Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inte lättaste vi har haft, helt säkert. 😅
Var står huset?
1779909531235.webp

Den där har jag sett…..
Men eftersom jag inte minns var så fuskade jag för att ta reda på det. Så nu vet jag, men lämnar till andra att gissa/svara….😉

Den där har jag sett…..
Men eftersom jag inte minns var så fuskade jag för att ta reda på det. Så nu vet jag, men lämnar till andra att gissa/svara….😉

Ja jag säger som mina barn när de berättar en gåta - ”Den som kan svaret får inte svara!” 😆

Normal text-googling måste ju vara ok medan t ex ChatGPT gör allting för lätt. Problemet är ju att man nu kan få ett automatiskt AI-svar utan att ha bett om det. Det var det som hände mig häromdagen och då avstod jag. Så tänker jag för egen del men det får väl vara upp till var och en. Tror iofs att AI kommer att smyga sig in oavsett.

Ja jag säger som mina barn när de berättar en gåta - ”Den som kan svaret får inte svara!” 😆

Normal text-googling måste ju vara ok medan t ex ChatGPT gör allting för lätt. Problemet är ju att man nu kan få ett automatiskt AI-svar utan att ha bett om det. Det var det som hände mig häromdagen och då avstod jag. Så tänker jag för egen del men det får väl vara upp till var och en. Tror iofs att AI kommer att smyga sig in oavsett.
Tycker man kan dra en grens vid bild googling. Om man söker på stor spindel i skidanlägg så tycker jag inte det spelar någon roll om man hittar en sida om den eller om AI kommer med ett svar.

De allra flesta bilderna i tråden är inte heller väldigt enkla att google sig till om nu inte AI har blivit fantastik på att tolka beskrivningar av bilder.

....om nu inte AI har blivit fantastik på att tolka beskrivningar av bilder.

Det beror mycket på hur duktig man är på att "prompta" på ett sätt som ger bästa resultat (liksom vid vanlig googling). Men jag skulle nog beskriva AI som "fantastiskt duktig" ... "på att tolka beskrivningar av bilder" redan nu, men man får ju sålla bland resultaten. De enklare AI-chattarna verkar ibland helt enkelt hitta på svar/resultat som inte finns (men som hade kunnat finnas, typ).

Innan AI bredde ut sig i sökfälten brukade jag vara noga med att söka "smalt och specifikt" utan onödiga beskrivande ord som ofta bara begränsade sökresultaten på ett oönskat sätt. Med AI-sök är det nästan tvärtom.

Det man först får upp vid googling är kanske denna berömda fantastiska spindelstaty, "Maman", som jag såg på Louisiana-muséet i Danmark. Ledtråd - det är inte den jag söker.

1780038132147.webp

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp