Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Åter till trådämnet. Ett hyggligt CO2-vänligt alternativ för oss med dieselbil är att frivilligt köra på HVO100, vars pris nu sjunkit från ofta över 33 kr till ca 22 kr/liter.
Alltså är ”fullt reducerad diesel” nu klart billigare än ”delreducerad” diesel var för några månader sedan, innan reduktionsplikten togs bort.
Nu förstår jag att prissänkningen troligen beror på lägre efterfrågan och att totalresultatet nog blir att CO2-utsläppen ökar, men ändå tänkvärt. Tänk om fler nu medvetet och utan vare sig tvång eller subventioner väljer ett miljövänligt alternativ? Det är mycket värt i sig, i längden.

Åter till trådämnet. Ett hyggligt CO2-vänligt alternativ för oss med dieselbil är att frivilligt köra på HVO100, vars pris nu sjunkit från ofta över 33 kr till ca 22 kr/liter.
Alltså är ”fullt reducerad diesel” nu klart billigare än ”delreducerad” diesel var för några månader sedan, innan reduktionsplikten togs bort.
Nu förstår jag att prissänkningen troligen beror på lägre efterfrågan och att totalresultatet nog blir att CO2-utsläppen ökar, men ändå tänkvärt. Tänk om fler nu medvetet och utan vare sig tvång eller subventioner väljer ett miljövänligt alternativ? Det är mycket värt i sig, i längden.
Spännande att jag totalt missat HVO100, nog för att jag är ointresserad av motorer men jag hänger ändå med i nyheterna. Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.
Gäller det endast nyare dieselbilar eller även de äldre ) +10år)?
Drygt att ha olika drivmedel i bilarna, blir lätt fel då 🫣

Spännande att jag totalt missat HVO100, nog för att jag är ointresserad av motorer men jag hänger ändå med i nyheterna. Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.
Gäller det endast nyare dieselbilar eller även de äldre ) +10år)?
Drygt att ha olika drivmedel i bilarna, blir lätt fel då 🫣

Det är i princip, såvitt jag förstått, HVO100 som har blandats in i all diesel genom den s k reduktionsplikten. Kemiskt är det identiskt med annan dieselolja men utvinns ur växtdelar. Alla nyare dieselbilar är godkända att köra på ren HVO100. Att inte de äldre har ”godkänts” är bara en formalitet. Den som är osäker kan ju blanda själv 50/50 och därmed få samma diesel som fanns under reduktionsplikten.

Det är i princip, såvitt jag förstått, HVO100 som har blandats in i all diesel genom den s k reduktionsplikten. Kemiskt är det identiskt med annan dieselolja men utvinns ur växtdelar. Alla nyare dieselbilar är godkända att köra på ren HVO100. Att inte de äldre har ”godkänts” är bara en formalitet. Den som är osäker kan ju blanda själv 50/50 och därmed få samma diesel som fanns under reduktionsplikten.
Tack!

Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.

Inte lika sexigt som elbilar! 😉
Och inte i nuläget ett långsiktigt hållbart alternativ heller - det vegetabiliska avfall som är råvaran skulle inte räcka till alla bilar globalt (där 98% fortfarande är bränsledrivna). Men det gäller ju iofs också råmaterialen till dagens generation av elbilsbatterier.
Sen kan man iofs lätt tänka sig nya sätt att aktivt tillverka biobränsle (där CO2 sugs ut ur atmosfären under tillverkningen). Enkel teknik utan behov av sällsynta råvaror. Men det kommer inte att bli verklighet eftersom bränslebilarna snart förbjuds.

Inte lika sexigt som elbilar! 😉
Och inte i nuläget ett långsiktigt hållbart alternativ heller - det vegetabiliska avfall som är råvaran skulle inte räcka till alla bilar globalt (där 98% fortfarande är bränsledrivna). Men det gäller ju iofs också råmaterialen till dagens generation av elbilsbatterier.
Sen kan man iofs lätt tänka sig nya sätt att aktivt tillverka biobränsle (där CO2 sugs ut ur atmosfären under tillverkningen). Enkel teknik utan behov av sällsynta råvaror. Men det kommer inte att bli verklighet eftersom bränslebilarna snart förbjuds.
Tekniken att tillverka biobränsle av infångad CO2 och elektricitet finns redan sedan några år tillbaka i diverse småskaliga projekt runt om världen, kallas bla e-diesel.
Dessa helt förnyelsebara bränslen omfattas till skillnad från HVO100 inte av kommande förbud.
Klarar vi av att skala upp produktionen av dessa bränslen i industriell skala så får vi ju dessutom en stor del av tekniken för att fånga in och lagra CO2 på köpet.

Senast ändrad:
Dessa helt förnyelsebara bränslen omfattas till skillnad från HVO100 inte av kommande förbud.
Klarar vi av att skala upp produktionen av dessa bränslen i industriell skala så får vi ju dessutom en stor del av tekniken för att fånga in och lagra CO2 på köpet.

Visst men det är ju inte tillverkning av biobränslen som kommer att förbjudas, däremot de bilar (t.ex. dieselbilar) som använder dessa bränslen. Vilket rimligen kommer att sätta ett stort P för den utvecklingen, eller åtminstone motverka tillgänglighet till ett bra pris.
På liknande sätt som reduktionsplikten i kombination med snart dieselbilsförbud uppenbarligen höjde priset på rent biobränsle för dieselbilar med uppåt 11 kr/liter.

Visst men det är ju inte tillverkning av biobränslen som kommer att förbjudas, däremot de bilar (t.ex. dieselbilar) som använder dessa bränslen. Vilket rimligen kommer att sätta ett stort P för den utvecklingen, eller åtminstone motverka tillgänglighet till ett bra pris.
På liknande sätt som reduktionsplikten i kombination med snart dieselbilsförbud uppenbarligen höjde priset på rent biobränsle för dieselbilar med uppåt 11 kr/liter.
Som jag har förstått det så kommer det fortfarande att vara tillåtet att tillverka och sälja förbränningsmotorer avsedda för e-bränslen, dvs gjorda på infångad CO2. Eller har jag missförstått något med det kommande förbudet?

Rimligtvis bör det inte vara någon skillnad på en förbränningsmotor för fossil diesel och en för e-diesel.

Senast ändrad:
Som jag har förstått det så kommer det fortfarande att vara tillåtet att tillverka och sälja förbränningsmotorer avsedda för e-bränslen, dvs gjorda på infångad CO2. Eller har jag missförstått något med det kommande förbudet?

Förbudet mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 tar ingen hänsyn till hur bränslet producerats. Att ett välproducerat biobränsle kan "ta upp" lika mycket CO2 ur atmosfären vid produktionen som släpps ut vid användningen tas ingen hänsyn till.

"Från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut någon koldioxid."

Rimligtvis bör det inte vara någon skillnad på en förbränningsmotor för fossil diesel och en för e-diesel.

Precis. Ingen skillnad.

Förbudet mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 tar ingen hänsyn till hur bränslet producerats. Att ett välproducerat biobränsle kan "ta upp" lika mycket CO2 ur atmosfären vid produktionen som släpps ut vid användningen tas ingen hänsyn till.

"Från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut någon koldioxid."

Precis. Ingen skillnad.
”The European Commission has drafted a plan to allow sales of new cars with internal combustion engines after 2035 if they run only on climate neutral e-fuels”

”The European Commission has drafted a plan to allow sales of new cars with internal combustion engines after 2035 if they run only on climate neutral e-fuels”

Ser att ovanstående länk enbart är ett förslag men det tycks ha gått igenom. Förbränningsmotorer som går på klimatneutralt e-bränsle kommer alltså att vara undantagna förbudet 2035.

Det bör här nämnas att förbränningsmotorer även producerar andra biprodukter än CO2. Det glöms lätt bort numera att det finns andra miljöaspekter än sådant som har med CO2 att göra. Detta gäller även förstås även t.ex. "fossilfri" elproduktion.

Åre lavincenter meddelar om någon form av troligt januarirekord i Åre. 11(!) plusgrader i byn den 29e januari.
SMHI meddelar iofs något annat. Man ska kanske vara försiktig med att mäta i tätbebyggt område.

1706520509033.png

Lavincentret ligger mitt i backen i Åre. Litar helt på deras observationer.

Jaså, det var iofs Anzom som skrev "i byn". Men är det inte litet mysko att SMHI visar 11 grader kallare? Är det självklart att man ska avfärda SMHIs mätning? YR och klart.se visar plus 2. Skstar plus 3 just nu. Har de alla helt fel?
Helt otänkbart är det kanske inte med någon varm golfströmsvind som tillfälligt slunkit in över "kölen", det är ju Åres akilleshäl.

Jaså, det var iofs Anzom som skrev "i byn". Men är det inte litet mysko att SMHI visar 11 grader kallare? Är det självklart att man ska avfärda SMHIs mätning? YR och klart.se visar plus 2. Skstar plus 3 just nu. Har de alla helt fel?
Helt otänkbart är det kanske inte med någon varm golfströmsvind som tillfälligt slunkit in över "kölen", det är ju Åres akilleshäl.
Tror inte SMHI har någon väderstation i Åre, det de visar är i så fall en prognos utifrån en modell.

En liten sökning visar att SMHI inte har någon väderstation i närheten av Åre, så i det här fallet skulle jag absolut avfärda SMHI, YR och klart:s modeller. Lavinteknikerna på Åre lavincenter vet hur man mäter lufttemperatur på ett korrekt sätt, det ingår i dera utbildning.

Senast ändrad:
Här är Skistars aktuella detaljerade väderinfo, är det också "modeller"?

1706525611173.png

Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."

Mätaren på Hummelstugan, noll grader..:

1706525934733.png

Här har vi iofs något intressant, Åre Skärm & Drakflyg Klubb har en station vid botten av VM8-an som visar att det tillfälligt kom litet ljumma vindar under natten. Är det kanske den toppen som lavincentrum refererar till?

1706526086442.png

Visa bilaga 29811

Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."

Visa bilaga 29812
Se gärna på deras fb. Såg att det postades för 6 timmar sen och var från skistars bytemperatur. Gissningsvis var det gårdagens temperatur.

Här finns ytterligare en väderstation (ingen "modell") som mätte upp en topp i natt ca kl 01 på 8 grader. Ingen annan rapporterar liknande temperatur som lavincentrum nu på dagen och januari 2020 verkar ha varit varmare.

Bydalens mätstation visar -1,0 C, Sylarna -2,2 C. Dock noterades +7,0 C i Sylarna (1030 möh) igår.

Senast ändrad:

Visa bilaga 29811

Visa bilaga 29812

Här har vi iofs något intressant, Åre Skärm & Drakflyg Klubb har en station vid botten av VM8-an som visar att det tillfälligt kom litet ljumma vindar under natten. Är det kanske den toppen som lavincentrum refererar till?

Visa bilaga 29813

Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter.

Jag vet inte hur det är med SMHI eller klart.se, men YRs väderprognoser för området har en spatiell upplösning på 2.5 km och en tidsmässig upplösning på 60 minuter, så det finns absolut ganska rejäla rum för lokala variationer som inte fångas upp av modellerna, även om de hade varit perfekta.

Sen finns ju förklaringen till varifrån informationen kom redan i tråden, och både du själv och andra har kommit med en rimlig förklaring till vad siffran kom från. Jag kan absolut hålla med om att Anzom har en viss hyperbol tendens i sitt ursprungliga inlägg, jag uppfattar i alla fall en viss semantisk skillnad i det han skriver och det Åre Lavincenter (som jag läser det) skämtsamt skriver i sin ursprungliga post.

Men allt det är egentligen irrelevant, min enda poäng var att du jämförde mätningar med modeller (som du kallade för mätningar) - och i det fallet skulle jag absolut lita på mätningarna när de kommer från en, ändå, väldigt välrenommerad källa när det kommer till väderinformation.

Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter.

Jag vet inte hur det är med SMHI eller klart.se, men YRs väderprognoser för området har en spatiell upplösning på 2.5 km och en tidsmässig upplösning på 60 minuter, så det finns absolut ganska rejäla rum för lokala variationer som inte fångas upp av modellerna, även om de hade varit perfekta.

Sen finns ju förklaringen till varifrån informationen kom redan i tråden, och både du själv och andra har kommit med en rimlig förklaring till vad siffran kom från. Jag kan absolut hålla med om att Anzom har en viss hyperbol tendens i sitt ursprungliga inlägg, jag uppfattar i alla fall en viss semantisk skillnad i det han skriver och det Åre Lavincenter (som jag läser det) skämtsamt skriver i sin ursprungliga post.

Men allt det är egentligen irrelevant, min enda poäng var att du jämförde mätningar med modeller (som du kallade för mätningar) - och i det fallet skulle jag absolut lita på mätningarna när de kommer från en, ändå, väldigt välrenommerad källa när det kommer till väderinformation.
Var så jag menade oxå. De håller till på berget och har förmodligen en temperaturmätare precis utan för ”holken” (de kallade deras kontoret för det tidigare) 🤷🏼‍♂️

Temperatur.nu levererade vid Åre/Hårbörsta 7.3 plusgrader inatt kl.02.

Vi kan sammanfatta det med att Åre igår hade en kall midsommar i januari.
Kan oxå konstatera att i Borlänge 1976 i första veckan i februari hade plus 12. (Min mormor för väderdagbok och det är intressant att kolla i den) och samma vecka 92 hade minus -28

Temperatur.nu levererade vid Åre/Hårbörsta 7.3 plusgrader inatt kl.02. Handöl 8.4 grader.

Vi kan sammanfatta det med att Åre igår hade en ganska normal midsommarnatt i januari.

Precis. Jag minns en jul i Kristianstad i slutet av 1970-talet då vi skojade eftersom temperaturen var samma som på midsommarafton samma år (plus 13 om jag minns rätt). Eller när det snöade på vår studentskiva på 1980-talet vid Skutskär den 17 maj. Men på den tiden blev det inga nyheter av sånt.

Och om man som Åre Lavincenter mäter upp tillfälliga korta toppar under dygnet och sedan lägger ut dem som om de vore dagens temp, då får vi irrelevanta väderhändelser att diskutera var och varannan vecka.

Här är en en mätstation i Åre som visade nästan samma maxtemperatur ett januaridygn förra året. Frågan är om/varför sådant är intressant alls. När medeltemperaturen globalt stiger 2 grader jämfört med före år 1900 så kommer vi knappast att märka den trots allt långsamma trenden på detta sätt. Och tråden hittills visar ju vilken enorm variation det kan finnas mellan olika mätpunkter inom samma närområde.

1706531424110.png

Senast ändrad:
SMHI mätstationer:

Ingen i Åre men däremot i Storlien, Blåhammaren och Sylarna. Klicka på respektive station och man får upp diverse mätvärden. Inklusive placering av stationen.
Vill man se aktuellt snödjup så finns det här:

Man kan även gå tillbaka till 09/10 och jämföra hur mycket närmare vi har kommit Undergången.

Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad?

Straw man. Nej, det där med modeller visade ju sig inte vara någon förklaring alls till varför Lavincentrum visade så mycket högre temperatur, inte bara jämfört med SMHI och YR utan även andra riktiga mätstationer.
Plus den underliggande tonen att oavsett om Lavincentrum på Facebook presenterar en oförklarligt extrem "outlier" bland alla mätdata detta dygn så kan inte Lavincentrum ha fel eller vara irrelevant, för där jobbar bara rediga grabbar och töser med gedigen utbildning, typ.

Det är väldigt varmt just nu i hela Europa känns det som. Monte-Carlo rallyt såg inte ut som det ska tycker jag med torr asfalt. Helgens störtlopsstävlingar i Garmisch-Partenkirchen är inställda för det ska bli 15 grader. Vi får hoppas det blir kallt snart igen.

Straw man. Nej, det där med modeller visade ju sig inte vara någon förklaring alls till varför Lavincentrum visade så mycket högre temperatur, inte bara jämfört med SMHI och YR utan även andra riktiga mätstationer.
Plus den underliggande tonen att oavsett om Lavincentrum på Facebook presenterar en oförklarligt extrem "outlier" bland alla mätdata detta dygn så kan inte Lavincentrum ha fel eller vara irrelevant, för där jobbar bara rediga grabbar och töser med gedigen utbildning, typ.
Men snälla nu, kollade du på bilden jag la upp och på lavincentrums facebook sida? Detta var alltså inte deras egen mätning, utan skistars mäststaion, dvs samma som du hänvisar till. Nu har du ju lagt upp en fin graf som visar att (konstigt nog) natten har varit väldig varm, med lite mer normala temp på förmiddagen. Jag ser ingenstans att två mätstationer visar mycket olika temp vid samma tidpunkt?
Ingen har sagt nåt om att detta bevisar nån klimatkris eller nånting. Bara att detta troligtvis är nån slags rekord. Som i det här fallet nog var en mycket konstigt lokal och tidsbegränsat grej. (inte allt för lokal, eftersom även sylarna hade höga temperaturer under natten...).

Resten av diskussionen om temp svängningar är bara löjligt. Det har ju diskuterats flitigt i forskning kring hur den globala uppvärmningen kommer märkas på enskilda platser. Här i sverige kan det även blir mycket kallare änd vad vi är van vid, även om den globala medeltempen stiger. Men det blir bara besvärligt och det är inte vad inlägget här eller på lavincentrum FB sida har att göra med. Finns sjukt mycket skrivit om klimatförändringarna. Så det är inget man ska lösa igen i nån forum.

Fattar inte varför det blir en sån diskussion där folk måste blir arg och hoppa på varandra.

Kanske det. Det finns förstås flera privata mätstationer. Nu får man ta de siffrorna med en nypa salt för de är oftast inte reglementsenligt monterade.
Men kolla in månadsdiagrammet från Copperhill så var det ju något värmande som hände i natt.

Jag försökte bara vara lite hygglig och be om ursäkt om jag lyckats trampa dig på tårna... :/

Okej - din fråga, som jag läser den, är "ifall Åre Lavincenter har mätt en outlier och SMHIs mätning inte stämmer överens med det, är det då rimligt att förkasta datan från SMHI, YR och klart.se."

Mitt svar på den frågan är att ja - absolut. Anledningen till det är, som jag presenterade, att andra källorna inte är mätningar och att Åre Lavincenter vet hur man gör vädermätningar.

Nu har det ju visat sig att det dels inte alls var Åre Lavincenter som gjorde mätningen, och dels att de modelleringar som du hänvisade till inte gällde för samma tidsrymd som de mätningarna som hänvisades till. Alltså är frågeställningen helt meninglös och jag tycker därmed att all form av diskussion runt det borde vara det också?

Att de skriver att en outlier-mätning "borde vara något slags rekord" tycker jag inte är konstigt, det är ju sällan rekord sätts av normala medelmåttiga mätningar... Speciellt inte när det skrivs i, vad jag uppfattar som, en skämtsam ton, att något "borde vara något slags rekord" är, i alla fall i de delarna av Sverige jag är uppvuxen i, ett vanligt sätt att uttrycka ungefär att "jajävlar, det där var minsann något alldeles extra!". Att en användare på Freeride väljer att återposta informationen synnerligen bristfälligt och hyperbolt i en tråd med ganska spänd stämning och dessutom utan att ge någon ytterligare kontext eller källhänvisning kan väl knappast Åre Lavincenter hållas ansvarig för?

Klart vill reda ut vädret vi har. Och utlovar kallare väder efter andra veckan i februari. Nytt rekord i Storbritannien. Tafjord=nästan stranda.

"Det djupa lågtrycket fortsatt sin bana norrut och under söndagen noterades även ovanligt höga temperaturer för årstiden i Norge: 18,7 grader i Tafjord, 18,2 grader i Orskog samt 17,4 grader i Rekdal. Tafjord som satte nationellt värmerekord 1989 med 17,9 grader slogs i januari 2020 då det blev hela 19,0 grader i Sunndalsøra, vilket alltså fortfarande är det nuvarande rekordet.

Det var även en fjällstation som blev varmast i Sverige under söndagen då Sylarna i Jämtland noterade 9,1 grader på kvällen."

Tillbaka
Topp