Grovt förenklat så hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. Säg en bransch som inte ständigt utvecklas, flyttar gränser med ny teknik och tvingar folk att omskola sej/lära sej nytt/lära om etc.
Troligtvis finns något eller några exempel, men vill man verkligen vara i en sådan situation/bransch? Det du lär dej dag 1 är det som gäller. Faan det gällde ju inte ens på kylskåpsfabriken när jag tänker efter. Men om hypotetiskt så är fallet, hamnar man inte rejält på hälarna då? Aldrig utvecklas? Det är här jag inte riktigt hänger med på vad du menar.
Att jämföra datorlektionerna på mellanstadiet, med 4-5 års universitetsstudier kan jag i viss mån förstå. Men vad får dej att tro att systemutveckling/IT-konsulteri handlar om word, excel och enklare kodning? Hajar att du förenklar resonemanget, men det där var att hårddra det lite hårt.
"Jag är gruvarbetare, och det är inte alls samma sak som när jag grävde i sandlådan på dagis. Har ingen nytta av mina skills på grävmaskinen från Toys R Us alls." Samma sak?
När du menar att man uppdateras om man är i branschen, säger du inte emot dej själv en smula då? Om man gör det, vad är då problemet? =) Systembyten, metodik, språk etc. förändras inte över en natt. Har du till exempel koll på hur den objektorienterade programmeringen ser ut så är det inte så jätte stora problem att hoppa från språk till språk. Gapet blir väl när det synsättet förändras drastiskt.
Vet du hur du behöver jobba med ett verktyg så är det speciellt svårt att byta till ett annat osv. Men jag kan förstå vad du menar. Systemutveckling är inga lätta saker och alla borde anlita konsulter för detta.
Vad händer när ditt ekonomisystem uppdateras? Vad händer när det kommer nya teorier om ditten och datten?
Skämt å sido, finns intresset så rekomenderar jag en IT-utbildning. Bidrar gärna med ett par cent om någon undrar över något.