Var montera The Duke i Gävle/Sandviken?

Fred76

Medlem
Efter att ha sökt och ej funnit, ställer jag frågan. Någon som har koll på vilken butik, i Gävle/Sandviken området, som monterar Duken (med bravur)? Kan jag vända mig till vilken sportbutik som helst (med en Marker mall) eller krävs det lite mer av montören? :) Hjälp mig!

Ok, tack för hjälpen. Minst 700 pix skulle det kosta, och det gällde samtliga bindningar man ej köpt där. Enligt sälgaren hade butikerna i Gävle kommit överens om priset 700 kr?!? om man ej köpt prylarna där. Kartellbildning! hehe :)

"Kommit överens om priset" jo jag tackar ja..

Är det ens lagligt med kartellbildning? Var går gränsen? ^^

Senast ändrad:
Nja, anmäla kommer man ingen vart med. :) Däremot tänker jag använda mig av den ovan nämnda guiden, och göra det själv. Riktigt bra anvisningar! Förstår väl nånstans att butikerna måste ta betalt för dyligt. Dels får dom inte sälja bindning samt att dom blir ansvarig om det skiter sig efter montering. Håll tummarna nu! :) Jo, förresten! Jag ska ha en 3.6mm borr enl. 4frnt. Funkar det med 3.5 tro? Har svårt att hitta en på 3.6mm. Hilfe! Tack ska ni ha! Ps. Har inte köpt av tysken. Handlat beg. Heja Sverige!

Fred7 sa:
Jag ska ha en 3.6mm borr enl. 4frnt. Funkar det med 3.5 tro? Har svårt att hitta en på 3.6mm.
Funkar bra med en lite mindre, använd dock aldrig större eller längre.
Har du kollat nu så 3,6mm inte är för 4FRNT's egna bindningar?

koppen89 sa:
Bör icke vara, på mina ehp står det 3.5mm och det var vad jag borrade med när jag monterade ett par hammerheads.

somebody sa:
Bör icke vara, på mina ehp står det 3.5mm och det var vad jag borrade med när jag monterade ett par hammerheads.
Okej, det står 3,6 på mina EHP, det var därför jag undrade.

koppen89 sa:
Fred7 sa:
Jag ska ha en 3.6mm borr enl. 4frnt. Funkar det med 3.5 tro? Har svårt att hitta en på 3.6mm.
Bra svar från en kille som har jobbat i skidbutik.

Bindingar har ALDRIG ett viss mm på borren utan de anpassar sig alltid efter skidan. vad som står på skidan gäller! Oftast är det 3,6*9 eller 4,1*9 och på barnskidor 3,5*5

Jasså, jag trodde det hade med skruvarna's tjocklek att göra jag??

Som jag har blivit lärd så ska du borra efter tjockleken på skruvarna som kommer med bindningen, inte det som står på skidan (förutsatt att du inte monterar tillverkarens egna bindning, då gäller det som står på skidan). Du får dock aldrig borra med en längre borr än vad som står på skidan.

koppen89 sa:
Som jag har blivit lärd så ska du borra efter tjockleken på skruvarna som kommer med bindningen, inte det som står på skidan (förutsatt att du inte monterar tillverkarens egna bindning, då gäller det som står på skidan). Du får dock aldrig borra med en längre borr än vad som står på skidan.
Fan vilken tur att du aldrig har monterat skidor åt mig då. Borra en EHP med tex 4,1 så kan man ju nästan dö när man skall droppa något. Snacka med dina chefer då och förklara hur man gör.

Här är det till och med förevigat:

MnO sa:
7. Ta bort mallen kolla att allt är rätt igen och borra vid markeringarna. Grundregeln är 9mm djupt (använd borrstopp eller i nödfall tejpmarkering på borret) och 4,1mm för skidor med metall, 3,6 för skidor utan metall med träkärna, och 3,5 för skidor utan metall och skumkärna. Följ dock alltid tillverkarens rekommendation om en sådan finnes (sitter ibland markerat på skidan som ett litet tryck eller som en dekal). Ett pelarborr ökar precisionen, men det går också att göra för hand om man är noggrann. Är du lite osäker på djupet, så är aningen för djupt att föredra framför aningen för grunt. Ett grunt borrat hål gör att skruven pressar isär skidans material vid i skruvning och risken för delaminering ökar markant (plus att det kan bli bubblor i belaget...)
Och där kom det fram varför man inte skall lita på folk i vissa skidbutiker ;)

koppen89 sa:
koppen89 är tydligen inte aktiv på Freeride längre
Vad kan det bero på?

ALPINBUTIK sa:
koppen89 sa:
koppen89 är tydligen inte aktiv på Freeride längre
Vad kan det bero på?
hahahaha den där var ju faktiskt bara patetisk...

Då var Dukarna på plats. Monterade själv. Inga konstigheter och sjukt roligt var det. Använde mig av den eminenta Montera Själv guiden. Gjorde en egen mall i tunt plexi. Tog hjälp av klistermärkesmallen som kom med bindningarna. Epoxy i hålen. Tog det lugnt och metodiskt. En erfarenhet rikare + att jag vet att det är ordentligt gjort. Nu kommer snart hudarna med posten. Sjukt laddad! Det har kräksnöat här i tre dygn snart, utan uppehåll!!! =) Tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp