofmannspitze är jag ute efter, bra! Well, eget berg eller inte är ju en oändlig diskussion, men det är den högsta punkten som är med på bilden i alla fall.

Över till @PisteCarver
På tal om vad som är berg eller inte, är den här listan ganska intressant - 82 st berg över 4000 meter i alperna. UIAA's officiella lista....

På tal om vad som är berg eller inte, är den här listan ganska intressant - 82 st berg över 4000 meter i alperna. UIAA's officiella lista....

Ja, den använde jag en del i början av den här tråden.
Men det fattas toppar i den också, och var drar man gränsen? Det finns på kartor t ex Kleinglockner 3770m, en ”topp” 50 m från Grossglockner.

Kanon, där har de lyckats hitta en topp 1,6 meter under den officiella toppen... :)
Visa bilaga 15123
Jag förstår italienarna där... Bara 1,6 meter höjd från att Matterhorns högsta topp blir italiensk?!? Kanske schweizarna bör hålla utkik efter italienare med sprängladdningar i ryggan. Och Toblerone får börja betala royalty till grannlandet.

Jag förstår italienarna där... Bara 1,6 meter höjd från att Matterhorns högsta topp blir italiensk?!? Kanske schweizarna bör hålla utkik efter italienare med sprängladdningar i ryggan. Och Toblerone får börja betala royalty till grannlandet.
Gränsen går väl redan rakt igenom toppen? Att Matterhorn är ikoniskt schweiziskt hänger väl snarare på att namnet på tyska är bättre, och att det är snyggast från Zermatt? ;)
1641901145684.png

Visst men om man spränger bort toppen en liiiiten liiiten bit (eller passar på att hacka litet i den när man är där uppe) så hamnar högsta toppen till slut i Italien.

Då måste det vara Fibbia, med Pizzo della Valletta bakom. Gotthardpassvägens galleri som syns

Edit: Pizzan syns nog inte, förtoppen heter Poncione di Fieud

Senast ändrad:
Korrekt, bra taget!
Du har haft med en sommarbild där du stod uppe i passet intill och spanade mot ett par glaciärer söderut.

Din tur @Kalle_Luzern !
Ja, precis. Tog en lurig bild mot Basodino genom en lucka i sydkammen där. ;) Avslutade med att gå längs med galleriet där tillbaka till Gotthardpasset.

Här är en del av en ganska känd bergskam. Vilken sjö åkte jag över jag strax innan jag tog bilden?
049.JPG

Den gången gick det hem! Det är några av topparna i Churfirsten som syns, du hade ju med en bild tagen från andra sidan sjön (från motorvägen typ antar jag) med dem.

Din bild igen @STORPOTATEN
Japp, tyckte det såg ut som de där knölarna i Churfirsten. Inför vår nyårsresa hade jag ju alternativbokat i Schweiz, och då på https://www.hotel-neuschoenstatt.ch/de med vad jag tar för givet, en fanatisk utsikt över Walensee och Churfirsten.

Återkommer strax.

Ett problem med Storpotentatens bildgåtor är att man inte kan utgå ifrån "var han har varit". Eftersom han tydligen har varit i princip överallt.
Såå... Wallander har fått litet omikron men funderar... Dal i typ nord/sydlig riktning, vi är på dalens västra sluttning, hyggligt låg dal där bergen sticker upp strax ovan trädgräns. Tvärgående skarpare dal på andra sidan. Börjar med att kika efter hur Zillertal ser ut på bild (har ju inte varit där... ännu)

Ett problem med Storpotentatens bildgåtor är att man inte kan utgå ifrån "var han har varit". Eftersom han tydligen har varit i princip överallt.
Såå... Wallander har fått litet omikron men funderar... Dal i typ nord/sydlig riktning, vi är på dalens västra sluttning, hyggligt låg dal där bergen sticker upp strax ovan trädgräns. Tvärgående skarpare dal på andra sidan. Börjar med att kika efter hur Zillertal ser ut på bild (har ju inte varit där... ännu)
Zillertal är mycket bredare.;)

Tillbaka
Topp