Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Är det inte Ortler som sticker upp där?
En mästerspanare visar hur det går till! 🏔️ 🏆
Jo, det är Ortlers karaktäristiska hätta med 3905 möh som sticker upp där långt borta i gattet mellan två andra betydligt närmare och lägre toppar. Det är närmare bestämt 68 km fågelvägen dit.
1673186350150.png

Såg du Ortler när du var i Kappl?
Jag såg den av en slump sista gången jag åkte upp med Ablittkopfbahn. Jag tittade inte efter den, trodde inte man kunde se den därifrån. Ortler syns dock tydligt från Serfaus, och är man i Vinschgau så är den tillsammans med Königsspitze en riktigt ståtlig syn i fonden ovanför Rechensee.

Kör på @STORPOTATEN !

En mästerspanare visar hur det går till! 🏔️ 🏆
Jo, det är Ortlers karaktäristiska hätta med 3905 möh som sticker upp där långt borta i gattet mellan två andra betydligt närmare och lägre toppar. Det är närmare bestämt 68 km fågelvägen dit.
Visa bilaga 21877
Såg du Ortler när du var i Kappl?
Jag såg den av en slump sista gången jag åkte upp med Ablittkopfbahn. Jag tittade inte efter den, trodde inte man kunde se den därifrån. Ortler syns dock tydligt från Serfaus, och är man i Vinschgau så är den tillsammans med Königsspitze en riktigt ståtlig syn i fonden ovanför Rechensee.

Kör på @STORPOTATEN !
Näe, tänkte jag inte alls på, hade fullt upp med att hålla mig på fötterna. :) Men nu när du tar upp det finns den ju även på en av mina bilder...
1673186983819.png

Kom till Titlis då. ;) Fast få ställen med så lite potentiell lavinterräng förstås, så krävs utrustning.
Din bild ser också mycket inbjudande ut.
Fast bakom krönet en bit ner blir det säkert lite "räligare".😨
Laviner är också "räliga" (synd att inte utrustningen "hindrar" laviner...:unsure:).
Har alltid tyckt att "cruise" är mer inbjudande än brantåkning.

Din bild ser också mycket inbjudande ut.
Fast bakom krönet en bit ner blir det säkert lite "räligare".😨
Laviner är också "räliga" (synd att inte utrustningen "hindrar" laviner...:unsure:).
Har alltid tyckt att "cruise" är mer inbjudande än brantåkning.
Det är väl Rotsandnollen som syns där bakom, så jag slår till på Steinberg?

Räligt och räligt, inte så farligt jämfört med mycket annat. Fast åkt ner en gång där med en som grät i botten, men då var det pistat. Så inte Steinberg mao! Men du har ju hittat riktningen på nedfarten... ;)

Edit: håller med om att cruising ofta är roligare än brantåkning! Man kan åka mer avslappnat och i högre fart (och i mjukare snö). Men ibland kan man ju bara nå skön cruising genom att köra/passera lite brantare ställen, och om det inte bjuds nysnö kan det ju vara kul med lite "projekt". ⛷️ ;)

Senast ändrad:
Visst är det Rotegg. Förr en gulmarkerad s.k. Abfahrtsroute, senaste åren svart pist. Den här vintern mest misär... Hoppas de kan öppna den efter snön som kommer nu, förutsatt att den inte blåser bort.
Bilden från en vecka före jul 2017. Ser ut som att vintrarna var bättre förr... 😖

Take it away @STORPOTATEN
Med tanke på att jag hänger i ett regnpissigt Stockholm mest hela vintern, så var vintrarna helt klart mycket bättre förr ja. 😜

Glider strax in i?
1673263048532.png

Stämmer bra att det är det mäktiga Monteviso (tror att jag haft med den som en flygbild från Nice tidigare..?)

över till @STORPOTATEN igen (vars bildbank aldrig tycks sina)
Det var länge sedan bildbanken sinade, så här kommer ett utklipp från en liten filmsnutt.
Vi ser Potaten på väg in i en höger, men vilket skidområde kommer jag från?
1673270139490.png

Det må vara på väg ner från Val Cenis.
Ser ut att vara fin cruise-terräng igen utan några ”räligheter”.(y)
Val Cenis (Termignon) är korrekt, och jag antar du kände igen finfina Dent Parrachee 3697 möh.

Utan några räligheter vet jag inte, så här såg det ut 200 meter senare. Om det klassas som räligt eller inte får du avgöra. :)
1673274009268.png

Den där rackaren har du haft med tidigare, men jag antar att denna bild är från förra veckan... :)
Nä, det var ju från en annan sida av berget, där det inte alls ser ut som en pyramid.🤓
Har kommit den här vägen och sett den här vyn många gånger på 90-talet, men den här gången var den första i ”modern tid”. Har inte varit och bilat runt i de här trakterna på många år.

Nä, det var ju från en annan sida av berget, där det inte alls ser ut som en pyramid.🤓
Har kommit den här vägen och sett den här vyn många gånger på 90-talet, men den här gången var den första i ”modern tid”. Har inte varit och bilat runt i de här trakterna på många år.
Jag menade alltså att du haft med berget tidigare, inte specifikt denna bild. Har för mig att du då kom ut från Pitztal...eller nåt sånt. :)

Tillbaka
Topp