Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, det är Schöngraben! Tackar! Du @STORPOTATEN får nattskiftet. Jag måste vakna upp tidigt, studentakrivelser början i morgon bitti här.
Då ska vi se vad vi kan hitta på.
Jo, här har @Hawk100 och jag kravlat oss upp på en liten topp. Men som synes finns större berg i närheten.
Vad heter toppen vi står på?
1647287882659.png

Nedfarten på andra sidan toppen såg ut på detta viset.
1647290402936.png

Senast ändrad:
Men du har fortfarande en hel del kvar att lära på dansgolvet!!!
Vet inte om ni förstår vad de säger i videona men andemeningen kvarstår ju. Men här kom ju i slutet lite tysk after-ski feeling. Eller kom videon upp då du googlade Dschingis Khan?

Senast ändrad:
Då ska vi se vad vi kan hitta på.
Jo, här har @Hawk100 och jag kravlat oss upp på en liten topp. Men som synes finns större berg i närheten.
Vad heter toppen vi står på?
Visa bilaga 17343

Nedfarten på andra sidan toppen såg ut på detta viset.
Visa bilaga 17345
Fy fasen vad fint det ser ut!! Önskar jag visste vart vi var….
Är det dina gula Tierra-byxor vi ser på bilden apropå dina tidigare ”Gissa skidmodet-bilder”?? 😉

Den här är nog lite klurig. Tänk på att i bilden finns en topp som klämmer sig in i spannet mellan 3800-4000 möh. ☝️

Ingen jekla aning då det inte är min gren att spana toppar… men uteslutningsmetoden säger att det inte är österrike då inte pistcarver tagit den o inte Schweiz då Kalle inte tagit den. Mao är vi i Frankrike. Så ni står säkert på nån topp nära de stora skidorterna… å eftersom ni ser fräscha ut så e de säkert nära en lift å säger bellecote. ( hoppas på bonuspoäng för bra spekulationer)

Ingen jekla aning då det inte är min gren att spana toppar… men uteslutningsmetoden säger att det inte är österrike då inte pistcarver tagit den o inte Schweiz då Kalle inte tagit den. Mao är vi i Frankrike. Så ni står säkert på nån topp nära de stora skidorterna… å eftersom ni ser fräscha ut så e de säkert nära en lift å säger bellecote. ( hoppas på bonuspoäng för bra spekulationer)
Du får en bonuspoäng för att vi ser fräscha ut! :LOL: Och ja, det är korrekt att det inte var en lång klättring från liften.
Bellecote är en stor topp, men inte direkt nära att ligga mellan 3800-4000 möh. Och Österrike går ju helt bort, för där finns ju inte så här höga berg. Grossglockner saknar ju 2 meter för att kvala in på dessa höjder. :)

Eftersom denna vinter spenderades i Verbier var vi hörnet av Schweiz, Frankrike och Italien....

Du får en bonuspoäng för att vi ser fräscha ut! :LOL: Och ja, det är korrekt att det inte var en lång klättring från liften.
Bellecote är en stor topp, men inte direkt nära att ligga mellan 3800-4000 möh. Och Österrike går ju helt bort, för där finns ju inte så här höga berg. Grossglockner saknar ju 2 meter för att kvala in på dessa höjder. :)

Eftersom denna vinter spenderades i Verbier var vi hörnet av Schweiz, Frankrike och Italien....
tycker du var lite snål jag fick ju inringat mycket fakta. Så nu vet vi altså att vi är i södra scheweiz. Missade att den tilltänkte skulle vara så hög. då måste ni ju vara i Zermatt eller Chamonix om det är nära till en lift.. men jag känner varken till toppar eller området så jag får nöja mig med min lille bonus å försöka göra mg lönsam på jobbet istället

tycker du var lite snål jag fick ju inringat mycket fakta. Så nu vet vi altså att vi är i södra scheweiz. Missade att den tilltänkte skulle vara så hög. då måste ni ju vara i Zermatt eller Chamonix om det är nära till en lift.. men jag känner varken till toppar eller området så jag får nöja mig med min lille bonus å försöka göra mg lönsam på jobbet istället
Mina tankar gick nog lite vilse här och jag var nog lite otydlig är jag rädd. Toppen vi står på är inte i närheten av 3800+, utan det var toppen i bild jag tänkte på. Så din tanke med Bellecote var ju helt korrekt ur den synvinkeln.

Men som sagt....södra Schweiz....

Såg högre ut än 2373 m, men där ser man. :)

Här var jag inte ens så högt, men man kan ju få rätt fin utsikt ändå. Jag var även rätt långt från liften fortfarande, på sommaren går man ju hellre upp och åker ner. Vilken lift var jag på väg till?
IMG_0487.jpg

Jag frågade Wallander inför SPs förra gåta, som tittat litet på Grand Combin. Dock blev han förfärad när han såg vilka dåliga betyg detta berg får på Google Review... Tur att ni inte var där! :)

Visa bilaga 17347
Jag tror de där recensenterna var lite vilse, det finns varken liftar eller restauranger på Grand Combin, däremot bergsbestigare då och då antagligen.:)

Två bilder från ungefär samma plats, samma dag (9/2/2022) men vid olika tider på dagen.
Namnge de bergstoppar ni ser, och rangordna efter höjd.

Nej, jag skojar. Jag vill veta två klockslag när de båda bilderna är tagna. Den vinner som kl 18 ikväll har minst sammanlagd avvikelse från de två verkliga klockslagen.

IMG-5680.jpg

IMG-5711.jpg

Slänger in två vilda gissningar.
Bild 1: Ni är morgonpigga så ni har lyckats ta er upp till toppen redan till 08:55.
Bild 2: Vad tusan kan klockan vara här då? Solen kommer inte riktigt rakt söderifrån, men den står fortfarande högt. Slår till med 13:58.

Säkert tokigt....kunde du inte bara tagit Schrammacher och Olperer istället... :rolleyes: 😉

Ni är helt galna! Ingen kan vara där uppe redan klockan 8.50! Man borde vakna då upp mitt på natten i Lanersbach. Klockan 10 och klockan 14.

Kul! En av er har faktiskt prickat det ena klockslaget på minuten. Men vi är inte i mål än. 20 minuter kvar.
PS frågan handlar alltså inte om vad klockan borde vara… 😉😄

Rätt svar är kl 09.10 samt kl 14.23.

Storpotaten 15+25 = 40
Emmis 12+14 = 26
Pistcarver 20 +13 = 33
pd 0+54 = 54
KaitsuH 50+23 = 73
Kalle_Luzern 10+67 = 77
PerK 14+8 = 22

Vinnare är alltså PerK! Golvet är ditt!

Tillbaka
Topp