Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kort och gott - vad heter berget?

1759061376541.webp

Hur kan ett berg heta ”Vackra kusten”? :unsure:
För det är väl Bellecote sett från Courchevel?

Wallander har fått en AI-kompis...:

The French word côte derives from the Latin costa, meaning "rib" or "side," and was used to denote a "slope" or "hillside" in Old French. From this root, it developed into related meanings such as "coast," "rib" (of meat), and to mean "beside" or "alongside".

Kanske har fransmännen sett när potaten och hawken "köttar" sig ner?

Visa bilaga 40703
Finns en del att välja bland på Face Nord. Inget litet Laub här inte... ;)
Har dock inte provat allt för många av varianterna där, vilket väl är tur....
Men 6, 7 är ju helt klart avklarade. Och jag skulle tro vi gjorde 3an (eller var det 4/5?) där i början av 2k-talet @Hawk100 ?

Senast ändrad:
Finns en del att välja bland på Face Nord. Inget litet Laub här inte... ;)
Har dock inte provat allt för många av varianterna där, vilket väl är tur....
Men 6, 7 är ju helt klart avklarade. Och jag skulle tro vi gjorde 3an (eller var det 4/5?) där i början av 2k-talet @Hawk100 ?
8 måste väl vara för bergsbestigare?🤔

1,2 och 8 är alla brantare än 45 gr de första 400 fhm 😲

Senast ändrad:
Ja, någon eller några av 3-5 har vi gjort. Stod och tittade ner där i våras, men kände inget jättesug efter att åka det igen, trots gott om snö. Faller man och börjar tumla går det nästan inte att undvika att rulla ut över ett eller ett par klippartier....
Men jättebrant är det inte att åka ner där.....
1759410800788.webp

Så vad har vi här? St Johann är väl korrekt till viss del iofs....
:)

Visa bilaga 40722
Men hur var nu frågan?
Jag kom just på att jag ställt den fel, det är tre liftsystem i bilden, och med liftsystem menas att man ska kunna åka i det utan att behöva promenera eller åka buss mellan liftar.

Men det blir ju löjligt att tvinga ur dig de detaljerna.
Nere till vänster ser vi Radstatt/Altenmarkt, ovanför detta syns Zauchensee/Flachauwinkl och ner till höger i bilden Flachau/Wagrain.
Tillsammans bildar de alla det område som kallas Ski Amade.

Din tur @STORPOTATEN !

Men hur var nu frågan?
Jag kom just på att jag ställt den fel, det är tre liftsystem i bilden, och med liftsystem menas att man ska kunna åka i det utan att behöva promenera eller åka buss mellan liftar.
Fast....Nog är det ändå två liftsystem enligt din definition. Flachau och Flachau-Winkl är väl ihopbyggda numer..

Bortsett från höjden över havet och ev dålig snötillgång - är detta ett område (Amadé) som är värt en skidvecka? Typ Zillertal?

Otroligt!!!
Jag har varit där…… OCH jag kan svaret!!!
Ja det är synnerligen mäktigt @Hawk100 !
Bortsett från höjden över havet och ev dålig snötillgång - är detta ett område (Amadé) som är värt en skidvecka? Typ Zillertal?
Skulle jag nog vilja påstå. Visserligen bara åkt i Zauchensee men tyckte det var fint. Gles och fin lärkskog som tydligt syns på PC's bild, vilket naturligtvis ger trevlig och lättillgänglig OP.
I Flachau hittar man Schnitzel-Eck, ett paradis för schnitzel-fanatikern med en mängd varianter av den klassiska schnitzeln.
Att backarna i Flachau/Wagrain håller hög standard tar jag för givet, jag menar de har ju trots allt fostrat "The Herminator".

Tillbaka
Topp