Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Dags för en vild gissning i hopp om ledtråd. 😅 Wyller ekspress?
En vild gissning som är helt korrekt!

Wyller Ekspress, bara ca 20 minuters bilfärd från centrala Oslo. Ca 300 fallhöjdsmeter i perfekt svart/röd lutning. Totalt tre sittliftar i systemet. Passar passar bra för en kombinerad City och piståkar-weekend för alla i Västsverige.

Din tur @Kalle_Luzern 👍

Det var en lurig en. Som fred skrev kunde man ju lätt tro att det var Sverige.
Då undrar jag vad samlingsnamnet för de här topparna med huvudena i molnen är?
1683224524602.jpeg

Det gick ju snabbt. Visst är det Churfirsten sedda från sydost. Rätt speciella där de tornar upp sig upp nästan 1800 fhm ovanför Walensee. Bilden tagen i går mellan Mels och Flums.

Var hamnar vi härnäst @PisteCarver ?

Är man i Oslo så kan man lika gärna kosta på sig att köra endast 99 km till Noresund och få tillgång till Skandinaviens högsta liftburna fallhöjd på 1000 m med suveränt bra piståkning. Och det finns fria ytor att åka offpist på, inte som i Hafjell och Kvitfjell där den fria terrängen har förtärts av den norska sjukdomen "hytte-pesten".

Senast ändrad:
Är man i Oslo så kan man lika gärna kosta på sig att köra endast 99 km till Noresund och få tillgång till Skandinaviens högsta liftburna fallhöjd på 1000 m med suveränt bra piståkning. Och det finns fria ytor att åka offpist på, inte som i Hafjell och Kvitfjell där fria terrängen har förtärts av den norska sjukdomen "hytte-pesten".
Det är två olika typer av resor. En stadsweekend med några trevliga svängar som ”grädde på moset” eller en ren skidresa. Självklart är Norefjell bättre rent skidmässigt men du har knappast Oslos utbud ”i övrigt” i Norefjell. Från Göteborg kan du köra på ca 3h till Oslo. Från Oslo är det ytterligare ca 2h till för att komma till Norefjell. Vill man bara ta en natt är 6h rundresa tillräckligt, 10h lite väl kan jag tycka. Dessutom kan du alltså bo på något hotell i centrala Oslo och köra ”afterski” i Norges huvudstad efter en dag i backen, rätt trevligt.

Det är två olika typer av resor. En stadsweekend med några trevliga svängar som ”grädde på moset” eller en ren skidresa. Självklart är Norefjell bättre rent skidmässigt men du har knappast Oslos utbud ”i övrigt” i Norefjell. Från Göteborg kan du köra på ca 3h till Oslo. Från Oslo är det ytterligare ca 2h till för att komma till Norefjell. Vill man bara ta en natt är 6h rundresa tillräckligt, 10h lite väl kan jag tycka. Dessutom kan du alltså bo på något hotell i centrala Oslo och köra ”afterski” i Norges huvudstad efter en dag i backen, rätt trevligt.
Ja, Noresund är ju ingen party-metropol precis.🥳👯‍♀️🤷‍♂️🙁
Rena ökenorten, man står ut och bo där max två dagar.... men.... ska man jämföra med ett par av de andra högfallhöjdsorterna i Norge (Hafjell och Kvitfjell) så är skidåkningen en klass bättre än Kvitfjell och flera klasser bättre än Hafjell.
När solen skiner i Kvitfjell så är det dock en helt annan publikstämning på lunch och afterski där - riktigt trevligt!

Ledtråd till bildgåtan:
Det är en riktig slamkrypare där min luriga kamera igen har varit framme och "förvrängt" intrycken lite.
Det finns risk för att det kan bli "kontrovers" om svaret.;)
Det låter spännande, man kanske skall kika lite närmare på bilden då... 😃

Det ser ju oförskämt likt ut mina bilder dock...

Hmmm....då ska vi se. Lite osäker på vad du menar med toppen i mitten så jag kör en dubbel. Tror jag.
1. Fatlarspitze
2. Tajt mellan Seekopf och Saumspitze, men jag går på Seekopf?
1683231373576.png

Hmmm....då ska vi se. Lite osäker på vad du menar med toppen i mitten så jag kör en dubbel. Tror jag.
1. Fatlarspitze
2. Tajt mellan Seekopf och Saumspitze, men jag går på Seekopf?
Visa bilaga 24800
Jag är inte själv 100% säker, men 1 (dubbelpiggen) är Fatlarspitze har jag också kommit fram till och 2 tror jag också att det är Seekopf som är högst i bilden. Tittar man på en topografisk karta så ser formen på toppen ut som toppen vid 2.
Det är 1,6 km avstånd mellan topparna 1 och 2, vilket är "borttrollat" i bilden med hjälp av zoomen.

Det var nog bergsspaning i den högre skolan av @STORPOTATEN !🏆

Din bild.

Jo, mkt tajt där mellan Seekopf och Saumspitze....tyckte mig inte heller hitta några bilder som gjorde bergen rättvisa. Jobbigt när man måste gå på magkänslan... 😅

Från ett berg till ett annat. Men här är ingen zoom eller andra luriga teknikaliteter. Bara en fruga och ett berg. Frugan heter Fru Potat, men vad heter berget?
1683232367099.png

Jo, mkt tajt där mellan Seekopf och Saumspitze....tyckte mig inte heller hitta några bilder som gjorde bergen rättvisa. Jobbigt när man måste gå på magkänslan... 😅

Från ett berg till ett annat. Men här är ingen zoom eller andra luriga teknikaliteter. Bara en fruga och ett berg. Frugan heter Fru Potat, men vad heter berget?Visa bilaga 24803
jeklar, trodde dethär var en gåta för mig som hobbyodlare o tänkte föreslå namn som Maria, Rosamunda, Matilda Amandine.. men tydligen fel fråga:oops:

Mais Qui, denna best heter Mont Pelvoux och är inte långt ifrån 4000-meters strecket. Ecrins-massivet är ett riktigt mäktigt massiv med en mängd sexiga toppar, ett måste att besöka för bergsälskare.

Dags för Friday-Disco-Duck @PisteCarver ?
Huga!😓 Nu fick jag anstränga mig igen, @STORPOTATEN vill ha Disco-Friday!😅

Men det var ju länge sedan, så nu kör vi..... här kommer Retro-Friday igen!🎉🥳🔊🎶💃🕺
Och det blir till musik med en dåtida svensk blockbuster dance-techno grupp.

1. Vilken skidort?
2. Vilket årtal var jag där?
1683292859512.png

En annan Val måste det vara. d’Anniviers. Ovanför Grimentz troligen. Årtalet orkar jag inte googla, antar att snöguden hade rätt svar?
Weisshorn till vänster, Zinalrothorn till höger.

Men bara om folk är korkade nog att starta videon, eller? 😱
1995 då? Släpptes först i oktober, så ni slapp nog höra den på apres ski i CH?
Ja, 1995 var året då vi var i Grimentz.
Ace of Base har faktiskt aldrig tillhört mina favoriter, för lite soul, funk och disco. Som dance-techno är deras musik för ”seg”.
Men de är en av endast fyra svenska artister/grupper som har legat etta på Billboard listan.

Din bild @Kalle_Luzern !

EDIT:
Du gillar väl numera schweizisk musik, Kalle?
Antar att DJ Bobo är din favoritartist. ;)

Är ju inte min favoritgenre direkt, men några catchy låtar fick de ju till onekligen...
22-23 grader två dagar i rad och i dag avslutat med ett rejält åskoväder. 18000+ blixtar över Schweiz, 118 km/h vindbyar och 18 mm regn på en halvtimme i Luzern. Så känns ok med en sommarbild.
För att den inte ska ligga hela helgen kommer jag vara givmild med bedömningen. ;) Var är bilden tagen? Ledtråd: har haft med bilder från samma hike, men ett bra tag sedan.
032.JPG

EDIT:
Du gillar väl numera schweizisk musik, Kalle?
Antar att DJ Bobo är din favoritartist. ;)
Hahah! Han är faktiskt fortfarande stor här, inte hört att han släppt något nytt på senare år däremot? Sägs att han bor nere på halvön söder om där jag bor.
Om jag ska lyssna på något schweiziskt får det nog bli Celtic Frost! :LOL: SP kanske har hört talas om dem.

Hahah! Han är faktiskt fortfarande stor här, inte hört att han släppt något nytt på senare år däremot? Sägs att han bor nere på halvön söder om där jag bor.
Om jag ska lyssna på något schweiziskt får det nog bli Celtic Frost! :LOL: SP kanske har hört talas om dem.
Celtic Frost...är ett sånt band som man hört talas om, men aldrig tagit sig tiden att lyssna på. Vilket jag dock gjort nu, och kan väl konstatera att det inte riktigt klickade på en gång. Men det var bra mycket bättre än Ace of Base! 😉
Schweizisk rock för övrigt....du lyssnar väl ändå på Eluveitie? Om inte, prova denna dänga -

Sjön heter Triftsee och glaciären naturligtvis Triftgletscher.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp