Varför Dia?

Johhhhan

Medlem
Varför Dia?
Det finns säkert nån tråd där svaret finns men skitsamma..

Har hört rykten att dia-film ska vara så mycket bättre än vanlig negativfilm när man fotar snowboard/skidåkning..

Varför? Man får väl inga pappersfoton när man kör med dia? Eller???Då måste man ju kasta upp projektorn varje gån man vill glutta på bilderna..

Om man nu ska använda dia, vilket ISO tal är att rekommendera?
Går det bra att fota i mörker?

Lasta gärna upp lite svar för jag vet ingenting..

Tack

Varför Dia?
ja jag har inte tagit mig för att börja plåta med dia (kommer snart..), men vet lite..

Dia ger grymma kontraster i kortet samt färgåtervinningen är super (beror på vilken film. Men det bästa är ändå kontrasterna och färgera.. Går inte att gämföra med vanligt färg neg.
Bilden blir ju som du tar den..När du plåtar med neg. kan fotoaffären göra om bilden (lätta upp ljuset osv.) medans dia är som den är, så som du tar bilden blir den i slutet också.
Man kan få bilderna på vanligt fotokopia som med vanlig neg, men då måste framkallningsstället typ gör om den till vanligt neg och då förlorar man mycket som en diabild ger i skärpa, färger...har hört att det är svårt att plåta med dia..måste underexponera filmen lite när det gäller snö för att få rätt ljus och färger...Fota i mörker har jag ingen aning om men jag tror inte det är någon skillnad som mot dagsljus...

ISO-talet ska vara beroende på väder och ljus, men en grym soldag typ Fuji Velvia 50 (sägs vara den bästa och jag har sett några bilder och det är grym kvalitet..!) Eller Fuji Velvia 100. Men oftast pressar man filmer med dia för att få rätt iso-tal som man vill ha..Måste nästa alltid underexponera filmen för bästa resultat..(har sagt det tidigare...)Kostnad för frammkallning här i västerås på expert kostar typ 80 kr inkl. ram och montering samt film ligger i samma klass som färg neg. (kanske lite dyrare i vissa fall..)

Det är bara att skaffa ett ljusbord och en lupp (inte dyrt) om man inte vill kolla via projektor (vilket jag tycker är as coolt..)

Hoppas att jag har gett dig lite svar..(kan ju inte så mycket själv..)

/jonas

Varför Dia?
Som Jonte sa så är det framför allt det fina kornet o färgdjupet man vill åt med dia. Det är SVÅRT att fota med dia dock... under- eller överexponerar man en diabild blir det inte värt att titta på. Därför gör det att just i snöförhållanden så blir det ännu svårare om man inte har en bra ljusmätare.
Snön reflekterar väldigt mycket ljus vilket ofta gör att kameran tycker att det är jätteljust ute. Problemet är att snön är så ljus men personen eller föremålet på bilden inte är det. Följden blir att föremålet som inte är snön blir underexponerad eftersom kameran blir lurad. På dia är detta katastrof, på neg. färgfilm försöker ofta labbet kompensera men resultatet blir ofta grådassigt.

Det man gör om man vill ha papperskopior från dia är att man framkallar den som en vanlig färgfilm(c-41 process) men då blir färgerna i högsta grad påverkade(det är inte heller alla labb som gör det). Det blir inte naturliga färger utan allt reagerar på ett annat sätt. Det enda sättet är egentligen att få det scannat... se till att gå till ett prolabb när du valt dina bilder. Det är inte billigt men det blir bra. Sen kan du skriva ut bilderna digitalt.

ISO är filmens ljuskänslighet. Lågt tal=ljuskrävande. Många kör med Velvia 50 men jag själv har endast använt Fuji Provia 100F. En mycket bra film med fint korn o bra färger. Anledningen till att jag hellre använder 100 ISO än 50 är att ha större valmöjlighet när det gäller slutartider. Föredrar en snabb tid framför en långsam vid actionfoto.

Mörker är inget problem med någon film. Det man måste tänka på är att slutartiderna blir väldigt långa om man inte använder blixt. Vill man frysa en rörelse måste man använda blixt! Sen är det så att det är endast det som är belyst som kommer att synas. Ställer du en person med halva kroppen i skugga blir det endast det som är belyst som syns... kan bli häftiga effekter dock.

/Mårten

Varför Dia?
...för att diafilm är billigare. Jag brukar köpa sensia 100 inklusive framkallning och ramning på scandinavianphoto.se för under 100kr!

Sen är ju upplösningen och färgåtergivningen grymm med diafilm speciellt med velvian och kodaks 100 extra colour...

Har man sen en diascanner så får man riktigt högupplösta bildfiler...

Kolla www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se
Man får betala minst det dubbla på film och framkallning om man går på fotoaffären i stan.

/Per

Varför Dia?
Hej!

Dia är bättre, det är bara att instämma med de andra som skrivit. Jag tror Jonte C menar att man ska överexponera lite när man fotar i miljöer med snö. Underexponerar man så blir snön grå och ful, det kan den bli också om man exponerar den normalt i ett landskap med mycket snö och sol. Man brukar rekomendera att överexponera ungefär 2/3 steg men det gäller ju inte alltid. Det är bara att fota mycket så lär man sig ganska snart ungefär hur man ska exponera bilden.

Angående film så kan jag rekomendera Fulji Velvia 100. Den är ny för i höst och det senaste på diafilmsmarknaden. Den ska ha marknadens finaste korn, och har nu ISO 100 i stället för 50 och ändå så ska den inte förlora någonting i färgmättnad eller kontrast. Det låter super! Jag har tyvärr inte hunnit testa den ännu men det ska bli spänande. Det låter ju grymt lovande.

Om man ska sammanfatta det hela så är diafilmen mer exponeringskänslig men är bättre på att återge färg, ger bättre kontrast och är roligare att jobba med så den är känsligare men är också lite svårare och kräver mer av kameran.

/Daniel

Varför Dia?
Diafilmen ger WYSIWYG, dvs du får det du plåtar. Däremot stämmer det att exponeringstoleransen är mycket mindre för dia än neg. Dock, med ett bra exponerat dia kan du sedan göra jämrans bra papperskopior. överexponera alltid när du plåtar i snö. Min erfarenhet säger +1 steg vid moln och +2 steg vid solsken. Vissa kamerors exponeringsmätare som mäter i många fält klarar denna kompensation bättre än enklare. Mitt exempel gäller de enklare mätarna. Har du inte exponeringskompensation men kan ändra filmkänsligheten så funkar det lika bra. 200 ISO ger 100 ISO med +1 steg och 50 ISO för +2 steg. Lycka till .Berth

Varför Dia?
alla har redan sagt det som är fördelar/nackdelar med dia.

dia-finare färg/kontrast, du kan visa alla polarna vad du kan prestera, på stor duk. dock, snävare gränser för felsteg och bökigare papperskopior.

neg. färg-dassigare färger, billigare papperskopior. ja du har nog fattat galoppen nu...

Varför Dia?
Men glømmer ni inte något av det finaste nu gubbar?
KÆNSLAN!
Att i vår "dataålder" sætta sig ner i stugan med kaffepannan på spisen och bullar i ugnen, rulla ut filmduken och høra surret nær projektorflækten vaknar till liv. Sen; klick-klock, Ahhh, klick-klock, åååå osv.

(eller var det kanske mer som; æh, hmm, jo, fina bilder det dær...)

Gløm heller inte att 2 bra bilder per rulle ær ett bra resultat (stort grattis till er alla som klarar mycket mer æn så).

Slutligen. Vilken vidvinkelglugg ær bæst? Kriterier før bæst får ni komma med sjælv!

/Erik

Varför Dia?
om du menar vilken mm på vidvinkel så beror de ju på tillfället. om du menar märke så ska ju tamrons nya zoom-objektiv vara rätt ok har jag hört. går från runt 28-70mm. zoom är trevligt. ger större beredskap på olika situationer tycker jag....

Varför Dia?
Beträffande vidvinkel så vill jag rekommendera Cosina (Soligor) 19-35 mm. Billigt, lite plastigt men riktigt riktigt BRA!

Varför Dia?
På framkallningssidan om du nu vill ha dia till papper så kan du också använda en diascanner för att plocka in bilderna, där kan du sedan ändra ner kontrasten något för att sedan dra ut kopior på papper.

Tycker oftast att man får bättre kvalisort på bilden då än om fotofirman plockar över bilden till papper (Odenlab mfl undantagna)...

Annars är nog det mesta sagt ovan...

Varför Dia?
Ja zoom e fint. Satt och fundera på Sigmas 17-35 mm. Ok ljusstyrka och øverkommligt pris. Men i katalogen ær ju allting så fint å bra. Nån som provat den?

Klerk, Soligorn låter ju intressant. Vad ær ljusstyrkan och ger det bra ljus helt ut i kanterna? Pris? Jag orkar fan inte kolla upp det sjælv :)

Billigt ær bra nær man drar på arschlet!

/Erik

Varför Dia?
Hej!

Soligor eller Cosina har ljusstyrka 4,5-5,6 och ger vid bländare 8, 11 och 16 klart godkänt resultat. Viss försämring på största resp minsta bländaren. Kan hittas beggat från 1000 kr i Sverige. Lycka till!

Tillbaka
Topp