Varför åker ni skidor?

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
Varför åker ni skidor?
Jeppan: lite väll överdrivet kanske?

Ett tips till alla moderatorer(?): Skriv ett inlägg att tråden kommer bli låst och varför. Dela gärna ut en varnig innan ni låser att vi måste skärpa oss om inte tråden redan hunnit spåra ur totalt. Keep up the good work...

Ps. Skoj att tråden är öppnad igen.

Varför åker ni skidor?
Nixon1080: Mina ursäkter men ditt språk var faktiskt väldigt stockholmsaktigt.
Detta är inte heller något påhopp på stockholmare då jag endast redovisar fakta. DOCK så har detta språk spridit sig över landet men ursprungsplatsen är utan tvivel Stockholm.
Men du får skriva absolut hur du vil...

Varför åker ni skidor?
Bäste Balanselius!

Du har uppenbart inte förstått något. Vad spelar det för roll om skidorna glider och kanten greppar om man tillbringar större del av tiden spanande utöver parkens utmaningar , chillar med pollarna. och undantagsvis sladdar ned mot något hopp eller räcke för en kort luftfärd?

Nej, det är ovansidan på skidorna som syns och ger status i parken. Är de alldeles repiga kan ju folk tro att man inte har koll på skidföringen ...

That´s all kids! / MM

Varför åker ni skidor?
MM/ balanselius/och alla andra extrema bergsmän:

Hur är det med era Hikingboooots, supergoretex-jackor etc. etc. ni bryr er inte om hur dom ser ut alls? Utan väljer bara comfort och funktionalitet?

Man kanske ska ha ett forum för stighudsgrabbar också? För det är ju så att det är bara då man åker skidor! när man först vandrat upp för berget i 4 timmar (helst med de senaste och tuffaste hjälpmedlen) för att sedan dricka skinrik chocklad och äta fullkornsbröd innan man packar ner sitt lilla primuskök och åker ner för berget. När man sidan kommer hem så har man ju något att prata om medans man spelar skitgubbe, syr på fin fina märken på fjällrävenväskan i den lilla stugan och väntar på nästa ljus så att man kan lalla upp för nästa top och dricka ännu mer chocklad. Det är ju faktiskt ni som borde ha ensamrätt till bergen! Om det fanns en park man blev tvungen att hajka till i 5 timmar skulle det ändra läget för er?

Varför åker ni skidor?
Vi riktiga skidåkare visar oss aldrig ute med rena och hela kläder och orepade skidor! Våra pollare skulle ju då kunna misstänka att vi bara är posörer från storstaden.

Nej du ... ett nytt GT-ställ får alltid en grundbehandling innan det används. Metoderna skiljer sig men en av de vanligaste är köra ut med bilen en mörk kväll på någon grusväg, lägga ut kläderna och sladda över dem ett par tre gånger. Man uppnår då snabbt en effekt som omöjligt kan skiljas från ett par års flitigt användande i bergen. Skidorna tar man med sig ut i garaget, plockar fram en sliten gammal såg och drar lätt ett par hundra drag kors och tvärs på översidan. Här måste man dock vara lite försiktig och inte ta i för hårt. Skidskorna får samma behandling.

Belagssidan och stålkanterna vårdar man dock ömt. Här ska inte finnas en repa eller den minsta ojämnhet!

När det sedan är dags att dra ut till bergen förbereder man sig vidare med att odla en tunn ovårdad skäggväxt och sätter sig med ansiktsolariumet ett par veckor i förväg. Det sistnämnda naturligtvis med hjälm och skidglasögon på!

MVH/MM

Varför åker ni skidor?
Jibberisch: Det är så mycket silvertejp på mina Gore-Texbyxor så det snart är byxans huvudmaterial. Varm choklad går ju bort då måste man ha en termos och de väger alldeles före mycket och ja ett "stighudsgrabbsforum" är kanske inte en så dum idé.

Varför åker ni skidor?
Jag tror att skidåkare med en passion för berg och skidåkning skiter i repor på ovansidorna på laggen. Däremot så gråter vi en skvätt varje gång stålkanten och belag får sig en skada. Ett enkelt test på att se hur någon är en seriös skidåkare är att se hur de tar av sig skidorna. Trampar man till bindningen med den andra skidan så hamnar man i den kategorin som bryr sig om hur lätt ovansidan repas. Vi andra använder förstås staven för att frigöra bindningen.

Vi tjejer gillar män, riktiga män som kan ändvända sin utrustning under en längre tid och inte bryr sig så mycket om hur de ser ut i sina nya skidprylar från näst nästa säsong.

Petra

Varför åker ni skidor?
Ja, alltså jag tillhör den skaran som gråter blod när jag får en repa på belaget på en transportsträcke eller liknande. Det suger.
Men om jag råkar komma över ett krön mitt ute i skogen, och, till min stora förvåning, finner ett mindre berg under snön som jag smeker ömt med mina äslakde skidor, ja då är det helt enkelt en uppoffring jag gärna tar när man leker utanför hagen. Sedan är det ju givetvis tråkigt att få repor även utanför pisterna, men där får man nästan räkna med det om man inte bor i paradiset.

Ovanpå skidorna, tja... Jag ser repor på skidorna som något slags tecken att man faktiskt använder grejerna. Precis som att man INTE ska skryta om att man "aldrig" ramlar, det är bara ett bevis på att man inte (vågar?) satsar lite över sin förmåga (vilket nästan är ett måste för att utveckla sig som skidåkare enligt mig).

Så vi ses på berget med trasiga ovansidor, smårepiga belag, snö innanför kalsongerna och gärna ett blåmärke eller två på valfri kroppsdel.

//Dr. Snow (djuplodande analys va? ;))

Varför åker ni skidor?
B-n-F: ? om du nu hade varit seriös i dina påståenden hur kan man se någons identitet/attityd på skidorna, och vad spelar det för roll om man är sponsrad? Är inte det ultimata ytlighetsgrejen att vara svinrik , då behöver man inga sponsorer?

PS vad har en tysk tillverkare av trimmade bubblor med nåt att göra?

Varför åker ni skidor?
"ändvända sin utrustning"

hur menar du med det Petronela? har utrustningen någon ända (rumpa) som man ska vända på?
är det dom som är riktiga män? tack för tipset! nu ska jag gå till mina skidor och leta reda på deras ända och vända på den så kommer tjejerna flockas kring mej!

Tillbaka
Topp