Var i Kanada?

Var i Kanada?
Har jobbat som ett svin hela sommaren för att fixa pengar till en goo vinter semester.

Var tidigare i Badgastein under 4 månader förra året, men fick lindigt uttryckt nog av den hålan ;// Vill till Kanada istället. Men vart???
Enligt den här sidan så skulle något som heter Red Mountains vara helt OK?

Har inte fått tag i någon som vill hänga på än, så e det någon som e i liknande situation som jah så hör av er!

Var i Kanada?
Kan bara hålla med övriga talare, det är väl de mer intressanta orterna, även omd et finns några till.

Whistler är störst och kanske bäst? Jämfört med inre delarna av klippiga bergen är snön ngt tyngre, så minst några besök i det innersta av bergeb bör göras. Snön i Fernie, Whitewater och Red Mountain är enormt skön. Fernie har lite av allt möjligt ocg är inte fullt så lite håla som Red eller White. I Nelson (hålan nära White) är stämningen dock grymt skön! Hippiehåla med karraktär! Åkningen är grym och back country möjligheterna stora! Systemet är litet men off pist överallt!

Red har superb skogsåkning, och supertillgänglig off-pist åkning överallt! Värt att testa allt sammans! Sen finns det ställen som Apex och Jasper. Kicking Horse sög stort när vi var där, men många berömer stället, så....? Banff är en trevli stad men åkningen var lite för tillrättalagd för att åka till Kanada för!

Ska du vara där en hel säsong?

/Patrick

Var i Kanada?
Oj, detta kommer inte bli lätt ;P Smälter som snön såfort jag hör något puderliknande ord ;D

Jag planerar att vara borta ganska länge, kanske inte en hel säsong, men iaf 1-3 månader (vet inte riktigt hur hårt det kommer smälla till i plånboken). Hur mycke får man räkna med att lägga ut i resekonstnader mm om man ska till Kanada?

Tack för alla replys hittils

//Eriik

Var i Kanada?
Att leva i Canada är relativt billigt om du håller dig borta från Whistler. Levandekostnaderna ligger ungefär som här hemma. Eftersom det är amerika är godis och läsk billigt!! Problemet är dock att det finns en extra skatt på 11% i BC vilket gör livet lite surare än i Alberta.
Jag spederade drygt 3 mån i Fernie förra säsongen och brännde inte direkt mycket pengar. 35 papp allt som allt så man kan komma undan ganska billigt.
Ett tips: köp en van eller kombi och bila omkring i de inre delarna av bergen. Glöm inte att besöka Nelsons välkända plantager!! ;)

Var i Kanada?
Om jag fattat allt rätt så handlar det om att försöka turnera runt lite. Men det måste bli väldigt långa resor mellan ställena eller?

Hur är det med tillstånd o sånt om man ska till Kanada?

Var i Kanada?
Tjena!!
Vi är tre stycken som drar till kanada i början på januari, och för oss är det red mountain som gäller först och främst sedan bär det nog av till whitewater och kicking horse. Jag tror att det är tre schyssta ställen av vad jag hört, det e billigare och mindre folk än i whistler och fernie, kanske inte lika bra åkning, men bara man får ordentligt med puder så är man nöjd
maila gärna
vi hörs
martin

Var i Kanada?
Det krävs inga speciella tillstånd att resa runt i Canada. Bara ett vanligt svenskt pass med turistuppehållstillstånd. Bensin är ganska billigt och boende brukar inte vara några problem.

Var i Kanada?
Hallå.

Var i Whistler 2 veckor i februari. Dyr resa, dyrt boende men käk kunde man få hyfsat billigt.

Vanligt med mycket snö, men den är inte så lätt som inåt landet. Det är fight om lösssnön.

Stod och väntade 1h på att de skulle spränga undan laviner så man kunde komma upp med liften. Hann med 2 lössnöåk sedan var allt man kunde ta sig till enkelt från liften uppåkt.

Åkningen på baksidan av berget (efter spankys ladder) är mycket bra (brant!).

Jag tyckte det kändes som om de ville skinna en på pengar hela tiden och de var överdrivet vänliga så det blev plastigt.

Jag skulle nog satsa på ett mindre ställe inåt landet.

Hälsningar Uffe.

Var i Kanada?
tjena!

jag sticker till Fernie den 14:e januari, har ordnat boende en bra
bit in i februari på ett vandrarhem, kostar typ 2500/månad, alltså
inte så jäkla dyrt...

Skicka ett mail om du funderar på att åka dit vet jag! Det verkar
vara ett bra ställe. Jag åker själv men räknar med att träffa på lite
andra folk och kanske köpa en bil/buss tillsammans med, åka runt lite osv osv...

här e min mail: los_lallos@hotmail.com

ha det!
/björn

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp