var ska man vandra?

Johannes_Pollak

Ny medlem
var ska man vandra?
jag har länge drömt om att dra ut ensam å vandra i fjällen. Nu om några veckor ska det äntligen bli av. Men problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska vandra. Jag har funderat på Abisko men alla säger att det är fullt med tyska turister där. Så jag vet inte riktigt.
Är det någon som har några bra tips på var man borde vandra?
Om det är någon som har några allmänna tips så skulle jag vara jätte glad.

tack som fan för svar:-P

puss å kram från JOOOSE

var ska man vandra?
Bara en fråga, tror du det är så smart att fara ut ensam? Ingen toppenidé om du skulle råka ut för någonting eftersom det är dålig täckning där ute också. Känner en som var ute med 2 andra personer som fick ett epilepsianfall och dom hade ingen täckning med mobilen, hade han varit själv hade han förmodligen dött.

Förstår att du vill dra ut själv, tror det skulle vara jäkligt soft, men frågan är om det är värt risken...

Hur lång tur har du tänkt gå förresten? :)

var ska man vandra?
Gudrunnator sa:
Bara en fråga, tror du det är så smart att fara ut ensam? Ingen toppenidé om du skulle råka ut för någonting eftersom det är dålig täckning där ute också. Känner en som var ute med 2 andra personer som fick ett epilepsianfall och dom hade ingen täckning med mobilen, hade han varit själv hade han förmodligen dött.

Förstår att du vill dra ut själv, tror det skulle vara jäkligt soft, men frågan är om det är värt risken...

Hur lång tur har du tänkt gå förresten? :)
Jo jag har tänkt lite på risker och så men va fan:-P
jag tänkte inte dra ut så jätte länge typ 4-5 dagar kanske

var ska man vandra?
Gå på en led eller bara efter karta? Bo i tält eller stugor? Går du ensam kan det vara bättre på en led eftersom någon då troligen hittar dig om något skulle skita sig. Om du däremot håller dig borta från lederna riskerar du nog inga tyskar:-)

Har inte varit i Abisko men "fullt" med tyskar tror jag inte det är. Har själv varit i Storulvån, Hemavan, Jotunheimen och Sarek och på alla ställen har det varit relativt folktomt, har väl sett mellan 0 och 10 andra människor (eller grupper då) per dag förutom de jag gått med. Flest på leder nära fjällstationer, färre ju längre bort man kommer från stationer och leder naturligtvis.

Allmänna tips är svåra att ge men ett bra när det gäller maten är att torka egen. Särskilt köttfärssås blir svinbra och är rätt enkelt. Dessutom oerhört mycket billigare än frystorkat. Och ta med blåbärssoppspulver till gröten så blir den godare.

var ska man vandra?
Om man vill gå efter led och bo i STF-stugor i trakterna av Abisko, men inte vill gå Kungsleden och riskera tt träffa tyskar så har jag ett par förslag:

En lätt tur med korta vandringar;
Dag 1. Start i Björkliden eller Låkta station till Låktatjåkkastugan. Ganska dyrt att bo och man måste boka.
Dag 2. Till Kårsavaggestugan.
Dag 3. Till Abisko.

Tur med långa vandringar.
Dag 1. Start i Katterjåkk till Unna Allakasstugan. Denna vandring kan delas upp på två, men då får man övernata i tält eller i ett vindskydd.
Dag 2. Till Alesjaurstugan.
Dag 3. Till Nallostugan.
Dag 4. Till Vistasstugan. Kort dag.
DAg 5. Till Nikkaluokta. Lång vandring.

föreslår jag start i Katterjåkk. Gå sen mot Unna Allakas (rätt

var ska man vandra?
SSyk sa:
Om man vill gå efter led och bo i STF-stugor i trakterna av Abisko, men inte vill gå Kungsleden och riskera tt träffa tyskar så har jag ett par förslag:

En lätt tur med korta vandringar;
Dag 1. Start i Björkliden eller Låkta station till Låktatjåkkastugan. Ganska dyrt att bo och man måste boka.
Dag 2. Till Kårsavaggestugan.
Dag 3. Till Abisko.

Tur med långa vandringar.
Dag 1. Start i Katterjåkk till Unna Allakasstugan. Denna vandring kan delas upp på två, men då får man övernata i tält eller i ett vindskydd.
Dag 2. Till Alesjaurstugan.
Dag 3. Till Nallostugan.
Dag 4. Till Vistasstugan. Kort dag.
DAg 5. Till Nikkaluokta. Lång vandring.

föreslår jag start i Katterjåkk. Gå sen mot Unna Allakas (rätt
tack som fan, det lutar mot att jag går från abisko, genom lapporten och ner till kebnekaise.

var ska man vandra?
Vandra runt Akka området är jävligt najs, Akkaberget ligger inte långt från Kebnekaise området och har faktiskt den högsta höjdskillnaden från dal till topp, ca 1800 meter!

var ska man vandra?
Hardangervidda i Norge(relativt platt o lite folk) eller tafjord fjällen i Möre och romsdal, kanske om du har sjukt sug efter spetsiga toppar o branta stigar - Sunnmöre.

var ska man vandra?
Åk till stekenjokk! som ligger längst up i jämtland.

De är på gränsen mellan norge och sverige.
De är en stor dal med fjäll, man kan gå väldigt långt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp