Tror Sverige ligger rätt långt fram angående el-bilar, vind energi relativt behov, återvinning, flask pant och mycket annat angående miljö.
Tycker det blir rätt speciellt att se på vad man gör nu och inte redan gjort.
Är bra mycket enklare och naturligare att få ned utsläpp och ändra andelen förnybart genom att lägga ned kolkraftverk om man har det och bygga vind än att, ja vad ska Sverige göra för att öka andelen förnybart? Lägga ned kärnkraften och bygga vind? Bygga ännu mer vind så att andra länder kan importera den? (klart redan nu finns det ju för mycket ström i området när det blåser mycket så ingen vill ha den).
Så vilka länder är det som gör mer än Sverige och vad gör de?
Ok, Sverige gör mer än de flesta, fast du tycker inte att det finns nåt att göra

.
Ja du, jag är mest insatt inom transportsektorn. Och då finns det andra länder som gör betydligt mer. Bygga ut tåget tex, istf att lägga ner allt som inte berör Stockholm (eller inte bryr sig). El drivna färjor. Förnya och elektrifiera lastbilsflottan, där har Sverige ganska hög medelålder, trots att volvo ligger bra till med el lastbilar.
stötta redare i att använda alternativa bränsle. Stena gör en del tex, men har det kämpigt.
Ja, det finns ganska få områden där man verkligen är drivande från regeringens sida, om det kommer till transport sektorn, tycker jag. Inom transport har man försökt göra det billigare att flyga och köra bensinbil,förenklat sagt

. Knappast bra för miljön. Tåget ser iaf jag som göteborgare inte att det utvecklades. Man läser rätt ofta att det finns en ny direktlinje från Landvetter. Tänk vad kul det hade varit om.man läst att det finns nya nattåg och direktförbindelse... nu ska ju norrmännen börja köra nattåg till kontinenten. Som blir kul för oss.
Som.många skriver är det ett globalt problem. Så att bygga ut förnybart el i södra Sverige och exportera kan absolut vara ett alternativ.
Sen krävs det en plan för framtiden. Hur ska transporten och el produktion ser ut 2050. Hur ska ekonomin fungera. Hur ska transporten ser ut. Och sen ska man jobba mot det målet.
Vi ligger några år (eller mot vissa årtionden) före andra länder. Det är kanske tufft nu,när många tittar på % minskning. Men egentligen är det en stor fördel. Vi har ett läge där vi kan utveckla framtiden och inte behöver ta oss till nutiden först. Men genom stillastående och utan långsiktigt plan och målmedveten utveckling kommer den fördelen försvinna.
Och det är ju det som.kritiseras från flera olika institutioner. Vi står stilla och inte vidareutvecklas...
Och ja, jag vet att utsläppet nyss gick ner. Det har vi hört och det är visst bra. Nu ska man se i vilka områden och varför och sen ska man bygga på det.