Emmis
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Jag är för dålig på svenska språket för att kunna säga ngt.akademiskt försvarbart.. Men jag har alltid tänkt de pratar nån hittepå norrländska. Dvs de försöker men når inte enda fram? Gällande låten o bilden( hade en liten åsnebrygga) så tycker jag att de både i serien o nån låt ( inte denna) hänvisar till Dorotea, å har tänkt att Svartlien säkert e grannbyn till Borgafjäll, men de kanske bara e jag?Svartlien ”ligger” i Lapplandsfjällen vid gränsen till Norge, vilket är ett skapligt stort område.
Dialekten är svår att svara på. Jähkel som spelar Sven-Erik är från Piteå, de andra två är födda i Stockholm. Det är med andra ord endast Jähkel som har en naturlig ”norrländsk” dialekt (jag vet att Norrland är från Gävle till Sveriges ände och en uppsjö av olika dialekter men förstå vad jag menar). De andra två har ingen naturlig Norrlandsdialekt vilket jag tror gör det svårt att avgöra vilken dialekt de låtsas ha.
Jag vill minnas att dom pratar om Dorotea i ett avsnitt så det kanske är tänkt att ligga i det området med dialekten som hör hemma där. Har tyvärr inget bättre svar men hoppas någon mer språkbegåvad hjälper mer.
Kanske man borde se om serien, de va ett tag sen.. eller som serietips åt @KaitsuH