Varför skulle jag köpa friåkningsskidor?

• Trådstartare Trådstartare wot
  • Start datum Start datum

wot

Ny medlem
Hallå där!

Observera att den här frågan är allvarligt ställd. Den är inte (bara) en provokation. Om nu någon skulle ta illa upp.

Jag har åkt på tvåmeters fullängdsskidor de senaste 25 åren. Mina senaste skidor köpte jag 1991. Fram till dess åkte jag massor, efter det sporadiskt. Familj och karriär bromsade skidintresset. (Hmm, ok, familjen i alla fall - karriären blev det inte mycket av.)

Anyway, nu är barnen stora och karriären rökt, så nu tänkte jag köpa nya skidor. Droppen var när min sjuåriga dotter senast i Duved frågade: "Pappa, varför åker du på längdskidor?". Jag har provat carvingskidor vid ett par tillfällen, ena gången av avancerad sort, och funnit dem vara löjligt lättåkta. Alltså jämför med mina gamla tvåmeters spett.

Nu har jag försökt plugga in mig på denna "brand new world" som de nya skidorna innebär för mig. Förr i tiden var det aldrig några problem att hitta rätt skidor, man letade efter dem som det stod "course" eller "comp" eller "racing" på och valde sedan dem man hade råd med. Argumentet att alltid välja hårda racinginspirerade pistskidor var enkelt: Det var endast i hård pist man behövde bry sig om hur skidorna presterade. På mjukare underlag gick det så mycket lättare att åka att skidorna inte spelade så stor roll. I lössnö kunde man lika gärna åka på råhyvlade 2-tum-4.

Så nu är frågan: Varför skulle jag numera bry mig om friåkningsskidor? Varför inte göra som förr och välja de raceskidor jag har råd med? Lössnö är ju ändå så lättåkt så vem behöver skidor speciellt för det? Och är det tuffa förhållanden offpist så är det ett par styva skidor med bett jag behöver.

Eller?

Har du provat "friåkningsskidor" i offpisten?
Gör det och känner du ingen som helst fördel så är det väl bara att köra på de som ger dig mest fördel i pisten. Väldigt långt utlägg för ingenting. Det är väl bättre att prova än att låta folk övertyga dig. Skidåkning handlar väl ändå mest om att ha skoj och hur du själv har roligast vet du förhoppningsvis själv bäst.

Tack för svaret Honki.

Nej, jag har inte provat "friåkningsskidor" i offpisten. Inte på senare år i alla fall. Jo, det vore ju bäst att prova själv. Jag har förstått att man på många skidorter kan prova runt bland sportaffärens sortiment innan man köper. Men det har jag inte möjlighet göra, dels på grund av att jag kommer att behöva skidor innan nästa fjällsemester, dels på grund av att jag inte kan köpa till vilket pris som helst utan måste leta fyndpriser, vilket jag tror blir svårt på skidortens sportaffär under högsäsong.

Ja, vill du inte försöka berätta varför jag skulle köpa någonting annat än raceinspirerade skidor var mitt inlägg för intet. Men att inte försöka svara är i så fall ett val du gör.

Men jag hoppas ändå på något sorts svar. Hur yttrar sig friåkningsskidans fördelar offpist? (Värderade i relation till eventuella nackdelar i pist.)

Mycket välformulerat!

Skidåkningen har utvecklats enormt som sport de senaste 15 åren. För den som är öppen har en helt ny värld på berget visat sig. I pisten kan nu även en medelmåttig tekniker tryggt lägga djupa skärande svängar i hög hastighet. Utanför pisten är inte längre bristande skare och tung blötsnö ett hinder för att rita böljande linjer utför sluttningen. I den bottenlösa lössnön behöver man inte längre pumpa så att låren skriker utan kan med lätthet lägga sköna surfande svängar ...

Vill du uppleva det här? Inte?

:-D / MM

Senast ändrad:
Mountain_Man la fram det lite säljande och vackert, jag kan lägga fram det mer konkret och objektivt, hehe...

Ett par moderna pistskidor av racekaraktär är rappa, snabba och vansinnigt roliga om man har god teknik, bra ork och bra underlag (ja, det går att köra puder med slalomskidor, men teknik och ork är verkligen A och O!). Hur ofta består dessa 3 faktorer en hel skiddag? Precis...

En modern friåkningsskida i 100mm's-klassen offrar lite av den rappa och katapultliknande känslan som kan fås av renodlade pistskidor, men så fort du blir trött, slarvar med tekniken, eller pisten blir uppåkt kommer du fortsätta att ha riktigt roligt med friåkningsskidan. Den är gjort för att fungera lika bra, även när faktorerna förändras!

En liten uppoffring i spetsprestanda för att få en skida som är roligare längre. Det tycker iaf jag är jäkligt vettigt.

Det finns några få ruskigt användbara skidor runt 90-100mm som fungerar extremt bra på hela berget. de kan göra korta, rappa svängar i hård pist, de kan dunka puckel, de kan köras i långsvängar i hög fart, de kan surfa lössnö och de kan flyta i vårsorbet. Du offrar lite av agressiviteten i din raceskida och vinner egenskaper som du hade behövt köpa 2-3 skidor till för att få. Roligare skidor är svåra att hitta...

Håller med de två vise männen!

Måste bara flika in med ett vanligt missförstånd. Det är inte enklare att åka Carving (skärande sväng). Det är enklare att åka sladd/kort-sväng med carvingskidor jämtemot fullängd.

Hej igen!

Carled har helt rätt i sina synpunkter men det känns som begreppsförvirringen är total!

Alla skidor du hittar hos tex: Stadium är idag definitionsmässigt friåkningsskidor. Begreppet fullängdskidor försvann i och med att "carvingskidorna" såg dagens ljus. Vad man idag grovt skiljer på är:

- Pistskidor
- Allroundskidor
- Offpistskidor
- Parkskidor

Inom dessa grupper är variationerna så stora att vissa skidmodeller lätt passar in i flera grupper.

Tyvärr används idag även begrepp som race och competition på skidor av nybörjarkaraktär vilket gör det hela än mer komplext...

Så wot, din fråga är märklig ... Raceskidor idag är dyra och köps via klubbar eller specialbutiker, friåkningsskidor är allt från pistorienterade kortsvängsspjut till feta twintipade lössnömonster. Vad är det egentligen du tänker på når du skriver friåkningsskidor?

Jag antar att du med raceskida avser en pistskida som tex Atomic D2 Race GS http://www.akaskidor.se/skidtest/2010/pist/article522888.ece

och när det gäller friåkningsskida en allroundskida som tex K2 Hardside http://www.akaskidor.se/skidtest/2010/allmountain/article522439.ece

Korrekt?

Provocerande, jomenvisst, men med en betydande underton av allvar.

;-) / MM

Senast ändrad:
MM sa det i sitt första inlägg tycker jag.
Jag tillhör kategorin "medelmåttig tekniker". Har ingen skolad bakgrund på något sätt, utan lärt mig via trial n error samt givande tips från vänner.
Började åka på farsans avdankade lagg. Stenhårda dammiga långa raka j****r :) Hade kul med dom men hyrde mig ett par carvingskidor när dom dök upp och min skidvärld var förändrad. Alla skidor går att åka på, det är inte det grejen handlar om. Det är hur kul det är på vägen ner. eller?
Nu till vad jag skulle svara på:
Kör på ett par Prophet 100 idag. Dom är mellanmjölk kan man säga. Funkar på istort sett hela berget utan att vara absolut bäst på något. Mot slutet av en dag när benen är som darriga spaghettis, pisten sönderkörd och alla träd växer för tätt är den lite bredare midjan gudasänd. Det är bara att fortsätta åka. Dom "hjälper" mig att orka. En racecarv hade skickat in mig på afterskin alt. barnbacken så är det bara, iaf för mig...

*EDIT: Läste tråden lite nogrannare. Carled, jag har "kopierat" ditt inlägg... Sry för det. Kan bara hålla med till 100%.

Senast ändrad:

@Slashasen
Kunde inte ha sagt det bättre själv ... ett par Line Prophet 100, K2 Hardside eller liknande är skidor som inte är bäst på något men fungerar över hela berget. Definerar begreppet "allmountain" eller "allround" perfekt.

/MM

Jag tycker de flesta svaren har varit genomtänkta och bra men jag tycker att prisfrågan har hamnat lite i skymundan. Eftersom "wot" ganska noga poängterar att han är familjefar och har en begränsad ekonomi tycker jag att man kanske ska satsa på en hållbar design som visat sig vara framgångsrik under en längre tid och kanske inte är det nyaste och tuffaste man kan stajla med i liftkön.
Precis som med de flesta andra varor på marknaden idag så har även skidor ett sjuhelvetes utgångspris, men likt bilar och kläder så kan även skidor i utgående modeller fyndas till mer acceptabla priser.
Mitt tips är då att gå in i en välsorterad skidbutik och känn ut(teståk om det finns möjlighet) en skida som du tror skulle uppfylla just de kriterierna, prisvärd och hållbar design. När du mjölkat ur det stackars butiksbiträdet på allt med vikt, radie och annan information så tackar du så mycket för dig och loggar in på www.sport-conrad.com. Där finns ett gott sortiment av skidor och tillbehör. Frakten understiger utan tvekan de administativa kostnaderna som butiken lägger på deras skidpris. Där finns tex. förra säsongens K2 Coomba för ca: 300-380E, beroende på bindning. Det är i mina ögon en skida som uppfyller just de kriterierna.

Wot, \"välkommen tillbaka\"!
Om du inte blivit övertygad av svaren ovan så blir straffet 2 månaders läxläsning av skidtidningar och skidtester från 2000-2010. Då dina insikter begränsar sig till att det var lika lätt att åka lössnö på stenhårda raceskidor som mjukare skidor, så har du väldigt mycket att läsa in...

Ang. budget, skaffa ett par beggade allmountainskidor (lite nyare, typ 15-17 år, än dina gamla) här under köp&sälj/Blocket eller ett rabatterat paket från sport-conrad/lokala skidbutiken. Glöm inte att läsa på lite innan ;-)

Vet man inget kan man inga beslut ta.

Testa, hyr, låna och fråga tills du har information och insikt i vad du vill ha sen kan du fundera på köp.

BTW hittade en gammal artikel (1989) där Stig Strand redan då säger att det här med att vilja ha styva skidor är en misssuppfattning, vridstyva ja men rätt flex för personen.

Moderna "race"skidor är för portar och i princip inget annat.

För att sätta spiken i kistan och visa hur allround större skidor verkligen är. Åker på ett par Scott P4, 106mm i midjan.

Pist går gött
17566_414765065385_857030385_10496631_811936_n.jpg

Parken är inte heller några problem
2498db4b125ef095b2d27022b4810b57.jpg

Och självklart är de bra utanför också
e9fbe7c5d2925e797eed9267e4d4c06b.jpg

Mitt tips är att hyra ett par små carvingskidor och sedan ta en eller kanske flera skidlektioner för att lära dej att använda dom. Efter att du har gjort det kan du läsa igenom denna förträffliga tråd en gång till för att få fler tips om vad du ska köpa för skida.

Ett annat tips då du åker lössnö: Kör inte den "gamla" tekniken där heller, utan bredda på benen lite och kör på kant där också. Här är det viktigt med lika tryck på båda skidorna. Då kommer du känna skillnaden mellan dina gamla plankor och ett par nyare allround lagg.

" Varför inte göra som förr och välja de raceskidor jag har råd med? Lössnö är ju ändå så lättåkt så vem behöver skidor speciellt för det? Och är det tuffa förhållanden offpist så är det ett par styva skidor med bett jag behöver."

Ja, varför skulle du köpa friåkningsskidor? Är det någon som tvingar dig?
;)

Snackade med en kille i liften i Sälen i Julas! Han åkte på ett par fetingar, och min kommentar till honom var "här har vi förväntningar på puder?". Njae! var hans svar. Jag har ett par racecarvinglagg oxå, men de har jag knappt åkt på sen jag skaffade dessa, de här är mycket roligare oavsett underlag!
Han åkte på ett för mig okänt märke!
Hendryx, och han förklarade lite snabbt "Duck stance" teorin för mig!
Verkar ganska logiskt.
Detta tyckte han var allroundskidor, och mina Rossignol Bandit B3 kändes lika gammla som de raka 2-meters laggen. Men de får duga för stunden för mina kanske 20 åkdagar per år.

Jag kör på ett par Icelantic Nomads, 105mm i midjan som är helt sjuka i pisten. När jag är pigg i benen och bankar dem ordentligt så kan jag carva precis lika bra på dem, om inte hårdare, än med mina carving lagg. Visst, de är lite långsammare i svängen men det kan jag leva med för de är så jävla kul att åka på! Att de sen bara flyter i offpisten är underbart jämfört med att behöva köra med sjuk bakåtvikt ifall jag kör med carvinglaggen i offpisten.

Men det hela faller ju på ens budget och vad man tycker är roligast.

Tack för alla informativa svar!

Så det kanske är allroundskidor jag skall satsa på då... Jag har ju aldrig förstått varför man nödvändigtvis skall hålla sig till den typ enda promille av berget som är pistat.

Det som hänt sedan 80-talet är att skidmodellerna har differentierat sig. På 80-talet var det som du säger; man valde oftast någon av SL eller GS-modellerna helt enkelt därför att det inte fanns så mycket att välja på som duktig åkare. Jag tävlade själv på elitnivå i puckel 86-92 ungefär och gjorde det på 190 cm långa specialslalomskidor. Och det gjorde alla andra puckelåkare också. 1988 (har jag för mig) kommer dock K2 som jag var sponsrad av då med sin Extreme som var en skida med mer friåkarambitioner. Jag körde på dom parallellt med K2 KVC under 88-89.
I dag är marknaden betydligt mer differentierad; det finns s a s "bra" modeller i alla inriktningar. Åker man inte i bana så är det därför inte ett så bra val att välja en utpräglad slalompistracer. En "allroundskida" (ogillar den vaga benämningen) med midja på cirkus 90-100 nånting, klarar som flera skrivit det mesta och gör det betydligt bättre än vad dina gamla skidor från -91 gör det.
Specifika modeller är svårt att uttala sig om; här gäller det att pröva sig fram. Själv är jag lite svag för Dynastars legendserie och åker själv mestadels på Pro rider, som är en alldeles förträfflig skida som klarar allt från puckel till puder. Modellen under, legend mythic, är också en väldigt habil skida som klarar det mesta. När det gäller den typen av skidor tycker jag inte heller du ska vara rädd att gå upp lite i längd. Men som sagt, pröva olika modeller och se vad som passar dig. En sak som är säker är att vad du nästan än väljer så kommer upplevelsen bli bättre än med dina gamla lagg. ;)

Nu har jag köpt skidor - det blev ett par Fischer RC4 World Cup RC :-D Så om ni råkar se någonting gulsvart blixtra förbi i tät skog, djupt nere i lössnön eller någonstans random på fjället så kan det mycket väl vara jag!

Att jag trots er uttryckliga avrådan köpte utpräglade pistskidor beror på en sak: Ekonomi. Jag gjorde ett klipp på Blocket. Hoppas jag iaf. Man får väl se hur det går. Hann dock med ett testkör på vår lokala kulle men lilltjejen och det gick ju lika bra att ploga med de här laggen som med mina gamla tvåmeters.

Mycket bra skidor ... om de är av senare årsmodell ... för du har väl iallafall köpt ett par carvingskidor, eller?

;-) / MM

Grym pistskida som du definitivt kan pumpa puder med (oldscool) om det bjuds på rätt förhållanden. Mycket bra val! Nu får du börja jobba med din carvingteknik!

perschan sa:
När du mjölkat ur det stackars butiksbiträdet på allt med vikt, radie och annan information så tackar du så mycket för dig och loggar in på www.sport-conrad.com.
och där med var Jens aldrig mer välkommen till Sport Jennewein ;)

Mountain_Man sa:
Grym pistskida som du definitivt kan pumpa puder med (oldscool) om det bjuds på rätt förhållanden. Mycket bra val! Nu får du börja jobba med din carvingteknik!
Vad är 'rätt förhållanden'?

Vad är 'pumpa puder (new school)'?

Obs. allvarligt menade frågor. Trycka till i svängen och leda rekylen in i nästa sväng (dvs pumpa puder old school) kan jag men hur är det tänkt att funka med carvingskidor?

Smala moderna skidor blir i princip samma teknik, breda moderna skidor blir mer som att åka pist i stilen. Du surfar/carvar mer iom att skidorna lyfter dig utan att du behöver pumpa upp dom.

Edit: Och när du känner att du vill prova ett par bredare skidor så kan du få ett par slitna offpistskidor med 100+mm begagnat för max tusenlappen, kanske 1500:- som duger gott till att åka utanför med och som kanske tom blir fina med en planslipning.

Senast ändrad:
Rätt förhållanden är -5 grader, strålande solsken, 70 - 80 cm nysnö som hunnit sätta sig ordentligt på en fast bas, stora fria ytor som övergår till en gles lärkskog, lutning på som varierar mellan 20 och 30 grader, fallhöjd på 1500 meter mer eller mindre direkt i fallinjen.

När du står där på kammen med dina Fischer RC4 WC RC är det läge att droppa ned i fallinjen för seriös puderkörning.

Med ett par moderna lössnösskidor med rocker och midjemått på > 120 mm tar du fart och väljer din linje och surfar ut för sluttningen med minimal ansträgning. Med ett par pistskidor som dina Fischer får du jobba lite mer. Sannolikt är de för styva och har för liten bäryta för att skidan ska bära upp dig i "surfposition". Du sjunker helt enkelt ned så djupt att du måste arbeta aktivt med avlastning för att få till en riktningsänding. Dvs. du får pumpa på klassiskt sätt. Troligtvis lyfter skidorna något bättre än dina gamla raka 2 metare men tekniken är densamma ...

/MM

Senast ändrad:
Ahaa - DEN typen av 'rätt förhållanden'... återkommer tyvärr inte så ofta.

Gräva upp ett dike med kroppen är även det en upplevelse som brukar fastna för gott i neuronnystanet.

Men visst förstår jag din poäng. Finns förstås ingenting som hindrar att man skaffar sig två par skidor. Förutom ekonomin då, attans.

Tillbaka
Topp