Jaha, hurså? Är det ett självändamål att "klara sig utan kärnkraft"?
jakeplisken pratar alltid om den ”ena sidan” mot den ”andra sidan”. Det är värt att förtydliga att gällande energipolitiken så består den sida som delar jakeplisken’s åsikter av två små extremistpartier (Vänsterpartiet och Miljöpartiet) som tillsammans har drygt 10% av svenska folkets röster, medan andra sidan (alla övriga partier) har knappt 90% av rösterna.
jakeplisken har tidigare hävdat att om ca 10 år ska det produceras lika mycket el från biomassa som den samlade svenska elproduktionen av vattenkraft och kärnkraft. Jag väntar fortfarande på att han ska räkna ut hur mycket biomassa det är. Borde inte vara svårt, räcker med grundskolans matematik för att klara uppgiften.
Därefter skulle det vara intressant att få veta:
- var odlingsarealen för all denna energiskog finns.
- hur mycket energi det går åt för att bearbeta skogen till flis, pellets etc.
- hur mycket energi som går åt för att torka den till 10% fukthalt innan förbränning.
- hur mycket energi som går åt för att transportera den till förbränningsanläggningar där det ska produceras el av den.
- hur mycket det kostar att bygga upp förbränningsanläggningar, ångpannor, turbiner och generatorer för biomassa med lika stor kapacitet som den sammanlagda svenska vattenkraften och kärnkraften.
Biomassa är ju en substans som i förhållande till sin vikt har ett väldigt lågt energivärde, så jag skulle vilja veta hur den här ekvationen går ihop.
Hade ju varit trevligt om den gör det, men jag tvivlar innan jag har sett bevis på det. Och det är väl tveksamt om det här är CO2 neutralt.
De som hävdar att det här är lösningen är faktiskt skyldiga svaret, och hittills har jag inte sett att jakeplisken har några kunskaper inom området, han länkar till olika artiklar som har samma politiska agenda som han själv har. Det som han själv författar är saker som ”den ena sidan” vill det och ”den andra sidan” vill det.
Jag väntar på en välformulerad egen förklaring som inte är en länk.
EDIT: Länder som har större befolkningstäthet än Sverige skulle aldrig ha någon möjlighet att genomföra det här med bioskogsenergi i större skala, men frågan här är om det är praktiskt och ekonomiskt möjligt att göra det i Sverige.