Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Pisten heter Marco Odermatt och nämnde Marco kör på Stöckli?
Ja, det stämmer ju. Och någon ny modell döpt efter honom i bakgrunden. Det är även hans kristallkulor för vunna grenar senaste säsongen! Det jag tänkte var kopplingnen. De har döpt om Rotegg till Marco Odermatt Piste - Rotegg nyligen.
Här med hans tre kulor för senaste säsongernas totalsegrar i världscupen också. Ganska imponerande samling!
IMG_6576.JPG

Din tur @KalleBackeus

@fredw lyckades äntligen hitta en låt med tillräcklig BPM.(y);)

It's Friday night (känns det som redan efter två dagar på jobbet...😓), turn on the lights and spin the disco ball....🔊🎶💃🕺🪵🔥 Trevlig Valborg!

Senast ändrad:
Dåligt med gissningar. Potaten har redan hittat rätt land, och det är ett väldigt välkänt ställe som vi utgått från. Så borde inte vara så svårt.

Dåligt med gissningar. Potaten har redan hittat rätt land, och det är ett väldigt välkänt ställe som vi utgått från. Så borde inte vara så svårt.
Jadu, inte helt enkelt det här. Inga anmärkningsvärda berg, inga sjöar eller fjordar, inga elledningar eller annat skoj.
Men hugger till på ngt i hopp om ledtråd - Såta?

Dåligt med snö, skidorna på ryggsäcken så kan inte ha varit alltför långt från lift... Hamarskardet?
För övrigt finns ju en Ruten i Sverige också, men eftersom den förra var i Norge utgår jag från att det är landet.

Ni är bägge och letar lite för långt från allfarvägarna. En ledtråd kanske kan vara att toppen hanns med under tiden barnen var i skidskolan.

Edit: Hamarskardet är kanske inte så långt från allfarvägar, men på bilden är vi ännu närmare ett centrum av den liftburna massturismen.

Senast ändrad:
Hammarskardtoppen i Hemsedal? Vild gissning men har hela tiden trott att det är vid en alpinbacke i sör-Norge men svårt när jag inte har varit på någon ...

edit: opps råkade välja samma topp som en annan ...

Ja på sätt och vis, det var ett väldigt varierande väder under påsken i år... På gott och ont. :rolleyes:
Ja, Påskvädret var väl skit i Fjällen i år också. Jag åkte hem redan efter två fina skiddagar i Norge, eftersom det sedan bara var skitväder i sikte en hel vecka framåt (jag är nog lite känsligare för sådant än en del andra).
Så det blev för lite skidåkning, planerar nu för lite sommaråkning i Norge där ena sonen också ska följa med. Han är ordentligt sugen eftersom han pga studier inte fått tillfälle att åka skidor på fyra år.

Ja, Påskvädret var väl skit i Fjällen i år också. Jag åkte hem redan efter två fina skiddagar i Norge, eftersom det sedan bara var skitväder i sikte en hel vecka framåt (jag är nog lite känsligare för sådant än en del andra).
Så det blev för lite skidåkning, planerar nu för lite sommaråkning i Norge där ena sonen också ska följa med. Han är ordentligt sugen eftersom han pga studier inte fått tillfälle att åka skidor på fyra år.
Jo, några vänner till oss var uppe i Åre och var väl inte direkt helnöjda.... Men det blev bättre när de åkte hem... 🙃 Osis.
Vi var i alla fall kvar tillräckligt länge, nere 11 dgr, för att få lite Kaiserwetter mot slutet. Gött så. (y)
Men nu är det nog slutskidat för i vinter. Hade tänkt mig en avstickare till Sonfjället under Kristi Flygare, men det ligger för tidigt i år, så snön ligger fortfarande djup på vägen upp mot Nyvallen.

Nope.
Orten det handlar om är en ort som samlar en del snö när det kommer västerifrån. En så kallad puderhåla. Under påsken åkte vi hit en dag, då det skulle komma västerifrån. Och det var här det skulle komma som mest. Ca 50 cm fresh. Vilket det också gjorde. (y) Men inte riktigt i den kvalitutta vi hade räknat med. (n)
Det snöade (tung tung snö) ner tilll 1600 möh, men även upp mot 2500 möh fick vi märkligt nog tung snö. Så det blev till att köra "puder" i betong hela dagen. :)
1714593686062.png

Senast ändrad:
Jo då är vi nog åter i alpernas (syd)västra del ? eller möjligen Apenninerna (men där finns inte många puderhålor). Fram med kartan!

Eller kanske inte ens i alperna … Dore?
Nix, för lågt. Segt internet i Malmös citytunnel…

Tror vi är i Pragelato (här ovanför Borgata) men det är lögn i h-e att hitta liftnamn där. 18?? :ROFLMAO:
Tror att den liften går upp mot Banchetta 2555 m ö h..

Tror vi är i Pragelato men det är lögn i h-e att hitta liftnamn där. 18?? :ROFLMAO:
Tror att den liften går upp mot Banchetta 2555 m ö h..
Då kan jag trösta dig med att du inte behöver leta liftnamn där, då Pragelato ligger i Italien, och jag är i Frankrike. :)
Ok, nu blir det enkelt som tusan (om man bildgooglar iaf), här kommer månbasen i all sin prakt!
1714638756989.png

Snödjup

Tillbaka
Topp