Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det tror jag inte, du skrämmer snarare bort alla som inte vill betala för att riskera livhanken. ;)

Har du några rörliga sekvenser på det där?
I min enkla cruising-värld känns det konstigt att kalla det för skid-åkning.
Hade varit intressant att se på vilket sätt ni tar er ner för en sådan offpist-brant. Vad händer om du tappar fästet och faller där?
Mycket konstigt har hänt när jag åkt puder, det är dagens sanning. Men jag tror aldrig jag tappat fästet i puder.. 😉🤔
Näe, inget rörligt på det där. Det här var i början på 2000-talet och jag hade precis skaffat en digitalkamera med monstruösa 32 Mb minne. Räckte till hela 16 bilder och inte en sekunds film.. 😂

Mycket konstigt har hänt när jag åkt puder, det är dagens sanning. Men jag tror aldrig jag tappat fästet i puder.. 😉🤔
Näe, inget rörligt på det där. Det här var i början på 2000-talet och jag hade precis skaffat en digitalkamera med monstruösa 32 Mb minne. Räckte till hela 16 bilder och inte en sekunds film.. 😂
Man kan ju tappa balansen i en sväng och falla ner för den där +45 gr sluttningen (stupet)…:unsure:
Nu ser man ju inte på bilden hur långt ner sluttningen fortsätter med lutningen.

Bergskonturer är ju lätta att känna igen (eller hur @fredw ? ;)), så då är det dags för avancerad bergsspaning. 🏔️🔭🤓
Vad heter toppen?
1701197030196.png

Frågan gäller ju den bortre och klart högre toppen vid den röda pilen.:)
Den kvalar in ganska högt på sitt lands topplista och här syns även den karakteristiska tvestjärten i toppen.
Jo men man får ju börja nånstans. Tror iofs någon här har nämnt tvestjärten förut. Fast det var nog en grövre tvestjärt

SP kallade Gross och Chli Schärhorn för tvestjärt nyligen om jag minns rätt. Det här liknar mer den borte svärtan... Hintere Schwärze?
Sehr gut!
Hintere Schwärze är med sina 3628 möh Österrikes sjätte högsta berg. Det ligger mycket otillgängligt i Ötztaler Alpen på gränsen mot Italien (Cima Nera) och det går inte att se det på nära utan alpinistiska äventyr. Den här kraftigt zoomade bilden är tagen på 30 km avstånd.

Bergstoppen med korset i förgrunden som @fredw funderade över heter Kleiner Isidor 3189 möh.

Över till mästerspanaren @Kalle_Luzern !

Ja, det är länge sen nu. Tom innan jag var i Andermatt första gången, som måste varit 2014. Står lite rester kvar, och fortfarande utritat på Swisstopo-kartor.

Och på Google maps!

Nu en försäsongsbild utan snö men med en lift i närheten, som dock ej syns i bild. Vi tog istället bilen upp hit och hade denna utsikt från frukostbordet.

Sen tog vi bilen ner till vår eldrivna 120-fots yacht och gled så småningom in där pilen visar. Vad heter den klassiska orten där?

1701260385790.jpeg

Precis! Picture perfect Portofino, lyxigare italiensk idyll är svår att tänka sig. Som du ser fick jag backa in båten. :) Ordet till Hawken!

Visa bilaga 27817
Tur jag hade båten inne på varvet så du fick plats då… Du skulle ha kommit in o sagt hej! Min kåk är det gula huset, strax höger om din båt på bilden…🤣🤣🤣

Tur jag hade båten inne på varvet så du fick plats då… Du skulle ha kommit in o sagt hej! Min kåk är det gula huset, strax höger om din båt på bilden…🤣🤣🤣

:) Allvarligt talat, när vi var där så låg där på samma plats 2-3 båtar som var betydligt större än den på bilden, det såg helfånigt ut. Smaklöst! :)

1701268570343.png

Precis!! 👍
Nästan lika god som Gruyere….😜

Just det! Men bara nästan! :) Nu har vi haft båda dessa ostar här i gissa-bilden-tråden. Om någon hittar på en fråga om hushållsost kommer jag dock vägra att svara...

Eftersom vi ändå är långt ifrån skidåkarämnet så drar jag till med denna fråga som handlar om en annan sport. Bilden är från min f.d. bostadsort varför åtminstone PC är tillfälligt bänkad.

Frågan rör den byggnad som är inringad i mitten på bilden, typ 400 meter från där jag en gång bodde. Jag efterfrågar fyra personer som alla tillbringat en hel del tid i den inringade byggnaden (alltså inte hemma hos mig...). Visst utrymme för flexibilitet men det handlar om hyggligt kända personer.

1. En göteborgare
2. En värmlänning
3. En skåning
4. En argentinare som ser ut som Jesus (fast numera har han tydligen klippt sig)

1701271193491.png

Du undrar jag mellan vilka liftar jag var på väg här? Söker alltså en toppstation och en dalstation.
1701369099912.jpeg

Edit, ledtrådar: två åk den dagen gav nästan 4000 fhm. Dalstationen jag söker tar dig inte tillbaka till samma toppstation.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp