Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då är ni kanske uppe på Monte Rosa och knatar... på italienska sidan? Passo del Naso vid Lyskamm? Colle del Lys verkar ju ligga i Schweiz och där var det tydligen inte.
Du får rätt för det.
Det var Colle del Lys jag egentligen sökte. Tittar man på kartan så verkar det som att själva passet ligger i Schweiz. Jag trodde gränsen låg lite längre norrut. Skyller på att vi inte passerade någon gränskontroll däruppe 😜.
Fast bilden är tagen på italienska sidan.
Mycket riktigt var vi uppe på Monte Rosa och knatade. Gick upp till Rifugio Margerita.

Din tur.

Verkar som att passet faktiskt ligger på gränsen. Alpernas högsta pass! Inte dåligt... Så var ni uppe på Duforspitze och Lyskamm också??

Senast ändrad:
Verkar som att passet faktiskt ligger på gränsen. Alpernas högsta pass! Inte dåligt... Så var ni uppe på Duforspitze och Lyskamm också??

Ja, det låter logiskt att passet är på gränsen. På Google maps ligger passet i Schweiz, men på den här kartan ligger det på gränsen https://en-gb.topographic-map.com/map-zj1h/Italy/?center=45.92074,7.85855&zoom=16

Var tyvärr inte uppe på de andra topparna. Var nog tur för jag tål inte hög höjd så bra och mådde ganska dåligt.

Var tyvärr inte uppe på de andra topparna. Var nog tur för jag tål inte hög höjd så bra och mådde ganska dåligt.
Uj! Ja fast de mindre topparna kring passet, om du var uppe där, ligger på minst 4300 meters höjd, ändå svårt att komma högre med fast mark under fötterna i Europa.
Min dotter fick hemskt örsprång och mådde kasst när jag tog upp henne i en närstående kabin (Europas högsta till Klein Matterhorn) på 3883 möh... Fast då hade vi ju inte gått upp iofs.

Uj! Ja fast de mindre topparna kring passet, om du var uppe där, ligger på minst 4300 meters höjd, ändå svårt att komma högre med fast mark under fötterna i Europa.
Min dotter fick hemskt örsprång och mådde kasst när jag tog upp henne i en närstående kabin (Europas högsta till Klein Matterhorn) på 3883 möh... Fast då hade vi ju inte gått upp iofs.
Jag har en ”magisk” gräns vid ca 3400 möh där jag blir märkbart sämre. Märktes tydligt både på vägen upp och på vägen ner. Jag hade ändå höjdacklimatiserat mig lite innan, men ska jag höja gränsen markant så får jag nog tillbringa lång tid på hög höjd. Synd, för jag skulle egentligen velat va upp till Mont Blanc, men där är det inte så lämpligt att lulla omkring lite omtöcknad. Till Rifugio Margerita är det inget problem, det är bara jobbigt.
Vid skidåkning brukar jag dock kunna härda ut för då är det inte så länge man befinner sig på de höjderna. Men jag föredrar skidåkning på lägre höjd.

Att ta sig snabbt upp på riktigt hög höjd och stanna en längre stund kan vara riktigt farligt. På Rifugio Margerita fick man tex inte sova över om man har åkt helikopter upp. Stor risk för lung-eller hjärnödem då.
Som tur var slapp vi sova över där. Det var jobbigt nog att sova på Rifugio Gniffetti på 3800 möh. Fast det fanns de som hade det värre. Många spyor blev det där.

Paznauntal? (Eller älven är kanske Trisanna, där finns ju Sanna, Rosanna och Trisanna), så, kan det sägas också Trisannatal?

Här tror jag bestämt du sitter och steker i efterfrågade dal....
1730301326049.png

Inget rätt ännu (utom säkert potatisens bild-ledtråd) men Kaitsu har lämnat så många svar att jag måste ta en time-out och kolla dem… 😅
Han är nära men ändå inte, liksom.

Senast ändrad:
Jag har en ”magisk” gräns vid ca 3400 möh där jag blir märkbart sämre. Märktes tydligt både på vägen upp och på vägen ner. Jag hade ändå höjdacklimatiserat mig lite innan, men ska jag höja gränsen markant så får jag nog tillbringa lång tid på hög höjd. Synd, för jag skulle egentligen velat va upp till Mont Blanc, men där är det inte så lämpligt att lulla omkring lite omtöcknad. Till Rifugio Margerita är det inget problem, det är bara jobbigt.
Vid skidåkning brukar jag dock kunna härda ut för då är det inte så länge man befinner sig på de höjderna. Men jag föredrar skidåkning på lägre höjd.

Att ta sig snabbt upp på riktigt hög höjd och stanna en längre stund kan vara riktigt farligt. På Rifugio Margerita fick man tex inte sova över om man har åkt helikopter upp. Stor risk för lung-eller hjärnödem då.
Som tur var slapp vi sova över där. Det var jobbigt nog att sova på Rifugio Gniffetti på 3800 möh. Fast det fanns de som hade det värre. Många spyor blev det där.
Det är lite fishy det där med hur olika man klarar av hög höjd. När jag och frugan (som för övrigt är en jevel på kondition och bergsmaraton) var på Cotopaxi tex, hade hon märkbara problem med höjden. På vägen upp till refugen på 4800 möh kom hon långt efter, och efter att jag dumpat min ryggsäck vid refugen, gick jag ner till henne för att ta hennes ryggsäck. Senare på natten mådde hon ganska risigt och fick avstå toppattacken och således stanna i refugen. Och då hade vi ändå acklimatiserat oss innan genom att bla bestiga två toppar på 4800.
Så väldigt olika för olika personer. Skumt. :unsure:

Det är lite fishy det där med hur olika man klarar av hög höjd. När jag och frugan (som för övrigt är en jevel på kondition och bergsmaraton) var på Cotopaxi tex, hade hon märkbara problem med höjden. På vägen upp till refugen på 4800 möh kom hon långt efter, och efter att jag dumpat min ryggsäck vid refugen, gick jag ner till henne för att ta hennes ryggsäck. Senare på natten mådde hon ganska risigt och fick avstå toppattacken och således stanna i refugen. Och då hade vi ändå acklimatiserat oss innan genom att bla bestiga två toppar på 4800.
Så väldigt olika för olika personer. Skumt. :unsure:
Det är min erfarenhet också.
Vi var 4 st som var uppe på Rifugio Margerita och jag var den som egentligen var bäst konditionstränad men var den som mådde sämst däruppe. Han som tränade minst var minst påverkad.
Ibland har man otur i gen-lotteriet 😒

Det är min erfarenhet också.
Vi var 4 st som var uppe på Rifugio Margerita och jag var den som egentligen var bäst konditionstränad men var den som mådde sämst däruppe. Han som tränade minst var minst påverkad.
Ibland har man otur i gen-lotteriet 😒
Så vad du egentligen säger är...... att jag är jevligt otränad! :LOL:

Tackar @STORPOTATEN. Som jag förstår det ligger Golm till höger i din bild. Till vänster syns en spetsig topp med vad som ser ut som backar, men jag är osäker på om det verkligen är ett skidområde. Dels ser backarna ut att vara branta som hisschakt, dels kan jag inte se på kartor att det ska vara något liftssystem där. Har du eller någon annan för den delen förstått vad det är där, som ser ut som backar? Gamla nedlagda backar, lavinfåror eller vad kan det vara?

Bild kommer strax.

I brist på vinterbilder blir det en bild från bergen sommartid.

Med risk för att det blir en lite knepig fråga undrar jag: vad heter bergshyttan som bilden är tagen från? Jag slänger in en ledtråd direkt; i bakgrunden, bakom svärfar och yngsta dottern, syns en annan vinkel av ett "skamligt" berg som jag haft med på tidigare bilder.
IMG-20240710-WA0001.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp