"Varför vara i luften när man kan åka fort i skön lössnö?" - Karro johannson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Haha, måste nog vara en av de mest blåsta kommentarerna jag hört. Finner inte påståendet logiskt då alla här vet att det är minst lika skönt att befinna sig i luften. Hur ska hon ta sig nerför berget om hon inte kan droppa då? heh

tycker inte ens det kan jämföras! men hon får väl tycka det då...

Blåst?
Hon kanske borde sagt:
"Varför vara i luften när det dumpat 50cm och man kan åka fort i skön lössnö?"
Så kanske du skulle förstått lite bättre.

själv fattar man inte ett endaste jota.. :P

På tal om den mest blåsta kommentaren jag någonsin läst – och ändå har jag läst en hel del världsrekordblåsta kommentarer. Men Lasse Ilis, du är med i toppen. Hur kan du veta hur skönt det är att åka fort i skön lössnö när du aldrig gjort det? Oavsett hur skönt du tror det är att vara i luften så finns det ingen möjlighet till jämförelse med något som du bara sett på bild. Ungefär som din relation mellan onani och ”the real thing”.

hahahaha! vilket svar! :)

Är Karro klassad som fotomodell?

:-D / MM

Tja, det vore väl en inte allt för vansinnig tolkning det min bäste MM:-)

Ett synnerligen intressant alternativ för mig som saknar ögon i nacken och bara har tår i en riktning... / MM

Så du har aldrig sagt något dumt eller?

JCM: kan du bara ta och hålla käften. du har inte den blekaste aning om huruvida Lasse Ilis har åkt fort i skön lössnö eller om han har gjort det eller ej. bara för att du inte har något liv och sitter här på freeride.nu med "kidsen" hela dagarna, har du inte rätten att bestämma sånt. är det inte dags att lägga ner med att vara datanörd då man är 33 år gammal?!

Bra försök där Brandelid, men du kommer inte förbi Ilis trådstartarinlägg på topplistan. Det finns ingen anledning att du ska oroa dig, du har ju en hel del inlägg där ”takluckan har läckt” en hel del.

Du väcker också en intressant punkt – som faktiskt återkommer lite överallt bland trådarna i detta forum – nämligen är dumhet åldersrelaterat? Nej. Åtminstone inte såtillvida att dumheten reduceras med högre ålder, finns någon relation mellan ålder och dumhet är båda stiger i någon form av takt. Så jag är ledsen om jag släcker hoppet, you are in your prime. Den enda vägen är utför. Sen finns det de forskare som hävdar att dumhet är en sjukdom, denna diskussion öppnar jag i en annan tråd.

Åter till inledningsinlägget i denna soppa, huruvida vad jag har en aning om eller ej? Just det, jag slår upp Lasse Ilis i ”Who’s who in climbing, skiing and mountaineering” och finner till min förvåning att han finns med. Yepp, här står det: “Ilis, Lasse; famous Swedish Steepskier that’s also worked four seasons at Dean Dummings heli operations H2O Guides (‘95-’98). Among friends Ilis is mostly known as Powder Dog and one rumour around town is that his most famous feat is for drinking Dave Swanwick beyond his senses after beating him in “the double”: a Chinese Downhill followed by a wrestling contest. This is all quite stunning since he lives in Dalarna, Sweden and is born in 1985!”

Jag bläddrar vidare I denna eminenta bok och finner till min stora förvåning också fröken mongolid. Så här står det;
”Brandelid_fs; I stort sett menlös, a.k.a. mostly harmless!”

Eeeeeeeeeeeeeeeh!
No shit Sherlock bRANDELID!

lugnt om jag snor den där uppsatsen till svenskan?

ojdå i skrivande stund har visst herr JCM gått och blivit 5 år yngre. han är nu hela 28 år gammal. betydligt yngre än 33 år som han var för några dagar sedan, men fortfarande en gammal gubbe.

verkligen roligt att du ansträngt dig med att göra roliga berättelser om Lasse Ilis och mig. verkligen moget av dig, en 28-åring (eller var det 33 år??) att kasta ur sig ord som mongoloid (gammal benämning på utvecklingstörd eller nått sånt, finns i vilket fall som helst inte kvar nuförtiden) till en annan människa som du aldrig ens träffat. snart kanske du ska börja skrika neger åt mig, eller varför inte fitta? de är väl de enda orden du kan hitta i ditt 28-åriga ordförråd.

vore verkligen sjysst av dig om du rent ut sagt kunde hålla käften och ta ditt pick och pack och sticka från denna annars trevliga community.

Vaket mannen, som förstår "ironi_juh", går i försvar för trådstartarens ironiska inlägg med viss namngiven skidåkare och dessutom inte ger sig:-)
Detta blir skoj.

Så du är webbmästare som styr över yttrandefriheten. Kan ju tänka mig att du gör anspråk på Horace plats eller?

Och vad gäller mindervärdeskomplexet så har du juh full rätt att bära på det, dock är det inte åldersrelaterat - däremot bör du ta ett snack med dina föräldrar. Grüss gott!

Bara ett påpekande... Brandelid mongoloid, är folk som lider av mongolism. Alltså inte sammma sak som utvecklingsstörd. Kolla upp fakta innan du använder det som underlag till en disskution.
:P peace man

Att ni orkar... =D

Till JCM:
Kanske dags att skaffa Villa, Volvo å Vovve istället för att sitta här och minnas din barndom som inte verkar varit lika spännade som andras. Du pratar om yttrandefrihet, ja visst men frågan är hur rätt det är att sitta och hitta på saker om folk som inte stämmer det minsta. Om folk har yttrandefrihet varför klagar du på de som sägs. Du säger emot dig själv. Missade du många lektioner i skolan eller? Kanske dags att skaffa den utbildning du har missat... Rätta mig om jag har fel...

fenaan: har för mig att de har slutat att använda det uttrycket. kan dock ha fel.

JCM: finns det inte något som heter ärekräkning, fast det kanske inte gäller på internet. då kanske jag ska hänga på din trend och börja skriva skällsord till folk.

"vore verkligen sjysst av dig om du kunde ta bara kunde rent ut sagt hålla käften och ta ditt pick och pack och sticka från denna annars trevliga community"

1. För en liten uppdatering angående bristande retorik se http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=11133

2. Är det inte snarare så att forumet var en bra mycket trevligare/livligare/betydligt mer underhållande plats med rejält högt i tak fram tills analfabeter à la Brandelind lämnade in nappflaskan på Lunarstorm och snubblade in här?

3. Brandelind - så du menar alltså på fullaste allvar att Mr Jean-Claude Mogul skulle ha mindre liv än dig enbart för att han INTE är 14 år gammal och är inloggad på ett Internetforum? Ganska intressant teori med tanke på att du själv inte direkt spenderar lite tid här. Och när blev Internet i allmänhet åldersbegränsat? Förutom då förstås på dom sidor som du så gärna vill komma in på men inte kan eftersom de kräver 18-årsgräns och ett Visa-kort med täckning, eller ens törs av rädsla för mamsen som noga övervakar ditt Internetsurfande. Förkrossad lämnas du suktande kvar utanför med en bultande känsla i kroppen av besvikelse eftersom du ännu inte fått en smak av the real thing och därför bara vill få en liten, liten glimt av vad livet hittills har förvägrat dig i form av kroppslig njutning och samvaro.

4. Dumhet är alltid dumhet oavsett ålder, härkomst, fritidsintressen (vilket iofs inte hindrar många mindre begåvade individer att söka sig till vissa sysselsättningar och liksinnade individer; t.ex. brittiska fotbollssupporters, telemarksåkning m.m.). Tyvärr verkar det däremot stå utom allt tvivel att dumhet är obotbart trots att läkarvetenskapen ägnat århundraden åt att försöka bevisa motsatsen.

5. "Om folk har yttrandefrihet varför klagar du på de som sägs". Om herr Freeriders (Intressant med ett alias i plural förresten, ni kanske är flera stycken med det aliaset, eller du kanske bara har mervärdeskomplex? Det är ju iofs inget nytt under solen i så fall.) hade suttit vaken under lektionerna i skolan så hade han kanske snappat upp att begreppet debatt är nära besläktat med yttrandefrihet vilket givetvis betyder att någons åsiktsyttrande har lika stor rätt att bemötas från en motpart. Voltaire någon?

6. JCM: Verkar vara en bra bok det där, kan du slå upp marcus_e_o_co och se vad det står?

7. Det betyder dock inte att jag tycker att Karro Johansson är tuffast på berget eller att Dave Swanwicks bockskägg har blivit stiligare med åren.

(tillbaka till tråden)
Är man blåst för att man har en egen uppfattning om vad man själv tycker om?
jobbigt!

Om det bästa man vet är att vara uppe i luften, gränsar det till eufori att åka stollift då?

Om diskussioner stör dig, vad gör du på ett forum?

Om det bästa man vet är att åka lössnö, innebär det att man inte kan hoppa?

Om man tillbringar hela dagarna i parken sittandes på arslet, bör man skaffa sig ett liv?

Om en Cork-screw-back-slip-side-stepped-deaf-grope är kallare än ett åk utför Berget, varför måste Hoppetossarna i så fall alltid försvara just det så högljutt?

Om jag kan skriva ett helt inlägg med enbart frågor, är det orsak nog att göra det?

- - - - - 8< - - - - 8< - - -
Själv föredrar jag att surfa i midjedjup lössnö, så kallad "Actual Reality".

Nu måste jag påpeka en sak till, det gäller Glisseur uttalande ;) du sa något om bristande retorik. Retorik - Konsten att tala väl och medryckande. Har alltså inget med skrift att göra. Ska man argumentera för sin sak man använda rätt ord.
Helt onödigt, men det är det mesta här. :P

peace man!

Hmm, var tvungen att kolla upp det här grundligt. På http://www.retorik.com/retorik/ kan vi hitta följande definition av begreppet retorik:

"Definition
Retorik
konsten att övertyga

Retorik betyder talarkonst, vältalighet och vältalighetslära. Aristoteles kallade retoriken läran om konsten att övertyga.

--
Låt oss säga att retorik är läran om hur man på bästa sätt övertygar människor. Det viktiga är då inte att vara sann utan att vara sannolik nog att bli trodd. Retorik är det sannolikas konst, där är alla medel är tillåtna. Detta synsätt, som ytligt sett ser ut att ta lätt på sanningen, är förmodligen också orsaken till att retoriken under lång tid varit i vanrykte.

--
Retoriken skapades i Grekland under 400-talet f Kr. Vid denna tid var demokratin ung och parollen "en man en röst" gällde. Den parollen hade dock sitt pris. Den innebar att varje vuxen man deltog i folkförsamlingen, men den innebar också att han där var tvungen att föra sin egen talan. På samma sätt var en man som anklagats för något brottsligt tvungen att personligen försvara sin sak inför rätten. Systemet skapade ett behov av kunskap om hur man talar inför andra och hur man vinner deras stöd. Ur detta behov uppkom retoriken."

Så strikt definitonsmässigt så har du alldeles rätt men samtidigt så ser du att begreppet inrymmer betydligt mer än vältalighet, vilket i sin tur följdaktligen innebär att vi alltså kan inrymma det skrivna ordet i detta begrepp. Eftersom en diskussion (eller debatt) som dom på freeride till stor del går ut på just att övertyga sin opponent så kan man mycket väl använda sig av ordet retorik.

Vad har egentligen hänt med respekt för äldre, respekt för livserfarenhet osv?

Hallå
Har jag klickat in på fel forum?
Är inte det här till för skidåkning och annan snösport??

Jo för fasen gubbfan, men även en sida där ungtuppar skall skolas/tyglas/pryglas, äldre män/kvinnor(?) tas ned på jorden och för oss andra en plats för ett gott skratt och verklighetsflykt.

Herregud, sagt det innan o säger dert igen.. lägg ner alla löjliga diskussioner o ägna er åt åkjningen!!! Låt de som hoppar hoppa, de som surfar surfa o vi andra som gillar båda fortsätta med det! Ni äldre har säkert mer erfarenhet än oss yngre men om vi inte får chansen att göra misstag kommer vi aldrig få erfarenheten!

Men om vi lägger ner alla "löjliga dikussioner" vad återstår då i detta forum? Det är ju just de infantila debatterna som är sajtens livsnerv. Och kanske så lär sig alla ett och annat... Jag måste exempelvis ut och få tag i boken ”Who’s who in climbing, skiing and mountaineering”.

Om man inte rättar folk så kanske man kommer att möta folk som på fullaste allvar påstår att den kan klara av att göra en 360%! (han var iofs väldigt ung men principen är den samma)
sen får folk (iaf enl mig) TYCKA och TÄNKA vad de vill men om det handlar om ren fakta eller liknande måste man ingripa...

men Glisseur ditt slün. att orka dra upp retorik för att man stavat lite fel? lite drygare kan du väl vara, tack.

kikade nyss in din profil och såg att även du var en riktig gammräv Glisseur, verkar som att denna forumtråd blivit ett krig mellan folk under 20 år och gammgubbarna, där gubbarna försvarar varandra mot ungdomarna. ojoj.. så spännande.

förresten, vad vet du om hur mycket jag är inne här på freeride.nu?

Brandelind:
Ja det är väl ingen svår matematik direkt det med tanke på att du sprider dina visdomsord titt som tätt på forumet. Sen har du kanske märkt att man kan kika in på nån annans profil och då får man ju en liten hint om det också. Sen kanske du har lagt märke till den lilla röda texten där det står "online" bredvid ditt alias.

Elementary my dear Watson.

Glisseur:
Jag var visst vaken på lektionerna debaterade förfullt, men till den gräns att jag inte hoppade på med personlig angrepp mot folk jag inte känner. Sådana jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte vet något om dem. Brandelind kännner jag men inte Lasse Ilis. Med största sannolikhet känner inte JCM eller du dem heller. Hoppa därför inte på dem. (Någon som kanske börjar förstå varför det är krig i världen nu?) (Det klarnade just för mig))

Ingen av dessa två personer är inga offentligapersoner som det skrivs om i tidningarna och löparna från kvällsblaskorna. Ni vet inget om dem. Så varför ge sig på dem. Skulle lova att JCM skulle kunna bli erbjuden ett jobb på någon av dessa tidningar vilken dag som helst han är ju bra på att ljuga. (obs. eget inlägg utan vetenskaplig bevisning, undertecknad reserverar sig för misstolkning)

Debatt, det var det du pratade om, jag anser att denna debatt är en personlig smutskastnings cirkus, något som man ej bör använda sig av i en debatt. Den spårar då lätt ur och leder inte debatten vidare. Vilket nu har hänt, och alltid händer här på freeride av någon annledning.

Ett forum är till för debatt det håller jag med om. De ska små bråkas och diskuteras in och ut. Men personliga angrepp är onödigt. Det är dessa angrepp som gör att alla trådar spårar ut mer eller mindre. Ingen vill känna sig nedtryckt. (Idé; Freeride kanske borde fixa en egen psykolog (Undertecknads förslag ))

Förklara, berätta, undra, vrid, vänd på de påståndena som sägs, men sluta smutskasta individerna på freeride med personangrepp. Hoppa i sådant fall på deras påstånde utan att säga att dom är dumma i huvudet. För ingen bör utala sig om någon de inte vet något om. (Varför är det krig i världen? (Juste vi kan inte enas, eller var det religon, skidåkning är religon, där har vi det...))

\ Fredrik

Det ironiska i denna debatt är att Lasse inte har svarat på ett enda inlägg även fast han är grundaren av tråden :P
Förresten, tycker hon lössnö e skönare, låt henne.
Tycker nån annan motsatt, låt den.
Keep it radical..

Jag tror karro gillar att vara i snön bättre än i luften för att; i luften kittlar det i magen men i lössnön där kittlar det allt mellan benen

Re Glisseur post 1.

1 samt 3-7 lämnas okommenterade.

2. Jo.

_____

..det var en rolig disskusion. Tyckte jag. Jag höll på ingen och ingen segrade. Alltså hade jag rätt!

Muhihihi... förbannat kul det här =)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp