fredw
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kreuzweg var en typisk Parsennpist, jättelång och röd på pistkartan, men blå i verkligheten. De ”blå” pisterna i Parsenn måste ovillkorligen undvikas!Jag har varit där, kommer inte ihåg om jag lagt upp bild därifrån men är väl troligt. Kul att se hur det ser ut med snö!![]()
Inte så lurig ändå, lite snabb research avslöjar svaret.
Inte så lurig ändå, lite snabb research avslöjar svaret.
Men eftersom jag har varit fler ggr i Hintertux än i något annat skidområde, så är jag bänkad.
Några ord av försiktighet när det gäller att åka i den sluttningen som du har markerat i bilden:OK. Det var faktiskt inte förrän idag som jag förstod hur det ligger till, efter en tids förvirring. En liten ledtråd är att ingen av dessa två liftar var öppna när bilden togs (vecka 6 i år). Så där fanns fin "opistad piståkning" även tre dagar efter snöfall.
Nej tyvärr, varken den ena eller den andra.kaserer 1 och 2..?
Ser väl inte värre ut än någon annanstans? Ser mycket värre ut på många ställen på Titlis på sommaren, även där pisterna går på vintern.Några ord av försiktighet när det gäller att åka i den sluttningen som du har markerat i bilden:
- Det finns liftar där men det finns inga pister, bara Skirouten ("Gletscherzunge" och "Unterm Eisbruch") och de ligger nedanför gläciären.
- För hundra år sedan var det glacär där, och därför är det idag bara sten och klippblock i sluttningen, inget skyddande lager av jord, gräs eller buskvegetation.
- Åk bara här om snödjupet är minst tre meter, annars risk att både skidor och kroppsdelar blir "kaputt".
- Dessa Skirouten öppnar sällan före mars månad. Den här säsongen har de inte öppnat alls, utan är fortfarande spärrade.
Så här ser terrängen ut på nära håll. Jag tog bilden i somras när jag åkte skidor i Hintertux.
Visa bilaga 17315
Tack Kalle, jag trodde nästan jag såg i kors eller dubbelt eller både och.Gul:
Visa bilaga 17317
Rosa:
Visa bilaga 17318
Trodde nästan att du försökte vara rolig och hade klippt in en extra lift med photoshop.![]()
Lurig en!Helt rätt Kalle! När jag var där såg jag två sittliftar utan vajrar, vilket orsakat viss förvirring innan jag insåg att den ena var på väg att skrotas, och den andra var på väg att byggas. Samma namn, olika dragning dessutom. Alltså går de inte att hitta på samma pistkarta…
Din tur Kalle!
Han börjar bli petig den där Luzernaren....Grosser om man ska vara noga, men nära nog.![]()
Kommer ihåg att det kändes lite brant när jag gick upp på vandringsvägen där faktiskt...Han börjar bli petig den där Luzernaren....
Also....
Då kör vi något annat, en bildgåta där alla kan vara med!
Ett kort videoklipp på några sekunder som visar nedre delen av en mycket fin pist.
Hur många grader lutar den delen som syns i videon? (@Kalle_Luzern kommer säkert att tycka att det är någonstans mellan grön och blå lutning...)
Närmast rätt svar kl 18 vinner.
OBS! Man behöver INTE namnge pisten.
Edit: Den som är lite nördig kan ju leta upp backen med lämpligt "verktyg" och kolla med en gradskiva på skärmen.
Ja, det är alltid "jubbit" att gå i uppförsbackar.Kommer ihåg att det kändes lite brant när jag gick upp på vandringsvägen där faktiskt...Pisten går iofs inte exakt där stigen är.
Om nu kameran hölls vågrätt…
Ja, och som synes på kartan går vandringsvägen vidare åt syd och sydväst innan den svänger upp mot toppen. Därmed igenom de rätt branta delarna färgade med orange och rosa/lila.
Ha du nån lista du kan dela på spotifyHögtalaren på min telefon måste vara trasig för jag hör ingen galen österrikisk eurotechnoafterskimusik när jag startar videon???![]()
Nä, men jag misstänker att PC har en…..Ha du nån lista du kan dela på spotify![]()
Ja du tog det på vädret? Inget att gnälla på-gondolen går ju? Måste dock googla baren, känns trots det obekant? Nåja @KaitsuH får fortsätta ( väntar ännu @PisteCarver )Ylläs! Där ser det alltid sådant ut. Så, du är kanske på väg till bar Kaappi?
( väntar ännu @PisteCarver )
Verwall?Vädret! Annars tänkte jag, att det kunde också vara Ruka half pipe, men där borde ha varit en stollift bakom.
Nu ett enkelt. Vilket åk har jag just åkt ensamt? (Frun är därför inte i bilden.)
De är stenhårda våra grannar, det är ett som är säkert. De är även utmärkta dörröppnare, och numer även jag!Kom helt osökt att tänka på denna… så lite underhållning i väntan på nästa bild. Min bild ovan kunde heta finländare på semester
15°C - Det blir inte varmare än så här i Finland, så vi börjar här; spanjorerna tar på sig mössor, vinterjackor och handskar.
Finländarna solar.
10°C - Fransmännen försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus.
Finländarna planterar blommor i trädgården.
5°C - Italienska bilar vägrar att starta.
Finländarna cruisar i cab.
0°C - Destillerad vatten fryser.
Vattnet i Vanda ån blir lite tjockare.
-5°C - Folk i Kalifornien håller på att förfrysa.
Finländarna grillar den sista korven före vintern.
-10°C - Engelsmännen sätter på värmen i sina hus.
Finländarna tar på sig en långärmad tröja.
-20°C Australienarna flyr från Mallorca.
Finländarna slutar fira midsommar, hösten har kommit.
-30°C - Folk i Grekland dör av kyla och försvinner från jordens yta.
Finländarna börjar torka tvätt inomhus.
-40°C - Paris krakelerar sönder i kylan.
Finländarna köar vid korvkiosken.
-50°C - Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen.
Finska armén flyttar sin vinteröverlevnadskurs
till senare i väntan på riktig vinterväder.
-60°C - Korvatunturi förfryser.
Finländarna hyr video och stannar inne.
-70°C Den falska jultomten flyttar söderut.
Finländarna blir frustrerade eftersom det inte går att lagra Kossu (Koskenkorva) utomhus. Finska armen drar ut på vinteröverlevnadskurs.
-183°C - Mikroberna i maten överlever inte.
De finska korna klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.
-273°C - ALL atombaserad rörelse stannar.
Finländarna börjar säga till varandra "Perkele, vad kallt det känns ute idag".
-300°C - Helvetet fryser till is.
Finland vinner Eurovision
Men du har fortfarande en hel del kvar att lära på dansgolvet!!!De är stenhårda våra grannar, det är ett som är säkert. De är även utmärkta dörröppnare, och numer även jag!
Nähä, kan det vara Schöngraben då?Nej, inte Verwall. Där kan man åka/gå tillbaks till liftar.