Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Mycket riktigt! Sett inte långt från där jag bor. ;) Så kallat vardagsrumsberg för mig.

Vidare med @STORPOTATEN
Vardagsrumsberg hit och dit. Här på plattlandet har vi vardagsrums-grannhus...!!👆

Nåja, en gång i tiden var detta nästan ett vardagsrumsberg, och här ser vi @Hawk100 krälandes uppför det på första bilden.
På andra bilden ser vi både Höken och Humlan på toppen, som heter ...ja vadå?
1647173764578.png

1647173804305.png

Senast ändrad:
Bec de la Montau står på ToDo-listan. Således inte korrekt. Och inte Le Metailler heller..
Hur många vinglas blev det för herrarna igår egentligen? 😉
När det smakar gott, så blir det några stycken.🍷:)

Jag har identifierat bakgrunden exakt, men eftersom ni inte har åkt lift upp så blir det rätt många toppar att undersöka. Bakgrunden innehåller en massa piggar och det blir många vinklar att undersöka....😓
Jag tror kanske att ni är något närmare, i Liddes-trakten möjligtvis.
Jag lämnar fältet fritt för alla som gillar att gissa vilt.;)

Fast vinklarna stämmer rätt bra från Bec des Rosses....
Och där försvann den sista rödvinsdimman. Bra!
Bec des Rosses är det och som jag berättat tidigare körde vi sydsidan ned, ett nätt åk om nästan 2200 fhm i ganska så bra lutning. (y)
1647180574038.png

Över till pistfräsaren!

Senast ändrad:
Och där försvann den sista rödvinsdimma, Bra!
Bec des Rosses är det och som jag berättat tidigare körde vi sydsidan ned, ett nätt åk om nästan 2200 fhm i ganska så bra lutning. (y)
Visa bilaga 17289

Över till pistfräsaren!
När man ser det med den linjen inritad, så ser det ju livsfarligt ut.😲
Imponerande!

Det dröjer en timme eller så till nästa bildgåta.

Här var det trevligt att åka.
Pist eller offpist? Det kunde man välja efter behag längs hela vägen ner till dalstationen (som är utom synhåll på den här bilden).
Bilden är tagen från toppstationen till vilken lift?
@Kalle_Luzern är tyvärr bänkad fram till kl. 17, sorry.;)
1647183354773.png

Nu blev det rätt!(y)
På pistkartan ser de två liftarna Juonli och Nüllisch ut att ligga bredvid varandra, men i verkligheten ligger de i två separata dalar, och man kan inte se den ena från den andra.
Jounli är den ultimata carving-pisten med en mycket bred, trädfri och jämn nerfart med 450 fhm och röd lutning. För just speed-carving håller jag den lika högt som Kaserer 1 i Hintertux.
Nüllisch är en lift med 550 fhm som ligger i en mycket trevlig, varierad och annorlunda terräng än Juonli. Se screen-shot nedan från en video som jag har tagit. Lång med mycket fallhöjd för en släplift, men de kör den med bra speed och det tar inte så lång tid att åka upp med den. Och det är otroligt skönt att åka helt utan trängsel i nerfarterna.
Din tur @lamboren !
1647185311770.png

Härligt! - stärker mig ytterligare att Davos ska ligga högst på listan i planeringen av nästa säsong
(fru lamboren åker tyvärr inte utför och jag har inte fått med henne till Alperna (fjällen gått bra), men jag fick höra att längdåkningen är riktigt bra i Davos - så ytterligare en orsak utöver glesbefolkade carvingvänliga pister, bra pistnära/luftburen offpist och bra turmöjligheter m guide).

Byter geografi men fortsätter mitt tema ’var har lamboren ätit matsäck?’ - vad heter detta ’berg’ som det avnjöts kaffe och choklad inunder i solen igår förmiddag?
7EEA0A82-A70E-40B6-BF35-DD690AB34FB6.jpeg

Härligt! - stärker mig ytterligare att Davos ska ligga högst på listan i planeringen av nästa säsong
(fru lamboren åker tyvärr inte utför och jag har inte fått med henne till Alperna (fjällen gått bra), men jag fick höra att längdåkningen är riktigt bra i Davos - så ytterligare en orsak utöver glesbefolkade carvingvänliga pister, bra pistnära/luftburen offpist och bra turmöjligheter m guide).
Davos har ju 5 olika skidområden, Parsenn, Jakobshorn, Madrisa, Pischa (ett rent freeride-område) och Rinerhorn.
Parsenn som vi också provade var mycket folk, många nationaliteter och många nybörjare. Parsennbahn som man åker upp med på morgonen där är en flaskhals. Sen hade vi Kaiserwetter och veckans bästa puder den dagen vi var i Parsenn, så det var ju inte så illa ändå.:)
Rinerhorn var helt annorlunda, kändes som de övriga områdena som vi besökte under veckan. Laid-back, 99% schweiziska turister och inga köer.

Väldigt stor skillnad också när man ska köra hem från Graubünden en lördag förmiddag efter en högsäsongsvecka, jmf med bilkaravanerna ut ur Zillertal, över Achenpass, eller Fernpass etc. Fritt på vägarna som att ut och åka på motorvägen här hemma en söndag förmiddag.
Det hela gav mersmak och funderingar inför nästa vinter.

Davos har ju 5 olika skidområden, Parsenn, Jakobshorn, Madrisa, Pischa (ett rent freeride-område) och Rinerhorn.
Parsenn som vi också provade var mycket folk, många nationaliteter och många nybörjare. Parsennbahn som man åker upp med på morgonen där är en flaskhals. Sen hade vi Kaiserwetter och veckans bästa puder den dagen vi var i Parsenn, så det var ju inte så illa ändå.:)
Rinerhorn var helt annorlunda, kändes som de övriga områdena som vi besökte under veckan. Laid-back, 99% schweiziska turister och inga köer.

Väldigt stor skillnad också när man ska köra hem från Graubünden en lördag förmiddag efter en högsäsongsvecka, jmf med bilkaravanerna ut ur Zillertal, över Achenpass, eller Fernpass etc. Fritt på vägarna som att ut och åka på motorvägen här hemma en söndag förmiddag.
Det hela gav mersmak och funderingar inför nästa vinter.

Davos är en riktigt trevlig ort dessutom. :)(y)
Klövberget?

tackar - själv har jag återkommit till Schweiz av de orsker PC nämner, plus att inte behöva hyra bil, man tar sig ju i princip överallt med tåg och postbus (och köra ned har inte kännts som ett vettigt alternativ utan medförare - kännts tungt att köra själv från Stockholm - ledtråd till bilden, vi bor i lägenhet i ’stan’ och jag promenerade ut från porten till isen - det är inte Klövberget)

Senast ändrad:
tackar - själv har jag återkommit till Schweiz av de orsker PC nämner, plus att inte behöva hyra bil, man tar sig ju i princip överallt med tåg och postbus (och köra ned har inte kännts som ett vettigt alternativ utan medförare - kännts tungt att köra själv från Stockholm - ledtråd till bilden, vi bor i lägenhet i ’stan’ och jag promenerade ut från porten till isen - det är inte Klövberget)
Borgberget?

Ser på google nu nåt om Tivolibergets luftvärnsstäälning. Så Tivoliberget då?
Korrekt, Tivoliberget.
Isen fortfarande hård och njutbar på förmiddagarna trots härliga solveckor också här.
(uppenbarligen syftar Tivoli på staden Tivoli utanför Rom, annars hade varit ett ’kul’ namn för en luftvärnsställning - men tyvärr har man ju blivit påmind om vikten av dessa😢🇺🇦)
över till @Kalle_Luzern

Häftigt att bara kunna gå direkt från porten och åka skridskor! Här fryser inte sjön kan jag lova... :(
Vid det här berget är det också dåligt med skridskois, men isklättring är möjligt.🧗‍♂️
Vad heter berget?
IMG_3604.JPG

Jag skulle säga nordost, men Titlis är det ju. Ser ni ”åket” i nordost-flanken? Tydligen åkts en gång, kräver minst fyra firningar…

@PisteCarver får ta oss in i nya veckan!
Ja, nordost såklart.
Sorry, jag är dålig på kartor!:ROFLMAO:

Ny bildgåta då:
Här tyckte jag att många åkare gjort riskabla och dåliga val. Det var dessutom en 3:a på lavinskalan. De flesta har skråat in under branten från höger, och det har gått några mindre laviner. Några personer har gått over kammen till vänster.
Från vilken pist har jag tagit bilden?
1647212697738.png

Senast ändrad:
Tror att kanske Kalle (eller om det var någon annan) också har varit och fotat i den där långa dalen med de enormt höga liftstolparna... Återkommer strax med en bildgåta som kanske får själva PC att klia sig i huvudet några sekunder! ;)

Här handlar det om bildåtervinning av en bild från förra veckan, som ni vet, the three Rs (Reduce, Re-use, Recycle)...

Vad heter de två liftarna som är försiktigt markerade som två kaninöron på bilden?

1. Den med gul markering?
2. Den med rosa markering något mer till höger?

1647246576973.jpeg

Här handlar det om bildåtervinning av en bild från förra veckan, som ni vet, the three Rs (Reduce, Re-use, Recycle)...

Vad heter de två liftarna som är försiktigt markerade som två kaninöron på bilden?

1. Den med gul markering?
2. Den med rosa markering något mer till höger?

Visa bilaga 17313
Hmm… skulle den vara svår @fredw ?:unsure:
Jag bänkar mig själv.:);)

Förresten den är nog lurig ändå….:unsure:

Snödjup

Tillbaka
Topp