Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Min iPhone pajade så sommarbilderna är tagna på en lånad och betydligt äldre modell, sorry... Tema kabinbana.

1. Varifrån är bilden tagen? (Ledtråd - bilden är tagen från en vacker ö i en stor sjö).
2. I bilden syns dalstationen och några stolpar tillhörande en kabinbana som är stängd. Varför är den stängd?

1663054335072.jpeg

Senast ändrad:
Tragisk historia det där. 😢

Edit eftersom ingen svarar:
1. Isola Bella, antagligen någonstans i Giardino dell'isola Bella
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Stresa–Mottarone_cable_car_crash

Stämmer, Kalle. Bilden tagen från den vackra Isola Bella i vackra Lago Maggiore i norra Italien. Draglinan på liften i bilden släppte när en kabin bar nära ankomst, och många fick sätta livet till efter att kabinen i hög fart började backa.

Ordet tillbaka till Kalle!

Den olyckan var så klart i nyheterna här eftersom det är så nära gränsen.

Här en lift som fortfarande går. Var finns den? Namnet på orten, liften eller toppstationen godkännes.
IMG_4390.JPG

Tracouet-liften till Tracouet i Haute-Nendaz för att vara exakt. Det var efter jag åkt ner och tagit det här kortet som jag tog en fika som några kanske sett bild på i en annan tråd. :)

@Ivo del Scandi får ta över.(y)

Arrgh! jag var där och kikade men tittade inte in under den där trappan... Nu ser jag! Tack, Ivo!! :rolleyes::cautious::ROFLMAO:

1663075316340.png

Får nog bjuda på ledtrådar. Nästan tre gånger så högt som Anjeskutan! Jag hade med en bild nyligen där toppen var i molnen, och en annan person hade med en vinterbild med berget sett från andra sidan. @fredw kan eventuellt ha sett berget under sin frånvaro från tråden. ;)

Edit: nästan 10.00 och inte en enda gissning? Jag blir Galen! :LOL: ;)

Senast ändrad:
.
Edit: För att bevara Kalles hälsa kan jag medge att jag slängde in en snabb gissning i morse som jag själv tog bort när jag insåg att den var fel. Tror det är ok att det blir litet mindre "speed" i tråden, så var inte för snabb med ledtrådar!

Till SP, PC och en del andra... Säg till om de där "bildminnen" som ni verkar använda er av har rea på Kjell & Co eller Claes Ohlsson! :)

Senast ändrad:
.
Edit: För att bevara Kalles hälsa kan jag medge att jag slängde in en snabb gissning i morse som jag själv tog bort när jag insåg att den var fel. Tror det är ok att det blir litet mindre "speed" i tråden, så var inte för snabb med ledtrådar!
Håller med, och tycker jag varit rätt tålmodig på sistone. Lite frustrerande ibland när man anar att vissa (igen nämnd, ingen glömd;)) kan svaret men låter bli att svara. Själv skyldig till detta emellanåt så klart. :oops: Andra kan behöva lite mer ledtrådar, speciellt på dessa bergspaningsgåtor, och då gäller det att känna på balansen lite.
Till SP, PC och en del andra... Säg till om de där "bildminnen" som ni verkar använda er av har rea på Kjell & Co eller Claes Ohlsson! :)
Jag tar gärna två! :LOL:

Vi får börja nånstans. Oldenhorn stämmer ungefär med höjd och glaciär? Fast inte så likt iofs, men det finns ju många vinklar. Jisses, Oldenhorn låter inte alls bra på "Swiss German"... Swiss German: Oldehore

Vi får börja nånstans. Oldenhorn stämmer ungefär med höjd och glaciär? Fast inte så likt iofs, men det finns ju många vinklar
Högre ska vi! Har någon ny bild med Oldenhorn som jag tänkt använda senare, men inte den här. ;) Du passerade Oldenhorn alltså? Bra att veta...:LOL: Gemensamt för det sökta berget och Oldenhorn är att de ligger på kantonsgräns där en av kantonerna är Wallis/Valais.

Duell vid OK Corral! :) Medan Ivos kula ännu surrar i luften så drar jag till med Mont Gelé.
Edit, aj där var jag litet snabb, den kulan tog nog i backen.

Yes! Trodde det skulle gå fortare med min subtila ledtråd ovan...:ROFLMAO: Ligger på gränsen Wallis/Uri ovanför Rhônegletscher. Bilden från när jag gick lite runt Grimsel och Sidelhorn för en dryg vecka sen.

Över till @fredw igen

Kunde kanske skymtat Galenstock från en av kurvorna upp till Grimselpass men valde att hålla ögonen på vägen och cyklisterna... :-)

1. Vad heter toppstationen för "liften" i bild?
2. Vad kostar en portion ravioli på den hotellrestaurang som skymtar där nere tvärs över gatan?

1663163574935.png

2. CHF 29.50, som hittat. Med en öl till och en kaffe på maten en bra lunch för endast CHF 40 inkl. lite dricks. :)

Ja, förstår att du hittade platsen och avvaktar svar på fråga 1 litet... :)

1663165433392.png
1663165833642.png

Ett trevligt hotell förresten som bilden är tagen från, "low key" och varsamt renoverat. Jag lyckades utan extra kostnad uppgradera till ett rum med utsikt åt andra hållet och balkong, med något mer spektakulära vyer! :) Där vi intog ost, kex och vin inhandlat på Lidl i Domodossola! :)

Nu har ni andra chansen på fråga 1 och ta hem pokalen, men slå till innan Kalles hälsa tvingar honom att svara! ;)

Senast ändrad:
Ja, förstår att du hittade platsen och avvaktar svar på fråga 1 litet... :)

Visa bilaga 19535 Visa bilaga 19536

Ett trevligt hotell förresten som bilden är tagen från, "low key" och varsamt renoverat. Jag lyckades utan extra kostnad uppgradera till ett rum med utsikt åt andra hållet och balkong, med något mer spektakulära vyer! :) Där vi intog ost, kex och vin inhandlat på Lidl i Domodossola! :)

Nu har ni andra chansen på fråga 1 och ta hem pokalen, men slå till innan Kalles hälsa tvingar honom att svara! ;)
En pokal tackar man ju aldrig nej till. Kommer ihåg att vi där intog en, för plånboken och nerverna, svidande lunch.
Bergbanan går mellan Mürren och Almendhubel, vilket pistkartan antyder att den heter.
Vankas det alltså riktigt branta berg framöver ? . :love:

Om jag nu skulle vinna pokalen och ordet, överlåter jag åtminstone ordet till @Ivo del Scandi - pokalen behåller jag! :)

En pokal tackar man ju aldrig nej till. Kommer ihåg att vi där intog en, för plånboken och nerverna, svidande lunch.
Bergbanan går mellan Mürren och Almendhubel, vilket pistkartan antyder att den heter.
Vankas det alltså riktigt branta berg framöver ? . :love:

Om jag nu skulle vinna pokalen och ordet, överlåter jag åtminstone ordet till @Ivo del Scandi - pokalen behåller jag! :)

Ja nu får man väl vänta med detta område om jag inte lyckas smyga in en luring när ni inte anar det….

Ok, snabbt jobbat - pokalen till SP och turen går till Ivo!

PS. Visst ja, här är pokalen! 🏆

Ja nu får man väl vänta med detta område om jag inte lyckas smyga in en luring när ni inte anar det….

Ok, snabbt jobbat - pokalen till SP och turen går till Ivo!

PS. Visst ja, här är pokalen! 🏆
Och om Ivo del brallo inte lyckats producera något inom en timme, går turen vidare till valfri spekulant. 🤟

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp