Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja Klövsjö är en fin by.

Då undrar jag villken lift man kan se ifall ni zoomar in lite i bilden?
20220302_073607.jpg

den vägen har jag kört så många gånger - tänk att jag inte kände igen Hovärken (men jag tror jag sällan sett den från det hållet utan att några stenar tittat fram - när är bilden från?)

Jadu, när är bilden tagen.... Jag skulle tippa på mitten av 80-talet och en påsk. Definitivt en påsk. Och på den tiden när man kunde åka ner för Vita hissen utan att vara orolig för att förstöra skidorna helt och hållet.
ja det var innan vi började åka dit (började åka dit när döttrarna kommit - typ tidigt 00-tal - fjällpulka till Solgropen osv☀️:)) - är väl tyvärr effekt av klimatförändringarna☹️

Senast ändrad:
Ledtrådar till bilden.

Det har publicerats ett antal bilder från dalen där denna lift fins i denhär tråden.
Dalen har flera stora skidorter.

Ja, precis. Menade att eftersom du inte tog den direkt uteslöt det ju Zillertal, känner du ju som din egen ficka… 😂
Ja ja, jag var upptagen med annat och tog bara en snabb titt på mobilen. Till höger om Garfrescha finns det också ett berg som liknar Dristner.
Det är 25 år sedan jag var i Montafon, men alla berg som jag har sett, minns jag hur de ser ut.🤓;)
Dristner look-a-like i Montafon heter Rütihorn:
1647456564042.png

Ingen som vill ge sig på denna 3-ländersutsikt?
Nåväl - grön är Langtauferertal och blå är Val Venosta.
Ja, du har ju stått på på exakt samma punkt och tagit en likadan bild en gång, så den kunde du förstås.
Men.... du borde egentligen ha underkänt på Val Venosta, invånarna där bor i Südtirol, är tysktalande och de skulle aldrig kalla den Val Venosta.:ROFLMAO:;)
För dem heter dalen Vinschgau.
Men enligt de italienska nationella benämningarna så har du ju rätt (eftersom kejsardömet och konungariket Österrike-Ungern förlorade första världskriget och regionen Südtirol till Italien), så över till dig @STORPOTATEN !:)

Col des Mines är jag ute efter. Ett klassiskt åk att avsluta en dag i backarna med. Ofta i härlig vårsnö pga sitt soliga läge och alltid med en skön utsikt över byn ..

Shoot @fredw

Jag får tacka KaitsuH som helt utan assist inledde med ett snyggt skott som tyvärr blev stolpe ut och efter ledtrådar och andra gissningar etc så var det ju bara att putta in returen. Återkommer!

Här har vi vår baklängesåkandes vän @Hawk100 som utför lite akrobatik i Verbier under förra seklet.
Men vad heter denna legendariska ski-route?
Visa bilaga 17405
Det var tider det!!!
När en heli fortfarande var en heli och inte någon jäkla 360 eller ännu värre en 3:a….. 😜

Och när man fortfarande kunde och vågade göra en heli…. 😢

Nu blir det en lätt. Härifrån kan man antingen ta tåget till svenska fjällen eller dra mot alperna!

1. Från vilken station är bilden tagen?
2. Som utslagsfråga vill jag veta klockslaget när bilden är tagen. Det är inte helt lätt, och bilden är litet missledande (ni vet hur det är med tågtider, detta är inte Schweiz...) så det blir litet gissning där.

Bland dem som svarat före klockan 10 utser jag en vinnare (om någon svarat då).

Senast ändrad:
Lund C kl 17:28 it is. Tåget till Duved avgick några minuter sent, sekunden efter att fotot togs.

Utslagsfrågan vinns därmed av pd! Som dessutom hade rätt på veckodagen.

pd får slita sig från jobb, familj och/eller annat sekundärt - ordet är ditt!

Senast ändrad:
Nu har pd slitit sig från gymet. @fredw tog gott om tid på sig efter kl 10. :)

Det här borde vara enkelt.
Var åker fru pd, skidort och område, och i vilken pist hamnade hon.

@fredw är bänkad till kl 16.

TG601638.JPG

Tillbaka
Topp