snorkel
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Ett enda vindkraftverk är ca 1000 ton armerad betong bara i fundamentet. Vidare avverkning av skogsmark som inte längre brukas i vindindustrin = binder inte längre CO2 . Betongmässigt så är kärnkraften betydligt effektivare per kwh.Japp, Tittade på det formella stoppet som kom 2015. Folkomröstningen var mycket tidigare än jag minndes. Kan vara pga att jag inte var född då. Och var långt ifrån att ha flyttat till Sverige också. Förbudet mot forskning måste dock ha tagits tillbaka nån gång? Det forskares och forskas ju iaf på kärnkraft. Stor som små. Små mikroreaktorer verkar ju vara rätt lovande,om man ska tror norrmännen...
Men min poäng kvarstår. Elproduktion o Sverige, inklusive importerat el är till störst del fossilfri. Dvs stoppet av nybyggnation och avveckling har knappast orsakat en massa dödsjuka i våra sjukhus.
Som jag skrev tidigare är det inget fel med kärnkraft som bas, tycker jag. Men det betyder inte att vi måste satsa en massa skattepengar, det vi inte ens vet hur mycket det blir i slutändan,för att bygga nytt nu. I stort skala. Vi behöver en bas och inte 100% kärnkraft. Helst vill vi inte har 100% av nånting, förutom 100 % fossilfri.
Och återigen. Om du tycker just avveckling av kärnkraften ska räknas upp med döda och sjuka,räkna då upp alla döda och sjuka som masskonsumption, flygande, elektronikförbrukning etc orsakar....
Och om man har en massa saker som man tyckte gjordes fel tidigare, är det då inte viktigt att vi inte gör en massa fel igen, utan tänker efter och utvärderar? Bättre att göra rätt än att göra motsatsen till det som det "andre politiska blocket" gjorde?
Tidigare i tråden konstaterade vi ju att CO2 utsläppen består till övervägande del av importvaror, inte lokala utsläpp. Import av el från Tyskland, i den mån det förekommer, när det inte blåser är mest kol o gas.
Dock så är befolkningsutvecklingen i övriga världen det som är avgörande. Vi är relativt få i västvärlden och de övriga vill elda det billigaste först i sin resa till bättre välfärd. Kol, gas, olja.