Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Svartlien ”ligger” i Lapplandsfjällen vid gränsen till Norge, vilket är ett skapligt stort område.
Dialekten är svår att svara på. Jähkel som spelar Sven-Erik är från Piteå, de andra två är födda i Stockholm. Det är med andra ord endast Jähkel som har en naturlig ”norrländsk” dialekt (jag vet att Norrland är från Gävle till Sveriges ände och en uppsjö av olika dialekter men förstå vad jag menar). De andra två har ingen naturlig Norrlandsdialekt vilket jag tror gör det svårt att avgöra vilken dialekt de låtsas ha.
Jag vill minnas att dom pratar om Dorotea i ett avsnitt så det kanske är tänkt att ligga i det området med dialekten som hör hemma där. Har tyvärr inget bättre svar men hoppas någon mer språkbegåvad hjälper mer.
Jag är för dålig på svenska språket för att kunna säga ngt.akademiskt försvarbart.. Men jag har alltid tänkt de pratar nån hittepå norrländska. Dvs de försöker men når inte enda fram? Gällande låten o bilden( hade en liten åsnebrygga) så tycker jag att de både i serien o nån låt ( inte denna) hänvisar till Dorotea, å har tänkt att Svartlien säkert e grannbyn till Borgafjäll, men de kanske bara e jag?
Kanske man borde se om serien, de va ett tag sen.. eller som serietips åt @KaitsuH

Går segt med gissningarna. Här syns samma berg från en annan vinkel, mitt i bild igen.
IMG_2654.jpg

Man tackar. Hittade en ledtråd i ett annat inlägg..!

Vad heter denna bergstopp?

Edit. Tolkar frånvaron av gissningar (som kan locka fram ledtrådar) efter 20 timmar som att de flesta har bättre saker för sig vilket är precis som det ska vara. Livet blir m.a.o. aldrig sämre än att sitta och försöka "gissa bilden" här på FR! :-)

1693837569648.jpeg

Senast ändrad:
Sitter med en lokal radler på hotellbalkongen med bara mobilen tillgänglig. Jag är väl ökänd för vild gissningar, så kör på. :LOL:
Dolomit ser det ju ut som. Ovanligt med sittlift ner känns det som, torde vara eftermiddagsbild… Lite likt Monte Cristallo?

Senast ändrad:
Sitter med en lokal radler på hotellbalkongen med bara mobilen tillgänglig. Jag är väl ökänd för vild gissningar, så kör på. :LOL:
Dolomit ser det ju ut som. Ovanligt med sittlift ner känns det som, torde vara eftermiddagsbild… Lite likt Monte Cristallo?

Pricksis! Liften går i båda riktningar mellan systemen Faloria och Cristallo i Cortina. Däruppe nånstans finns förutom en massa via ferrata också en hängbro känd från filmen Cliffhanger,
Din tur!

1693933959081.jpeg

Sagt det förut, borde väl åka åt det hållet någon gång. Synd att det är så långt bort… ;)
Vad heter staden där nere i dalen?
1693934210820.jpeg

I Chur vet jag att det finns ett lokalt bryggeri… Calanda. Om de har någon IPA vet jag inte, men det går säkert att googla….
Visst är det Chur. Mer än 2000 hm ner från Weisshorn, där bilden är tagen.
Mycket riktigt Calanda radler jag ”avnjöt”… Dessutom heter ju massivet bortom Chur just Calanda.
Arosabräu har en bra IPA, 1800m IPA. 👍🏻🍻

Över till @Hawk100 igen!

Ch
Visst är det Chur. Mer än 2000 hm ner från Weisshorn, där bilden är tagen.
Mycket riktigt Calanda radler jag ”avnjöt”… Dessutom heter ju massivet bortom Chur just Calanda.
Arosabräu har en bra IPA, 1800m IPA. 👍🏻🍻

Över till @Hawk100 igen!
Chur har ett riktigt bra läge att bo i på vintern för att göra dagsturer till de många olika skidsystemen i alla riktningar runt omkring…

Chur har ett riktigt bra läge att bo i på vintern för att göra dagsturer till de många olika skidsystemen i alla riktningar runt omkring…
Vi borde starta en tråd för sådana städer (börjar närma mig pensionsfunderingar…). Har dock inte råd att pensionera mig i Schweiz. Om inte Aosta varit en så hiskeligt trist stad så hade den annars legat bra till. Turin vore inte helt fel, närmare havet som jag också gillar. Eller Verona. Fint också kring södra delen av Lago Maggiore - där kan man bunkra upp på italienska Lidl och sedan göra räder in i Schweiz! 😉

Vi borde starta en tråd för sådana städer (börjar närma mig pensionsfunderingar…). Har dock inte råd att pensionera mig i Schweiz. Om inte Aosta varit en så hiskeligt trist stad så hade den annars legat bra till. Turin vore inte helt fel, närmare havet som jag också gillar. Eller Verona. Fint också kring södra delen av Lago Maggiore - där kan man bunkra upp på italienska Lidl och sedan göra räder in i Schweiz! 😉
Martigny är ju en stad som har sjukt många välkända skidsystem inom 1timma med bil! Kika på kartan och imponeras. Tyvärr är det en rätt ful och tråkig stad (åtminstone för 20 år sedan) och så är ju priserna på ”allt” i CH galna överlag….

Briançon har också ett riktigt bra läge med skidåkning i alla riktningar runt om hela staden…

Martigny är ju en stad som har sjukt många välkända skidsystem inom 1timma med bil! Kika på kartan och imponeras. Tyvärr är det en rätt ful och tråkig stad (åtminstone för 20 år sedan) och så är ju priserna på ”allt” i CH galna överlag….
Jag var förbi förra sommaren, körde Sion som bas ett par nätter. Båda rätt fula, Sion nog snäppet trevligare och bättre utbud. Allmänt är ju de delarna av dalen inget att hurra för. Som du säger är man ju som tur är rätt snabbt uppe i bergen. Sen har de många dagar med över 30 grader varje år, bra att veta om man funderar på att bo där permanent… 🥵

Senast ändrad:
Jag var förbi förra sommaren, körde Sion som bas ett par nätter. Båda rätt fulla, Sion nog snäppet trevligare och bättre utbud. Allmänt är ju de delarna av dalen inget att hurra för. Som du säger är man ju som tur är rätt snabbt uppe i bergen. Sen har de många dagar med över 30 grader varje år, bra att veta om man funderar på att bo där permanent… 🥵
Jag tänkte mer på att man skulle kunna bo i Martigny en långvecka eller så på vinter och ta bilen till Cham, Verbier, Crans M, Portes du Solei, Diablerets, + en väldig massa mindre system. Allt inom 1timmas körning!!!

Vad tittar vi upp mot för topp här?
Surt kände igen parkeringen men fick inte ihop det med minnesbilden om en å nedanför eller vad det är man ser.....
Berget i sig är trevligt om än en lång väg på platten dit och tillbaka om man inte flyger.
När jag var där första gången så kom givetvis en helikopter strax innan vi nådde toppen.
Guiden för gruppen vänta in oss och fråga vilken linje vi tänkt att köra och lät oss lägga första spåren.
Det är storsint av guiderna :-)
Svett och etikett skall alltid gå före stålar

jaha det bukar ju går så fort i denhär tråden så jag undra om jag lagt in en dålig bild? inga alplinbanor, eller wridsenstrudels eller vindryckerier eller kaffekoppar med skuren motorolja i (eller vad det är för skum i domdär kopparna, ser ut som en mardrömsöppning av oljelocket).

en ledtråd kan vara att väggen i förgrunden var en inspiration till dendär isväggen i game of thrones, han som skrev boken som serien bygger på besökte området på 80talet och häplades över väggen. sägs det. vilket är lite kul för i närheten ligger berget som inspirerade george lucas till dödsstjärnans utseende efter hans besök på tidigt 70-tal sägs det.
toppen jag står på besöks iallafall ibland av helikoptrar med guider både med och utan svett och etikettförståelse. lite för ofta av sånna utan vett. men dom landar aldrig på toppen utan en bit nedanför, vilket kan vara en ledtråd till toppens utsenende. dagen jag var på toppen av gåtans fjäll såg jag helikoptrar landa på två av fjällen som syns i bild. men dom häll sig på ok avstånd till mig hela dagen trots att jag besökte flera fjäll där dom brukar landa.

Snödjup

Tillbaka
Topp