Anzom
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Mm lite tätare mot fjällkedjan ser det bättre ut.Nja? Funäs ser ut och ha minus de nästa två veckor och en del snö?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mm lite tätare mot fjällkedjan ser det bättre ut.Nja? Funäs ser ut och ha minus de nästa två veckor och en del snö?
Kollar bara på Funäs för jag skall vara där nästa månad.Mm lite tätare mot fjällkedjan ser det bättre ut.
Spännande att jag totalt missat HVO100, nog för att jag är ointresserad av motorer men jag hänger ändå med i nyheterna. Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.Åter till trådämnet. Ett hyggligt CO2-vänligt alternativ för oss med dieselbil är att frivilligt köra på HVO100, vars pris nu sjunkit från ofta över 33 kr till ca 22 kr/liter.
Alltså är ”fullt reducerad diesel” nu klart billigare än ”delreducerad” diesel var för några månader sedan, innan reduktionsplikten togs bort.
Nu förstår jag att prissänkningen troligen beror på lägre efterfrågan och att totalresultatet nog blir att CO2-utsläppen ökar, men ändå tänkvärt. Tänk om fler nu medvetet och utan vare sig tvång eller subventioner väljer ett miljövänligt alternativ? Det är mycket värt i sig, i längden.
Spännande att jag totalt missat HVO100, nog för att jag är ointresserad av motorer men jag hänger ändå med i nyheterna. Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.
Gäller det endast nyare dieselbilar eller även de äldre ) +10år)?
Drygt att ha olika drivmedel i bilarna, blir lätt fel då![]()
Tack!Det är i princip, såvitt jag förstått, HVO100 som har blandats in i all diesel genom den s k reduktionsplikten. Kemiskt är det identiskt med annan dieselolja men utvinns ur växtdelar. Alla nyare dieselbilar är godkända att köra på ren HVO100. Att inte de äldre har ”godkänts” är bara en formalitet. Den som är osäker kan ju blanda själv 50/50 och därmed få samma diesel som fanns under reduktionsplikten.
Är produkten likvärdig med diesel men mindre skadlig för miljön kan jag tycka det borde informerats mer om detta drivmedel.
Tekniken att tillverka biobränsle av infångad CO2 och elektricitet finns redan sedan några år tillbaka i diverse småskaliga projekt runt om världen, kallas bla e-diesel.Inte lika sexigt som elbilar!
Och inte i nuläget ett långsiktigt hållbart alternativ heller - det vegetabiliska avfall som är råvaran skulle inte räcka till alla bilar globalt (där 98% fortfarande är bränsledrivna). Men det gäller ju iofs också råmaterialen till dagens generation av elbilsbatterier.
Sen kan man iofs lätt tänka sig nya sätt att aktivt tillverka biobränsle (där CO2 sugs ut ur atmosfären under tillverkningen). Enkel teknik utan behov av sällsynta råvaror. Men det kommer inte att bli verklighet eftersom bränslebilarna snart förbjuds.
Dessa helt förnyelsebara bränslen omfattas till skillnad från HVO100 inte av kommande förbud.
Klarar vi av att skala upp produktionen av dessa bränslen i industriell skala så får vi ju dessutom en stor del av tekniken för att fånga in och lagra CO2 på köpet.
Som jag har förstått det så kommer det fortfarande att vara tillåtet att tillverka och sälja förbränningsmotorer avsedda för e-bränslen, dvs gjorda på infångad CO2. Eller har jag missförstått något med det kommande förbudet?Visst men det är ju inte tillverkning av biobränslen som kommer att förbjudas, däremot de bilar (t.ex. dieselbilar) som använder dessa bränslen. Vilket rimligen kommer att sätta ett stort P för den utvecklingen, eller åtminstone motverka tillgänglighet till ett bra pris.
På liknande sätt som reduktionsplikten i kombination med snart dieselbilsförbud uppenbarligen höjde priset på rent biobränsle för dieselbilar med uppåt 11 kr/liter.
Som jag har förstått det så kommer det fortfarande att vara tillåtet att tillverka och sälja förbränningsmotorer avsedda för e-bränslen, dvs gjorda på infångad CO2. Eller har jag missförstått något med det kommande förbudet?
Rimligtvis bör det inte vara någon skillnad på en förbränningsmotor för fossil diesel och en för e-diesel.
”The European Commission has drafted a plan to allow sales of new cars with internal combustion engines after 2035 if they run only on climate neutral e-fuels”Förbudet mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 tar ingen hänsyn till hur bränslet producerats. Att ett välproducerat biobränsle kan "ta upp" lika mycket CO2 ur atmosfären vid produktionen som släpps ut vid användningen tas ingen hänsyn till.
"Från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut någon koldioxid."
![]()
EU:s förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035 förklarat | Ämnen | Europaparlamentet
Nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 får inte producera några koldioxidutsläpp. Vad innebär detta i praktiken? Läs våra frågor och svar för att ta reda på det.www.europarl.europa.eu
Precis. Ingen skillnad.
Ser att ovanstående länk enbart är ett förslag men det tycks ha gått igenom. Förbränningsmotorer som går på klimatneutralt e-bränsle kommer alltså att vara undantagna förbudet 2035.”The European Commission has drafted a plan to allow sales of new cars with internal combustion engines after 2035 if they run only on climate neutral e-fuels”
SMHI meddelar iofs något annat. Man ska kanske vara försiktig med att mäta i tätbebyggt område.Åre lavincenter meddelar om någon form av troligt januarirekord i Åre. 11(!) plusgrader i byn den 29e januari.
Lavincentret ligger mitt i backen i Åre. Litar helt på deras observationer.SMHI meddelar iofs något annat. Man ska kanske vara försiktig med att mäta i tätbebyggt område.
Visa bilaga 29810
Lavincentret ligger mitt i backen i Åre. Litar helt på deras observationer.
Tror inte SMHI har någon väderstation i Åre, det de visar är i så fall en prognos utifrån en modell.Jaså, det var iofs Anzom som skrev "i byn". Men är det inte litet mysko att SMHI visar 11 grader kallare? Är det självklart att man ska avfärda SMHIs mätning? YR och klart.se visar plus 2. Skstar plus 3 just nu. Har de alla helt fel?
Helt otänkbart är det kanske inte med någon varm golfströmsvind som tillfälligt slunkit in över "kölen", det är ju Åres akilleshäl.
Se gärna på deras fb. Såg att det postades för 6 timmar sen och var från skistars bytemperatur. Gissningsvis var det gårdagens temperatur.Här är Skistars aktuella detaljerade väderinfo, är det också "modeller"?
![]()
Detaljerad väderinformation
www.skistar.com
Visa bilaga 29811
Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."
Mätaren på Hummelstugan, noll grader..:
Visa bilaga 29812
Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter.Här är Skistars aktuella detaljerade väderinfo, är det också "modeller"?
![]()
Detaljerad väderinformation
www.skistar.com
Visa bilaga 29811
Vad är det för argument ni kommer med? Ingen annan visar ju i närheten av plus 11 grader? Bilmekaniker har också utbildning men gör fel ibland, eller? "Aha han är ju utbildad läkare, då var det ju rätt att amputera höger ben trots att det inte behövdes..."
Mätaren på Hummelstugan, noll grader..:
Visa bilaga 29812
Här har vi iofs något intressant, Åre Skärm & Drakflyg Klubb har en station vid botten av VM8-an som visar att det tillfälligt kom litet ljumma vindar under natten. Är det kanske den toppen som lavincentrum refererar till?
Visa bilaga 29813
Holfuy: Draklanda - Åre, wind & weather report
Online weather data by Holfuy automatic mobile weather stations.holfuy.com
Var så jag menade oxå. De håller till på berget och har förmodligen en temperaturmätare precis utan för ”holken” (de kallade deras kontoret för det tidigare)Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad? Det var inte alls det jag försökte åstadkomma. Allt jag menade är bara att de du skrev gav intryck av att du trodde att SMHI:s uppgivna uppgifter i Åre baserades på mätningar och inte modelleringar, vilket inte stämmer. Och om det står mellan att lita på tre modelleringar från tre olika vädertjänster eller en mätning gjord av Åre Lavincenter när det kommer till tempreaturer i Åre så skulle jag helt klart förkasta modellerna och lita på mätningen från Åre Lavincenter.
Jag vet inte hur det är med SMHI eller klart.se, men YRs väderprognoser för området har en spatiell upplösning på 2.5 km och en tidsmässig upplösning på 60 minuter, så det finns absolut ganska rejäla rum för lokala variationer som inte fångas upp av modellerna, även om de hade varit perfekta.
Sen finns ju förklaringen till varifrån informationen kom redan i tråden, och både du själv och andra har kommit med en rimlig förklaring till vad siffran kom från. Jag kan absolut hålla med om att Anzom har en viss hyperbol tendens i sitt ursprungliga inlägg, jag uppfattar i alla fall en viss semantisk skillnad i det han skriver och det Åre Lavincenter (som jag läser det) skämtsamt skriver i sin ursprungliga post.
Men allt det är egentligen irrelevant, min enda poäng var att du jämförde mätningar med modeller (som du kallade för mätningar) - och i det fallet skulle jag absolut lita på mätningarna när de kommer från en, ändå, väldigt välrenommerad källa när det kommer till väderinformation.
Kan oxå konstatera att i Borlänge 1976 i första veckan i februari hade plus 12. (Min mormor för väderdagbok och det är intressant att kolla i den) och samma vecka 92 hade minus -28Temperatur.nu levererade vid Åre/Hårbörsta 7.3 plusgrader inatt kl.02.
Vi kan sammanfatta det med att Åre igår hade en kall midsommar i januari.
Eller min favorit. Kalmar med 17 grader i februari i 2021.Kan oxå konstatera att i Borlänge 1976 i första veckan i februari hade plus 12. (Min mormor för väderdagbok och det är intressant att kolla i den) och samma vecka 92 hade minus -28
Temperaturen svänger varje år. Ja jag är medveten om miljöpåverkan. Men det finns år med varma januari och februari förut oxåEller min favorit. Kalmar med 17 grader i februari i 2021.
Temperatur.nu levererade vid Åre/Hårbörsta 7.3 plusgrader inatt kl.02. Handöl 8.4 grader.
Vi kan sammanfatta det med att Åre igår hade en ganska normal midsommarnatt i januari.
Oj jösses, jag får intrycket av att du känner dig anklagad eller påhoppad?
Men snälla nu, kollade du på bilden jag la upp och på lavincentrums facebook sida? Detta var alltså inte deras egen mätning, utan skistars mäststaion, dvs samma som du hänvisar till. Nu har du ju lagt upp en fin graf som visar att (konstigt nog) natten har varit väldig varm, med lite mer normala temp på förmiddagen. Jag ser ingenstans att två mätstationer visar mycket olika temp vid samma tidpunkt?Straw man. Nej, det där med modeller visade ju sig inte vara någon förklaring alls till varför Lavincentrum visade så mycket högre temperatur, inte bara jämfört med SMHI och YR utan även andra riktiga mätstationer.
Plus den underliggande tonen att oavsett om Lavincentrum på Facebook presenterar en oförklarligt extrem "outlier" bland alla mätdata detta dygn så kan inte Lavincentrum ha fel eller vara irrelevant, för där jobbar bara rediga grabbar och töser med gedigen utbildning, typ.
Kanske det. Det finns förstås flera privata mätstationer. Nu får man ta de siffrorna med en nypa salt för de är oftast inte reglementsenligt monterade.Helt otänkbart är det kanske inte med någon varm golfströmsvind som tillfälligt slunkit in över "kölen", det är ju Åres akilleshäl.
Jag försökte bara vara lite hygglig och be om ursäkt om jag lyckats trampa dig på tårna... :/Straw man. Nej, det där med modeller visade ju sig inte vara någon förklaring alls till varför Lavincentrum visade så mycket högre temperatur, inte bara jämfört med SMHI och YR utan även andra riktiga mätstationer.
Plus den underliggande tonen att oavsett om Lavincentrum på Facebook presenterar en oförklarligt extrem "outlier" bland alla mätdata detta dygn så kan inte Lavincentrum ha fel eller vara irrelevant, för där jobbar bara rediga grabbar och töser med gedigen utbildning, typ.