Var är Salomons big mountain skida för 2013?

hellbergarn

Ny medlem
Hej!

Kollar runt lite för ett ev. köp inför skidsäsongen och funderar över vad Salomon har att erbjuda för någon som aldrig åker baklänges och gärna snabbt framåt i varierande snöförhållanden.

Tidigare har dom haft El Dicatator men i år verkar dom bara ha en Rocker2 115mm med twin tip och bara i 190cm. Stämmer detta eller missar jag någon del av deras hemsida? Eller kanske Rocker2 115 är en riktigt styv skida?

Vad kommer tex Kaj att promota, han har ju alltid visat upp Salomons styva och långa skidor. Är det slut på det nu när Kaj tar det lite lugnare?

Vore även intressant att höra era funderingar om (om så är fallet) hur ett stort företag som salomon går helt bort från en typ av skidor som tidigare alltid varit en självklarhet inom alla tillverkares utbud.

//Stefan

Salomon rocker 2 115 räknas som deras charger i år, har inte åkt på den själv men den sägs vara lagom styv för att man ska kunna brassa på bra men ändå tillräckligt mjuk för att inte bli som två stockar under fötterna, en bra kompromiss helt enkelt sägs de!

Puderslaktarn sa:
Salomon rocker 2 115 räknas som deras charger i år, har inte åkt på den själv men den sägs vara lagom styv för att man ska kunna brassa på bra men ändå tillräckligt mjuk för att inte bli som två stockar under fötterna, en bra kompromiss helt enkelt sägs de!
Ah, okej. En bra kompromiss men inget för den som gillat deras tidigare modeller som XW lab eller El Dictator.

190cm och twintip för någon på en bit över 190cm i läng och närmre 100kg än 80 är inget kul.

Är jag bara dum och bakåt-strävande eller är detta en kass move av Salomon?

Senast ändrad:
Går såklart att diskutera om det är rätt eller fel, men misstänker att antalet el dictator som sålts inte gör det värt att ha den kvar. Antalet långa, tunga åkare torde inte utgöra ngn jättemarknad. Funkar det för Cody så funkar det nog för rätt många.

snej sa:
Går såklart att diskutera om det är rätt eller fel, men misstänker att antalet el dictator som sålts inte gör det värt att ha den kvar. Antalet långa, tunga åkare torde inte utgöra ngn jättemarknad. Funkar det för Cody så funkar det nog för rätt många.
jo så är det nog. Sen är nog trenden med styva, lång och raka skidor på väg bort lite. Känns som communityn har vuxit ifrån det lite. Ingen som behöver bevisa ngt längre med extrema skidor... Jag vill bara ha ett par som är längre än mig.

Lite som att det känns fel för tjejer att dejta killar som är kortare än dom. Det kommer aldrig att funka i längden ;)

Hahaha, jag ser din poäng. Nä, det är klart svårt när man är lång och dessutom van vid långa skidor...

Lite konstigt är det ändå när man har en modell som redan är utvecklad och klar. De flesta andra tillverkare kan ju erbjuda ganska rejäla macho-byggen. Oavsett om man egentligen behöver så långa skidor eller inte så finns det de som vill ha dem och det är lite konstigt att inte erbjuda den produkten.

Det finns fortf. Diktatorer kvar, slå en pling till Amer i Borås om du är sugen. De hade iaf. för ngn vecka sedan!
Men som avhandlats, marknaden går mot mer lätthanterligare byggen som ändå beter sig stabilt, iaf för den breda massan. Men visst, vi saknar ju en rejäl skida för de som gillar "att vifta med den" samt de runt 100kg som faktiskt vill åka fort. Rockerserien mäter faktiskt runt 2cm kort överlag så Bec de Rosses-skidan i år (115) ligger runt 186cm. Det är nog få av oss som tycker det verkar normalt! Jag blir väldigt förvånad om vi inte får se en 195'a av 115 nästa år (ärlig längd 193). Knappast övermycket skida men täcker upp för tungviktarna och kan ju isf göras i en mindre serie än 188'an. Hade ju sålt grymt bra!

FF sa:
hellbergarn sa:
snej sa:
Hahaha, jag ser din poäng. Nä, det är klart svårt när man är lång och dessutom van vid långa skidor...
Lugnt, hittade mina skidor. Bara att jag kollade på fel sida.
http://www.salomonracing.com/no/product/sg-lab-m-powerlinex-210.html
Grymma skidor! Jag gick in och skrev en review av mina intryck på sidan där.
Haha, snyggt där. Jag tror problemet kan vara att du har fel färg på pjäxorna... För visst är det så att du kör med ett par ganska färgglada pjäxor i dagsläget? Har du övervägt att byta till vita?

Jag brukade köra med vita, men dom var för mjuka så nu har jag bytt till en rosa-svart komposit. Tror detta kommer hjälpa i de röda backarna framöver.

FF sa:
Jag brukade köra med vita, men dom var för mjuka så nu har jag bytt till en rosa-svart komposit. Tror detta kommer hjälpa i de röda backarna framöver.
Ja hjälper inte vit då får man ta till specialmodifieringar. Jag var tvungen att tejpa en del på bindningarna för att få till rätt vinkel för att ta steget från rött till svart. Det blev en enorm skillnad, speciellt när det är nypistat.

såg någon review av 115 i 188 utförandet, deras slutsats var att duger det åt Cody duger det åt alla, för han är "WAAAAY BETTER" än alla andra.. jag köper deras resonemang rakt av haha!

Snödjup

Tillbaka
Topp