Varför har en skida spann?

jeffa

Ny medlem
Hej Freeride.

Jag och några kompisar har funderat på en sak och eftersom Freeride \"is the place to go\" när man behöver svar på sina dumma skidfrågor så ställer jag den här. Är evigt tacksamm om någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Till frågan:

Varför har en skida spann???

Jag fattar för och nackdelar med omvänt, rocker o.s.v men det traditionella spannet som alla oldboys (inklusive jag själv) alltid tagit som en självklarhet, varför existerar det? Vad är det som gör att skidtillverkare envisas med att behålla spannet på sina skidor och varför finns det där till att börja med.

Självklart pratar vi inte om längdskidor i denna tråd utan håller oss till skidor ämnade att åka utför.

Hoppas någon person där ute kan ge ett bra svar!

Jeffa

För att tail och nosparti ska få bättre kontakt med snön i och med sväng?
Tror det fördelar ut trycket mer jämnt under skidan när du åker på dom.

Utanför pisten tror jag inte det spelar lika stor roll... utan mer när det är hårt och skidan inte sjunker i snön.

Varför skulle man få bättre tryck med spann? Skidan svänger väl inte förens den börjar böja sig? Då borde det ju ta längre tid inan skidan börjar svänga? Dessutom är ju störtloppslaggen helt plana...

Nä... Köper inte den teorin riktigt.

Nån som har en bättre anledning? (no offence Felix) Intressant att alla som verkar kunna allt om skidor inte vet något om spannet... Har ju hört tusen utlägg om rocker hit och dit.

Vet ni inte något om de skidor ni köper? Ifrågasätter ni inte dessa saker?

Ingen som vet???

Man har spann därför att åkarens vikt ska distribueras jämt över hela skidan, dvs när du står på skidan så är din vikt fördelad över hela skidan, om du inte har spann så kommer din vikt inte att vara fördelad och vissa bitar kommer att ha mindre än andra och då kommer inte hela skidan att vara "aktiv" utan bara vissa delar tills dess att du har fått hela skidan på kant och i böjning.
Så i princip så har felix rätt.

Men om man ägnar sig åt så kallad carving så svänger man ju i princip hela tiden. Då är ju skidan både på kant och böjd.

Och varför vill man ha tryck på skidan när den inte svänger??? Det borde ju rimligtvis ta längre tid att få en skida med spann att svänga eftersom det tar längre tid att få den att böja sig?

Eller?

Felix har rätt. Och Jeffa. På en modern skida med yfsad skärning så "drar" framdelen in i sväng liksom. Om den ligger och halvfladdrar nästan ovanför snön så funkar inte denna effekt.

MEN: om du har ltie dynamik i din åkning är det ju do själv som liksom "kastar" in skidan i sväng och du behöver inte draget från framdelen på samma sätt. Då gör det inget om man tar bort spannet. I själva verket blir det tom enklare att "flytta" skidan i sidled när du går från sväng till sväng. Därför har många "race stock" tävlingsskidor i många, många år haft betydligt mindre spann än motsvarande butiksskidor. Av samma anledning kan du få fina egenskaper i pist även med lite rocker genom skidan om bara skärningen så att säga överstiger mängden rocker (och du åker aktivt)

På den gamla goda tiden innan fetskidor, när vi fortfarande plöjde runt på storslalomskidor i opisten var mina race stock Völkl utan spann de bästa som man kunde åka på. Till och med rätt små mängder spann påverkar känslan på skidan. Så ur det perspektivet är det konstigt att ingen började tillverka skidor med lite svag rocker tidigare.

En anledning att ha lite span är också att det är svårt att göra en helt plan skida. Små ojämnheter märks mindre med spann.

HitMe

Till att börja med så vill jag bara informera alla som säger "TRYCK" vad det gäller skid teknik.

Ett tryck kan endast uppstå i en behållare.

Tror att de flästa menar kraft/krafter.

Vad det gäller spann på DH skidor så har man inte det på grund av att det inte behövs i samma utsträcknig, då man vill lägga vikten på att skidorna skall vara snabb å stabila i åkarens rikting framåt.

Spannet ger mer pop i skidan vilket man vill ha i en butiks/pistskida.
Det ger även en lekfullhet som många söker.

spannet tillsammans med skidan vridstyvhet/konstuktion påverkar skidans fartsatbilitet/isegenskaper.

Lycka till.....å åk mer skidor å ha roligt i backen med vänner...det ger mer än teorin...den kommer aldrig ge dej samma glädje som i backen.

Peace all skiers.

jeffa sa:
Varför skulle man få bättre tryck med spann? Skidan svänger väl inte förens den börjar böja sig? Då borde det ju ta längre tid inan skidan börjar svänga? Dessutom är ju störtloppslaggen helt plana...

Nä... Köper inte den teorin riktigt.

Nån som har en bättre anledning? (no offence Felix) Intressant att alla som verkar kunna allt om skidor inte vet något om spannet... Har ju hört tusen utlägg om rocker hit och dit.

Vet ni inte något om de skidor ni köper? Ifrågasätter ni inte dessa saker?

Ingen som vet???

Intresant..
Kan förstå att race/tävlingsskidor labbar med spann. Men om vi tittar på
Jibb, freeride, fatskis, freestyle backcountry och telemark????

Ser bara fördelar med en skida som är helt plan.

Tror mer att det ligger i skidtilverkarnas tröghet i att byta ut gamla verktyg/maskiner

Fatskis med spann????

LITEFORTARE sa:
Till att börja med så vill jag bara informera alla som säger "TRYCK" vad det gäller skid teknik.

Ett tryck kan endast uppstå i en behållare.

Tror att de flästa menar kraft/krafter.
LITEFORTARE sa:
hällre ige i swänska änn at vara fyndig besservisser....PIIZ
Känner du till ordspråket "Man ska inte kasta spjut i växthus"? Jag är övertygad om att så gott som alla förstår minst lika väl vad någon menar med tryck som med kraft.

Dessutom är det ännu mer dumt att komma med sådana kommentarer när man är helt ute och cyklar.. Först och främst: Har vi alltså inget tryck här på jorden? Är det inte högre tryck 100meter ner undervattenytan?
Saxat från wikipedia "Tryck är inom fysiken det samma som kraft per ytenhet." Det blir alltså Newton per cm2..
Exempel: Sätt 100kg åkare: ca 1000N (9,82*100) på 2000cm2 skida (en rektangulär skida med måtten: 10*200cm) ger ett tryck på: 100/2000=0,05N/cm2.

Ifall inte 0,05N/cm2 är ett tryck heter jag Bertil..

Naturligtvis kommer trycker aldrig bli helt jämt över hela skidan men jag har alltid antagit att det är därför man har ett spann på skidan. För att jämna ut TRYCKET!

Förlåt till trådskaparen för detta OT inlägg, men kunde bara inte hindra mig själv när någon försöker smälla i er felaktigheter ;)

Senast ändrad:
Verkar fullkomligt logiskt med spann dock ...

Eftersom nos och tail vill vara lägre än centrum så kommer det ju tryckas mot underlaget hela tiden vilket borde ge bättre kontakt med snön än en skida utan spann

Och håller helt klart med dom som säger "åk mer, tänk mindre!"

Mvh

jeffa sa:
Men om man ägnar sig åt så kallad carving så svänger man ju i princip hela tiden. Då är ju skidan både på kant och böjd.

Och varför vill man ha tryck på skidan när den inte svänger??? Det borde ju rimligtvis ta längre tid att få en skida med spann att svänga eftersom det tar längre tid att få den att böja sig?

Eller?
Successiv kantninng, friktion mot underlaget till exempel.
Om det hade varit myvket mer effektivt utan spann eller med rocker på pistskidor så hade det funnits och det hade åkts på det i WC.

Danne88 sa:
Intresant..
Kan förstå att race/tävlingsskidor labbar med spann. Men om vi tittar på
Jibb, freeride, fatskis, freestyle backcountry och telemark????

Ser bara fördelar med en skida som är helt plan.

Tror mer att det ligger i skidtilverkarnas tröghet i att byta ut gamla verktyg/maskiner

Fatskis med spann????
Så fort du vill åka med lite sladd så vill du ha hela skidan i snön annars så kommer den att upplevas som grymt fladdrig och ostabil.
Så lände som du BARA åker på RENT skär så fungerar det med att ha helt plana eller tom rocker på pistskidor, men skidåkning fungerar inte så, det är inte svart eller vitt bara grådaskigt och olika bedömningar.

Ni som pratar om att spannet skulle fördela trycket o.s.v, måste fråga er en sak.

Om jag tar ett paket mjölk och lägger på mina skidor så har hela skidan kontakt med marken. Skulle den lilla kraften som skidan trycker tillbaka med påverka tryckfördelningen? Vi snackar om några 10-tals gram... Max!

Om det nu vore så att spannet hjälper till att fördela trycket eller påverkar "popet" i skidan så borde ju spannet vara mycket mer böjt + att skidan skulle behöva vara mycket styvare... Den lilla kraften som den flexar tillbaka med är ju minimal!

Några bra svar på detta?

(intressant disskution förövrigt!)

Jeffa

jeffa sa:
Ni som pratar om att spannet skulle fördela trycket o.s.v, måste fråga er en sak.
Om jag tar ett paket mjölk och lägger på mina skidor så har hela skidan kontakt med marken. Skulle den lilla kraften som skidan trycker tillbaka med påverka tryckfördelningen? Vi snackar om några 10-tals gram... Max!
Om det nu vore så att spannet hjälper till att fördela trycket eller påverkar "popet" i skidan så borde ju spannet vara mycket mer böjt + att skidan skulle behöva vara mycket styvare... Den lilla kraften som den flexar tillbaka med är ju minimal!
Några bra svar på detta?
(intressant disskution förövrigt!)
Jeffa
Vitsen är att distribuera ut din vikt över en så stor yta som möjligt och helt så jämt som möjligt, eftersom friktionen är beroende av hur stor kraften är neråt och konficienten mellan de ytor som påverkas.
Då behöva mindre spann på långa skidor och mer på korta, sen beror det också på hur spannet är konstruerat, progressivt tex.
Vad är du ute efter?

Alltså när jag gick i skolan så fick jag lära mig att enligt fysikens lagar så är det tryck (gravitation) som ett objekt har mot en yta alltid fördelat över hela kontaktytan förutsatt att objektet inte har några "interna" spänningar.

Det jag vill komma till är att om en skida med spann och en skida utan spann (som i övrigt är likadana) ligger mot samma (likadan) yta så kommer "trycket" att vara fördelat på samma sätt i båda exemplen. Dessutom så är ju den kraften som spannet genererar så pass liten...

Är jag helt ute och cyklar?

jeffa sa:
Alltså när jag gick i skolan så fick jag lära mig att enligt fysikens lagar så är det tryck (gravitation) som ett objekt har mot en yta alltid fördelat över hela kontaktytan förutsatt att objektet inte har några "interna" spänningar.

Det jag vill komma till är att om en skida med spann och en skida utan spann (som i övrigt är likadana) ligger mot samma (likadan) yta så kommer "trycket" att vara fördelat på samma sätt i båda exemplen. Dessutom så är ju den kraften som spannet genererar så pass liten...

Är jag helt ute och cyklar?
Fast det gäller ju inte om det du står på flexar, om du står på en I-balk som är en dm hög så visst.
Det finne en viss korrelation mellan hur skidan uppför sig och hur hård den är, dvs om den är jättemjuk och inte har något spann så finns det inget som "håller" emot när du startar svängen och tänker dig att bygga upp "tidigt stöd" i ingång på svängen. Om eftersom allt inom skidåkning sker dynamiskt och successivt så måste man kunna starta från plana skidor och ser successivt komma upp på kant och igenom svängen.
Om påverkan skulle vara helt jämn så skulle skidorna vara som spett och det skulle bara gå att åka på med sladd.

Självklart så gäller det inte om materialet har olika flex men ponera att de har samma flex men att den ena har spann. Då borde det inte vara någon skillnad.

Alltså den kraft som spannet håller emot med är ju så pass liten... Visst finns det olika "hårdhet" i spannet men som sagt, det ska till så fruktansvärt lite vikt för att spannet ska gå i marken att jag inte kan se att det skulle påvärka speciellt mycket.

Jag är absolut ingen expert i ämnet så rätta mig gärna om jag har fel.

Sen det du säger om att utan spann så finns det inget som håller emot i svängen kan ju omöjligt stämma. Alla skidor böjs ju när man svänger så vad gör spannet för nytta när skidan väl är böjd? Om något så vill man väll ha en skida som så fort som möjligt går in i sväng och det gör den ju först när den böjs eller?

Menar du alltså att man har mer tryck under foten i sväng och att spannet hjälper till att fördela ut trycket på hela skidan?

Inser att vi är inne på kvantmekanik nu och riktigt skidnördei men känns som att det är väldigt få förståsigpåare som har koll på detta så bra att det tas upp.

Inser också att de miljoner som plöjs in i att utveckla nya racelagg av tillverkare borde borga för att kunskapen om spann är stor hos världseliten men tycker fortfarande att det är lite luddigt...

Jeffa

OK
jeffa sa:
Sen det du säger om att utan spann så finns det inget som håller emot i svängen kan ju omöjligt stämma. Alla skidor böjs ju när man svänger så vad gör spannet för nytta när skidan väl är böjd? Om något så vill man väll ha en skida som så fort som möjligt går in i sväng och det gör den ju först när den böjs eller?
Om skidan är helt plan från början och det inte finns något som "håller" emot så kommer skidan att fladdra mer än om den har "lite förspänning" = spann

Spannet gör ingen nytta när du väl har skidan böjd och på kant, då är det bara dess flex som spelar roll, men du måste komma dit....

jeffa sa:
Menar du alltså att man har mer tryck under foten i sväng och att spannet hjälper till att fördela ut trycket på hela skidan?
Ja det menar jag

Senast ändrad:
Jeffa: Du är inne på rätt spår, som Ander nilsson också påpekar. Spannet ger bara en väldigt marginell förändring av tryckfördelningen. Men det spelar ändå roll, framför allt (som jag skrev tidigare) precis när man går in i en sväng.

Kanske är det enklare att visualisera det hela om man tar jämför en plan skida med en med lite rocker och så tänker sig en absolut slät och hårt pist. Då ter det sig uppenbart att när man kanter den plana skidan lite så kommer dess framdel att greppa och leda in skidan i sväng (vilket pga midjan sedan får skidan att böja sig etc etc). Men om spetsen inte ligger mot snön (pga rocker) så kan ju inte detta inträffa. Svängen kommer du inledas längre bak på skidan och först senare (när kantningen av skidan gör att framdelens kant når snön) kommer skidan framdel hjälpa till i skäret.

Om man nu jämför en helt plan skida med en men spann och tar med i beräkningen lite ojämnt underlag, vibrationer och dylikt inser man antagligen att en skida med lite spann får en framdel som håller lite bättre tryck mot snön _i praktiken_. Därför upplevs den som att den "drar in i sväng" lite bättre än den plana skidan (allt annat lika). Allt til priset av vissa andra egenskaper som är bättre på en plan skida.

Vissa märken finjusterar för övrigt spannet på skidorna till sna toppåkare för hand. Om det är metall i skidan kan man göra detta genom att helt enkelt böja dem (i en speciell maskin). Man kan tänka sig att för åkare som Anja och kompani som justerar sin stance mha små tejpbitar under pläxorna så spelar mycket små variationer i spannet väldigt stor roll. Exakt rätt kombination av snabb och mjuk känsla kant-kant och att framdelen greppar är antagligen av största vikt.

HitMe

Tillbaka
Topp