Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vilket berg står jag på och vad heter berget i bild?

Bilagor

• 86F9AAA3-24DE-49F7-829E-920497EA7EED.png
    86F9AAA3-24DE-49F7-829E-920497EA7EED.png
    159.6 KB · Besök: 93
stämmer bra!
jag fick ett fantastiskt åk på Nordals (17 åringen orkade dock inte knata upp så jag fick gå själv).
180 höjdmeter "bootpacking" ger ett fint åk på 350 höjdmeter ;)

över till @davoorama
Härligt! Har inte varit på Nordalsfjället sedan 2004 men tyckte jag kände igen mig lite. Tror nästan det var mitt första "riktiga" offpiståk

Ny bild kommer pronto

475906_10150581380788403_867864044_o.jpg

Uppe till vänster i bild ligger en topp med en form av en rätt snygg tetraeder. Vad heter skidområdet, vad heter toppen och hur hög är den?

Som en liten ledtråd så är området inte känt för några glaciärsprickor även om det finns i relativ närhet men här finns andra typer av hål och sprickor som man kan ramla ner i. Börjar så.

Tête Pelouse (ca 2500) i Flaine. Var där för ca två månader sedan men är osäker på varifrån bilden är tagen. Är det "bakom" Gers?

Sportgastein, Kreuzkogel, 2650. Klockan är 11.47. Nord Abfahrt.
Fel land. Men höjden är relativt bra gissat

Tête Pelouse (ca 2500) i Flaine. Var där för ca två månader sedan men är osäker på varifrån bilden är tagen. Är det "bakom" Gers?
Ja det var mitt i prick. Pistkartan säger 2474 möh men jag ger rätt för det. Bilden är tagen en helt fantastisk dag. Från toppstationen på Grand Vans åkte man ned lite sen boothike upp för vägen grand chaudron och sen ned Gers, typ. Men det var många år sedan fotot togs så minnet är lite halv vagt.

Över till @Wille1504

Det är Mount Cook 3.724 m sett från Hooker Valley, New Zealand.
En svensk extremskidåkare dog efter ett fall nära toppen år 2013.

Edit: Många fallhöjdsmetrar, berget ser nog i verkligheten lika mäktigt ut som bergen runt Zermatt.

Senast ändrad:
Det är Mount Cook 3.724 m sett från Hooker Valley, New Zealand.
En svensk extremskidåkare dog efter ett fall nära toppen år 2013.
Det godkänner vi även fast det officiella namnet är Aoraki / Mount Cook för få med det historiska Maori-namnet.
Och ja, olyckligtvis gick en av våra svenska friåkare bort på berget 2013. RIP.

Din bild @PisteCarver

Korrekt.
En mycket vacker by som verkar vara en rodel/kälke-ort mer än en skidort. En stor fördel med det är att man har absolut ingen konkurrens om snön i den översta liften.
Husen ser ganska "engadinska" ut tycker jag.
Kör man vid det väglaget: i diket? :ROFLMAO: På sommaren via Albulapasset till La Punt i Engadin.
Nej, nej, AWD och fyra Goodyear Ultragrip Ice 2, och det spårar lika säkert som Rhätische Bahn som också går genom här.❄️🛤️:)

Ditt svar vart vägen leder är självklart korrekt.(y)

Över till @Kalle_Luzern !

Efter Klausen är Albula den läskigaste passvägen jag kört... Inte konstigt att de inte försöker hålla den öppen på vintern.

Här stod jag bredvid lifthuset i solen för min polare kör för hårt för sina Look Pivot och var tvungen att skruva lite. ;) Vilken lift hade vi åkt?
IMG_3619.JPG

Engstlenalp är det jag söker, precis. Nu fattar jag Bump line också, de har som en liten mini "skicrossbana" där för nybörjare som de tydligen kallar det. Röda pisten som kommer ner från Jochstock som syns i bild, och bakom så klart bergstationen på Klein Titlis.

Din tur @lamboren
passar nog idag - ger bollen till @FredrikLarsson123 om intresse finns

Snödjup

Tillbaka
Topp