Anzom sa:
När du sedan tar upp och säger att det går att lära en vuxen person att åka på skär så har du en skev verklighetsbild. Trots att privatlektionerna ökar kan jag inte se att medelålders skidåkarna blir bättre! Kan det vara så att du och jag har olika uppfattningar om vad som är en bra skidåkare.
Angående din Wc sladd så beror det på att det är så sjuuukt brant och att man därför behöver få ner farten för att få kontroll på åket. Som Alpin skidåkare försöker man undvika detta ända in i det sista för att få så hög fart som möjligt.
Jaja vi får la se vad det blir i framtiden vem vet kanske det, kanske inte.
Orkar inte citera hela blir låååångt.
Visst kan vi ha en annorlunda bild på vad en god skidåkare är men jag tror att majoriteten av de som är duktiga på att åka skidor håller med mig när dem säger att man måste behärska såväl sladd som skär för att anse sig vara en duktig skidåkare. Behärskar man endast skär så klarar man sig inte i skogen / när det är puckligt osv osv. Klarar man inte att gå på skär så kan man inte behärska en nypistad backe fullt ut. Båda delarna är minst lika viktiga.
Precis som Ostmats säger så handlar det om linjeval och därmed har du i och för sig rätt att du säger att det handlar om kontroll. Det är ju precis det som är min poäng i mitt tidigare inlägg om du inte förstod det? För att ha full kontroll på skidorna så måste du behärska sladd och skär, precis vad jag sa redan från början. Finns en utmärkt bok som heter alpin skidteknik ur ett helhetsperspektiv som är mycket trevlig för den som vill läsa mera.
Håller du inte med om att en fullgod skidåkare ska kunna åka oavsett plats på fjället? Alltså ska man behärska skog, pucklar, isfläckar, branta backar, flacka backar, pistade backar, opistade backar etc. Kan du göra det genom att inte klara av sladden? Nej. Vilket är precis vad jag skrev i mitt första inlägg som du dömde ut som patetiskt.
Jag kan heller inte erinera mig om att jag någonstans i det inlägget skrev att det är tråkigt att åka på skär vilket du också gör gällande. Jag tycker att det är kul att gå på skär ibland men jag tycker också att det är roligt att nöta puckel eller sladda ner för en isig backe man lär sig mest när det är fostrande i backen.
Skev verklighetsbild? Det kan inte vara så att jag faktiskt undervisat elever och tagit dem till rena skär och därmed kanske vet vad som krävs för att klara det? Vad tror du själv är svårast att lära en person att åka på skär eller lära dem att åka effektivt inne i skogen eller i en pucklig backe med fullgod behållning av tekniken? Återigen det är skillnad på sladd och sladd. En duktig åkare klarar av båda och nyttjar skidorna utefter situationen.
Läsa sig till kunskap är en bra grund men det är den praktiska delen du lär dig mest av. Släpper man upp personen i fråga som har läst flygteorin själv första gången? Nej, släpper man ut en person i en bil själv första gången? Nej.
AleZ det är sent fredag kväll och jag har druckit ett par öl du begär väl inte att jag ska kunna räkna?

Suck, mattekunskaperna är inte vad de har varit, det var bättre för, hoho
Nu tänker jag lägga ner den här diskussionen jag har inte tid eller ork att tjaffsa på ett forum när jag kan lägga tid på att åka skidor själv.