Varför köra offpist rakt ner utan att svänga?

snlarsso

Ny medlem
När jag var yngre så tog man kortsvängar i løssnø. De senaste åren har alla börjat köra rakt ner/ super-g sväng. Känns det inte lite meningslöst att gå upp på stighudar i två timmar och sen bränna ner på 20 sek. utan att svänga? Kan dagens skidkids inta svänga? Frikörare med ryggsäck och hjälm kan ofta inte ta en skärande sväng eller en kortsväng i en pist. Âr det för att de inte kan kortsväng som de kör rakt ner? Mode? Carving är underbart på manchester, men ganska meningsløst i løssnø... Prova kortsväng nästa gång!

Hälsningar farfar...

Senast ändrad:
jeffa sa:
För att det är kul?
Precis, vissa gillar fart... Det är fan så mycket roligare att åka fort än att sega på som någon farfar :-)

Men men, om du gillar kortsväng är det din grej.

ha så kul!

det är väl en fråga om personlig smak? roligare med stora svängar och högre fart i puder tycker jag, särskilt om terrängen bjuder till.

Säger som andra har sagt, roligt med fart! Finns inget skönare än att dra på ordentligt ner för ett öppet, orört puderfält och få snö sprutande över hela framsidan :D

Håller med Blidee, jävligt nice är de. vart finns adrenalinet i kortsväng? om man inte är rejälv jävla fart/höjdrädd? gillar även att dra en 1 i ett trångt brant skogsparti när man studsar på allt & ser noll,(mer hårdrocks åkning alltså) smaken & lukten av dödskänslan och man kommer ner och har gjort (enligt mig) ett bra mycket mera vågat coolare åk. istället för att fi**a runt svängarna som Stig H. (Har verkligen inget emot han, han är min idol men hans åkstil njaa...)

De är min åsikt..

puss

Senast ändrad:
pnntus sa:
Håller med Blidee, jävligt nice är de. vart finns adrenalinet i kortsväng? om man inte är rejälv jävla fart/höjdrädd? gillar även att dra en 1 i ett trångt brant skogsparti när man studsar på allt & ser noll,(mer hårdrocks åkning alltså) smaken & lukten av dödskänslan och man kommer ner och har gjort (enligt mig) ett bra mycket mera vågat coolare åk. istället för att fi**a runt svängarna som Stig H. (Har verkligen inget emot han, han är min idol men hans åkstil njaa...)

De är min åsikt..

puss
följdfrågan är väl varför inte du figurerar i alla skidfilmer numera? :)

Jag tror att det är en fråga om personlig smak, och även en fråga om bristande teknik. Fokuset i lössnö hos många tror jag ligger på att hoppa och leka istället för att göra fina puderåttor och därför bryr sig inte många om att lära sig svänga på "riktigt".
Kolla bara på Free Radicals, en del av jibbarna där åker mest och slänger med överkroppen från sida till sida när de försöker svänga i lössnö istället för att försöka nyttja fötterna och därigenom kunna svänga mer men framförallt mer exakt.

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Jag håller med Lima-ko.
Det som saknas i teknik kan ersättas av bredare skidor...
Har du stått på ett par breda skidor någon gång( troligen inte) eftersom du verkar tro att man tar sig ner helt utan teknik på de. Visst du åker inte med samma teknik som du gör på ett par skidor som är 90mm breda men det betyder inte att man bara kan ställa sig på de och glida iväg.

Merparten av den off-pist man åker, iallafall i Sverige, har inte tillräckligt djup snö för att pumpa puder i. Därav mycket fart stora och svängar.

Adrenalin.

Helt utan teknik tar man sig inte ner nej, men det är ju mer ofta än sällan man ser någon komma åkandes rakt ner totalt ur kontroll utan en tillstymmelse till plöstryck. Det ser ofta mer ut som de kan böja sina underben precis ovanför pjäxkanten, bakåt.

Amen Lima-ko!

Svar på topic-frågan: Därför att det är 46 meters svängradie på skidorna, duuh...

Men vadå Carl, håller du inte med?
Oavsett vad svängradien på skidorna säger går det allt som oftast att minska den med kantning och belastning, förutsatt att man kan böja fotleden och därigenom fördela belastningen över hela skidan.

Senast ändrad:
Jag har ett par Head Monster 103 med 41 m svängradie och det går utmärkt att köra kortsväng i løssnø med dem. Undra vad "svängradien" var på Stenmarks skidor, 120 m ?

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Men vadå Carl, håller du inte med?
Oavsett vad svängradien på skidorna säger går det allt som oftast att minska den med kantning och belastning, förutsatt att man kan böja fotleden.
Precis, oavsett vad man åker på för svängradie så är det ju lätt ordnat att dra en tvär sväng. Står man på och mosar till spetsen rejält så skickar man ju på jävligt tvärt om man önskar det.
Svängradien spelar inte direkt huvudrollen av skidans uppträdande i lössnö, tillsammans med en skida med bra bärighet kan man korta svängradien avsevärt mycket mer.

Senast ändrad:
Någon medlem har just återfått min respekt, betraktar återigen Carled som en Homo Sapiens.

Senast ändrad:
Nu syftade jag visserligen på en rund större sväng med mycket (bara) kant snlarsso. När du kör kortsväng i lössnö antar jag att du även vrider skidorna en hel del för att skapa sväng?

Bäst är ett farligt ord tycker jag Carl, speciellt när man diskuterar skidor. Det beror ju helt på vad man vill uppnå, vill man få en skida som knappt svänger någonting att svänga lite eller vill man få en skida som svänger ganska mycket att svänga ännu mer.
Sen vet både du och jag att det är stor skillnad på ett par raka skidor med omvänt spann/inget spann och ett par raka skidor med lika mycket spann som Gunde Svans längdlagg.

Senast ändrad:
Moderna offpistskidor med rak skärning/pintail/omvänd skärning, dvs. de som inte har "klassisk" carvingskärning är både enklare och roligare att variera svängar med än de med klassisk skärning (kräver hyffsad god teknik och plöstryck, annars blir det snarare ännu svårare då man inte kan driva skidorna) Iaf. i lös snö och bra underlag. I pist är det givetvis bortslösade pengar, hehe...

vem svänger coolast, phäää va ere här för nå jäkla tävlingstråd om vem som kan snacka mest om hur tuffa o duktiga dom är på o SNACKA om svängteknik o olika skidor.. tror dom i free radicals e med för att dom åker o inte bara snackar....

Limp om du anser att detta är en skryttråd så bör du nog läsa den en gång till. Skapar man en tråd på ett forum är det väl för att föra diskussion eller så har jag slösat bort 10 år av mitt liv på något jag fått om bakfoten. Om det vore förbjudet att snacka teknik hade vi stått kvar på våra 210 skidor.

Limp sa:
tror dom i free radicals e med för att dom åker o inte bara snackar....
Ja det var ju väldigt klokt sagt! Är det något du inte är nöjd över kan du väl försöka formulera dig som en som gått ut mellanstadiet i alla fall. Inte mycket relevans i ditt inlägg

Går gränsen för skryt redan vid "vem som kan köra kortsväng med 41 meter svängradie-skidor" så måste du anse 90% av svenska befolkningen som extremåkare

Senast ändrad:
Limp sa:
vem svänger coolast, phäää va ere här för nå jäkla tävlingstråd om vem som kan snacka mest om hur tuffa o duktiga dom är på o SNACKA om svängteknik o olika skidor.. tror dom i free radicals e med för att dom åker o inte bara snackar....
Jag tror allt du har missförstått det här ganska rejält.
Jag jämför olika svängteknik och olika skidor för att det förhoppningsvis kan hjälpa andra skidåkare. Om du istället ser det som att jag försöker mäta mitt fortplantningsorgan med de andra i den här tråden ligger problemet i hur du tolkar vad jag skriver och inte i hur jag uttrycker mig.

Senast ändrad:
Jo ... det tycks som begreppet "pumpa lössnö" håller på att försvinna i samma takt som skidornas midjemått ökat. Vi har en ny generation freerideåkare som aldrig upplevt utmaningen och känslan i "gungande" kortsvängar i lössnö ... det är faktiskt något alldeles speciellt!

Mitt bästa lössnöminne de senaste åren är uppe från Abiskoalperna där jag körde med mina gamla Volant Powerkarve, 186 cm, 72 mm midja. Ett par skidor med en grym lössnökänsla. En helt annan känsla än man får med ett par fetingar med + 100 mm där man inte alls sjunker ned i snön på samma sätt.

f910fee482a7b53c74ffbfc4121e59d2.jpg

Mitt spår äe det längst till höger! :-D

/MM

Senast ändrad:
Ja att inte tycka kortsvängar är elegant är galenskap. Det ser väldigt stilfult ut. Det är utan tvekan en fördel att kunna när det börjar bli trångt i passager.

Ta bort bilden innan skryt-Hitler kommer

Senast ändrad:
Tror att med dagens skidor försöker folk uppleva surfkänslan snarare än lössnögunget. Själv åker jag bräda och borde kanske inte uttala mig, men jag föredrar att bränna på riktigt fort och känna hur man surfar uppepå midjedjuptpuder istället för att ligga och pressa kortsvängar

snlarsso sa:
När jag var yngre så tog man kortsvängar i løssnø. De senaste åren har alla börjat köra rakt ner/ super-g sväng. Känns det inte lite meningslöst att gå upp på stighudar i två timmar och sen bränna ner på 20 sek. utan att svänga? Kan dagens skidkids inta svänga? Frikörare med ryggsäck och hjälm kan ofta inte ta en skärande sväng eller en kortsväng i en pist. Âr det för att de inte kan kortsväng som de kör rakt ner? Mode? Carving är underbart på manchester, men ganska meningsløst i løssnø... Prova kortsväng nästa gång!

Hälsningar farfar...
Varför kör inte åkarna i den alpina världscupen på samma sätt idag som när Stenis var kung? Jo, för att teknik och material utvecklas. Så gör det även på friåknings sidan. Lägg ner dina konservativa stenåldersfasoner. Att friåkare inte kan lägga en skärande sväng eller kortsväng i pisten är ju helt uppåt väggarna. Att man som gammal bakåtsträvande gubbe med ångest över att allting går snabbare och snabbare i det moderna samhället (så även i skidbacken) kanske får uppfattningen att friåkare inte kan detta, tror jag snarare beror på att pisten endast ses som en transportsträcka till den "riktiga" snön en puderdag och varför ska man då slösa onödig tid i den genom att göra en massa svängar när det går snabbare att åka rakt fram.

Ähum ... trots min ansenliga ålder kör jag ifrån de flesta (inte alla!) både i och utanför pisten. Jag KAN och GILLAR att köra stora surfande svängar i hög fart i lössnön när förhållandena tillåter, men det utesluter inte att jag även roar mig med att pumpa extrema kortsvängar.

Vad jag och snlarsso (antar jag i alla fall) menar är att många idag är mycket stereotypa i sin körning och mer eller mindr bara kör en typ av sväng ... hela tiden ... trist! Det är ju synd att slösa bort större delen av skidåkningen som en ... tjaa ... transportsträcka!

;-) / MM

Faktum är att enbart hålla sig till kortsväng i puder är ett tecken på att åkaren är antingen a: inte speciellt duktig eller b: oerhört bakåtsträvande eller c: inte har rätt utrustning för puderåkning.

Sen att försöka kasta dynga på de som föredrar stora svängar höga farter tyder på en oerhört barnslig nivå på vissa användare som kanske borde visa sig mer mogna. Jag förutspår att många av de åkare som bränner förbi er när ni åker puder a´la fransk guide/80-tal har en mycket bättre teknik än den ni hoppas att ni själva besitter.

Utter sa:
Faktum är att enbart hålla sig till kortsväng i puder är ett tecken på att åkaren är antingen a: inte speciellt duktig eller b: oerhört bakåtsträvande eller c: inte har rätt utrustning för puderåkning.
Hoho, det var skoj.
Så om jag tolkar detta rätt, fanns det i princip inga bra skidåkare förr i tiden, då kortsväng var det som utövades mest?
För att man gillar att känna pudret spruta över knäna eller kroppen, för det är ju trots allt i svängen det blir som djupast snö, så är man oerhört bakåtsträvande?
Vad är rätt utrustning för puderåkning? Är det kanske lite smalare skidor där man sjunker djupare i det härliga, eller är det kanske monsterbreda, som gör att man glider ovanpå (flyt) vilket gör det lättare att åka puder?

Som vanligt, smaken är som tvestjärten. Gillar man att köra rakt fram är väl det ok, gillar man att svänga, är det också ok.
Sen kanske man till och med gillar båda alternativen, HUPP!

Joho ... det börjar ta sig ... hehe!

STORPOTATEN väcker en intressant fråga: - Vad är rätt utrustning för puderåkning?

Här på Freeride får man lätt intrycket att det krävs en skida på minst 100 mm i midjan innan det ens är idé att rikta skidspetsarna mot lössnön. Fördelen med en fet skida är (mycket förenklat) att man inte sjunker lika djupt ned i snön vilket förenklar åkningen markant. Nackdelen är man tappar den klassiska lössnökänslan där man sjunker djupt ned i snön i varje sväng och lyfter i ett närmast tyngdlöst tillstånd mot nästa sväng.

Visst går det att få samma känsla på en fet skida, men det kräver mycket snö, riktigt mycket snö!

Mina fetaste skidor är ett par Hendryx Purple Haze, ett par skidor som går som tåget i surfande lössnösvängar. Men ... jag kan ibland sakna "gunget" som jag får med ett par smalare skidor och tar då och då fram mina Volant PowerKarve och kan då känna en skidglädje som jag inte riktigt hittar med fetingarna.

/MM

Senast ändrad:
som vanligt i freerides forum så finns det bara svart och vitt, med några få undantag.
kan inte folk inse att det rör sig om personliga preferenser, olika material för olika ändamål, olika teknik för olika typer av åkning, etc, etc. jag har kört både rockerskidor, feta skidor och slalomskidor i puder. att pumpa puder är ballt, och jobbigt, men hämmar hastigheten. feta skidor med nollspann eller traditionellt spann för min del, dessutom funkar de ofta helt ok i pist. svängarna då? helst stora, men terrängen spelar förstås in.

bakåtsträvare och nytänkare, kan vi inte släppa taget om dagisfasonerna och låta folk åka som de vill?

Frågan är nog, vilken modell/skidtyp funkar bäst att både sjunka ner och pumpa med, samtidigt som den kan flyta och åkas stort med? Smal skida med rocker?

Tillbaka
Topp