Varför åker man snowblades?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rarry

Ny medlem
Varför åker man Snowblades? Ser absolut ingen mening med att åka omkring på ett par sowblades. De kan ju omöjligt fungera bättre i pist eller puder gentemot ett par vanliga lagg. Okej det är säkert praktisk att använda dom till att hoppa med men det kan man ju ligga gärna använda ett par twin-tip till.

Kan någon hjälpa mig att förstå mening med att åka runt på ett par snowblades...

Ja, varför gör folk saker? För att dom vill det kanske?

Kanske om man tillbringar en dag i hammarbybacken eller liknande? Har svårt att tänka mig att det skulle vara särskilt kul att åka riktiga skidor där.

För att förbättra balansen!

När du står på ett par 50 cm korta stumpar blir du tvungen att stå väl centrerad över skidorna om du vill skära svängarna. Nyttigt att pröva en timme eller så..

Mvh,
Henke

Snowblades är utmärkt för att träna in balans och teknik för skärande svängar. Väger man som jag, 90 kg, blir man helt enkelt tvingad att skära, varje tendens till sladd resulterar ofelbart i obalans och skojig akrobatik.

Snowbladesen kan även användas som leksaker på kullen bakom huset, för övrigt ser jag inga vettiga användningsområden!

That´s all kids! / MM

ok, som balans träning är det ett grymt redskap, har själv använt det men...
snowblades är (enligt mig) endast till för folk (om de nu kan kallas så) som inte kan åka på riktiga skidor.

sagt och menat.

/ebbot

för övrigt anser jag att det borde snöa mera!

snowbaltz är en smutsig litte gren från skidåkarna som häldre håller sig till snowbordare en oss skidare

Det heter inte snowblades utan GAYBLADES eller bögblan så det så!

Om man verkligen ska träna balans ska man köra på riktiga miniskidor, dvs såna som man kan köpa på intersport för 89 kr. Man kan inte skära, pga avsaknad av stålkanter, men minsta obalans resulterar i fall och smärta. Dessutom är de jävligt skoj att åka på!

för att träna balans å sånt. jävligt nyttigt. men snowblades ä ganska värdelösa att hoppa å åka offpist me.

när man var en liten pys testa man ju bigfoots för å kunna hoppa lite. skulle dock aldrig göra det igen. kommer man upp i lite fart hackar man ju sönder benen när man bromsar men måste ju säga att det är ändå rätt tufft att folk gör mistyflippar på ett par såna instabila saker. inte världens bästa balans på dom inte.

den enda gången jag skulle störa mig är väl om nån brud väljer bort en 360 på skidor för en 720 på blades. då skulle jag knocka den jäveln.

För att Saucer Boy gör det. Eller var det kanske två st barnsnowboards?

Dom är lättare, enklare att trixa med och enklare att ha med sig.

Själv åkte jag snowblades/skiboards i tre år, men nu går jag över till 160 skidor. Varför skall man då inte åka skiboards? Jo. För att: 1) man kan åka/landa i puder med längre skidor 2) med längre skidor har bättre stabilitet vid landningar (om man hoppar lååångt)

man åker inte snowblades.
1) Det jag såg någon sa att man måste stå rätt för att skära svängar med dom stämmer inte. Du kan lika gjärna stå långt bak på dom, eftersom dom är så stela. Du får lika snabb sväng, om inte snabbare om du står långt bak.

2) Det ser inte ens häften så coolt ut som vanliga skidor.

3) Man får ingen fart till hoppen, så då man kommer där å gör en 360 så flyger man nästan ingenting. *Dom som åker blades tycker oftast det är coolare med en 360 på marken än en fet 180 tex*

Ni kan även ge lite frågor så kan jag ge rätt vettiga svar på detta.
Och ni som åker blades. köp ett par 160cm twintips lr nå, och börja nöta bigjumps och feta trick.

Men herregud, måste folk dra upp den här diskussionen igen! Snowblades är på många sätt roligare än skidor och vice versa. Folk som kallar snowbladesåkare för bögar är ju bara omogna (se Ancos svar), men såna finns det som tur är inte många av. Det var faktiskt ovanligt många bra svar i den här diskussionen.

Själv anser jag att det inte är någon större skillnad mellan dem. Jag åkte hela förra säsongen snowblades, men nu i jul körde jag med långa twintips. Det gick fanimej lika bra att hoppa med dem som med snowblades! På andra försöket satt 360 med grabben. Sen gjorde jag en frammåtvolt, det gick fanimej precis lika dåligt som med snowblades!

"Jag åkte hela förra säsongen snowblades"???
Hörru Spindoctor: nu måste du driva med oss.
Tillhör du den ironiska generationen eller?

Det var någon som skrev att man inte får tillräckligt med fart till
hoppen.
Jo, det får man visst det. Man får lätt tillräckligt med fart.
Åker inte snowblades själv men har ju provat några gånger, och det
går minst lika snabbt som på vanliga skidor..... eller är det bara jag
som är så talangfull?

Tror absolut inte att snow-blades kommer överta, men snowblades är kul!

Inte började jag åka twintip, nejnej. Jag började med ett par lättåkta snowblades. Lärde mig grunderna på Snowblades och det var lätt också. Så det blev roligt att åka. Efter några år på snow-blades gick jag över till ett par twin-tips och tyckte det var minst lika kul. Men jag tror inte jag börjat åka twintip lika mycket som jag gör idag om jag inte hade börjat med dom lättåkta snow-bladesen!

Start whit Swnow-blades, and then go over to twin-tips!

Inlines är vell inte töntigt Fredrik-K?

snowblades ser jävligt fult ut och har ingen mening, snowblades ska användas av mindre barn i kanske 7 års ålder när familjen ska till fjällen 1 vecka per år då ungen inte hinner lära säg åka bra på så kort tid är snowblades ett utmärkt val att ha för dom. Men som vuxen ska man fan ha ett par vanliga skidor när man så stor finns det ingen mening med snowblades, dom som inte lyckas svänga med ett par vanliga skidor har antagligen funktionshinder eller något liknande.

Och dom som säger att det är bra träning eller liknade kan ta sig i röven, jag är skidlärare och varför låter man inte folk köra med snowblades då tror ni, eller varför blir inte vi upptränade med snowblades om det är så jävla bra att träna skär med.

Innse att det är mycket trevligare och roligare med ett par vanliga skidor än ett par snowblades, och så ser det inte så förbannat larvigt ut som när en vuxen människa står på ett par snowblades.

ps. dom som använder snowblades för att träna sina hopp i parken innan är också helt jävla meningslöst ha ett par 150 långa twintip om ni tycker det är så jävla svårt eller träna på snurren eller va det nu är på marken först eller på en studsmatta.

tackför mig!

Jag ser hellre en nybörjare på snowblades än på 185 cm långa bc twintips!
Någonstans måste man ju börja, "det är bättre att lära sig från början" kommer jag säkert få höra i den här tråden, men jag tror att det är lättare att få ut nånting av en skidsemester som total nybörjare på ett par snowblades än på ett par slalomskidor. Visst kan det vara irriterande med bladare i backen, men då kanske man ska söka sig utanför pistområdet istället? och det är knappast så att de tar upp plats i parken varken på rails eller i lite större hopp.

Eftersom det är lättare att lära sej hoppa med dom innan man går över till vanliga skidor

ja självklart Linus_mje. Det är så otrlogt stabilt i landningarna med ett par träflisor.

Men som sagt, tråden är 4 år gammal.

Dom funkar inte änns att hoppa med för om man ramlar så utlös i kroppen från snowbladen.

ski_cool: Vad menar du? Menar du att du får utlösning av att åka blades?

Jag var på en clinic med delar av slalomlandslaget år 2000.. Dom körde blades (korta Elan) för att hitta position.. redan då var Marcus Larsson bäst i Sverige.

Varför bestiger man berg?
- För att de finns.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp