Varning för nortlander

jagkim

Ny medlem
Varning för nortlander
Hejsan! Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av Nortlander som arrangör. Givetvis kan sånt variera från skidort till skidort, vecka till vecka osv, men för vad det är värt så är kan jag berätta varför jag ALDRIG skulle åka med dem igen. Jag åkte med dem förra säsongen till Val Thorens. Redan på väg i bussen berättade de om vilka afterskiställen man skulle ses på och vilken skiduthyrningsbutik de rekommenderade då de även hade ett avtal med dem som gav rabatt. De berättade också om en mkt trevlig gruppmiddag som man bokade via dem. So far so good... Det visade sig dock att man faktiskt fick betala *mer* på skiduthyrningen om man sa att man hörde till Nortlander, afterskistället var det tommaste i byn- alla andra gick till ett annat ställe och så hade det varit hela säsongen enligt andra, gruppmiddagen blev dyrare för samma sak om man bokade via nortlander än om man gick dit och beställde samma meny som privatperson. Guiden på orten visste ingenting om var man hittade bra snö eller ens var man handlade sina matvaror om man hade eget kök (han hade varit där i flera veckor). På väg hem lade de min ryggsäck (gammal och sliten men fortfarande ok) för nära något varmt vid motorn i bagagerummet så att den smälte. När jag såg detta direkt och påpekade detta för guiden (det var busschaffissen som hade lastat in bagaget) så svarade han bara att jag skulle kontakte mitt försäkringsbolag och använda hemförsäkringen. Jag skrev sen ett brev till Nortlander och frågade hur jag skulle göra, dvs om de hade en försäkring eller om jag var tvungen att använda min hemförsäkring, men jag fick aldrig något svar!
Så, nu vet ni i alla fall varför jag inte tänker resa mer med dem, om ni trots allt väljer att boka med dem så hoppas jag att det bara var jag som hade otur!

Hälsningar Kim

Varning för nortlander
Hmmm. Vi har affisher om dom i skolan. Hade faktiskt tänkt att åka med dom nästa år. Alltså när jag går i tvåan. Får väll se hur jag gör... =D

Varning för nortlander
Värkar ju som om personalen i fråga borde gå nån servisutbildning.
Deras bemötande verkar ganska arrogant och ointresserat.

Trist.

DASSIGT!

Varning för nortlander
Det låter faktiskt sjukt fattigt.
Bara att lära sig att skidbolag som säljer den typen av veckocharter alltid vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Skulle aldrig heller åkt med dem igen om jag var du, av någon anledning är det dock svårare att lära sig av andras misstag. Jag hade iofs inte tänkt åka med dem, men jag har sett att de är rätt billiga.

Varning för nortlander
Vad är ni för ena gnällspikar! Är du så fruktansvärd kolloanpassad så du inte klarar av att gå till ett eget afterskiställe? "Nej, jag tänker sitta här o sura för att guiden sade att denna baren var bäst..."
Skulle inte förvåna mig om de priserna du fick på dina skidor var för ett par avancerade skidor. Klart att de är dyrare än ett par nybörjarskidor.

Klart maten på restaurangen blir billigare om man dricker vatten och käkar enbart huvudrätt.

Ryggsäcken i bussen låter som det enda riktigt klantiga du har råkat ut för. Att guiden inte visste vart mataffären låg är inte heller så intelligent i och för sig.

Om jag skulle ta o chansa så är du en medelålders man som "har åkt skidor hela ditt liv...". Släng käppen o ta tag i ditt liv. Du får vad du betalar för, inget mer

Varning för nortlander
Ja, inte är det kul när guiderna är okunniga.

Men att generellt dömma ut paketresor som dåliga är dumt. Ordnar du din egna resa står du också risken. Med en paketresa är du automatisk skyddad av lag om t.ex resan inte blir av eller arrangören går i konkurs. Det kan ju vara en fördel. Ordnar man sin resa själv får man ingen ersättning (se t.ex dom som köpte flygstolar av goodjet, dom får inte ett öre tillbaka

//

Varning för nortlander
Har åkt med Nortlander till ValT, har inte ett klagomål att fälla. Visst, bussen var lite skabbig, men för 4200 inkl liftkort från gbg vecka 7 tyckte jag det var rätt ok...

Sen det där med afterskiställe: Ja du, litar du på en guide i en sån fråga får du fanemej ta och skylla dig själv. Kan ju säga att de lär inte ha gått dig själva, för de barer som har bäst afterski behöver inte sluta något avtal med någon researrangör. Det där med maten: Tror jag inte på. Kan däremot tänka mig att han/du inte förstog varandra, då danska är sepe...

Varning för nortlander
Man kan alltid klaga på något. Men man får vad man betalar för. Resebolagen har anpassat sig efter våra behov billigt, enkelt thats it. Friheten för oss finns där inga löjliga grisfester man är fri att göra vad man vill en vecka,ingen jobbig guide som terrar en. Det är inte tal om några lyxresor. Du får ju knappt en vecka i Romme för 4500kr!
Jag valde förra året att resa med ett annat bolag till Val T. och gjorde det primärt för att åka skidor. (Och för att tyska Autobahn är så dj a trist) Vart är afterskin är en klassiker man hittar den definitivt och man tar av sig dom igenimmade brillorna och plockar ut snön ur öronen. Javisst kan jag klaga om jag vill tex. Att det var snöstorm i fyra dar, att busschaufören luktade svett att ölen var för varm, att jag knäckte skidan mot en klippa osv. men det är enbart löjligt.
Val Thorens ligger mitt i backen tyvärr det går inte att landa ett flygplan där så man slipper transfern. Sen kostar det att äta mat, dricka öl etc. men tänk på hur drygt det är att släpa upp allt detta till Jobbiga turister. Klart som fan det kostar. Ett råd om du vill ha den service du letar efter. Spara ihop en större resebudget så det räcker till Skidguide, Helikopter, vitt vin och räkor. lägg en 100 000kr på en vecka så fixar det sig.
Synd på ryggan i alla fall....

Varning för nortlander
Jag tycker det blev lite väl mkt smutskastning på Nortlander där. Väljer man att åka på en paketresa så kommer man alltid att bli rekomenderad ställen att gå till och evenemang man ska deltaga i. Vad ska företaget annars tjäna pengar på? Jag tror att om man ger guiderna en chans kan de säkert rekomendera ett ställe som passar dig. De är också mänskliga och där för gästernas skull! Att guiden inte visse vart en mataffär låg låter mycket konstigt, tror du inte att guiderna handlar mat!? Döm inte alla bolag efter detta! Det är ju trots allt ett billigt sätt att komma på skidsemester på och framför allt ett säkert sätt.
Tack för ordet!

Varning för nortlander
Tack Malmros! Det är tur att du inte är gnällig i alla fall. Efter att ha läst ditt svar inses lätt att du redan har passerat medelåldern och till och med hunnit bli riktigt gammal. Du beskriver på ett praktfullt sätt hur ditt liv var när du var medelålders. Byt in skidorna mot en permobil istället!

Keep up the good work!

Varning för nortlander
Mr Pink.
Det kallas erfarenhet. Vissa har sett stora delar av världen vid 27. Andra är nöjda med att stanna hemma och ändå anse sig ha rätten att kommentera saker som är långt utanför deras normala begreppssfär.
Dessa människor verkar också finna intresse i att analysera situationer som de aldrig upplevt.
Nä, jag tror nog att det är du som borde göra något åt dina skidor.
*elakt småskrattande*

Varning för nortlander
Åkte med Nortlander till Val Disere för något år sedan och visst är de billiga men instämmer i en del av kritiken. De danska guiderna ignorerade i princip våra påpekanden om att värmen på rummen nog kunde skruvas upp en smula, vi hade is på insidan av fönsterna!!! :) Det tog två-tre dagar innan de fick fart på värmen.

Att sen rummet var på ca 10 kvadrat för fyra pers får man väl räkna med när man åker till Frankrike...

Varning för nortlander
Men chilla med att kalla deras reseledare för guider... Eller är alla deras städare bergsguider.... Reseledare är reseledare är reseledare... Att ha en dansk "guide" är nog det sista man behöver på berget.

C

Varning för nortlander
jag vill bara säga att nortlander är as bra och att jag inte hade ett ända problem med dem förra året så sluta att gnäll och tänk på skidåkningen istället!!!

Varning för nortlander
Tjena Kim!!!

Givetvis rekomenderar guiderna sina afterski stællen, och många gånger så blir dem bra om man kommer dit med en skøn attityd.
Och givetvis som du skriver så kan man komma i en vecka dær det mest ær folk som sitter hemma eller som tycker om nått annat stælle.

Vad det gæller liftkorten så har du isåfall blivit riktigt blåst av skiduthyrningen, Nortlanders priser før sina gæster på Skiset i Val Thorens ær helt utomordentliga, jag lovar att du inte får ett så bra pris någon annan stans i byn.

Att guiden inte berættar var man hittar bra snø beror på att guiden inte får uppmana till offpist, och frågar man inte efter en matbutik så skall man inte heller rækna med att dem berættar det, i och med att det finns mat butiker på næstan varenda hørn på de større gatorna.

Vad det gæller bagage så kan guiden inte gøra så mkt, det ær chaffisen man skall snacka med...

Men vælkommen åter Kim...

Med vænliga hælsningar, Nortlanders guideteam i Val Thorens 2005

Varning för nortlander

Åkte till Val Thorens med Nortlander över nyår för två år sen...lackade mest på att idioten som körde ut bagaget till hotellet slängde allt på gatan utanför där det låg hela dagen medans vi va i backen...jävligt lågt faktiskt... det var inte som att vi fick någon chans att ta hand om det själva.

Men som de flesta har påpekat så får man vad man betalar för....så tipset är att vara glad att man kommer ner till en skön ort för så lite pengar...festa o hitta schysst snö kan man fixa på egen hand....utan danska "guider"... :D

Varning för nortlander
Rohdin, kul att du svarar men synd att du inte säger att ni på något sätt gjort fel.. Visst så finns det alltid omständigheter men inte berätta var det finn bra snö?? På eran hemsida står det ju om hur bra offpisten är på vissa ställen!

Varning för nortlander
Vad det gäller bagaget så är det guidens jobb. Guiden borde ha kontaktat sin chef och frågat hur det skulle lösas.

Kunden har ett avtal med Nortlander och inte med bussbolaget. Det gör att en civilrättsligt prövning skulle komma att ske mellan kunden och Nortlander ifråga om ersättning för skadat bagage och sedan är det upp till Nortlander som har ett avtal med bussbolaget att kräva evetuella pengar från detta. Det blir aldrig kundens ansvar att tala med en underleverantör till det företag han/hon har avtalet med.

Själv tycker jag det låter konstigt att Kim blev hänvisad till sin hemförsäkring men det kanske fanns en klausul i det finstilta som reglerade ev skadat bagage. Jag tycker nog att det bör ha legat på resebolagets ansvar.

Varning för nortlander
Har åkt några gånger med dem och de är bra. Visst har de många danska reseledare men nu även svenska. Har själv inga problem med språket, åkte med Ving och hade en norsk guide. Kollade in vår flygresa till Val T och den var nästa 1000 kr billigare med Nortlander än med Lion och Langly. Tror nog att du kan åka med dem, hoppas allt går bra.

/Lasse

Varning för nortlander
Jag tycker att man ska poängtera att det verkligen är olika från ort till ort och från personer till personer. Åkte med nortlander till Anton v 7 detta året och servicen var oklanderlig, guiderna var jättetrevliga och kunniga. Vi fick all hjälp vi behövde, och inga väskor smälte under bussresan.
Rikta in kritiken mot just dina guider och ta tag i det, smutskasta inte hela nortlander.

Däremot var min uppfattning av nortlander betydligt sämre hemifrån, då kundtjänsten var det sämsta jag varit med om. Hade en jädrigt nonchalant och ohjläpsam tjej som jag rent av fick en utskällning av för att jag ringde och inte var kontaktpersonen i vår resegrupp.

Men guiderna på plats vägde upp allt det, efterallt så är det ju upplevelsen på plats som spelar någon roll.

Varning för nortlander
Jag kom precis hem från en vecka i val d'isere med nortlander. vilka idioter!! min jacka med pass blev stulen från en klubb och reseledaren som skulle hjälpa mig med polisanmälan försökte få mig å skippa det för att han inte ville missa afterskin. Samma idiot som är 30 nånting hade sex med en 16årig flicka nåra gånger och sålde sprit till minderåriga på bussen. Nortlander hade iallafall hävdat att jag utan problem skulle komma hem med mitt sönderrivna pass som hade hittats och polisanmälan ja gjort... men tyvärr. istället för att komma hem 4pm landade jag 1am. den extra tiden spenderade jag hos frankrikes hjärndöda gendarmer. Glömde nästan att dom även krävde mig och mina rumskamrater på 700 euro för att rummet va för dåligt städat och en saccosäck var sönder. Vi ska på fullt allvar stämma dom och hänga ut dom i pressen.. kött fifaan

Varning för nortlander
Hahaha ja dom verkar ju inte ha dom bästa reseledarna verkar det som.
Kötta sönder dom, kötta lite till om 30-åringen låg med 16-åringen :O

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp