Varför köra offpist rakt ner utan att svänga?

Åkstilen ändras med åren och utvecklingen. Att åka kortsväng med en rocker-skida är nog inte det härligaste. Samtidigt så undrar jag varför fler inte användeer sig av carving-skidan korrekt om de ändå ska åka carving.

Isberget sa:
Åkstilen ändras med åren och utvecklingen. Att åka kortsväng med en rocker-skida är nog inte det härligaste. Samtidigt så undrar jag varför fler inte användeer sig av carving-skidan korrekt om de ändå ska åka carving.
Skulle du vilja bygga upp dina uttalanden lite grann? Varför kan man inte åka kortsväng med rocker-skida? Och hur menar du med att använda carvingskidor när de ändå ska åka carving?

Carled sa:
Isberget sa:
Skulle du vilja bygga upp dina uttalanden lite grann? Varför kan man inte åka kortsväng med rocker-skida? Och hur menar du med att använda carvingskidor när de ändå ska åka carving?
Av den erfarenheten jag har så åker man en aning mer kraftfullt med en rockerskida än med ett par vanliga carvingskidor som man enklare pumpar med i puder. Och det jag menar med carvingen är att många inte använder carvingskidor till det som e bäst på. Nämligen att åka carving. Utan de flesta åker bara o kaser i pisterna.

Hmm... Är inte riktigt på det klara med det där om rockerskidor, jag tycker rocker gör allt vad skidkontroll heter lättare.
Men angående carving så går det ju inte att argumentera mot, det har nog mycket med personliga referenser och skidglädje att göra. Det viktiga är ju att ha trevligt, och om man tycker att man har lagomt trevligt sladdandes i backen, då kan man väl få göra det! Men det har ganska så lite att göra med pumpa kortsväng vs. bränna super-G i lösnön, tycker jag iaf.!

STORPOTATEN sa:
Utter sa:
Faktum är att enbart hålla sig till kortsväng i puder är ett tecken på att åkaren är antingen a: inte speciellt duktig eller b: oerhört bakåtsträvande eller c: inte har rätt utrustning för puderåkning.
Hoho, det var skoj.
Så om jag tolkar detta rätt, fanns det i princip inga bra skidåkare förr i tiden, då kortsväng var det som utövades mest?
Då tolkar du verkligen som du vill, inte som jag skrev iaf. Eller så tar du det som jag skrev det, alltså alternativ C i det exemplet.

Om man drar en parallel till MTB så kan du kolla på heldämpade monster vs. stela cyklar som dom använde förr när dom åkte utför. Vilka är mest lämpade för utförsåkning?
Utvecklingen går framåt, det innebär inte att du är en sämre åkare bara för att du inte är så tjurskallig att du vägrar hänga med.

Självklart så ska man köra så som man tycker är kul. Men det verkar som kidsen glømt bort/ inte kan svänga i løssnø. Då missar man en hel del av offpistopplevelsen. Jag å andra sidan börjar bli för feg för att "lägga en 11 i mer än 60-70 km/H... Då jag går en del med randoutrustning/ stighudar så vill man ju untnyttja varje meter av slitet man haft uppför.

Självklart får man åka som man vill men det alla verkar missa är ju grunden i ursprungsposten. Visst är det kul att åka fort, det tycker väl jag också. Men om man nu slitit sig upp för berget vill man väl njuta maximalt och dra ut på njutningen nerför? Går att dra en liknelse till Magnus Ugglas gamla slagdänga "4 sekunder". Man behöver inte alltid ha så bråttom, ibland kan njutnignen bli större om man drar ut på den...;) Sen om det bara är farten som är njutningen då, fine. Men om man nu bara är ute efter att åka fort kan jag inte riktigt förstå nöjet i att klättra upp till orörda snöfält för att göra det. Då skulle jag hellre ta en speedski-pist. Hela utmaningen med skidåkning är väl att kunna kombinera fart och kontroll?

Dessutom när ni börjar dra in skidfilmer. Jag kan ibland tycka att det blir lite av ett hån mot oss övriga, som inte får chansen att ha en heli till vårt förfogande hela tiden, när Kaj, Sverre m.m. tar tre svängar inför en klippa, hoppar utför, landar och kör en 11 med de sista hundratalen fallhöjdsmeter. Det känns på nåt sätt lite som att kasta bort väldigt fin åkning... Sen är det klart att det är schysst att titta på och de är grymma åkare men ni kanske förstår min tankebana?

Pillard sa:
Dessutom när ni börjar dra in skidfilmer. Jag kan ibland tycka att det blir lite av ett hån mot oss övriga, som inte får chansen att ha en heli till vårt förfogande hela tiden, när Kaj, Sverre m.m. tar tre svängar inför en klippa, hoppar utför, landar och kör en 11 med de sista hundratalen fallhöjdsmeter. Det känns på nåt sätt lite som att kasta bort väldigt fin åkning... Sen är det klart att det är schysst att titta på och de är grymma åkare men ni kanske förstår min tankebana?
Sen att dom inte har en heli 90% av tiden kanske du inte visste? Finns många turister som åker mer heli än de som filmar. Undantaget när det ska åkas i Alaska eller dylikt när det inte går att hajka.

Nu var det iof alaskalinjer jag tänkte på eftersom det är där man oftast får se långa och hela linjer. Vilket iof beror på att bergen ofta har mycket sammanhängande fallhöjd med konstant lutning.

Nu var det iof principen när det gälelr åkning och att njuta av den till fullo den åkning man faktiskt får chansen till...

Pillard sa:
Nu var det iof alaskalinjer jag tänkte på eftersom det är där man oftast får se långa och hela linjer. Vilket iof beror på att bergen ofta har mycket sammanhängande fallhöjd med konstant lutning.

Nu var det iof principen när det gälelr åkning och att njuta av den till fullo den åkning man faktiskt får chansen till...
Men om det är Alaskalinjer du syftar på så ditt argument helt fel ute, för alla som är där åker heli. Inget hajkande där inte.

hur många av oss åker regelbundet till alaska och åker heli? Aja, det var ju inte det diskussionen gällde utan principen kring att inte utnyttja den fina åkning som erbjuds.

Pillard sa:
hur många av oss åker regelbundet till alaska och åker heli? Aja, det var ju inte det diskussionen gällde utan principen kring att inte utnyttja den fina åkning som erbjuds.
Ja men då menar du att man inte utnyttjar åkningen bara för att man gör 10 svängar istället för 50?

Jag vet inte om jag säger ATT man inte gör det utan att jag kan förstå att någon anser ATT man inte gör det. Jag tror väl också att vi i detta fallet mer pratar om 3 svägnar kontra 50. Njutningen i skidåkning är väl ändå svängandet? Sen kan jag också ibland vilja dra större svängar i hög fart men jag förstår trådskaparens tanke..

Utter sa:
Pillard sa:
Ja men då menar du att man inte utnyttjar åkningen bara för att man gör 10 svängar istället för 50?
Utter har rätt, man utgår väll från den åkning som man får ut mest av själv?

Jag skulle t.ex. aldrig tänka mej att köra kortsväng på ett öppet puder fält, där ska det vara fart och snösprut!

Pillard sa:
Jag vet inte om jag säger ATT man inte gör det utan att jag kan förstå att någon anser ATT man inte gör det. Jag tror väl också att vi i detta fallet mer pratar om 3 svägnar kontra 50. Njutningen i skidåkning är väl ändå svängandet? Sen kan jag också ibland vilja dra större svängar i hög fart men jag förstår trådskaparens tanke..
Det kvittar väl om det är 10 eller inga svängar? Precis som Teo skriver så handlar inte skidåkningens njutning om att klämma in så många svängar som möjligt på minsta möjliga yta för många av oss. Personligen anser jag det vara ett sjukt slöseri att gå upp till ett orört fält för att härma alpguider på 150cm långa skidor med 60mm midja. Ska du bara köra kortsväng så funkar flackare åkning brevid pisten lika bra som ett stort brant fält.

Det är som att sätta sig i en Lamborghini bara för att krypköra, då kan man lika gärna köra en 70-hästars Polo

Shane McConkey sa det rätt bra. "Nowdays turning is for when stuff gets in your way"
Samma McConkey har även sagt detta. "A few years back everyone thought fat skis were gay... now anyone who is any good rides them all the time"

Senast ändrad:
Hmm... Håller inte riktigt med Shane där. Jesper Rönnbäck skrev en skön krönika om gamla vs. moderna skidor i Brant för några nummer sen, läs den! Breda lok är jäkligt roliga och köttiga, men det kan vara bra att klicka i ett par gamla spett eller puckellagg och "känna" backen på ett helt annat sätt.

Dock tycker jag Utters senaste är sjukt jäkla bra, håller med till 170%! Om man knatar 500 h.m., varför lägga ett 4 meter brett spår rakt i fallinjen? Utnyttja berget, lek på formationer, hoppa klippor... Sånt görs även lättast med lite bredare grejer. Iofs. blir det lite mycket anti-kortsväng i puder och inte så mycket om att köra rakt ner, men...

Jag ändrar Utters liknelse; även om man har en beige Volvo V40 Flexifuel, nog fasen bör man gasa lite om man beger sig ut på Nordslingan?

Kunde inte sagt det bättre själv...

I though that this was the idea: to float rather than to drag.

Nope.
First, there's no "drag" with real powder, although everything is in
slow motion.
Second powder is a three dimensional medium - staying on top makes it
two dimensional; you're giving up what makes it different and might as
well be on the groomed.
Third, boarders don't have a choice - they can "float" (as you say) on
top of the powder but can't really do anything different.
Fourth, a few years ago intermediate skiers saw basically intermediate
boarders have fun in the powder and figured they'd just make skis wide
enough that intermediates can ski on top of the powder without putting
the effort into learning the thrills of deep powder skiing, and wide
skis were born. Wide skis are a fine crutch for those who don't aspire
to 3D deep powder skiing; on the other hand they inhibit 3D deep powder
skiing, if that's the goal.

snlarsso sa:
Second powder is a three dimensional medium - staying on top makes it
two dimensional; you're giving up what makes it different and might as
well be on the groomed.
För mig är det här en stor del av tjusningen med att åka lössnö. Genom att åka i snön och inte på den kan jag med små förändringar i balansen använda snön för att kontrollera svängar och fart på ett helt annat sätt än när man kör pist (eller packad snö i offpist). Jag gillar också att bränna i stora surfande svängar, men den typen av åkning är IMHO i stort sett lika rolig på vårsnö.

Börjar bli tveksam till om jag behöver bredare skidor än de Gotama jag har idag. Tror faktiskt att jag värderar möjligheten att kunna köra i snön (vilket åtminstone går i lössnön som finns i Alperna) mer än att alltid ligga på ytan. På snowboard har man inget val (vilket också noteras ovan) och jag behöver inte skidor som beter sig på samma sätt.

Edit: Mina åsikter bygger nog på att jag tycker att det är roligt att känna att jag har kontroll över min åkning och att kunna behärska terräng och snö gör det hela ännu roligare. Om man är en ren adrenalin-junkie (utan att på något sätt nedvärdera de skidåkare som har det som drivkraft) kommer man antagligen att komma till helt andra slutsatser.

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt de sista inläggens argumenterande... Vilken snowboard flyter på hela brädans längd? Visst, nosen flyter, men tailen sjunker ju och sätter sig... Samma sak är det ju med kompetenta puderskidor (no offense, men Gotama räknas inte hit i dagens skruvade skidvärld) de har flyt/bredd i brättet och under foten, men liten skärning alt. pintail eller swallowtail i tailarna... Detta får skidorna att sjunka ner i snön bakom foten, vilket gör att man kan sänka farten, svänga hur som helst etc... Bredd där det är av nytta för fart och flyt, och smala där man vill få mer "roderkänsla"...

Ni som vill åka tredimensionellt i snön? Vill ni att era brätten skall köra torpedstuket 20cm under snön när i kör puder? För det är så jag uppfattar ert argumenterande...

Brättena ovanför, allt annat under, det är så jag tycker det skall vara... Och då kan man svänga när som helst, med smalare friåkningsskidor som Gotama måste man ju ha snäppet mer fart för att hitta flyt, om man nu inte vill pumpa (i episka förhållanden, i Svedala flyter 80mm's skidor...).

Jag länkar samma som jag brukar länka, 202cm, 138mm. Mycket sväng, och tredimensionellt. Vill ni inte åka sådär? 'nuff said!

Jag vill åka sådär! Även om jag uppskattar att köra kortsvängar i en rakare och smalare linje när förhållandena inbjuder till det, eller det är i alla fall jäkligt bra att kunna när det behövs och utrymmena inte finns för att köra på något annat sätt.

Tror inte att det är någon nackdel med breda och ev. rockade skidor i något fall.

Då har du ju svarat på din egna fråga:
Carled sa:
Frågan är nog, vilken modell/skidtyp funkar bäst att både sjunka ner och pumpa med, samtidigt som den kan flyta och åkas stort med? Smal skida med rocker?
Carled sa:
Jag länkar samma som jag brukar länka, 202cm, 138mm. Mycket sväng, och tredimensionellt. Vill ni inte åka sådär? 'nuff said!
Du har helt rätt i att vid den typen av åkning som jag beskriver så är brättena under snön, åtminstone en del av tiden. Jag säger inte att jag alltid vill åka på det sättet, men det ger en annan känsla än när man surfar ovanpå snön. Åkningen i filmen ser kul ut, men jag har ingen erfarenhet av skidor som DPS Lotus 138 så det är svårt för mig att säga något om hur den skulle vara att åka. Jag tog Gotama som exempel just för att jag är medveten om att de inte uppfattas som en puderskida (längre), men för mig är den en hyfsad kompromiss som ger mig möjligheter att själv bestämma hur skidorna ska flyta i snön.

Senast ändrad:
Visst vet jag att rev-rev-formen är grym för puder, men den är ju även lite anpassad till en mer modern åkning, även om det som sagt funkar att "pumpa med också, men då krävs det en med champagnepuder... För gamla rävar som stigit upp i åren som vill pumpa, men som vill kunna slöåka och "transportera" sig, då är väl ändå inte rev-rev rätta valet?

för jobbigt att svänga hela tiden i den tunga snön! man dör ju typ i benen så varför inte vila med att åka rakt fram? :P

För att svara på originalfrågan. Det är inte roligt med kortsväng och feta skidor.
Med smala skidor och riktigt puder hamnar man mer eller mindre under snön och det sköna gunget behövs för att man ska kunna gunga upp ur djupet och kunna svänga runt skidorna. Bland de bästa skidminnen jag har är med episkt djupt coloradopuder och smala lagg. Tung-gung på riktigt.

Nu är det ju inte så ofta det uppträder episkt 1,5 meter djupt puder med molnkänsla och med bredare lagg behövs inte speciellt mycket puder för att få surfkänsla. Istället för att åka tung-gung en promille av tiden kan man med bredare lagg åka 15% surf i hygglig snö och resten av tiden i sönderblåst blomkålssnö. Siffrorna gäller Åre men ni fattar, ungefär samma överallt.
Synd bara om de som växer upp på dagens bredlagg och aldrig får uppleva äkta puderpumpande.

Sen är det en rad nackdelar med smala lagg i djupt puder, det är svårare att lära sig, förhållanden att träna i uppstår sällan, man fastnar i skogen när åket flackar ut och skidorna inte bär. Själv kör jag med 101 mm i midjan och mycket fortare/rakare än för 15 år sen. På det stora hela är det nog roligare med fetare lagg eftersom de är mer användbara än smala och med feta lagg går kortsväng bort.

Senast ändrad:
Slalom, storslalom, Super-G eller störtlopp?
Kör Anja olika beroende på dagsform?

Senast ändrad:
Ja det kan nog vara av den simpla anledningen att folk tycker om att åka fort? tänkt på de?

Lima-ko sa:
Jag tror att det är en fråga om personlig smak, och även en fråga om bristande teknik. Fokuset i lössnö hos många tror jag ligger på att hoppa och leka istället för att göra fina puderåttor och därför bryr sig inte många om att lära sig svänga på "riktigt".
Kolla bara på Free Radicals, en del av jibbarna där åker mest och slänger med överkroppen från sida till sida när de försöker svänga i lössnö istället för att försöka nyttja fötterna och därigenom kunna svänga mer men framförallt mer exakt.
Bra noterat...
en-sekvens-shottet när åkaren kommer studsandes mellan grangrenarna visar heller ingenting på lössnö-skill...
ofta levererat i skidfilmer när jibbers vill visa att dom okså minsann kan åka offpist

SwedishMountain sa:
Lima-ko sa:
Jag tror att det är en fråga om personlig smak, och även en fråga om bristande teknik. Fokuset i lössnö hos många tror jag ligger på att hoppa och leka istället för att göra fina puderåttor och därför bryr sig inte många om att lära sig svänga på "riktigt".
Kolla bara på Free Radicals, en del av jibbarna där åker mest och slänger med överkroppen från sida till sida när de försöker svänga i lössnö istället för att försöka nyttja fötterna och därigenom kunna svänga mer men framförallt mer exakt.
Bra noterat...
en-sekvens-shottet när åkaren kommer studsandes mellan grangrenarna visar heller ingenting på lössnö-skill...
ofta levererat i skidfilmer när jibbers vill visa att dom okså minsann kan åka offpist
men alla får ju göra som dom vill

En grej däremot som är sjukt skön i offpisten är att bara luta sig bakåt så skidorna liksom sticker upp ganska mycket från snön och man bara kör rakt fram... Men håller helt med dig. Man ska ju inte ta sig ner snabbt, utan njuta av åket... Däremot så verkar det faktiskt som att vissa bara vill visa att dom "kan" ta sig ner snabbt, för sig själva eller nån annan. (:

STORPOTATEN sa:
Utter sa:
Faktum är att enbart hålla sig till kortsväng i puder är ett tecken på att åkaren är antingen a: inte speciellt duktig eller b: oerhört bakåtsträvande eller c: inte har rätt utrustning för puderåkning.
Hoho, det var skoj.
Så om jag tolkar detta rätt, fanns det i princip inga bra skidåkare förr i tiden, då kortsväng var det som utövades mest?
För att man gillar att känna pudret spruta över knäna eller kroppen, för det är ju trots allt i svängen det blir som djupast snö, så är man oerhört bakåtsträvande?
Vad är rätt utrustning för puderåkning? Är det kanske lite smalare skidor där man sjunker djupare i det härliga, eller är det kanske monsterbreda, som gör att man glider ovanpå (flyt) vilket gör det lättare att åka puder?

Som vanligt, smaken är som tvestjärten. Gillar man att köra rakt fram är väl det ok, gillar man att svänga, är det också ok.
Sen kanske man till och med gillar båda alternativen, HUPP!
WORD!

SwedishMountain sa:
SwedishMountain sa:
Lima-ko sa:
Bra noterat...
men alla får ju göra som dom vill
FEL! Alla gør som de tror att de vill ;)

Kortsväng är inte så dumt. http://www.watchskimovies.com/

Kolla in Cold Fusionfilmen och lyssna på kommentaren vid 10:40. Typ "Om jag fick önska så skulle skidorna vara som innan snowboard slog igenom."

Kolla även åkningen innan kommentaren läggs. De skidorna måste lätt vara 220 långa. Sköna kortsvängar dessutom.

För att svara på huvudfrågan:

Hur folk vill åka puder får man bestämma själv. Kortsväng, lägga en 11:a, lägga 8:or, surfa hela berget, ploga sig ner... Så länge folk har roligt och färdas i branterna på ett säkert sätt spelar åkstilen ingen som helst roll.

Kortsväng och att "pumpa puder" har väl idag mest angängare av folk som skolades långt innan fatski-revolutionen. (Med några få undantag som bekräftar regeln. Bergsguider med neoprenbrallor och pannband t.ex.)
Åkstilen har en del fördelar, om man är duktig på den kan den vara väldigt säker och kraftbesparande.

På samma sätt har en mer surfande åkstil fler fördelar.
Ur ett tidsperspektiv får man ett kortare åk, ja.
Men med en fet skida, och även här en korrekt teknik, kan man färdas tvärs över branten på ett helt annat sätt, utnyttja formationer, leka med terrängen.
Således blir den åkta sträckan mycket mer. Alltså utnyttjar man åket bättre, även om man kommer ner på en kortare tid.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp