Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Både elbilsägare och de som ännu inte tagit steget har alltid samma argument.

Ett gäng elbilsförare i Finland har gått samman och gett sig ut på ett gemensamt test för att ställa en rad elbilar mot varandra under en längre resa. Totalt deltog 22 elbilar i loppet där utmaningen var att se hur lång tid det tar att köra 1000 kilometer. Den totala resan, inklusive laddningstiden noterades för varje deltagare, som ställer upp frivilligt och med sina egna bilar.

Mitt i resultatlistan finns en Tesla Model 3 - med husvagn. 😲

Personligen gillar jag driftsäkerheten i elbilen. Ingen årlig service, inga oljebyten, inget tjafs med verkstäder som ligger en timmes restid bort och har tid först om tre månader.

Jag har gått från snål jättestor dieselbil (Ford S-Max) till oväntat rymlig elbil, och det passar mig perfekt.

Åkte på 102 milsresa i januari (Borgafjäll t/r) och utöver en laddning vid matstopp i varje riktning blev det laddning vid besök på systembolaget och ett par kisspauser på dit- och hemresa. Helt enkelt ett ickeproblem, åtminstone för mig. Andra (fredw?) kanske tycker det är jättekul att köra 6,5 timme i sträck (dvs 50 mil landsväg), men jag tror faktiskt de flesta som hävdar det snackar strunt. Jag tycker i alla fall att det är vettigt att sträcka på benen emellanåt, och jag behöver definitivt kissa.

Jag fattar att inte alla vill/kan lägga ut nästan 700 papp för en eldriven Volvo (det vill inte jag heller när det finns så mycket bättre alternativ för mycket mindre pengar), men vi är mitt i en pågående teknikrevolution. Det kommer snart inte att finnas några argument alls för bilar med förbränningsmotor.

Både elbilsägare och de som ännu inte tagit steget har alltid samma argument.

Mitt i resultatlistan finns en Tesla Model 3 - med husvagn. 😲

Personligen gillar jag driftsäkerheten i elbilen. Ingen årlig service, inga oljebyten, inget tjafs med verkstäder som ligger en timmes restid bort och har tid först om tre månader.

Jag har gått från snål jättestor dieselbil (Ford S-Max) till oväntat rymlig elbil, och det passar mig perfekt.

Åkte på 102 milsresa i januari (Borgafjäll t/r) och utöver en laddning vid matstopp i varje riktning blev det laddning vid besök på systembolaget och ett par kisspauser på dit- och hemresa. Helt enkelt ett ickeproblem, åtminstone för mig. Andra (fredw?) kanske tycker det är jättekul att köra 6,5 timme i sträck (dvs 50 mil landsväg), men jag tror faktiskt de flesta som hävdar det snackar strunt. Jag tycker i alla fall att det är vettigt att sträcka på benen emellanåt, och jag behöver definitivt kissa.

Jag fattar att inte alla vill/kan lägga ut nästan 700 papp för en eldriven Volvo (det vill inte jag heller när det finns så mycket bättre alternativ för mycket mindre pengar), men vi är mitt i en pågående teknikrevolution. Det kommer snart inte att finnas några argument alls för bilar med förbränningsmotor.
Är det någon som argumenterar för de? Jag säger att jag inte har råd med en elbil nu. I framtiden när min bil som är 3 år gamla skall bytas ut så får vi se där emot.

Är det någon som argumenterar för de? Jag säger att jag inte har råd med en elbil nu. I framtiden när min bil som är 3 år gamla skall bytas ut så får vi se där emot.
Argumenten i tråden verkar till stor del handla om ständiga stopp, vilket är standardargument 1A för de som inte kör elbil.

Värre med de som köper en elbil, väntar en timme i kö för att ladda de och gå in och käkar massa hamburgare under tiden i mina ögon. En massturistort lämnar förmodligen mindre avtryck i miljön än 40 små med 100 skidåkare i varje med tanke på skotrar, pistmaskiner och annat. (Jag föredrar de senare så klart med mindre folk)
Jag är inte övertygad om att det har blivit högre belastning på Burger King i Hudik sen de fick en Supercharger vägg i vägg.

Jag har fått vänta i laddkö två gånger någonsin: 10 minuter i Trondheim och sen 40 minuter eller så när varenda nollåtta skulle till fjällen samtidigt. Om problemet är att man köper en burgare när man laddar så är ju lösningen enligt min erfarenhet att färre ska bo i Stockholm..?

Nästan all form av turism om det så är skidåkning, bad eller sightseeing är miljöbelastande. Diskussionen om man får äta en hamburgare längs vägen blir bara löjlig i sammanhanget.

👆 Precis min åsikt. Och man måste ha respekt för att alla (nåja, många i alla fall) gör en resa. En symbolisk resa då, jag menar inte turism. En transformation:

förändringen kanske är något vi alla måste göra. När man väl tagit steget inser man sen att det hela kanske inte var så jobbigt som man först trodde. Man anpassar sig snabbt. Alla upplever den transformationen olika jobbig vilket man ska ha respekt för ändå. 😊

Det kanske handlar om att köpa elbil idag, för att det är ny och spännande teknik. Nästa gång kanske det blir en vegetarisk burgare, sen kanske man kommer på att de där burgarkedjorna ändå bara pysslar med greenwashing så man börjar odla grönkål i frunken och stannar hemma eftersom Skistar är djävulen själv.

Okej, det spårade ur, men jag menar att små steg också är steg.

Argumenten i tråden verkar till stor del handla om ständiga stopp, vilket är standardargument 1A för de som inte kör elbil.

Jag är inte övertygad om att det har blivit högre belastning på Burger King i Hudik sen de fick en Supercharger vägg i vägg.

Jag har fått vänta i laddkö två gånger någonsin: 10 minuter i Trondheim och sen 40 minuter eller så när varenda nollåtta skulle till fjällen samtidigt. Om problemet är att man köper en burgare när man laddar så är ju lösningen enligt min erfarenhet att färre ska bo i Stockholm..?

👆 Precis min åsikt. Och man måste ha respekt för att alla (nåja, många i alla fall) gör en resa. En symbolisk resa då, jag menar inte turism. En transformation:

Det kanske handlar om att köpa elbil idag, för att det är ny och spännande teknik. Nästa gång kanske det blir en vegetarisk burgare, sen kanske man kommer på att de där burgarkedjorna ändå bara pysslar med greenwashing så man börjar odla grönkål i frunken och stannar hemma eftersom Skistar är djävulen själv.

Okej, det spårade ur, men jag menar att små steg också är steg.
Nu har jag kört en del elbil här i Danmark i samarbete med Clever. Och ja skall jag köra från Köpenhamn till Klitmøller så kräver det betydligt flera stopp än om jag inte kör elbil. (Nu kan jag oxå köra i 5 timmar utan att behöva stanna och min son behöver heller inte stanna) Samma från Göteborg till Funäs. Där kör vi oxå Nonstop. (Som sagt. Jag är sugen på en elbil eller annan bättre bil för miljön i framtiden när det kommer)

Det där med kö och hamburgare kan jag säga att lördag och söndag i vecka 9 är Burgers kings bästa dagar i Borlänge plus jul/nyår och påsken. Ofta över 1 timmes vänta på att ladda sin Tesla i Teslas laddstation. Och precis där ligger Burger King.

Ja och det beror förstås på att det ännu är elbilarnas svagaste punkt. Någon förklaring måste det ju finnas till att man även hör samma argument från många elbilsägare. De tycker att dålig räckvidd är dåligt. Lätt att förstå.

Men en del elbilsägare tycker tydligen att dålig räckvidd har många fördelar (som beskrivits i denna tråd). Litet svårare att ta till sig.

Visst finns det psykologi med i spelet här. Typ ”Oj vad skönt att inte behöva stanna just vid en trist mack de närmaste 130 milen. ” Eller typ ”nu har jag satsat så mycket på det här med byte till elbil så nu orkar jag inte ens kalla en nackdel för en nackdel. ”

Visst finns det psykologi med i spelet här. Typ ”nu har jag satsat så mycket på det här med byte till elbil så nu orkar jag inte ens kalla en nackdel för en nackdel. ”
Tror du även att jag är missnöjd med min elbil, fredw?
Och att min fru också är missnöjd med sin?
Fyra skidresor på ett år med elbilen, borde väl vara tillräckligt för att veta om det funkar.

Har provkört en elbil någon gång?

Det är ingen som tvingar dig att göra dig av med din diesel.
Varför argumenterar du, försöker du få oss som har tagit steget att gå tillbaka till fossilbil?

Alla egenskaper, pros och cons har snart argumenterats flitigare här än på ett bilforum.
Du kommer inte att hitta mycket mer info för ett beslut.
Man behöver bara bestämma sig - ja eller nej - svårare är det inte. ;)

Ja och det beror förstås på att det ännu är elbilarnas svagaste punkt. Någon förklaring måste det ju finnas till att man även hör samma argument från många elbilsägare. De tycker att dålig räckvidd är dåligt. Lätt att förstå.

Men en del elbilsägare tycker tydligen att dålig räckvidd har många fördelar (som beskrivits i denna tråd). Litet svårare att ta till sig.

Visst finns det psykologi med i spelet här. Typ ”Oj vad skönt att inte behöva stanna vid en mack de närmaste 130 milen. ” Eller typ ”nu har jag satsat så mycket på det här med byte till elbil så nu orkar jag inte ens kalla en nackdel för en nackdel. ”
Sunk cost fallacy är inte att underskatta! :D

Räckvidd är dock en icke-fråga. Laddnätverk och en massa andra saker är viktigare. Man laddar till 100% hemma precis innan man åker, sen laddar man det som bilen säger att den behöver (plus nån procent för att ha marginal vid kallt väder). Fler korta stopp är jättemycket bättre än få långa. Och sen laddar du medan du åker skidor så att det är fullt innan du ska hem igen.

Det kanske bara är jag som är gammal, men jag väljer att ta min Borga-resa som exempel igen. Jag laddade 10 minuter i Ånge medan jag kissade, sen käkade jag i Östersund: 26 minuter. Nästa stopp: Dorotea, 18 minuter, systembolaget. Samtliga stopp på resan upp hade jag även gjort med dieselbil pga liten blåsa, hungrig mage, sug efter lokalproducerad öl. Resan ner: Dorotea: kissa+köpa snacks, Östersund: Middag. Åsarna: kiss igen. Laddstopp 19+25+23 minuter.

Visst hade jag kunnat ta dieselbilen istället, packat matsäck och tankat fullt vid avfärd, satt på mig en vuxenblöja och sen kört järnet t/r, ätit medan jag körde och sparat en timme eller så per resa, men jag hade verkligen inte njutit av tillvaron då.. ;)

Jag säger inte att det är fantastiskt att pissa i en snödriva bakom Åsarna Ski Center mitt i natten. Men för mig är det heller inte ett problem att tvingas ta några andetag frisk luft, sträcka på ryggen och gå någon meter innan jag sätter mig bakom ratten igen. Jag har den tiden i mitt liv.

Jag tycker däremot att de som kör alldeles för fort, alldeles för nära framförvarande bil och alldeles för långa sträckor utan att stanna är ett problem. Turisterna som stressar fram till destinationen och har samma filosofi på 84:an som på Essingeleden.

Jag är nog lite gubbe ändå.

Ja och det beror förstås på att det ännu är elbilarnas svagaste punkt. Någon förklaring måste det ju finnas till att man även hör samma argument från många elbilsägare. De tycker att dålig räckvidd är dåligt.
Jag tror faktiskt inte jag har hört nån som äger elbil klaga på räckvidden. Möjligtvis nån stackare utan värmepump som klagar på hur mycket räckvidden förkortas på vintern, men inte annars. Visst kan man ta upp det som bilens svagaste punkt, men det innebär inte att det är ett praktiskt problem.

Priset däremot förstår jag kan vara ett hinder.

Det där med kö och hamburgare kan jag säga att lördag och söndag i vecka 9 är Burgers kings bästa dagar i Borlänge plus jul/nyår och påsken. Ofta över 1 timmes vänta på att ladda sin Tesla i Teslas laddstation. Och precis där ligger Burger King.
Men du behöver ju inte åka när alla andra åker. Åker du två timmar tidigare så är det ingen kö. Till detta så kan jag säga att vi får bättre utnyttjande av liftkortet nu för tiden då vi spenderar hela förmiddagen i skidbacken på bytardagar istället för att köa på E4 (eller vid laddstationer då). 😊

Men du behöver ju inte åka när alla andra åker. Åker du två timmar tidigare så är det ingen kö. Till detta så kan jag säga att vi får bättre utnyttjande av liftkortet nu för tiden då vi spenderar hela förmiddagen i skidbacken på bytardagar istället för att köa på E4 (eller vid laddstationer då). 😊
Det jag skriver är vad som händer på laddstationerna nu i Borlänge dessa bytesdagar. Hur jag skulle lagt upp det om jag hade en elbil är en annan sak.

Jisses. Mycket värdefull diskussion - elbilarnas korta räckvidd får allt fler fördelar ju mer vi diskuterar! 😀 En hel livsfilosofi tycks det. Man blir liksom en godare människa!

Varför är det så provocerande att tycka att dålig räckvidd är… dåligt?

Att era vänner inte har något negativt att säga (till er) om sina elbilar förvånar mig inte. Det är inte ett ämne man tar upp med vissa elbilsägare utan att först ta ett djupt andetag.

Och jag blir kanske likadan den dag det är dags för mig.

PS. Åsarnas Skicenter har tyvärr brunnit ner. Jag lyckades fånga ett foto på Wassbergs samling gamla skidskor där medan centret stod kvar. Finns att se i annan fin tråd här på FR.

Senast ändrad:
Jisses. Mycket värdefull diskussion - elbilarnas korta räckvidd får allt fler fördelar ju mer vi diskuterar! 😀 En hel livsfilosofi tycks det. Man blir liksom en godare människa!

Att era vänner inte har något negativt att säga (till er) om sina elbilar förvånar mig inte. Det är inte ett ämne man tar upp med vissa elbilsägare utan att först ta ett djupt andetag.

Och jag blir kanske likadan den dag det är dags för mig.

PS. Åsarnas Skicenter har tyvärr brunnit ner. Jag lyckades fånga ett foto på Wassbergs samling gamla skidskor där medan centret stod kvar. Finns att se i annan fin tråd här på FR.
Det här är så sannt! Jag känner flera (alla civil ingenjörer) skidåkare, som hade tidigare nån Audi A4/6 Diesel. Då körde de med en kisspaus till Levi. "Ja, det tog bara 9 timmar 23 minuter!" Nu har de Teslor. och: "Vart har vi så brådska?" 6 pauser, kanske även en natt i något hotel i Uleåborg, nya exotiska etniska restauranger i konstiga småstäder osv.

Jag hoppas, att de där killarna kan ta den där filosofiska utvecklingen också till deras arbetsplatser! (Hoppas, men tror inte tyvärr)

Tror du även att jag är missnöjd med min elbil, fredw?
Och att min fru också är missnöjd med sin?
Fyra skidresor på ett år med elbilen, borde väl vara tillräckligt för att veta om det funkar.

För er funkar det och det är ju bra! Det betyder ju inte att det skulle funka lika bra för alla. Andelen rena elbilar står fortfarande för mindre än hälften av nyregistreringarna i Sverige där högt pris och kort räckvidd anges som några av de främsta anledningarna.

Utan subventioner (som de flesta länder globalt inte har råd med) och straffbeskattning av bensin/diesel (med skatteinkomster som fattiga länder får svårt att vara utan) så skulle elbilsförsäljningen varit ännu lägre. Så den låga räckvidden är definitivt ett betydande problem, inte minst ur den enda synvinkel som tvingat fram elbilarna, nämligen den globala miljöaspekten. Vid slutet av 2024 beräknas mindre än 4% av jordens bilar vara elbilar.

Men det blir ju bättre, eller hur! Fast inte om man förnekar eller förringar de problem som finns, eller till och med försöker beskriva dem som fördelar. Den inställningen driver inte på någon utveckling. Med den inställningen bland tillverkarna hade ni inte varit nöjda med de elbilar ni nu äger (eller kanske jo, eftersom räckvidd tydligen inte är något viktigt...) ;)

För er funkar det och det är ju bra! Det betyder ju inte att det skulle funka lika bra för alla. Andelen rena elbilar står fortfarande för mindre än hälften av nyregistreringarna i Sverige där högt pris och kort räckvidd anges som några av de främsta anledningarna.

Utan subventioner (som de flesta länder globalt inte har råd med) och straffbeskattning av bensin/diesel (med skatteinkomster som fattiga länder får svårt att vara utan) så skulle elbilsförsäljningen varit ännu lägre. Så den låga räckvidden är definitivt ett betydande problem, inte minst ur den enda synvinkel som tvingat fram elbilarna, nämligen den globala miljöaspekten. Vid slutet av 2024 beräknas mindre än 4% av jordens bilar vara elbilar.

Men det blir ju bättre, eller hur! Fast inte om man förnekar eller förringar de problem som finns, eller till och med försöker beskriva dem som fördelar. Den inställningen driver inte på någon utveckling. Med den inställningen bland tillverkarna hade ni inte varit nöjda med de elbilar ni nu äger (eller kanske jo, eftersom räckvidd tydligen inte är något viktigt...) ;)
Jag tror inte att elbilen med batteri är en global lösning. Lika lite som att diesel är en global lösning. Mig veterligen så är andelen dieselbilar i USA t.ex försvinnande liten.

Dock är jag ganska säker på att det är en bra lösning med elmotorer. Sedan hur energin till motorn lagras är en annan femma.

Man kan argumentera hur mycket som helst för räckvidd. Men till syverne och sist så görs de flesta resor med råge inom räckvidden för alla elbilar. Så i slutändan handlar det här om att de fåtal gånger per år som man ska åka på sin långresa så orkar man absolut inte med att den resan tar 30 minuter längre tid? Där någonstans tappar argumentet mot räckvidden trovärdighet tycker jag.

Det var ju ett j-vla ältande!
Ni som inte vill ha elbil pga räckvidden, köp ingen (så behöver ni inte gnälla och klaga heller).
Dieseln är ju billig nu.

Hela bilbranschen jobbar nu för att utveckla och förbättra just det som det gnälls om. För fem år sedan var det inte många som trodde att det skulle bli ett seriöst alternativ, titta var vi är idag.
Var är vi om 5 år från nu?

Jag tittade på elbil när jag skulle ha en ny bil 2018, men det fanns inte några bra alternativ då, så det blev en diesel.
När jag skulle byta in den dieseln häromåret, så fanns det nu en hel rad vettiga el-alternativ.
För varje år som går blir alternativen bättre, men jag klarar mig redan bra med min Enyaq 80x, och jag kör nog fler långresor per år än de flesta.

För att resonemanget är till viss del felaktigt. Icke-elbilsförare bedömer elbilen utifrån fel kriterier. Det är precis samma resonemang som de som överväger att köpa dubbdäck bara för att de åker till Sälen en gång om året. De som kör runt med dubbar på praktiskt taget barmark hela vintern istället för att anpassa hastigheten en gång om året och låta den där fjällresan ta en timme längre tid.

"Problemen" med elbilar är två: räckvidd och pris. Innan vi får en batterirevolution med nya typer av batterier med mycket högre energidensitet tror jag inte att vi kommer att se speciellt mycket högre räckvidd än idag. Och det är av två anledningar: Pris och vikt.

Elbilstillverkarna kan redan nu proppa in 30-50% större batterier och få 70 mils räckvidd, men då blir utlåtandena: Alldeles för dyr! Alldeles för tung! Tar alldeles för lång tid att ladda! Och den har ändå för kort räckvidd, min diesel klarar 100 mil på en tankning!

Jag pratar med andra elbilsförare varje vecka. Bokstavligt talat ingen har problem i vardagen. Man laddar, och man kör. Bilen laddas när man sover, jobbar eller åker skidor, det tar ingen tid från ens liv. Man slipper stå och andas in bensinångor på en kladdig mack. De gånger man gör långkörningar tappar man en kvart här och där. I min erfarenhet är det bara de som inte kör elbil som förfäras över det.

Det byggs för fullt!

För er funkar det och det är ju bra! Det betyder ju inte att det skulle funka lika bra för alla.

Nej, har man kravet att allt ska funka exakt likadant i framtiden så kommer det inte att fungera, det har du rätt i. Men är man en gnutta anpassningsbar så går det svinbra. Och det gäller allt, inte bara semesterresor.

Andelen rena elbilar står fortfarande för mindre än hälften av nyregistreringarna i Sverige där högt pris och kort räckvidd anges som några av de främsta anledningarna.

Nybilsförsäljning 2023: Sverige 39% elbilar, Norge 82%. Tydligen är kort räckvidd en ännu större fördel i Norge. ;)

Vem är det som anger kort räckvidd som en anledning? I min erfarenhet de som inte har testat att leva med elbil.

Jag har en teori om varför VAG-koncernen mfl inte har någon frunk att tala om i sina bilar: En stor andel av deras kunder är "traditionella" (läs konservativa) och märkestrogna, och skulle tycka det kändes ovant och kanske osäkert med ett hål längst fram i bilen. Därför bygger de bilarna så man kan få en känsla av att det finns något stort och solitt (typ en jättemotor) under huven. Då känner sig VAG-kunderna trygga, och då finns det ett hinder mindre för att köpa elbil. Då är det bara "räckviddsångesten" kvar.

Man kan argumentera hur mycket som helst för räckvidd. Men till syverne och sist så görs de flesta resor med råge inom räckvidden för alla elbilar. Så i slutändan handlar det här om att de fåtal gånger per år som man ska åka på sin långresa så orkar man absolut inte med att den resan tar 30 minuter längre tid? Där någonstans tappar argumentet mot räckvidden trovärdighet tycker jag.
Precis min och många andra elbilsförares poäng.

Undantaget vecka 9 då, men då gör man ändå bäst i att hålla sig inomhus.

För att resonemanget är till viss del felaktigt. Icke-elbilsförare bedömer elbilen utifrån fel kriterier. Det är precis samma resonemang som de som överväger att köpa dubbdäck bara för att de åker till Sälen en gång om året. De som kör runt med dubbar på praktiskt taget barmark hela vintern istället för att anpassa hastigheten en gång om året och låta den där fjällresan ta en timme längre tid.

"Problemen" med elbilar är två: räckvidd och pris. Innan vi får en batterirevolution med nya typer av batterier med mycket högre energidensitet tror jag inte att vi kommer att se speciellt mycket högre räckvidd än idag. Och det är av två anledningar: Pris och vikt.

Elbilstillverkarna kan redan nu proppa in 30-50% större batterier och få 70 mils räckvidd, men då blir utlåtandena: Alldeles för dyr! Alldeles för tung! Tar alldeles för lång tid att ladda! Och den har ändå för kort räckvidd, min diesel klarar 100 mil på en tankning!

Jag pratar med andra elbilsförare varje vecka. Bokstavligt talat ingen har problem i vardagen. Man laddar, och man kör. Bilen laddas när man sover, jobbar eller åker skidor, det tar ingen tid från ens liv. Man slipper stå och andas in bensinångor på en kladdig mack. De gånger man gör långkörningar tappar man en kvart här och där. I min erfarenhet är det bara de som inte kör elbil som förfäras över det.

Det byggs för fullt!

Nej, har man kravet att allt ska funka exakt likadant i framtiden så kommer det inte att fungera, det har du rätt i. Men är man en gnutta anpassningsbar så går det svinbra. Och det gäller allt, inte bara semesterresor.

Nybilsförsäljning 2023: Sverige 39% elbilar, Norge 82%. Tydligen är kort räckvidd en ännu större fördel i Norge. ;)

Vem är det som anger kort räckvidd som en anledning? I min erfarenhet de som inte har testat att leva med elbil.

Jag har en teori om varför VAG-koncernen mfl inte har någon frunk att tala om i sina bilar: En stor andel av deras kunder är "traditionella" (läs konservativa) och märkestrogna, och skulle tycka det kändes ovant och kanske osäkert med ett hål längst fram i bilen. Därför bygger de bilarna så man kan få en känsla av att det finns något stort och solitt (typ en jättemotor) under huven. Då känner sig VAG-kunderna trygga, och då finns det ett hinder mindre för att köpa elbil. Då är det bara "räckviddsångesten" kvar.

Precis min och många andra elbilsförares poäng.

Undantaget vecka 9 då, men då gör man ändå bäst i att hålla sig inomhus.
Som jag skrev tidigare till dig så har jag haft tillgång till en elbil och testat. Som det är nu så är de inte något för mig. Och för sånär räckvidden det största problemet.(om jag skulle köpa en ny bil nu) Men som oxå har konstateras i den här tråden så kör jag oxå helst utan att behöva stanna massa gånger. (Min familj klarar detta oxå som tur är) Just nu kan jag fylla bilen hemma och tanka en gång på väg ner till Schweiz. När vi tankade sista turen ner så bytte vi oxå chaufför och kom ner perfekt för att åka skidor på en gång. Men mina 3 veckor i elbil med många långa turer räcker kanske inte för att få ha en åsikt om räckvidden..

Edit: var bättre att bo i Schweiz. Då satte man sig på tåget. Kom fram åkte skidor och åkte tåg hem. Betydligt bättre för miljön.

"Problemen" med elbilar är två: räckvidd och pris. ...

Just det. Gissar att det inte kommer att beskrivas som "j*vla ältande" och "gnäll" eftersom det kommer från en elbilsförare.

Visst, lika naturligt som att jag inte ofta diskuterar dieselångor etc (och det gjorde nog inte du heller förut) även om det definitivt är ett problem och en nackdel. Man gör det bästa av den situation man har.

Ja kanske, de stannar ju gärna hemma och man ser inte så många norska bilar söder om Göteborg. Utom en del i Ferrari på autobahn. Men ffa är norrmännen rikare, mest på grund av försäljning av fossil olja som sedan eldas upp, och de har därför haft råd med kraftiga subventioner av elbilar.

Naturligtvis, för då har man ju redan bestämt sig, "köpt in sig", och står inte inför valet. Och som sagt, man gör det bästa av den situation man har, och tenderar att vilja bekräfta de beslut man fattat. Och vill helst inte veta av något annat (se denna tråd, both ways).

Jag har en teori om varför VAG-koncernen mfl inte har någon frunk att tala om i sina bilar:

Nja, samtidigt har ju en del elbilar länge varit egendomligt fula (med det börjar bli bättre) vilket ju talar ett annat språk. Har också funderat på det med frunken men jag tror det mer handlar om att de inte lärt sig att packa ihop allt där fram ännu. Från början tog ju motorutrymmet upp halva bilens längd:

1710420310712.png

Edit: Möjligen handlar det även om krocksäkerhet. Den har ju delvis byggt på att det finns en del material att komprimera framför passagerarna.

Senast ändrad:
Just det. Gissar att det inte kommer att beskrivas som "j*vla ältande" och "gnäll" eftersom det kommer från en elbilsförare.
”Ältande” och ”gnäll” är när man kör samma diskussion i kretslopp utan att tillföra någon ny information.
Min bil har med 100% SOC en praktisk räckvidd på ca 30 mil på vintern och ca 40-45 mil på sommaren (normalt för en elbil idag). Det kan man tycka att det är dåligt eller tillräckligt (står var och en fritt).
Laddning, laddpriser, abonnemang och laddplanering har det skrivits massor om.
Vad är det mer för information som inte har framkommit hittills i diskussionen och som du saknar?

Om man rensar bort allt ältande om att låg räckvidd inte är något problem (utan t.o.m. positivt), och massivt gnäll på mig som ändå har mage att försöka diskutera det och annat, så har det framkommit matnyttig information och intressanta åsikter, erfarenheter och funderingar i denna tråd.

Jag kommer nog att skaffa elbil så småningom, liksom andra som har råd. Alternativen kommer ju att förbjudas. Frågan är mest när, varför och av vilken typ. Lutar åt en litet mindre bil eftersom vi ju inte gör långresor mer än då och då, därmed slipper släpa runt på ett tungt batteri i onödan och kanske kan hyra bil inför längre resor. Eller flyga mer.
Eller satsa på nån sorts bildelningsalternativ som ju sprider ut elbilarnas miljönackdelar vid tillverkningen på många fler användare. Fungerar jättebra för min son i huvudstan, men man vill ju gärna ha "sin egen bil".

Som jag skrev tidigare till dig så har jag haft tillgång till en elbil och testat. Som det är nu så är de inte något för mig. Och för sånär räckvidden det största problemet.(om jag skulle köpa en ny bil nu) Men som oxå har konstateras i den här tråden så kör jag oxå helst utan att behöva stanna massa gånger. (Min familj klarar detta oxå som tur är) Just nu kan jag fylla bilen hemma och tanka en gång på väg ner till Schweiz. När vi tankade sista turen ner så bytte vi oxå chaufför och kom ner perfekt för att åka skidor på en gång. Men mina 3 veckor i elbil med många långa turer räcker kanske inte för att få ha en åsikt om räckvidden..

Du får ha vilken åsikt du vill, även om den är fel. ;) Skämt åsido, det är klart att tre veckor ger en inblick. Räckvidden i sig är ju en sak, men det är väl snarare ditt orubbliga krav att kunna åka långt utan att stanna som gör att du inte trivs med elbil. Eftersom du inte är beredd att kompromissa med det kravet tror jag heller inte du kommer att hitta en batteridriven elbil som passar dig inom överskådlig framtid.

Vätgasbilar kanske får en annan räckvidd men det är ju även en helt annan nivå av hål i huvudet, åtminstone som det ser ut i dagsläget.

Om man rensar bort allt ältande om att låg räckvidd inte är något problem (utan t.o.m. positivt), och massivt gnäll på mig som ändå har mage att försöka diskutera det och annat, så har det framkommit matnyttig information och intressanta åsikter, erfarenheter och funderingar i denna tråd.
Räckvidden är som den är. Jag har inte påstått att det är en fördel även om jag tycker att fler borde köra lugnare och stanna för pauser oftare. Laddpauserna är som du säger något man lär sig leva med eller gör det bästa av vad man har.

Alla inköp är en kompromiss på ett eller annat vis. Köper jag ett par skidor så är det en kompromiss, köper jag en bil så är det en kompromiss. Man får alltid kompromissa med något. För mig var det inte ett orubbligt krav att slippa stanna i 20 minuter då och då, och fördelarna med elbil överväger såpass mycket att jag inte ser de där minutrarna som ett problem.

Lutar åt en litet mindre bil eftersom vi ju inte gör långresor mer än då och då, därmed slipper släpa runt på ett tungt batteri i onödan och kanske kan hyra bil inför längre resor.
Eller satsa på nån sorts bildelningsalternativ som ju sprider ut elbilarnas miljönackdelar vid tillverkningen på många fler användare. Fungerar jättebra för min son i huvudstan, men man vill ju gärna ha "sin egen bil".
Men precis. Jag kör en hel del och eftersom utbudet på hyrbilar är riktigt sunkigt där jag bor (glesbygd) så är det tyvärr inte ett alternativ för mig att skaffa en mindre bil. Samma sak gäller bilpooler, vilket annars precis som du säger är perfekt ur miljöhänseende. Genomsnittsbilen står väl oanvänd sisådär 98% av tiden om jag minns rätt.

Jag drog ut lite data:
Jag har ca 279 timmar effektiv körtid sedan jag började föra statistik. Under den perioden har jag laddat i ungefär 14 timmar på snabbladdare. Det innebär alltså att min restid i snitt innebär att jag ägnar ca 20 minuter av var sjunde timme på en laddstation. Eller strax under tre minuter per timmes restid.

Jag har ca 279 timmar effektiv körtid sedan jag började föra statistik. Under den perioden har jag laddat i ungefär 14 timmar på snabbladdare. Det innebär alltså att min restid i snitt innebär att jag ägnar ca 20 minuter av var sjunde timme på en laddstation. Eller strax under tre minuter per timmes restid.

Visst, förutsatt att det tar noll sekunder extra att sakta in, köra in, hitta ledig laddstolpe, sätta i sladden, ta ur sladden, (betala om ej automatiskt), ta sig ut från laddplatsen, komma upp i fart igen etc vilket rimligen också bör räknas in i ett laddstopp.
Plus ev omväg som ett laddstopp kan medföra precis som när man letar en bensinstation som verkligen inte alltid finns exakt där man tänkt köra, trots att de är mycket mycket tätare än laddplatser - vilket du i ovanstående kalkyl räknar in i "effektiv körtid".
Dessutom påstås ju mer eller mindre uttalat i denna tråd att man samtidigt med dessa manövrer (och under själva laddtiden själv) kan kissa, lugnt äta på ev. närliggande delikatessrestaurang och samtidigt vila ut.

Påminner litet om hur vissa familjemedlemmar "är helt klara att gå ut", men... Sen följer en viss tidsrymd som man helst inte ska diskutera. ;) Man får intrycket att det är fördel att vara tidsoptimist när man kör elbil.

Du får ha vilken åsikt du vill, även om den är fel. ;) Skämt åsido, det är klart att tre veckor ger en inblick. Räckvidden i sig är ju en sak, men det är väl snarare ditt orubbliga krav att kunna åka långt utan att stanna som gör att du inte trivs med elbil. Eftersom du inte är beredd att kompromissa med det kravet tror jag heller inte du kommer att hitta en batteridriven elbil som passar dig inom överskådlig framtid.

Vätgasbilar kanske får en annan räckvidd men det är ju även en helt annan nivå av hål i huvudet, åtminstone som det ser ut i dagsläget.

Räckvidden är som den är. Jag har inte påstått att det är en fördel även om jag tycker att fler borde köra lugnare och stanna för pauser oftare. Laddpauserna är som du säger något man lär sig leva med eller gör det bästa av vad man har.

Alla inköp är en kompromiss på ett eller annat vis. Köper jag ett par skidor så är det en kompromiss, köper jag en bil så är det en kompromiss. Man får alltid kompromissa med något. För mig var det inte ett orubbligt krav att slippa stanna i 20 minuter då och då, och fördelarna med elbil överväger såpass mycket att jag inte ser de där minutrarna som ett problem.

Men precis. Jag kör en hel del och eftersom utbudet på hyrbilar är riktigt sunkigt där jag bor (glesbygd) så är det tyvärr inte ett alternativ för mig att skaffa en mindre bil. Samma sak gäller bilpooler, vilket annars precis som du säger är perfekt ur miljöhänseende. Genomsnittsbilen står väl oanvänd sisådär 98% av tiden om jag minns rätt.

Jag drog ut lite data:
Det som var mest irriterande var att en resa på 5 timmar krävde två stopp för att ladda. Det var mest irriterande att man inte kan köra till Köpenhamn utan att ladda?

Visst, lika naturligt som att jag inte ofta diskuterar dieselångor etc (och det gjorde nog inte du heller förut) även om det definitivt är ett problem och en nackdel. Man gör det bästa av den situation man har.

Ja kanske, de stannar ju gärna hemma och man ser inte så många norska bilar söder om Göteborg. Utom en del i Ferrari på autobahn. Men ffa är norrmännen rikare, mest på grund av försäljning av fossil olja som sedan eldas upp, och de har därför haft råd med kraftiga subventioner av elbilar.

Naturligtvis, för då har man ju redan bestämt sig, "köpt in sig", och står inte inför valet. Och som sagt, man gör det bästa av den situation man har, och tenderar att vilja bekräfta de beslut man fattat. Och vill helst inte veta av något annat (se denna tråd, both ways).

Nja, samtidigt har ju en del elbilar länge varit egendomligt fula (med det börjar bli bättre) vilket ju talar ett annat språk. Har också funderat på det med frunken men jag tror det mer handlar om att de inte lärt sig att packa ihop allt där fram ännu. Från början tog ju motorutrymmet upp halva bilens längd:

Visa bilaga 31267

Edit: Möjligen handlar det även om krocksäkerhet. Den har ju delvis byggt på att det finns en del material att komprimera framför passagerarna.
Ja, om jag vore rik, jag skulle köpa omedelbart en mercedes AMG E 53. Laddhybrid med diesel motor, man kunde köra 100 km med el (räcker väl för meig alla vardagar), men, om man vill köra genom Europa, man skulle ha över 600 hästkrafter med diesel, 280 km/h genom Tyskland!

Visa bilaga 31267

Jag vet inte om elbilarna i sig har utmärkt sig när det gäller fulhet. Har visserligen aldrig gillat utseendet hos Tesla Model S, men jag tycker alla märken har gått mot likformighet de senaste 10 åren. Och alla bilar ska se superaggressivt arga ut.

När det gäller krocksäkerhet så har ju inte det något med motorn att göra, förutom att se till att den inte hamnar i kupén vid en eventuell kollission. Jag tror definitivt VAG skulle kunna sätta in en rejäl frunk om de bara ville.

Visst, förutsatt att det tar noll sekunder extra att sakta in, köra in, hitta ledig laddstolpe, sätta i sladden, ta ur sladden, (betala om ej automatiskt), ta sig ut från laddplatsen, komma upp i fart igen etc vilket rimligen också bör räknas in i ett laddstopp.
Plus ev omväg som ett laddstopp kan medföra precis som när man letar en bensinstation som verkligen inte alltid finns exakt där man tänkt köra, trots att de är mycket mycket tätare än laddplatser - vilket du i ovanstående kalkyl räknar in i "effektiv körtid".
Absolut, vi lägger på en minut i snitt. Fyra minuter per timme. Det kan ta en minut att svänga av E4 eller så, men tex laddaren i Åsarna ligger mindre än 100 meter från vägen. Den i Sveg ligger precis i korsningen där 84:an och E45:an möts. Den i Hudik blir en omväg på nästan en kilometer om man kör norrut på E4, mindre om man kör söderut eller längs 84:an. Och så vidare. Laddarna ligger längs färdvägen, av naturliga orsaker. Det gjorde även mackarna i början när de var färre.

De snabbladdare jag använt har alltid legat längs min resväg och jag har inte behövt ta omvägar. Leta efter dem gör man inte heller då bilens navigator visar precis var laddarna finns, vilken effekt man kan förvänta sig och hur många laddare som är lediga. Bortser vi från stockholmarnas sportlov har jag köat för laddning i totalt 10 minuter på nio månader.

Att kliva ur bilen, starta laddningen och sätta sig i bilen igen tar kanske fem sekunder. Samma för att avsluta. Det sitter en knapp på laddhandtaget som öppnar laddluckan när man startar, och låser upp densamma när man är klar. Betalningen är självklart automatisk utan interaktion. När jag sätter foten på bromsen är bilen körklar, ingen tändning behöver slås på, ingen motor behöver startas.

Jag förstår att du tycker att ovanstående är problem, och det är mycket möjligt att det skulle vara det för just dig. Vad jag har försökt poängtera hela tiden är att dina argument är precis som alla andra icke-elbilsförares (nåja, utom Hasse_Lindborgs, men han har testat elbil och ogillar verkligen att kliva ur bilen under resor och så kan det ju vara). Och mina argument är såklart som alla andra elbilsförares. Men det blir lite som när mina föräldrar tycker att Apple är jättedåliga, trots att de inte kan förklara varför och dessutom aldrig har använt någon av Apples produkter.

Dessutom påstås ju mer eller mindre uttalat i denna tråd att man samtidigt med dessa manövrer (och under själva laddtiden själv) kan kissa, lugnt äta på ev. närliggande delikatessrestaurang och samtidigt vila ut.
Delikatessrestaurang? Nejdu, det blir inget med det! ;) Ingen har heller påstått att man kan kissa medan man navigerar till laddaren, men om ett laddstopp tar 20 minuter räcker det såklart för att äta, pissa, handla på bolaget eller vad man nu ska göra. Är jag själv i bilen så käkar jag gärna medan jag kör och det är ju klart säkrare i en bil som mer eller mindre kör själv än i ett gammalt dieselhärke med manuell växellåda.

Jag tror TS har en poäng i att folk inte vill göra uppoffringar för miljön, men jag tror inte skidfolk särsklijer sig från övriga befolkningen. Och jag vet inte hur stor insats det egentligen är att köpa elbil i stället för förbränningsbil. Avgaser och sotpartiklar är såklart otrevliga i närmiljön, men i det globala perspektivet är kalkylen mer oklar. Men jag tror att om vi slutar pumpa upp olja bara för att elda upp den har vi vunnit en hel del.

Med samma sätt att resonera skulle man förlora totalt knappt 2 minuter på en typisk kisspaus längs autobahn med en familj. Resten av den uppenbart betydligt större tidsförlusten skulle kallas ”effektiv körtid”. Jag börjar förstå hur en del av er kommer fram till era positiva upplevelser av dessa laddstopp.

”Och mina argument är såklart som alla andra elbilsförares…”

Nej, faktiskt inte. De flesta elbilsförare jag känner tycker att de täta påtvingade laddstoppen på ett alltför litet antal förutbestämda platser är ett j@vla sk:t som de mycket gärna skulle slippa. Och som de ser fram emot att slippa med framtidens elbilar. Jag lyssnar på dem, och jag lyssnar på er här. Nu förstår jag litet bättre varför ni tycker så olika!

Jag börjar förstå hur en del av er kommer fram till era positiva upplevelser av dessa laddstopp.

”Och mina argument är såklart som alla andra elbilsförares…”

Nej, faktiskt inte. De flesta elbilsförare jag känner tycker att de täta påtvingade laddstoppen på ett alltför litet antal förutbestämda platser är ett j@vla sk:t som de mycket gärna skulle slippa. Och som de ser fram emot att slippa med framtidens elbilar. Jag lyssnar på dem, och jag lyssnar på er här. Nu förstår jag litet bättre varför ni tycker så olika!
En faktor är nog vilken bil och vilket laddnätverk man använder. Tesla-ägare är mer nöjda än andra ägare och superchargernätverket är erkänt överlägset. Sen stannar man ju aldrig för att ladda i vardagen utan laddar då hemma och vaknar upp med ett laddat batteri.

Jag ska för en gångs skull inte bli långrandig utan väljer att citera några undersökningar som gjorts, så vi kommer bort från både din och min anekdotiska bevisföring:
Det finns en hel del orosmoment bland svenskarna inför byte till elbil. Framför allt rör det utbudet av publik laddning längs väg, men även mer praktiska frågor som om elbilen fungerar i kyla eller om man kan ladda hemma. Är det befogad oro eller bara förutfattade meningar? För att ta reda på vilka fördomar som stämmer och inte har Circle K tagit pulsen på svenska elbilsägare och jämfört dessa med de som inte kör elbil ännu.

Elbilar är dyrare att köpa än fossildrivna alternativ
  • 58 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil
  • 59 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem
Här är man alltså överens, priset är ett problem. Ingen är överraskad.

Oro över tillgången på laddning längs vägarna och att behöva ändra körmönster jämfört med fossildrivna bilar
  • 44 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil
  • 35 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem
  • 36 procent av elbilsägarna uppger att detta som inget/litet problem
Icke-elbilsförare oroar sig alltså mer över räckvidd och ändrade vanor än de som faktiskt kör elbil. Vad de övriga 29 procenten av elbilsägarna svarat framgår tyvärr inte, men uppenbarligen tycker de inte att räckvidd är ett problem.

En bred tolkning av undersökningen pekar mot att elbilsägarna generellt är väldigt nöjda. Flera av de orosmoment som finns innan man byter är uppenbarligen inte lika stora när man väl börjar använda elbilen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 22–26 februari 2023.
https://www.dagensinfrastruktur.se/...ar-men-fa-stammer-enligt-svenska-elbilsagare/

En annan undersökning:
Få elbilsmodeller möter svenskarnas krav på räckvidd. Närmare varannan (49 %) uppger att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.

– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Sakkunnig säger alltså att icke-elbilsägare oroar sig i onödan, de behöver inte så lång räckvidd som de tror.

Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?

100 km, 1 %
200 km, 6 %
300 km, 12 %
400 km, 15 %
500 km, 24 %
600 km, 10 %
700 km, 6 %
800 km, 3 %
900 km, 1%
1000 km eller längre, 5 %
Vet ej, 16 %

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 27-30 augusti 2021.
https://elfordon.se/varannan-svensk-rackvidden-pa-dagens-elbilar-haller-inte-mattet/

OK, jag nöjer med mig att tolka dessa undersökningar något annorlunda än du.

I viss mån har det väl att göra med om man ser glaset halvfullt eller halvtomt, och när man inte längre har något att välja mellan (dvs står där med kontrakt i 3 år på sin elbil) så ser man glaset kanske lättare som halvfullt. Förutom den tredjedel av de tillfrågade elbilsägarna som enligt din undersökning verkar hålla med mig.

En viss oro som jag har är att om jag säljer mitt snåla landsvägslokomotiv till förmån för en elbil så kommer jag att börja flyga mer till central-/sydeuropa istället. Har jag då gjort någon miljönytta alls?

Det finns också skidåkare som inte bor i villa eller bostadsrätt i förorten. Att vakna upp med fulladdad bil är inte helt lätt då. Bilen står parkerad på gatan, och i bästa fall har ingen slangat diesel under natten utan det går att dra iväg direkt på morgonen ändå och sen ta ett stopp när man känner det blir läge. Istället för att behöva antingen sitta och ladda nånstans kvällen innan eller starta resan med ett laddstopp. Bara ett instick i tråden som jag tycker har fått ett sjukt stort fokus på att just elbilen är det skidåkaren kan göra för att rädda miljön. Borde nästan bli en separat tråd, för finns mycket bra tips och argument för elbilen som säkert hjälper många som är i läge att välja. Men tar lite väl mycket plats i denna tråden?

OK, jag nöjer med mig att tolka dessa undersökningar något annorlunda än du.

I viss mån har det väl att göra med om man ser glaset halvfullt eller halvtomt, och när man inte längre har något att välja mellan (dvs står där med kontrakt i 3 år på sin elbil) så ser man glaset kanske lättare som halvfullt. Förutom den tredjedel av de tillfrågade elbilsägarna som enligt din undersökning verkar hålla med mig.

En viss oro som jag har är att om jag säljer mitt snåla landsvägslokomotiv till förmån för en elbil så kommer jag att börja flyga mer till central-/sydeuropa istället. Har jag då gjort någon miljönytta alls?
Ja, jag förstod att du skulle tolka dem annorlunda. Jag konstaterar att 2/3 av de tillfrågade inte stödjer den poäng du vill göra.

Om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt är definitivt en giltig poäng. Jag är en person som har valt att inte se saker som händer i mitt liv som problem. Jag är heller inte "fast" eller har treårskontrakt på min elbil. Jag har köpt den, fullt medveten om vad den innebär för mig.

När det gäller flyg så är det väl upp till var och en hur man resonerar. Mitt huvudsyfte med elbil är inte miljönytta på global nivå, men jag åker heller inte regelbundet till kontinenten och jag flyger aldrig. Tänkte dock göra en roadtrip med familjen under nästa år. Österrike, Italien, osv.

Det finns också skidåkare som inte bor i villa eller bostadsrätt i förorten. Att vakna upp med fulladdad bil är inte helt lätt då. Bilen står parkerad på gatan, och i bästa fall har ingen slangat diesel under natten utan det går att dra iväg direkt på morgonen ändå och sen ta ett stopp när man känner det blir läge. Istället för att behöva antingen sitta och ladda nånstans kvällen innan eller starta resan med ett laddstopp. Bara ett instick i tråden som jag tycker har fått ett sjukt stort fokus på att just elbilen är det skidåkaren kan göra för att rädda miljön. Borde nästan bli en separat tråd, för finns mycket bra tips och argument för elbilen som säkert hjälper många som är i läge att välja. Men tar lite väl mycket plats i denna tråden?
Jag väntade på att nån skulle ta upp det. Jag laddar inte heller hemma utan på jobbet. Men visst, har man inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet så är det ju ett problem. BRF:erna i städerna måste vakna!

Håller med om att det blivit en elbilsdebatt som är lite fristående från trådens egentliga ämne.

Jag lägger till en sak här:
mitt snåla landsvägslokomotiv
Vi säger att det där landsvägsloket drar 6 liter diesel per 100 km i snitt. Nånstans där hamnade jag i alla fall med min gamla Ford när jag körde snålt. Energiinnehållet i diesel ligger på ca 9,8 kWh/liter.

Det blir alltså 9,8 kWh * 6 = 58,8 kWh per 100 km, eller 588 Wh/km. Vi vet att dieselmotorer i bästa fall har en verkningsgrad på runt 30%, så då hamnar vi på strax under 200 Wh/km. Det är också ungefär där de flesta moderna elbilar landar i faktisk förbrukning på årssnitt. De har såklart inte heller 100% verkningsgrad.

En skillnad är såklart att förbränningsmotorer utnyttjar spillvärmen, medan elbilar måste använda energi från batteriet specifikt för att alstra värme. Och där finns faktiskt den enda sak jag saknar från dieselbilen: Eluppvärmd framruta (mha trådar).

Konstaterande nummer två: De flesta elbilar har idag ett batteri som motsvarar 8-9 liter diesel i energiinnehåll. 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Kul att läsa alla argument för- och emot elbilar och extra fascinerande att se statistiken som visar att de som valt att köpa/köra elbil tycker det är bättre med elbil än de som valt att inte göra det ... lite som att de som åker skidor tycker det är roligare (att åka skidor alltså) än de som inte gör det! :)

Jag är på intet sätt representativ för någon som helst form av normalitet men tänkte ändå dela mina erfarenheter avseende elbil.

1. Det går alldeles utmärkt att köra elbil på sommaren när det faktiskt går att uppnå den angivna räckvidden på 48 mil (VW ID.4 GTX).

2. Det kan bli lite stressigt på vintern när temperaturen pendlar mellan -15 och -25 grader, vinterväglag och blåsigt. Det som händer då är att räckvidden minskar till 25 mil, 100 - 0% laddning och räckvidden vid en normal snabbladdning, 20 - 80%, ger en räckvidd på, ja 15 mil mellan laddningarna.

Rör man sig i områden där det finns tillgång till snabbladdare frekvent är det självklart hanterbart, men rör man sig i glesbygdsområden utanför de mest trafikerade vägarna kan det bli "svettigt" (kallsvettigt alltså eftersom man får sänka värmen för att öka räckvidden).

Jo, jag vet att detta problem varierar mellan olika bilmodeller, men för mig är det uppenbart att merparten av de elbilar som släpps på marknaden är långt ifrån färdigutvecklade för "nordiskt klimat". Det märks även på den nedisning som de flesta elbilar drabbas av eftersom fronten inte värms upp (som den görs av spillvärmen från en förbränningsmotor) och bakdelen som snabbt sätts igen av snö och is på grund av jakten på lågt luftmotstånd.

Och vill man optimera räckvidden en kall vinterdag får man som sagt sänka värmen ... vilket inte ger den förväntade "premiumupplevelse" i en bil för 600 000 kr eller mer ... ;-)

Over and Out!
MM

– Den tidigare föredragna bedömningen av en elbil, som endast tar hänsyn till drift med noll gram CO2 per km och inte tar hänsyn till de proportionella CO2-utsläppen under elproduktion, är bokföringsbedrägerier och tjänar inte klimatskyddet, säger Andreas Bauditz från Ebränsleföreningen till tyska Focus.

Äntligen sätter man åt bedragarna! Climate justice!

Intresserad av en fråga. Finns det något ni här på forumet gjort sista tiden för att minska dina eller andras koldioxidutsläpp?

Intresserad av en fråga. Finns det något ni här på forumet gjort sista tiden för att minska dina eller andras koldioxidutsläpp?
Hmmm …. jag har tagit det lugnt i veckan och inte tränat så mycket … vilket, jag antar, ger ett minskat koldioxid utsläpp. Men jag planerar att åka skidor över påsk och tura, så jag kommer att släppa ut en hel del koldioxid. Hur är det egentligen, vilket ger minst utsläpp, att åka lift (eldriven) eller att gå upp för berget för egen maskin? Och vilken lifttyp är miljövänligast? Vad ska man egentligen välja?
/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp