Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Var togs den här bilden?

IMG_0341.webp

Klockan är 00:01 och det är Satanic Saturday. :devilish:
Vad passar då bättre än lite melankolisk och mystisk vikinga-metall. Med den legendariske hedniskt troende musikern och sångaren Vratyas Vakyas. Alltså, bara ett sånt namn ger ju bra vibbar.

Ser ut att vara en gammal bild och skulle kunna vara Gugliemina i bakgrunden. Är i så fall Olen men jäkligt tveksamt..

Nätschen?

Förresten. Kollade på Engelbergs interaktiva karta, och ser ut som att gondolen upp till Titlis är stängd. Vet du om det är tills vidare eller bara idag?
Visst, Nätschen ovanför Andermatt. Sidan av Gemsstock syns till höger.
Ser att flera liftar är stängda i dag och står att de öppnade senare för skidåkning. Det är stormvarning utfärdad och rätt starka byar just nu, så antar att det är därför även om de inte skriver det explicit. Ganska vanligt att de tvingas stänga vissa liftar, och efter olyckan nyligen kanske de är lite extra försiktiga.

Din bild @Schubertan1997

Senast ändrad:
Wallander (som inget kan om berg - han vågar inte åka stjärtlapp ens när han är full) ser en Nestlé-logga på en papperskorg i bilden. Han tror därför att liftstationen ligger i Schweiz.

PS: Iofs klokt att inte åka stjärtlapp när man är full...

Wallander (som inget kan om berg - han vågar inte åka stjärtlapp ens när han är full) ser en Nestlé-logga på en papperskorg i bilden. Han tror därför att liftstationen ligger i Schweiz.

PS: Iofs klokt att inte åka stjärtlapp när man är full...
Han är klok Wallander, självklart ligger den i Schweiz. Nästan samma vy, med lite mindre moln.
1774967743846.webp

Ja, imponerande vyer där onekligen. (y) Tänkte Saas-Fee direkt men fick inte ihop det för jag var säker på att det var sittlift upp till Plattjen. Var aldrig upp dit när jag var där och uppenbarligen hade jag fel för mig. 🙄 Dalstationen ligger lite konstigt till, enklare att bara hoppa på 3S-liften.

Tar en mellanstation till, vad heter den jag närmade mig här?
IMG_8618.webp

Ja, imponerande vyer där onekligen. (y) Tänkte Saas-Fee direkt men fick inte ihop det för jag var säker på att det var sittlift upp till Plattjen. Var aldrig upp dit när jag var där och uppenbarligen hade jag fel för mig. 🙄 Dalstationen ligger lite konstigt till, enklare att bara hoppa på 3S-liften.

Tar en mellanstation till, vad heter den jag närmade mig här?
Visa bilaga 44916

Först uppe? ❄️🫡☀️

Jag tycker mig i gondolglaset kunna se en spegelvänd kontur av Wetterhorn. :unsure:
Då borde liften gå i 180 graders motsatt riktning och då hamnar jag på Männlichen Bahn och mellanstationen heter enligt Bergfex karta Hohlenstein, den borde det vara?

Jag tycker mig i gondolglaset kunna se en spegelvänd kontur av Wetterhorn. :unsure:
Då borde liften gå i 180 graders motsatt riktning och då hamnar jag på Männlichen Bahn och mellanstationen heter enligt Bergfex karta Hohlenstein, den borde det vara?
Ja, måste vara Wetterhorn och därmed Holenstein (utan extra h på schweiziska kartor).

Din bild @PisteCarver

Ja, Wetterhorns kontur sitter etsad i bildminnet, men eftersom den var spegelvänd så trillade inte pengen ner direkt.

Nu ny bildgåta:
Det här fina skidberget tycker jag påminner en del om Weissflue (som också är ett fint skidberg) i Davos, både till utseende och karaktär på skidåkningen. Skillnader är att det här berget bjuder på betydligt fler fallhöjdsmetrar (från fot till topp) och det är nog betydligt färre skidåkare som har besökt det.
Vad heter då det fina skidberget som idag den 1 april är täckt av mängder med fluffigt djupt kallpuder?❄️🏔️
1775060005395.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp