Var kom du in på universitet/högskolan? Alternativ

v-larsson

Aktiv medlem
Tyckte det kunde vara kul att se var folk kom in. Alternativt var ni håller på att studera.

Jag kan börja

Mittuniversitetet i Östersund på turism. Jag hade tur och kom in på mitt förstaval.

Senast ändrad:
Jag sökte 3 utbildningar. Inte fan kom jag inte på någon... Tänkte inte plugga nu i alla fall. Mest bara för att se om jag kom in. Ska bumma denna säsongen och plugga om ett år. Österrike here we come!!!

Jag har precis pluggat klart i linköping, rätt kass stad. Drar till frankrike och bor där ist.

Kom in på mitt första vilket var kandidatprogram i Biologi/Molekylärbiologi i Uppsala.
Fast nästa år skall jag nog söka högskoleingenjör i byggteknik som första.
Dock ytterst tveksamt om jag skall studera till hösten, blir nog nästa år.

Senast ändrad:
Jag kom in på Handels, vilket jag verkligen ser fram emot! Det gångna årets kringelkrok på Arkitekt var def. inget för mig!!!

Någon här på Freeride som man kommer få som klasskamrat? Chansen är väl liten men det skulle vara jäkligt roligt om det fanns någon "där ute"...

Carled sa:
Jag kom in på Handels, vilket jag verkligen ser fram emot! Det gångna årets kringelkrok på Arkitekt var def. inget för mig!!!

Någon här på Freeride som man kommer få som klasskamrat? Chansen är väl liten men det skulle vara jäkligt roligt om det fanns någon "där ute"...
Riktigt nice med handel. Arkitekt låter ju sjukt roligt annars.

Carled sa:

Hehe, jasså du sadlar också om från ingenjör till ekonom?

Du skulle sökt Luleå istället, så hade du lätt prickat in 30 skiddagar per år. ;)

Senast ändrad:
Att kalla arkitekt på KTH för ingenjör vette tusan... Det är ju Sveriges mest otekniska arkitektutbildning, trots att den är på KTH. Chalmers är den som är mest teknisk... Många esteter, dålig disiplin och allmänt slappt fick iaf. mig att känna att det inte var något för mig. Iaf. om man året innan gjorde lumpen i Kåren!

Jag prickade ju in 30 skiddagar (typ, räknar in 3-4 timmars kvällsåkning också) det här året på Arkitekt, och där var det helt jäkla omöjligt att få lediga dagar, om man inte skolkade dvs. Det var ju bara arbete med att rita grejer 9-17 varje dag, och lite lektioner och handledningar titt som tätt. Dock inte en enda tenta!

Det är ju nästan så att man längtar till studier med bara föreläsningar och inläsning av böcker... Men målet nästa år blir väl 30 "riktiga" skiddagar, och det tror jag nog är en möjlighet! NM var det ju inte tal om i år då vi var mitt uppe i sista projektet den veckan, men på Handels kan det nog funka!

Sökte inget och kommer förmodligen knega (och resa lite) ett år till som det ser ut nu. Bra att få ihop lite pengar nu medan man kan, så man slipper ta största studielånet.

Förstahandsval Civilingenjör Design Produktframtagning på KTH!
Men vill helst inte börja direkt, vill hitta jobb och spara ihop massa pengar att ha kul för istället... Men får jag inget jobb är det väll helt okej att slå ihjäl tid med plugg..

Kom in på Internationell Ekonomi i Luleå men jag tror jag ska vänta ett år till.

Carled: Det skulle vara uppskattat med en liten rapport någon gång i höst om vad du tycker om Handels! Funderat lite på att läsa där.

Kom in på Teknisk Design i Luleå. Verkar vara en del från FR däruppe! Hur ligger det till med åkning kring Luleå? Finns det nåra backar runtomkring eller måste man ta sig upp till gränsen, eller över till finland?

I vilker fall blir det i alla fall närmare till skidåkningen än göteborg där jag bor nu. Men det hade ju vart gött att ha nån backe i närheten man kunde köra i när man har tid över. :)

kodos sa:
Kom in på Internationell Ekonomi i Luleå men jag tror jag ska vänta ett år till.

Carled: Det skulle vara uppskattat med en liten rapport någon gång i höst om vad du tycker om Handels! Funderat lite på att läsa där.
Jag skall försöka komma ihåg det, skicka ett mail eller skriv i gästboken om jag glömmer bort! Om det är så att du kan komma in och det är ekonomi du vill plugga så ÄR Handels skolan att gå på. Kopplingen till näringslivet är svårslagen, och festerna (och flickorna!) är därefter!

Snackade lite vinterplanering med en polare som gått första året nu och om det blir som vi har tänkt blir det nog utan problem över en månads kvalitetsskidåkning...

Är det verkligen så jäkla bra att lära sig och rikta in sig på något som kommer totalförändras flera gånger om under ens karriär?

Att utbilda sig inom ett område som förändras så extremt fort. Det man lär sig i skolbänken idag är helt förändrat om 5-10 år. Visst, jobbar man i branschen är det klart att man uppdateras med den, men systembyten kan ske till höger och vänster, och vips så är man kvar i startgroparna när de som leder utvecklingen gått i mål.

Vi minns väl alla datorlektionerna i mellanstadiet när man satt och lattjade med Word, Excel och enklare kodning. Hur mycket nytta har man av det idag? Precis. Nada. Grovt förenklat är det så jag tänker...

Grovt förenklat så hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. Säg en bransch som inte ständigt utvecklas, flyttar gränser med ny teknik och tvingar folk att omskola sej/lära sej nytt/lära om etc.

Troligtvis finns något eller några exempel, men vill man verkligen vara i en sådan situation/bransch? Det du lär dej dag 1 är det som gäller. Faan det gällde ju inte ens på kylskåpsfabriken när jag tänker efter. Men om hypotetiskt så är fallet, hamnar man inte rejält på hälarna då? Aldrig utvecklas? Det är här jag inte riktigt hänger med på vad du menar.

Att jämföra datorlektionerna på mellanstadiet, med 4-5 års universitetsstudier kan jag i viss mån förstå. Men vad får dej att tro att systemutveckling/IT-konsulteri handlar om word, excel och enklare kodning? Hajar att du förenklar resonemanget, men det där var att hårddra det lite hårt.

"Jag är gruvarbetare, och det är inte alls samma sak som när jag grävde i sandlådan på dagis. Har ingen nytta av mina skills på grävmaskinen från Toys R Us alls." Samma sak?

När du menar att man uppdateras om man är i branschen, säger du inte emot dej själv en smula då? Om man gör det, vad är då problemet? =) Systembyten, metodik, språk etc. förändras inte över en natt. Har du till exempel koll på hur den objektorienterade programmeringen ser ut så är det inte så jätte stora problem att hoppa från språk till språk. Gapet blir väl när det synsättet förändras drastiskt.
Vet du hur du behöver jobba med ett verktyg så är det speciellt svårt att byta till ett annat osv. Men jag kan förstå vad du menar. Systemutveckling är inga lätta saker och alla borde anlita konsulter för detta.

Vad händer när ditt ekonomisystem uppdateras? Vad händer när det kommer nya teorier om ditten och datten?

Skämt å sido, finns intresset så rekomenderar jag en IT-utbildning. Bidrar gärna med ett par cent om någon undrar över något.

Senast ändrad:
Carled, jag tror du missat en hel del, och ditt resonemang haltar ganska ordentligt..

Följande saker är inte nya men högst viktiga:
- C/C++ (ex: många program...)
- TCP/IP (typ: www.freeride.se)
- Unix (ex: DVD-spelare, adsl router, internet provider, typ allt)
- Windows (om vi bortser från 9x varianterna)
- De flesta algorithmer som du använder (ex: sortering av data)

Principerna för IT-utveckling är inte heller speciellt nya:
- Design Patterns
- UML och Objekt design
- Projekt hantering (även Agila tekniker härstammar från 70 talet)

Så även om Word kommer i en ny version, så innebär det inte att din kunskap är gammal. Men det är klart, går du en utbildning i "nyaste-tuffaste-web-tekniken" så är den nog snabbt rätt gammal.. Dock är inte det min bild av universitet och högskolor, utan mer att de lär ut principerna och teorierna, resten är tillämpningar i större/mindre mått..

Det är sant! Det handlar om priciper och teorier, och behärskar man grunden bra är det inte svårt att lära sig det lilla extra för att sätta sig in i specifika områden, typ som matematik. Jag tänkte nog lite för mycket i banorna "nyaste-tuffaste-web-tekniken".

Men ni får hålla med mig om att det är ett område som förändras sjukt snabbt. Snart måste man väl nästan börja rucka på grunden för att kunna göra de förändringar och steg som krävs för att utvecklingen skall fortsätta...

Carled sa:
Men ni får hålla med mig om att det är ett område som förändras sjukt snabbt. Snart måste man väl nästan börja rucka på grunden för att kunna göra de förändringar och steg som krävs för att utvecklingen skall fortsätta...
Både ja och nej (i min värld iaf)..
Mycket händer, och det är fascinerande att se så enkla principer skala så bra (t.ex TCP/IP). Många gånger genom åren har det varit snack om "grejen" som gör "det gamla" oviktigt, men det har sällan slagit in. Men å andra sidan tycker jag branschen är otroligt långsam till förändring och seg som satan. Jag ser fram emot den dag när _effektiv_ mjukvara och datasystem kan byggas enligt samma principer som vi bygger hus idag (och dit är det långt).

Btw, ska precis lära mig Cobol då jag måste ta över underhållsansvar på en produkt, och det är ju inte direkt "hippt" att köpa en sån bok i dagsläget... =)

Jag kom in på IT-forensik och informationssäkerhet i Halmstad, men hade redan bestämt mig för att tacka nej. Stannar på mitt nuvarande jobb istället. Sportbranchen är sjukt mycket roligare!

Tillbaka
Topp